Taakvelden in begrotingsprogramma's

1. Ruimte en wonen

Ruimte en leefomgeving – De in november 2021 vastgestelde Omgevingsvisie Pijnacker-Nootdorp 2050: Verbonden met elkaar is het belangrijkste strategische beleidsdocument voor de fysieke leefomgeving. Daarin staat hoe we door verbinding van ruimtelijke, sociale, economische en ecologische structuren de gemeente als geheel willen versterken, met behoud van de groene, dorpse sfeer. We werken daarom aan gebieden en functies die optimaal gebruik maken elkaars kwaliteiten, elkaar aanvullen en versterken, rekening houdend met de belangen van mens, dier en natuur. We willen er daarbij voor zorgen dat de woon- en leefomgeving herkenbaar blijft. Onze inwoners waarderen het eigen karakter van Pijnacker-Nootdorp dat gevormd wordt door de groene omgeving, de hoge woonkwaliteit de dorpse sfeer, de ruimtelijke kwaliteit en de hechte gemeenschap. Daarom willen we er ook voor zorgen dat bij de grote opgaven zoals energietransitie, woningbouw en klimaatadaptatie, de woon- en leefomgeving herkenbaar blijft. De gebiedsprofielen die een onderdeel vormen van de omgevingsvisie laten zien hoe we met behoud van het vertrouwde, ook nieuwe ontwikkelingen een plek kunnen geven. Met de omgevingsprogramma’s geeft het college uitvoering geeft aan de kaders die de raad in de omgevingsvisie heeft vastgesteld. De ambitie is om al het ruimtelijk beleid in vijf jaar om te zetten in beknopt aantal omgevingsprogramma’s. Wanneer de Omgevingswet in werking treedt vormen alle bestemmingsplannen samen met de zogenaamde Bruidsschat in één keer het (tijdelijk) omgevingsplan voor Pijnacker-Nootdorp. Dit (tijdelijke) omgevingsplan wordt vervolgens stapsgewijs herzien zodat het goed aansluit bij de omgevingsvisie door daarbij passende regels op te nemen.

Wonen en bouwen – Overeenkomstig de Woonvisie Pijnacker-Nootdorp 2020-2030 werken we aan het uitbreiden en het optimaal benutten van de bestaande woningvoorraad voor doelgroepen. De in onze gemeente actieve woningbouwcorporaties spelen daarin een belangrijke rol. Daarnaast werken we regionaal intensief samen in de Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden. Het verlenen van omgevingsvergunningen voor activiteiten als bouwen en aanleggen is een wettelijke taak die de gemeente ook straks onder de Omgevingswet blijft uitoefenen

Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) – Een grondexploitatie is een begroting die wordt opgesteld om de kosten en opbrengsten van een ruimtelijk ontwikkelings¬plan in beeld te brengen. Pijnacker-Nootdorp heeft diverse grondexploitaties. Twee maal per jaar worden de grondexploitaties en projecten geactualiseerd en aan het college en de raad aangeboden. De financiële rapportage is vertrouwelijk.

2. Economie en glastuinbouw

Economische ontwikkeling – Binnen dit taakveld zetten we in op een aantrekkelijk economisch vestigingsklimaat, met ruimte voor lokaal en nieuw ondernemerschap. Een belangrijk onderdeel van ons vestigingsklimaat is een sterk, duurzaam en innovatief glastuinbouwcluster dat integraal onderdeel uitmaakt van de Greenport West Holland. Andere belangrijke sectoren zijn detailhandel en zakelijke dienstverlening. In dit taakveld werken we samen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Businesspark Haaglanden aan de regionale randvoorwaarden voor een aantrekkelijk, innovatief en duurzaam vestigingsklimaat dat bijdraagt aan voldoende ruimte voor bedrijvigheid, werkgelegenheid en economische vernieuwing.

Economische promotie – Met citymarketing wordt ingezet om de positie van de gemeente in de regio sterker en meer zichtbaar te maken, waar Pijnacker-Nootdorp zich profileert als een aantrekkelijke en veilige woon- en vestigingsgemeente voor haar bestaande en nieuwe inwoners en ondernemers. Ook de toeristenbelasting behoort tot dit taak¬veld.

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen – Met proactief accountmanagement zetten we in op een aantrekkelijk ondernemersklimaat. Hiervoor biedt het accountmanagement gerichte ondersteuning en optimale dienstverlening aan bedrijven, ZZP-ers, starters en overige ondernemers. Accountmanagement speelt in op actuele ontwikkelingen en heeft de focus op wat er buiten bij ondernemers en op werklocaties plaatsvindt. Ondernemersinitiatieven worden waar mogelijk gefaciliteerd en gestimuleerd om economische vernieuwing, werkgelegenheid en groei te bevorderen. We ondersteunen het ondernemersfonds met de inning van de belasting en het verstrekken van de subsidie. We werken samen met het SOB Oostland en verschillende ondernemersorganisaties.

Fysieke bedrijfsinfrastructuur – Door investeringen in de fysieke omgeving creëren we de randvoorwaarden voor het aantrek¬ken van bedrijvigheid op de nog te vullen bedrijventerreinen Boezem-Oost en Heron. We werken vanuit onze omgevingsvisie aan toekomstgerichte bedrijventerreinen, vitale bruisende winkelcentra en ruimtelijk geoptimaliseerde glastuinbouwgebieden. Hiervoor zetten de komende jaren het instrument omgevingsprogramma voor in. De grondexploitaties voor bedrijventerreinen vallen onder dit taakveld.

3. Mobiliteit

Verkeer en vervoer – Tot dit taakveld behoren het gemeentelijk verkeersbeleid, het nemen van verkeersmaatregelen en het beïnvloeden van verkeersgedrag. Ons verkeersbeleid richt zich op de bereikbaarheid van voorzieningen, op een verkeers¬veilige en duurzame manier. De Visie op duurzame Mobiliteit Pijnacker-Nootdorp 2040 biedt hiervoor het kader. Vertrek¬punt is dat de infra¬structuur op orde is. Er wordt nu ingezet op het behoud en beter benutten van de bestaande infra¬structuur. Gedrags¬beïnvloeding, gericht op het stimuleren van fietsen en reizen met het openbaar vervoer, speelt hierbij een belangrijke rol.

Naast het beleid omvat dit taakveld (inrit)vergunningen en gladheidbestrijding. Ook behoren aanleg, reconstructie en onder¬houd van de verharde openbare ruimte, civiele kunstwerken, openbare verlichting en verkeerslichten tot dit taakveld. In diverse beheerplannen staat beschreven hoe de gemeente hiervoor zorg draagt.

Parkeren – Het parkeerbeleid van de gemeente Pijnacker-Nootdorp is gericht op het efficiënt gebruik van de beschikbare openbare parkeercapaciteit. Tot dit taakveld behoren naast het parkeerbeleid ook de inrichting en het onderhoud van openbare parkeervoorzieningen en fietsenstallingen en parkeerontheffing- en vergunningverlening.

Openbaar vervoer – De taken op het gebied van openbaar vervoer en bijbehorende infrastructurele voorzieningen liggen in onze regio bij de Vervoersautoriteit (VA) van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De MRDH is concessie¬verlener openbaar vervoer. De invloed van de gemeente op het openbaar vervoer is beperkt tot inbrengen van wensen, bijvoorbeeld over de dienstregeling en (verkenningen voor) eventuele toekomstige uitbreiding van het netwerk hoog¬waardig openbaar vervoer. Onze inzet is de voorzieningen binnen de gemeente en de regio met het openbaar vervoer bereikbaar te houden.

4. Groen en recreatie

Openbaar groen en (openlucht) recreatie – Tot dit taakveld behoren aanleg en onderhoud van openbaar groen en water, natuur(bescherming), dierenwelzijn en recreatieve voor-zieningen.

Pijnacker-Nootdorp beschikt over onderscheidend groen in zowel de kernen als het buitengebied. Samen vormen deze gebieden een natuurnetwerk dat verbonden is met een regionaal geheel van groengebieden zoals het ‘Regiopark Buytenhout’ en het ‘Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland’. In 2023 werken we verder aan de ontbrekende schakel tussen de Groenzoom en de Balij in de vorm van een ecologische en recreatieve verbinding bij de Molenlaan. De realisatie van het weidevogelkerngebied in de Zuidpolder van Delfgauw is in 2022 dichterbij gekomen. Door ruilverkaveling is hier een aangesloten gebied ontstaan. In 2023 wordt het gebied ingericht en gaan we verdere afspraken maken over het beheer door de agrariërs.

Het groen in en om de kernen is belangrijk voor flora en fauna, biodiversiteit, gezondheid, bewegen, natuur, recreatie en onze economie. Kwalitatief ingericht en goed onderhouden groen, met voldoende ontmoetingsplekken en wandelpaden is daarbij van waarde voor onze identiteit en herkenbaarheid, maakt de omgeving aantrekkelijk en levendig en brengt mensen in beweging. Voor een nadere uitwerking van onze doelstellingen op het gebied van natuur, recreatie, gezondheid, spelen, openbaar groen en dierenwelzijn stellen we het Omgevingsprogramma ‘Groen in en om de kernen’ op. Dit omgevingsprogramma wordt in 2023 afgerond aan de hand van de kaderstellende notitie die door de raad is vastgesteld.

Door de klimaatverandering veranderen de weersomstandigheden en worden deze steeds extremer: extreme hitte, regenval en wateroverlast en langdurige droogte komen steeds vaker voor. Het beleid en de maatregelen zijn vastgelegd in het omgevingsprogramma Water en Klimaat. In dit omgevingsprogramma staan ook korte termijn maatregelen en toekomstige kansen. Met het opstellen van de communicatiekalender Klimaat, informatiebijeenkomsten in het kader van Operatie Steenbreek en het project Klimaatbestendig Klapwijk worden inwoners en bedrijven bewust gemaakt van de urgentie van het klimaatvraagstuk. Met het uitvoeren van diverse stresstesten onderzoeken we de gevolgen voor onze gemeente en brengen de daarbij de mogelijke maatregelen in beeld.

5. Onderwijs

Openbaar basisonderwijs – De gemeente is wettelijk verplicht om één of meerdere openbare basisscholen in stand te houden. In Pijnacker-Nootdorp wordt deze taak uitgevoerd door de Stichting Scholengroep Holland. Er zijn vier openbare scholen in onze gemeente.

Onderwijshuisvesting – De gemeente is wettelijk verplicht zorg te dragen voor voorzieningen in de huisvesting van basis-, voortgezet en speciaal onderwijs. Schoolbesturen kunnen daar jaarlijks aanvragen voor indienen. Toegekende aanvragen worden opgenomen in het Programma onderwijshuisvesting en verwerkt in het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra.

Onderwijsbeleid en leerlingzaken, inclusief volwasseneneducatie – Het onderwijsbeleid van de gemeente Pijnacker-Nootdorp gaat over het stimuleren en faciliteren van scholen, kinderopvangaanbieders en maat¬schappelijke organisaties zodat kinderen en jongeren gezond en veilig opgroeien en zich ontwikkelen tot volwassenen die volwaardig meedoen in de maatschappij. Volwassenen die dat nodig hebben worden ondersteund bij het ontwikkelen van basisvaardigheden.

6. Collectieve voorzieningen

Samenkracht en burgerparticipatie – Hiertoe rekenen we algemene voorzieningen, die gericht zijn op participatie, waaronder:

  • Subsidieregeling voor activiteiten en evenementen van vrijwilligersorganisaties die ten goede komen aan onze samenleving;

  • Buurtknip en Cultuurknip; laagdrempelige subsidieregelingen voor respectievelijk het stimuleren van activiteiten op buurt- en straatniveau en culturele initiatieven activiteiten;

  • Versterking van maatschappelijke netwerken door de inzet van maatschappelijke netwerkorganisaties, zoals SWOP, bibliotheek Oostland en het professioneel jeugd- en jongerenwerk;

  • Collectief aanvullend vervoer, deur tot deur, voor personen die door lichamelijke beperkingen geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer.

Volksgezondheid – Het lokale gezondheidsbeleid van Pijnacker-Nootdorp richt zich op de aanpak van lokale gezondheidsthema’s en is uitgewerkt in een uitvoeringsplan Lokaal Gezondheidsbeleid en het Lokaal Preventieakkoord. De GGD Haaglanden en de Jeugdgezondheidszorg zijn, naast de vele lokale organisaties, belangrijke partners voor de uitvoering van dit beleid.

Kernteams – De inzet van de kernteams is gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van ondersteuning al dan niet door inzet van algemene of individuele voorzieningen. De kernteams geven voorlichting, adviseren, werken preventief, bieden cliëntondersteuning en toegang tot 1e en 2e lijnsvoorzieningen.

Sportbeleid en activering – Het gemeentelijk sportbeleid bestaat voornamelijk uit het faciliteren van sportorganisaties om sportbeoefening mogelijk te maken, door het beschikbaar stellen van voorzieningen voor zowel binnen- als buitensport. Daarnaast investeren we in voorzieningen in de openbare ruimte om het ongeorganiseerd sporten en bewegen mogelijk te maken. Activering en sportstimulering zijn belangrijke taken voor onze sportfunctionarissen van Team4Talent en de beweegcoaches senioren en aangepast sporten. Op basis van het Lokaal Sportakkoord voeren we nieuwe en bestaande interventies uit op het gebied van sport, bewegen en gezondheid.

Sportaccommodaties – De binnensportvoorzieningen zijn overdag beschikbaar voor onderwijsgebruik (wettelijke taak) en daarnaast voor sportorganisaties en andere gebruikers. Bij buitensportvoorzieningen faciliteert de gemeente de (buiten)sport¬organisaties die in eerste aanleg zelf verantwoordelijk zijn voor realisatie en instandhouding. Het zwembad is een maatschappelijke voorziening, waarvan exploitatie en beheer sinds 2017 worden uitgevoerd door Sportfondsen Pijnacker-Nootdorp B.V.

Cultuurvoorzieningen – Het cultuur¬beleid van de gemeente Pijnacker-Nootdorp legt het accent op de sociale waarde van cultuur. Tot cultuur rekenen we naast de kunsten ook cultureel erfgoed en media. De gemeente vervult een faciliterende rol, bijvoorbeeld door het bij elkaar brengen van partijen, het organiseren van ontmoetingen, personele ondersteuning, subsidiëring van particulier initiatief, subsidiëring van de bibliotheek en wettelijk verplichte bekostiging van de lokale omroep.

Preventieve en algemene voorzieningen sociaal domein – De algemene voorzieningen in onze gemeente zijn gericht op preventie en het afvangen van maatwerkvraagstukken, door inzet van vrijwilligers en de sociale omgeving van inwoners met een hulpvraag.

Ondersteuning vrijwilligers en mantelzorgers – Hier gaat het om maatregelen en activiteiten ter ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, waaronder het verstrekken van informatie en advies.

Begraafplaatsen en crematoria – Ook begraafplaatsen behoren tot de algemene voorzieningen. De Stichting alge¬mene begraafplaats Sint Janshof houdt de wettelijk verplichte openbare begraafplaats in stand.

7. Individuele voorzieningen

Inkomensregelingen – Op grond van de Participatiewet verstrekt de gemeente bijstandsuitkeringen aan inwoners die niet genoeg inkomen of vermogen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien, en niet in aanmerking komen voor een andere uitkering. Daar-naast is een taak om minima te ondersteunen met bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag en/of individuele studie¬toeslag. Wij bieden op grond van de bijzondere bijstand specifieke inkomensondersteunende rege¬lingen, namelijk het jeugdsport- en cultuurfonds, een collectieve zorgverzekering voor minima en de regeling chronisch zieken en gehandicap¬ten. Ook is kwijtschelding van gemeentelijke belastingen mogelijk. Inwoners met financiële problemen ondersteunen we op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Voor inwoners met een arbeids¬beperking die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen, kan een loonkostensubsidie worden verleend aan de werkgever.

Begeleide participatie – Begeleide participatie richt zich op het bevorderen van de participatie van kwetsbare inwoners. Het gaat om begeleide vormen van werk en dagbesteding die doorgaans in groepsverband georganiseerd worden. Onder begeleide participatie vallen: ‘Wmo begeleiding groep’ (dagbesteding en arbeidsmatige dagbesteding), de uitvoering van de Wet sociale werk¬voorziening (Wsw) en beschut werk op grond van de Participatiewet.

Arbeidsparticipatie – Arbeidsparticipatie omvat alle activiteiten gericht op arbeidsinschakeling die de gemeente op grond van de Participatiewet inzet. Hieronder vallen activiteiten in het kader van bemiddeling naar werk, re-integratie, sociale activering en tegen¬prestatie. Een tegenprestatie is het leveren van onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden zoals vrijwilligers¬werk. Iedereen die bijstand ontvangt moet – als dat kan – iets ‘terug doen voor de samenleving’.

Schuldhulpverlening – Op grond van de Wet schuldhulpverlening worden inwoners geholpen om een problematische situatie met langdurige financiële schulden te stabiliseren. Dit kan door inzet van budgetbeheer, coaching, gedragsverandering en aflossing en gedeeltelijk kwijtschelding van schulden (minnelijke of wettelijke regelingen). Het gaat op basis van vrijwillige medewerking van schuldenaar en schuldeisers.

Maatwerkvoorzieningen (Wmo) en Maatwerkdienstverlening 18+ (‘oude en nieuwe Wmo-voorzieningen’) – Op grond van de Wmo 2015 ondersteunt de gemeente inwoners die als gevolg van een beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem moeite hebben om zich te redden in het dagelijkse leven (zelfredzaamheid) en om deel te nemen en een bijdrage te leveren aan de samenleving (participatie). Wmo-maatwerkvoorzieningen zijn materiële voor¬zieningen die worden verstrekt aan individuele inwoners in natura of als persoonsgebonden budget (pgb). Dit zijn woon¬voorzieningen, rolstoelvoorzieningen, scootmobielen, fietsen, auto-aanpassingen, vervoersvoorzieningen en de regio¬taxi. Maatwerkdienstverlening 18+ betreffen de zogenaamde immateriële Wmo-voorzieningen, namelijk individuele begeleiding en hulp bij het huishouden. Dit is professionele dienstverlening die ook in natura en als pgb wordt verstrekt. Inwoners betalen een eigen bijdrage voor Wmo-maatwerkvoorzieningen en –dienstverlening, met uitzondering van de regiotaxi (daarvoor geldt dat inwoners betalen per gebruik).

Taakveld Geëscaleerde zorg 18+ (‘maatschappelijke opvang en beschermd wonen’) – Geëscaleerde zorg 18+ betreft (crisis-)opvang voor dak- en thuislozen en beschermd wonen voor mensen die vanwege een chronisch psychisch probleem (nog) niet zonder 24-uurs-bescherming kunnen wonen. Delft ontvangt hiervoor vooralsnog (als voormalig centrum-gemeente) het budget van het Rijk en organiseert deze Wmo-voorzieningen in Delft voor de inwoners van Delft, Midden-Delfland, Westland en Pijnacker-Nootdorp.

Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (‘jeugdhulp’) – Tot Maatwerkdienstverlening 18- behoren vormen van jeugdhulp (18-) die door de gemeente als individuele (niet vrij toe-gankelijke) voorziening worden aangemerkt, zoals begeleiding, jeugd- en opvoedhulp, jeugd-GGZ, jeugdzorg aan verstandelijk beperkten, vervoer, persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf, en jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp). De dienstverlening wordt in natura en als pgb verstrekt.

8. Veiligheid en duurzaamheid

Crisisbeheersing en brandweer – Hiertoe behoren alle reguliere taken van de brandweer zoals brandbestrijding en het nemen van preventieve maatregelen ten behoeve van de fysieke veiligheid en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen. Gemeente, Veiligheidsregio Haaglanden (VRH), GHOR, brandweer en politie prepareren zich gezamenlijk op crisisbeheersing. We zetten in op het vergroten van bewustwording van (zelf)redzaamheid en het verbeteren van de onder¬linge hulpverlening tussen zelfredzamen en verminderd zelfredzamen bij crises.

Openbare orde en veiligheid – Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid, waaronder toezicht en handhaving van de openbare orde, preventie van criminaliteit, het opstellen en hand¬haven van de APV. Een (onderscheidend) veilig, leefbaar en duurzaam leefklimaat dat veranderingen en verstoringen op kan nemen en steeds een nieuwe evenwicht kan bereiken. Samen met de politie en ander veiligheidspartners willen we dat inwoners zich prettig en veilig voelen. We stimuleren burgerinitiatief, eigen kracht en versterkte preventie en samenwerking tussen gemeenten, maatschappelijke organisaties en bewoners. Daarnaast voeren we onze handhavingstaken uit en hebben we oog voor de veiligheid van mens en dier.

Riolering –Gemeenten hebben op grond van de Wet milieubeheer (Wm) een zorgplicht voor de inzameling van stedelijk afvalwater, en op grond van de Waterwet een zorgplicht voor hemelwater en een zorgplicht voor grondwater. De wijze waarop een gemeente invulling geeft aan de zorgplichten wordt weergegeven in het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Hieronder vallen ook de waterhuishouding, waaronder opvangen verwerking van afval- en hemelwater, rioolwaterzuivering en de bestrijding van de verontreiniging van oppervlakte¬water.

Afval – Bij afval gaat het om de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en het bereiken van de gestelde doelen van afvalscheiding, inzameling, verwerking en hergebruik. Het nieuwe inzamelen is ingevoerd, waarmee een belangrijke stap is gezet in de afname van restafval en een beter hergebruik van grondstoffen. We zetten in op verdere doorontwikkeling van dit afvalbeleid.

Milieubeheer – Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu waaronder de bescherming en de sanering van de kwaliteit van de bodem, de beheersing van geluidhinder en lucht¬kwaliteit, risicobeheersing bij opslag en transport van gevaarlijke stoffen en bescherming van de natuur. De milieutaken met betrekking tot bedrijven zijn ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Borging van de visie, ambities en maatregelen vindt de komende jaren plaats binnen de instrumenten van de omgevingswet.

Energietransitie – Als gemeente streven er naar dat in 2050 alle energie in onze gemeente uit hernieuwbare bronnen komt en we minder energie verbruiken. Binnen dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken en inspanningen die op er op gericht zijn om samen met inwoners en ondernemers om onze doelstellingen te behalen. We gebruiken hiervoor het vastgestelde energietransitieplan en uitvoeringsprogramma. De komende jaren worden de wijkuitvoeringsplannen opgesteld en borgen we onze visie, ambities en maatregelen met de instrumenten vanuit de omgevingswet.

9. Bestuur en dienstverlening

Bestuur Dit betreft baten en lasten van de bestuursorganen: raad, raadsgriffie, rekenkamercommissie, accountants­kosten, college van burgemeester en wethouders en regionale bestuurlijke samenwerking in de metropool. Centraal staat de bestuurlijke samenwerking tussen college en raad en met andere bestuursorganen. Ook de inspanningen om ‘In contact’ te besturen door steeds passende wijzen van interactie met inwoners en onder­nemers te zoeken, behoren tot dit taakveld.

Burgerzaken (inclusief digitale dienstverlening) Dit omvat de specifieke burgerzakenproducten zoals paspoorten en rij­bewijzen, het bevolkingsregister, straatnaamgeving, naturalisatie, verkiezingen en referenda. Maar ook zaken die voor de gemeentelijke publieksdienstverlening van belang zijn, zoals de basisinformatiehuishouding (burgers, adressen, gebouwen, geografische gegevens) en het dienstverleningsconcept (Klant Contact Center, digitale dienstverlening enzovoorts) mogen als deel van dit taakveld worden beschouwd.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen, bedrag VpB, bedrag onvoorzien en overhead

In het overzicht algemene dekkingsmiddelen worden de baten en lasten in de volgende taakvelden gepresenteerd:

  • Treasury Hiertoe behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot de treasury-functie: financiering, beleggingen, dividenden, renteresultaat.

  • OZB woningen Dit omvat de onroerend zaakbelasting op woningen: belasting op eigendom van woningen, heffing en waardering van woningen, uitvoering van de OZB en bezwaar en beroep.

  • OZB niet-woningen Hiertoe behoort de onroerend zaakbelasting op niet-woningen: de belasting op eigendom en gebruik van bedrijven, heffing en waardering van onroerende zaken, invordering en bezwaar en beroep.

  • ParkeerbelastingDit betreft de heffing en invordering van parkeerbelasting, de opbrengsten van parkeerfaciliteiten en van boetes. De handhaving valt niet hieronder maar onder het taakveld Openbare orde en veiligheid.

  • Belastingen overig De overige belastingen betreffen heffing en invordering en bezwaar en beroep met betrekking tot de hondenbelasting, precariobelasting en reclamebelasting.

  • Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds Dit omvat de algemene uitkering uit het gemeentefonds, integratie-uitkeringen, decentralisatie-uitkeringen en een eventuele artikel 12-uitkering.

Naast een presentatie van de algemene dekkingsmiddelen moeten afzonderlijk de bedragen VpB, Onvoorzien en een overzicht van de overhead worden gepresenteerd. Deze worden aan de volgende taakvelden ontleend:

  • Vennootschapsbelasting (VpB) Op dit taakveld wordt (de raming van) het te betalen bedrag vennootschapsbelasting als last geboekt. Het gaat om het (geraamde) bedrag van de aanslag VpB voor het betreffende begrotings- resp. verantwoordingsjaar. Dit bedrag is mogelijk verschuldigd vanwege fiscale winst die per saldo is gerealiseerd op ondernemingsactiviteiten, na eventuele verrekening van fiscale verliezen uit eerdere begrotingsjaren.

  • Overige baten en lasten Dit taakveld omvat stelposten, taakstellingen, begrotingsruimte enzovoorts. Ook de schatting voor niet voorziene uitgaven wordt in dit taakveld meegenomen.

  • Overhead Dit taakveld omvat lasten en basten van leidinggevenden primair proces; financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie; P&O/HRM; inkoop; interne en externe communicatie (behalve klantcommunicatie in het KCC, taakveld Burgerzaken); juridische zaken (niet waar dit het in het primaire proces van bijvoorbeeld vergunningverlening, bezwaar en beroep betreft); bestuurszaken en bestuursondersteuning; informatievoorziening en automatisering; facilitaire zaken en huisvesting; documentaire informatievoorziening; managementondersteuning primair proces. Overhead die wordt toegerekend aan grondexploitaties, investeringen en andere (subsidie)projecten wordt met dit taakveld verrekend.

Het overzicht overhead bevat, anders gezegd, alle baten en lasten die niet kunnen worden opgenomen in een taakveld in een van de begrotingsprogramma’s en die evenmin een plek hebben in het overzicht Algemene dekkingsmiddelen, bedrag VpB en bedrag onvoorzien.

Financiële samenvatting programmabegroting

De financiële samenvatting van de programmabegroting is een optelling van de totale basten en lasten van de (taakvelden in de) programma’s 1 t/m 9, de totale baten en lasten van de (taakvelden in de) overzichten en de mutaties in de reserves. Onderaan de streep is het resultaat van de rekening van baten en lasten bepaald. In deze financiële samenvatting worden dus de volgende taakvelden gepresenteerd:

  • Mutaties reserves Dit omvat alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves die verband houden met de begrotingsprogramma’s.

  • Resultaat van de rekening van baten en lasten – Dit is het saldo van de rekening van baten en lasten van alle andere taakvelden, inclusief de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves op die taakvelden. Dit resultaat van de rekening (het saldo op dit taakveld) moet via een aparte balanspost zichtbaar zijn.

Overige taakvelden

Taakvelden die in de landelijke richtlijnen worden onderscheiden maar waarvoor de begroting van Pijnacker-Nootdorp geen baten en lasten bevat, en die dus ook niet in de begroting worden gepresenteerd, zijn:

  • Twee taakvelden Recreatieve havens en Economische havens en waterwegen Hoewel de gemeente zelf geen havens kent, vinden onze inwoners en ondernemers dergelijke voorzieningen wel in onze buurgemeenten en de regio. Via het regio­naal samenwerkings­verband de Landschapstafel Hof van Delfland resp. de MRDH is de gemeente Pijnacker-Nootdorp op deze taakvelden betrokken. De begroting bevat voor deze taakvelden geen baten en lasten.

  • Beheer Overige gebouwen en gronden hierbij gaat het om onroerend goed dat niet in exploitatie is en niet aan een specifiek beleidsveld is toe te delen. Onze gemeente heeft geen baten en lasten die hiermee verband houden.