Lokaal en regionaal sterk verbonden (programma 3)

We hebben in de gemeente een uitgebreid netwerk aan voetpaden, fietspaden, autowegen en openbaar vervoersverbindingen. In ons mobiliteitsbeleid streven we naar verdere vergroting van de veiligheid, toegankelijkheid en de duurzaamheid van dit vervoerssysteem. In het programma staat duurzame mobiliteit centraal. Voor 2026 zijn de volgende activiteiten gepland die in dit kader relevant zijn: - MFR: voor het tracé Delft-Rotterdam Alexander worden twee bestaande tracés verbreed. Voor het tracé Den Haag – Pijnacker wordt het deeltracé in onze gemeente uitgewerkt. - De MRDH onderzoekt de haalbaarheid van een pilot voor een regionaal deelfietsensysteem. Bij een positieve uitkomst gaan we in 2026 deelnemen aan deze pilot.

- In het gebied Centrumlijn Noord gaat de ontwikkelaar vanaf 2026 voor tenminste drie jaar deelauto’s en (elektrische) deelfietsen aanbieden aan bewoners.

- In 2026 zal er een nieuwe concessie voor laadpalen gegeven worden. Ook zal er een nieuw laadpalenplan (voor vijf jaar) worden vastgesteld.

- Randstadrail: er zal verder gewerkt worden aan de plannen voor frequentieverhoging, die in 2030 gepland staat.