Stand van zaken en vooruitblik

Bestuur

De raad van Pijnacker-Nootdorp heeft op 15 juni 2022 het Raadsakkoord op hoofdlijnen 2022-2026 ‘Bouwen aan de toekomst’ vastgesteld. De ambities en afspraken uit het raadsakkoord zijn vervolgens door het college uitgewerkt in de Uitvoeringsagenda 2022-2026. Hiermee werken raad en college in deze bestuursperiode voor de derde termijn op rij samen vanuit een breed gedragen afsprakenkader. De afgelopen twee bestuursperiodes stonden voornamelijk in het teken van het herkennen, erkennen en anticiperen op grote maatschappelijke veranderingen en crises. In antwoord op onder meer de transities in het sociaal domein, de energietransitie, de naderende inwerkingtreding van de Omgevingswet en de coronacrisis, hebben raad en college samen met inwoners en ondernemers de afgelopen jaren veel nieuw beleid geformuleerd en vertaald in meerdere uitvoeringsplannen. We denken daarbij onder andere aan de Omgevingsvisie, het Programma Water en Klimaat, het Energietransitieplan, het Interventieplan sociaal domein en de coronasteunmaatregelen. In deze bestuursperiode richten we onze inzet vooral op de realisatie van al deze mooie plannen in tastbare resultaten voor onze inwoners en ondernemers. Daarnaast zullen we met elkaar antwoorden moeten blijven vinden op nieuwe vraagstukken die zich aandienen zoals de krapte op de woningmarkt, het tekort aan arbeidskrachten, ondermijning, discriminatie, vergrijzing, enzovoort. Halverwege deze bestuursperiode medio 2024 maakt het college samen met de raad de balans op via een midterm review en actualiseert het zijn Uitvoeringagenda voor de tweede helft van deze bestuursperiode.

Samenwerkingsverbanden

Voor onderwerpen die de gemeentegrenzen overschrijden werken we samen in regioverband. Op sommige onderdelen is het wettelijk verplicht, zoals bij participatie in de arbeidsmarktregio. Sommige samenwerkingsverbanden zijn vrijwillig in de vorm van een gemeenschappelijke regeling (GR), zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarin 22 gemeenten samenwerken op het gebied van bereikbaarheid en economisch vestigingsklimaat. In 2023 heeft het bestuur van de MRDH een nieuwe regionale strategische agenda vastgesteld, van waaruit de regionale vraagstukken worden opgepakt.

Op 1 juli 2022 is de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in werking getreden. Partijen krijgen twee jaar de tijd om, vanaf het moment van inwerkingtreding van deze wet, de gemeenschappelijke regeling in overeenstemming te brengen met deze wet. De wijzigingen dienen dus uiterlijk 1 juli 2024 in werking te treden. De wetswijziging kent een aantal voorgeschreven wijzigingen en een aantal kan-bepalingen, waarbij voor de deelnemers de mogelijkheid is gecreëerd om zelf te bepalen of zij daar gebruik van gaan maken.

Rechtspersonen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft, worden verbonden partijen genoemd. Dit geldt voor de Veiligheidsregio Haaglanden, maar bijvoorbeeld ook voor de GGD en Veilig Thuis Haaglanden, de Bank Nederlandse Gemeenten en het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden, waar het regionaal inkopen en contracteren van jeugdhulp centraal staat. Vanuit bestuurlijk, beleidsmatig en financieel oogpunt is het van belang dat aandacht wordt besteed aan deze partijen. Daarom schrijft artikel 23 van de Financiële verordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2021 voor dat het college tenminste eenmaal in de vier jaar een nota verbonden partijen aan de raad ter vaststelling aanbiedt. In december 2022 heeft de raad de Nota verbonden partijen 2022-2025 vastgesteld. Een volledig overzicht van deze partijen is te vinden in de paragraaf Verbonden Partijen. Voor andere samenwerkingsverbanden is er een convenant of een platform voor overleg of afstemming, zoals de Greenport West-Holland.

Dienstverlening

Onze dienstverlening is een dynamisch proces dat zich constant aanpast aan de eisen van de tijd. Dit betekent dat onze dienstverlening continu wordt aangepast aan wat de inwoner en de samenleving nodig heeft. Naar aanleiding van het rapport ‘Ongekend onrecht’ van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) over de kinderopvangtoeslagenaffaire, neemt het kabinet maatregelen om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren. De verbetering van de dienstverlening is een gezamenlijke opdracht voor het Rijk, uitvoeringsorganisaties en medeoverheden.

Om deze opdracht uit te kunnen voeren, zijn structurele middelen beschikbaar gesteld, die verdeeld zijn langs acht actielijnen. Pijnacker-Nootdorp ontvangt circa € 200.000 per jaar tot en met 2027. In april 2023 is het Bestedingsplan POK-middelen vastgesteld dat beschrijft hoe we in Pijnacker-Nootdorp de POK-middelen gaan besteden en welke maatregelen hiervoor worden genomen. Voor een aantal maatregelen is in 2023 al een start gemaakt. Andere maatregelen worden in 2024 opgepakt. Via de P&C-cyclus wordt jaarlijks gerapporteerd over onze inzet en de behaalde resultaten. In 2025 vindt een eerste monitoringsmoment plaats met als doel naar de uitvoering van de maatregelen te kijken en wordt een doorkijk gemaakt naar 2028 en verder.

Dienstverlening aan inwoners en ondernemers verbeteren

Veel overheidszaken worden digitaal geregeld, waaronder het aanvragen van een bouwvergunning, het indienen van een belastingaangifte en het regelen van zorg. Een succesvolle digitale gemeentelijke dienstverlening is daarom essentieel waarbij het van belang is dat inwoners digitaal vaardig zijn. De Rekenkamercommissie heeft begin 2023 onderzoek gedaan naar onze digitale dienstverlening. In het onderzoeksrapport komt de rekenkamer tot de conclusie dat onze digitale dienstverlening met een 6,8 niet slecht scoort. Op verschillende punten heeft de rekenkamer aanbevelingen gegeven. De aanbevelingen uit het rekenkamerrapport worden gebruikt om de digitale dienstverlening verder te verbeteren. Met de vaststelling van het Bestedingsplan POK-middelen zijn daarvoor meerjarig middelen beschikbaar gesteld.