Wat mag het kosten?
Veiligheid en duurzaamheid | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 18.083 | 17.491 | 16.089 | 16.167 | 15.379 | 15.452 |
Lasten | -22.484 | -22.615 | -22.722 | -22.304 | -21.516 | -21.588 |
Totaal Veiligheid en duurzaamheid | -4.401 | -5.124 | -6.633 | -6.137 | -6.137 | -6.137 |
Specificatie van de lasten en baten per product
Veiligheid en duurzaamheid | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per Taakveld | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | -3.827 | -3.954 | -4.246 | -4.246 | -4.246 | -4.246 |
120 - Openbare orde en veiligheid | -1.745 | -2.596 | -2.749 | -2.749 | -2.749 | -2.749 |
720 - Riolering | -6.201 | -6.060 | -5.513 | -5.587 | -5.659 | -5.731 |
730 - Afval | -6.714 | -6.776 | -7.176 | -7.176 | -7.176 | -7.176 |
740 - Milieubeheer | -1.997 | -3.228 | -3.038 | -2.545 | -1.686 | -1.686 |
Totaal Lasten per Taakveld | -20.484 | -22.615 | -22.722 | -22.304 | -21.516 | -21.588 |
Baten per Taakveld | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
120 - Openbare orde en veiligheid | 220 | 317 | 91 | 91 | 91 | 91 |
720 - Riolering | 7.016 | 7.607 | 6.506 | 6.576 | 6.648 | 6.720 |
730 - Afval | 8.076 | 8.134 | 8.640 | 8.640 | 8.640 | 8.640 |
740 - Milieubeheer | 399 | 920 | 851 | 859 | 0 | 0 |
Totaal Baten per Taakveld | 15.714 | 16.977 | 16.089 | 16.167 | 15.379 | 15.452 |
Totaal saldo van baten en lasten | -4.770 | -5.637 | -6.633 | -6.137 | -6.137 | -6.137 |
Toevoegingen aan reserves | ||||||
740 - Milieubeheer | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Toevoegingen aan reserves | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 68 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
730 - Afval | 81 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
740 - Milieubeheer | 2.220 | 514 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | 2.369 | 514 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 369 | 514 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -4.401 | -5.124 | -6.633 | -6.137 | -6.137 | -6.137 |
Analyse afwijkingen - begroting 2024 t.o.v. 2023
08 Veiligheid en duurzaamheid | Baten | Lasten |
---|---|---|
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Gemeenschappelijke regelingen: De sterke verhoging van de bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden wordt veroorzaakt door cao en materiaalprijzen. | - | -290 |
Overig | - | -2 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Integrale Veiligheid: Vanaf 2024 is het budget voor integrale veiligheid verhoogd. | - | -120 |
Personeelsbegroting: De formatie voor Handhaving en Veiligheid is uitgebreid. | - | -286 |
Subsidies: Afwikkeling specifieke uitkering voor controle op Corona toegangsbewijzen. | -226 | 226 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Openbare orde en veiligheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 41 |
Overig | 1 | -14 |
720 Riolering | ||
Egalisatievoorziening riolering: Het voordeel op het kostendekkende taakveld riolering wordt verrekend met de egalisatievoorziening. | - | -669 |
Gemeenschappelijke regelingen: De begroting van de Gemalendienst is verhoogd. Dit is noodzakelijk omdat de kosten voor onderhoud in Leidschendam-Voorburg hoger zijn dan begroot. Via een hogere bijdrage van Leidschendam-Voorburg wordt dit afgedekt. | 272 | -272 |
Gemeenschappelijke regelingen: De gemeente voert de begroting van Netwerk Afvalketen Delfland. Jaarlijks worden de bijdragen en uitgaven begroot. | -863 | 863 |
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Deze worden gedekt binnen het kostendekkende taakveld riolering. | - | 274 |
Rioolheffing: Door bovengenoemde verlaging van de rekenrente en vertraging in de uitvoering van de investeringsplanning vallen de begrote lasten lager uit. Hierdoor kan het tarief voor rioolheffing met 11% worden verlaagd. Een nadere specificatie staat in de paragraaf lokale heffingen. | -519 | - |
Verlaging rekenrente: De omslagrente is verlaagd bij de kadernota en de begroting van 1,5% naar 0,5%. Dit heeft een voordelig effect op het het taakveld riolering. | - | 350 |
Overig | 9 | 1 |
730 Afval | ||
Afvalinzameling: Het budget voor afvalinzameling is overeenkomstig de dienstverleningsovereenkomst 2024 verhoogd. | - | -387 |
Afvalinzameling: Vanaf 2024 is er budget opgenomen voor benodigd onderzoek bij plaatsing van ondergrondse containers. | - | -45 |
Afvalstoffenheffing: Ter dekking van de kosten voor afvalinzameling is het tarief met 6,5% verhoogd. Een nadere specificatie staat in de paragraaf lokale heffingen. | 611 | - |
Huuropbrengsten: Vanwege de sluiting van het afvalbrengstation aan de Molenweg in Nootdorp vervallen de huuropbrengsten. | -53 | - |
Subsidies: In 2023 is eenmalig een restantsubsidie voor aanpak zwerfvuil uit 2022 ingezet. | -40 | 40 |
Overig | -12 | -8 |
740 Milieubeheer | ||
Energietransitie: Voor de realisatie van het energietransitieproject is in 2023 budget ingezet ter dekking van de loonkosten. | - | 190 |
Gemeenschappelijke regelingen: Voor het project Emissieloze kas is € 50.000 budget toegekend ten behoeve van intensivering toezicht en handhaving aan Omgevingsdienst Haaglanden. | - | -50 |
Lokale aanpak isolatie: Voor de jaren 2023 en 2024 is € 500.000 ter beschikking gesteld voor isolatie van oudere woningen (zaaknummer 1402601). | - | -500 |
Mutaties reserves: Vanuit de bestemmingsreserve Energieneutrale gemeente wordt in 2023 € 487.045 ingezet voor Energietransitie, Warmtetransitie en communicatiemiddelen. | -487 | 487 |
Resultaatbestemming: In 2023 is de motie stimulering verduurzaming koopwoningen ingezet. | -27 | 27 |
Subsidie: Vanuit het Rijk zijn in 2022 middelen ontvangen met betrekking tot aanpak energiearmoede. € 76.240 wordt besteed in 2023. | -76 | 76 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Milieubeheer. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -56 |
Overig | 8 | 16 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -1.402 | -107 |
Investeringen
De investeringsplanning is geactualiseerd ten opzichte van de Kadernota 2023. Daarbij is met name aandacht besteed aan de investeringen in de jaarschijven 2023-2025. Door deze beter in tijd te spreiden gaan wij uit van een realistischer planning waarmee het jaarlijks overschot bij de jaarafsluiting wordt teruggedrongen. Daarnaast is de nieuwe jaarschijf 2027 toegevoegd met de daarin behorende investeringen.
Veiligheid en duurzaamheid | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
731031 GRP18-21:drukrioleringspompen incl.telemetrie('21) | 416.189 | 350.000 | 0 | 0 |
731079 Vrijverval riolering Koningshof, fase 7 (2017) | 81.767 | 0 | 0 | 0 |
731089 GRP18-21: gemalen electromechanisch(2018) | 281.941 | 0 | 0 | 0 |
731092 GRP18-21: vrijvervalriol.S-bocht Delfgauw (2020) | 250.000 | 250.000 | 0 | 0 |
731093 Vrijverval riolering Koningshof, fase 8 (2017) | 149.943 | 0 | 0 | 0 |
731111 GRP 18-21: vrijvervalriolering Oranjeplein (2020) | 138.469 | 100.000 | 0 | 0 |
731133 GRP22-25 Drukrioleringspomp incl. telemetrie(2022) | 494.715 | 495.000 | 0 | 0 |
731134 GRP22-25 Drukrioleringspomp incl.telemetrie (2023) | 0 | 495.000 | 495.000 | 0 |
731135 GRP22-25 Drukriolerinngspomp incl.telemetrie(2024) | 0 | 495.000 | 495.000 | 0 |
731136 GRP22-25 Drukrioleringspomp incl.telemetrie(2025) | 0 | 0 | 495.000 | 495.000 |
731137 GRP22-25 Drukrioleringspomp incl.telemetrie(2026) | 0 | 0 | 0 | 495.000 |
731138 GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2022) | 286.954 | 150.000 | 0 | 0 |
731139 GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2023) | 226.500 | 226.500 | 0 | 0 |
731140 GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2024) | 199.000 | 199.000 | 0 | 0 |
731141 GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2025) | 0 | 192.500 | 192.500 | 0 |
731142 GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2026) | 0 | 0 | 82.500 | 82.500 |
731144 GRP22-25 Vrijvervalriolering Emmastraat (2023) | 148.678 | 148.678 | 0 | 0 |
731145 GRP22-25 Vrijvervalriolering lange termijn (2024) | 298.628 | 298.628 | 0 | 0 |
731146 GRP22-25 Vrijvervalriolering lange termijn (2025) | 0 | 298.628 | 298.628 | 0 |
731147 GRP22-25 Vrijvervalriolering lange termijn (2026) | 0 | 0 | 114.719 | 114.719 |
731149 GRP22-25 Vrijvervalriolering Klapwijk (2023) | 860.161 | 860.161 | 0 | 0 |
731150 GRP22-25 Vrijvervalriolering Klapwijk (2024) | 0 | 972.616 | 972.616 | 0 |
731151 GRP22-25 Vrijvervalriolering Klapwijk (2025) | 0 | 0 | 523.886 | 523.886 |
731152 GRP22-25 Vrijvervalriolering Klapwijk (2026) | 0 | 0 | 0 | 661.169 |
731153 GRP22-25 Gemalen bouwkundig (2022) | 50.260 | 50.260 | 0 | 0 |
731154 GRP22-25 Gemalen bouwkundig (2025) | 0 | 102.000 | 102.000 | 0 |
731155 GRP22-25 Gemalen bouwkundig (2026) | 0 | 0 | 51.000 | 51.000 |
731156 GRP22-25 Vrijvervalriol. Koningshof fase 7/8(2022) | 183.365 | 475.000 | 350.000 | 0 |
731157 GRP22-25 Vrijvervalriolering Oranjeplein (2022) | 190.456 | 0 | 0 | 0 |
731158 GRP22-25 Vrijvervalriol. zijstr.Vlielandsew.(2023) | 0 | 100.000 | 100.000 | 0 |
731159 GRP22-25:Vrijvervalriol.Euro-Jul.laan Konings.2023 | 150.000 | 0 | 0 | 0 |
731162 GRP22-25 Gemalen bouwkundig (2027) | 0 | 0 | 0 | 67.500 |
731164 GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2027) | 0 | 0 | 0 | 67.500 |
Totaal Veiligheid en duurzaamheid | 4.407.026 | 6.258.971 | 4.272.849 | 2.558.274 |