Overzicht van baten en lasten
In dit hoofdstuk zijn diverse (verplichte) financiële overzichten ondergebracht. Deze overzichten geven naast de overzichten per programma inzicht in de exploitatie en de financiële positie. In verband met afronding op duizendtallen kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Omschrijving | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Ruimte en wonen | -38.915 | -40.134 | -40.339 | -12.823 | -7.071 | -15.065 |
02 Economie en glastuinbouw | -6.742 | -9.070 | -7.634 | -4.857 | -2.335 | -2.396 |
03 Mobiliteit | -6.239 | -6.191 | -7.111 | -7.095 | -6.640 | -6.631 |
04 Groen en recreatie | -4.993 | -5.080 | -5.313 | -5.314 | -5.314 | -5.332 |
05 Onderwijs | -6.062 | -5.797 | -6.463 | -7.036 | -7.605 | -7.836 |
06 Collectieve voorzieningen | -14.984 | -15.908 | -16.852 | -16.186 | -15.876 | -15.883 |
07 Individuele voorzieningen | -35.525 | -32.149 | -31.200 | -31.046 | -31.117 | -31.117 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.568 | -19.709 | -19.646 | -19.461 | -19.558 | -19.652 |
09 Bestuur en dienstverlening | -5.241 | -5.172 | -4.839 | -4.842 | -4.676 | -4.675 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -2.716 | -5.264 | -7.095 | -9.450 | -12.362 | -15.171 |
Overhead | -12.596 | -13.972 | -14.795 | -14.403 | -14.265 | -14.351 |
VpB | -1.855 | -926 | -1.467 | -1.140 | -917 | -486 |
Bedrag onvoorzien | 0 | -202 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Totaal lasten | -155.436 | -159.576 | -162.853 | -133.753 | -127.834 | -138.696 |
01 Ruimte en wonen | -5.351 | -2.868 | -4.722 | -3.113 | -3.337 | -1.605 |
02 Economie en glastuinbouw | -770 | -970 | -1.277 | -1.579 | -462 | -473 |
04 Groen en recreatie | -240 | -1.428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
05 Onderwijs | -1.021 | 0 | -478 | 0 | 0 | 0 |
06 Collectieve voorzieningen | -138 | -420 | -600 | 0 | 0 | 0 |
07 Individuele voorzieningen | -835 | -106 | 0 | 0 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -41 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -100.813 | -62.246 | -7.090 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten incusief reserves | -264.645 | -227.615 | -177.020 | -138.445 | -131.633 | -140.774 |
01 Ruimte en wonen | 45.315 | 38.681 | 43.331 | 14.773 | 9.262 | 15.523 |
02 Economie en glastuinbouw | 6.861 | 8.962 | 8.463 | 6.040 | 2.370 | 2.417 |
03 Mobiliteit | 388 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 |
04 Groen en recreatie | 580 | 1.841 | 317 | 317 | 317 | 317 |
05 Onderwijs | 1.004 | 983 | 1.163 | 1.323 | 1.371 | 1.371 |
06 Collectieve voorzieningen | 1.353 | 1.379 | 1.292 | 1.262 | 1.227 | 1.227 |
07 Individuele voorzieningen | 12.875 | 8.052 | 7.986 | 7.984 | 7.984 | 7.984 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 14.249 | 15.087 | 15.059 | 15.154 | 15.252 | 15.346 |
09 Bestuur en dienstverlening | 587 | 791 | 791 | 791 | 791 | 791 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 163.737 | 77.892 | 84.289 | 85.570 | 88.206 | 91.259 |
Totaal baten | 246.947 | 153.819 | 162.843 | 133.366 | 126.931 | 136.384 |
01 Ruimte en wonen | 1.268 | 3.199 | 771 | 346 | 329 | 333 |
02 Economie en glastuinbouw | 41 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 Mobiliteit | 68 | 696 | 929 | 862 | 446 | 407 |
04 Groen en recreatie | 136 | 265 | 16 | 60 | 60 | 60 |
05 Onderwijs | 1.693 | 1.012 | 1.880 | 1.737 | 1.938 | 2.031 |
06 Collectieve voorzieningen | 688 | 1.707 | 2.078 | 934 | 714 | 747 |
07 Individuele voorzieningen | 444 | 939 | 225 | 0 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 455 | 309 | 81 | 0 | 0 | 0 |
09 Bestuur en dienstverlening | 120 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 16.506 | 65.817 | 9.604 | 2.117 | 1.825 | 1.546 |
VpB | 0 | 0 | 1.467 | 1.140 | 917 | 486 |
Totaal baten incusief reserves | 268.366 | 227.863 | 179.895 | 140.562 | 133.160 | 141.994 |
Saldo | 3.722 | 249 | 2.875 | 2.117 | 1.527 | 1.220 |
Overzicht baten en lasten rekening 2020, begroting na wijziging 2021 en begroting 2022.
Programmaveld | Rekening | Begroting na wijziging | Begroting | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||||
01 Ruimte en wonen | -38.915 | 45.315 | 6.399 | -40.134 | 38.681 | -1.453 | -40.339 | 43.331 | 2.992 | |||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -6.742 | 6.861 | 119 | -9.070 | 8.962 | -109 | -7.634 | 8.463 | 829 | |||||||||
03 Mobiliteit | -6.239 | 388 | -5.851 | -6.191 | 151 | -6.041 | -7.111 | 151 | -6.960 | |||||||||
04 Groen en recreatie | -4.993 | 580 | -4.413 | -5.080 | 1.841 | -3.239 | -5.313 | 317 | -4.996 | |||||||||
05 Onderwijs | -6.062 | 1.004 | -5.058 | -5.797 | 983 | -4.814 | -6.463 | 1.163 | -5.300 | |||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -14.984 | 1.353 | -13.631 | -15.908 | 1.379 | -14.529 | -16.852 | 1.292 | -15.560 | |||||||||
07 Individuele voorzieningen | -35.525 | 12.875 | -22.649 | -32.149 | 8.052 | -24.097 | -31.200 | 7.986 | -23.214 | |||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.568 | 14.249 | -5.320 | -19.709 | 15.087 | -4.622 | -19.646 | 15.059 | -4.588 | |||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.241 | 587 | -4.655 | -5.172 | 791 | -4.380 | -4.839 | 791 | -4.048 | |||||||||
Subtotaal programma's | -138.269 | 83.210 | -55.059 | -139.211 | 75.927 | -63.284 | -139.398 | 78.554 | -60.844 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -2.716 | 163.737 | 161.021 | -5.264 | 77.892 | 72.628 | -7.095 | 84.289 | 77.195 | |||||||||
Overhead | -12.596 | 0 | -12.596 | -13.972 | 0 | -13.972 | -14.795 | 0 | -14.795 | |||||||||
VpB | -1.855 | 0 | -1.855 | -926 | 0 | -926 | -1.467 | 0 | -1.467 | |||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -202 | 0 | -202 | -100 | 0 | -100 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -17.167 | 163.737 | 146.570 | -20.365 | 77.892 | 57.527 | -23.456 | 84.289 | 60.834 | |||||||||
Totaal saldo van lasten en baten | -155.436 | 246.947 | 91.511 | -159.576 | 153.819 | -5.757 | -162.853 | 162.843 | -10 | |||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -5.351 | 1.268 | -4.083 | -2.868 | 3.199 | 331 | -4.722 | 771 | -3.951 | |||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -770 | 41 | -729 | -970 | 60 | -910 | -1.277 | 0 | -1.277 | |||||||||
03 Mobiliteit | 0 | 68 | 68 | 0 | 696 | 696 | 0 | 929 | 929 | |||||||||
04 Groen en recreatie | -240 | 136 | -104 | -1.428 | 265 | -1.163 | 0 | 16 | 16 | |||||||||
05 Onderwijs | -1.021 | 1.693 | 672 | 0 | 1.012 | 1.012 | -478 | 1.880 | 1.403 | |||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -138 | 688 | 550 | -420 | 1.707 | 1.287 | -600 | 2.078 | 1.478 | |||||||||
07 Individuele voorzieningen | -835 | 444 | -392 | -106 | 939 | 832 | 0 | 225 | 225 | |||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -41 | 455 | 414 | 0 | 309 | 309 | 0 | 81 | 81 | |||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 120 | 120 | 0 | 40 | 40 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Subtotaal programma's | -8.396 | 4.913 | -3.483 | -5.792 | 8.227 | 2.435 | -7.077 | 5.981 | -1.095 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -100.813 | 16.506 | -84.307 | -62.246 | 65.817 | 3.571 | -7.090 | 9.604 | 2.514 | |||||||||
VpB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.467 | 1.467 | ||||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -100.813 | 16.506 | -84.307 | -62.246 | 65.817 | 3.571 | -7.090 | 11.071 | 3.981 | |||||||||
Mutatie reserves | -109.208 | 21.419 | -87.789 | -68.039 | 74.044 | 6.006 | -14.167 | 17.052 | 2.885 | |||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -44.266 | 46.583 | 2.316 | -43.002 | 41.880 | -1.121 | -45.061 | 44.103 | -958 | |||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -7.512 | 6.902 | -610 | -10.040 | 9.022 | -1.019 | -8.911 | 8.463 | -448 | |||||||||
03 Mobiliteit | -6.239 | 456 | -5.782 | -6.191 | 846 | -5.345 | -7.111 | 1.081 | -6.030 | |||||||||
04 Groen en recreatie | -5.233 | 716 | -4.517 | -6.508 | 2.106 | -4.402 | -5.313 | 333 | -4.980 | |||||||||
05 Onderwijs | -7.083 | 2.697 | -4.386 | -5.797 | 1.995 | -3.802 | -6.940 | 3.043 | -3.897 | |||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -15.122 | 2.040 | -13.081 | -16.328 | 3.086 | -13.242 | -17.452 | 3.371 | -14.082 | |||||||||
07 Individuele voorzieningen | -36.360 | 13.319 | -23.041 | -32.256 | 8.991 | -23.265 | -31.200 | 8.211 | -22.989 | |||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.609 | 14.703 | -4.905 | -19.709 | 15.396 | -4.313 | -19.646 | 15.140 | -4.506 | |||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.241 | 707 | -4.535 | -5.172 | 831 | -4.340 | -4.839 | 791 | -4.048 | |||||||||
Subtotaal programma's | -146.665 | 88.124 | -58.541 | -145.003 | 84.154 | -60.850 | -146.474 | 84.535 | -61.939 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -103.528 | 180.243 | 76.715 | -67.511 | 143.710 | 76.199 | -14.185 | 93.894 | 79.709 | |||||||||
Overhead | -12.596 | 0 | -12.596 | -13.972 | 0 | -13.972 | -14.795 | 0 | -14.795 | |||||||||
VpB | -1.855 | 0 | -1.855 | -926 | 0 | -926 | -1.467 | 1.467 | 0 | |||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -202 | 0 | -202 | -100 | 0 | -100 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -117.980 | 180.243 | 62.263 | -82.612 | 143.710 | 61.098 | -30.546 | 95.360 | 64.814 | |||||||||
Resultaat | -264.645 | 268.366 | 3.722 | -227.615 | 227.863 | 249 | -177.020 | 179.895 | 2.875 |
Begrotingsverschil 2021-2022
Onderstaand wordt per programma het bruto verschil van baten en lasten tussen de begroting na wijziging 2021 en de primaire begroting 2022 weergegeven. Het totaalverschil bedraagt € 2.626.000. (Voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Programmaveld | Begroting na wijziging | Begroting | Verschil | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||||
01 Ruimte en wonen | -40.134 | 38.681 | -1.453 | -40.339 | 43.331 | 2.992 | -205 | 4.650 | 4.445 | |||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -9.070 | 8.962 | -109 | -7.634 | 8.463 | 829 | 1.436 | -498 | 937 | |||||||||
03 Mobiliteit | -6.191 | 151 | -6.041 | -7.111 | 151 | -6.960 | -920 | 1 | -919 | |||||||||
04 Groen en recreatie | -5.080 | 1.841 | -3.239 | -5.313 | 317 | -4.996 | -233 | -1.524 | -1.757 | |||||||||
05 Onderwijs | -5.797 | 983 | -4.814 | -6.463 | 1.163 | -5.300 | -666 | 180 | -486 | |||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -15.908 | 1.379 | -14.529 | -16.852 | 1.292 | -15.560 | -944 | -87 | -1.031 | |||||||||
07 Individuele voorzieningen | -32.149 | 8.052 | -24.097 | -31.200 | 7.986 | -23.214 | 949 | -66 | 884 | |||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.709 | 15.087 | -4.622 | -19.646 | 15.059 | -4.588 | 63 | -29 | 34 | |||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.172 | 791 | -4.380 | -4.839 | 791 | -4.048 | 332 | 0 | 332 | |||||||||
Subtotaal programma's | -139.211 | 75.927 | -63.284 | -139.398 | 78.554 | -60.844 | -187 | 2.627 | 2.440 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -5.264 | 77.892 | 72.628 | -7.095 | 84.289 | 77.195 | -1.830 | 6.397 | 4.567 | |||||||||
Overhead | -13.972 | 0 | -13.972 | -14.795 | 0 | -14.795 | -822 | 0 | -822 | |||||||||
VpB | -926 | 0 | -926 | -1.467 | 0 | -1.467 | -540 | 0 | -540 | |||||||||
Bedrag onvoorzien | -202 | 0 | -202 | -100 | 0 | -100 | 102 | 0 | 102 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -20.365 | 77.892 | 57.527 | -23.456 | 84.289 | 60.834 | -3.091 | 6.397 | 3.307 | |||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -2.868 | 3.199 | 331 | -4.722 | 771 | -3.951 | -1.854 | -2.428 | -4.282 | |||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -970 | 60 | -910 | -1.277 | 0 | -1.277 | -307 | -60 | -367 | |||||||||
03 Mobiliteit | 0 | 696 | 696 | 0 | 929 | 929 | 0 | 234 | 234 | |||||||||
04 Groen en recreatie | -1.428 | 265 | -1.163 | 0 | 16 | 16 | 1.428 | -249 | 1.179 | |||||||||
05 Onderwijs | 0 | 1.012 | 1.012 | -478 | 1.880 | 1.403 | -478 | 868 | 391 | |||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -420 | 1.707 | 1.287 | -600 | 2.078 | 1.478 | -180 | 371 | 191 | |||||||||
07 Individuele voorzieningen | -106 | 939 | 832 | 0 | 225 | 225 | 106 | -714 | -607 | |||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 309 | 309 | 0 | 81 | 81 | 0 | -228 | -228 | |||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 40 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | -40 | -40 | |||||||||
Subtotaal programma's | -5.792 | 8.227 | 2.435 | -7.077 | 5.981 | -1.095 | -1.284 | -2.246 | -3.530 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -62.246 | 65.817 | 3.571 | -7.090 | 9.604 | 2.514 | 55.156 | -56.213 | -1.057 | |||||||||
VpB | 0 | 0 | 0 | 1.467 | 1.467 | 1.467 | 1.467 | |||||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -62.246 | 65.817 | 3.571 | -7.090 | 11.071 | 3.981 | 55.156 | -54.747 | 410 | |||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -43.002 | 41.880 | -1.121 | -45.061 | 44.103 | -958 | -2.059 | 2.222 | 163 | |||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -10.040 | 9.022 | -1.019 | -8.911 | 8.463 | -448 | 1.129 | -558 | 570 | |||||||||
03 Mobiliteit | -6.191 | 846 | -5.345 | -7.111 | 1.081 | -6.030 | -920 | 234 | -685 | |||||||||
04 Groen en recreatie | -6.508 | 2.106 | -4.402 | -5.313 | 333 | -4.980 | 1.195 | -1.773 | -578 | |||||||||
05 Onderwijs | -5.797 | 1.995 | -3.802 | -6.940 | 3.043 | -3.897 | -1.143 | 1.048 | -95 | |||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -16.328 | 3.086 | -13.242 | -17.452 | 3.371 | -14.082 | -1.124 | 284 | -840 | |||||||||
07 Individuele voorzieningen | -32.256 | 8.991 | -23.265 | -31.200 | 8.211 | -22.989 | 1.055 | -779 | 276 | |||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.709 | 15.396 | -4.313 | -19.646 | 15.140 | -4.506 | 63 | -257 | -194 | |||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.172 | 831 | -4.340 | -4.839 | 791 | -4.048 | 332 | -40 | 292 | |||||||||
Subtotaal programma's | -145.003 | 84.154 | -60.850 | -146.474 | 84.535 | -61.939 | -1.471 | 381 | -1.090 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -67.511 | 143.710 | 76.199 | -14.185 | 93.894 | 79.709 | 53.326 | -49.816 | 3.510 | |||||||||
Overhead | -13.972 | 0 | -13.972 | -14.795 | 0 | -14.795 | -822 | 0 | -822 | |||||||||
VpB | -926 | 0 | -926 | -1.467 | 1.467 | 0 | -540 | 1.467 | 926 | |||||||||
Bedrag onvoorzien | -202 | 0 | -202 | -100 | 0 | -100 | 102 | 0 | 102 | |||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -82.612 | 143.710 | 61.098 | -30.546 | 95.360 | 64.814 | 52.066 | -48.350 | 3.716 | |||||||||
Resultaat | -227.615 | 227.863 | 249 | -177.020 | 179.895 | 2.875 | 50.594 | -47.968 | 2.626 |
De analyse op de verschillen tussen de begroting 2021en 2022 per programma is als volgt:
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
---|---|---|
810 Ruimte en leefomgeving | ||
Implementatie Omgevingswet: De Omgevingswet treedt naar verwachting per juli 2022 in. Zodra de wet ingaat moeten gemeenten in de geest van de wet handelen en zijn nieuwe regels van toepassing. Zo dient er bijvoorbeeld gewerkt te worden met nieuwe digitale systemen die aansluiten op de landelijke voorzieningen en dient personeel hiervoor opgeleid te worden. Om deze dienstverlening aan bedrijven en inwoners te kunnen bieden per 1 juli 2022 worden er voorbereidingen getroffen in 2021 en 2022. Hiervoor is een budget beschikbaar gesteld van € 1.000.000. Uit de bestemmingsreserve 'Implementatie Omgevingswet' wordt voor de voorbereiding in 2021 een bedrag van € 548.000 en in 2022 een bedrag van € 432.000 onttrokken. | -116 | 116 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Ruimte en Leefomgeving. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 277 |
Overig | 2 | -1 |
820 Grondexploitatie | ||
Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van de grondexploitaties op basis van de actualisatie per 01-07-2021. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid. | 2.641 | -2.662 |
Geschillenoplossing: Betreft een uitkering in 2021 naar aanleiding van een geschil zoals gemeld in de informatienota met zaaknummer 1102870. Dekking vindt plaats vanuit de algemene reserve. In 2022 leidt dit tot een lagere last en lagere onttrekking ten opzichte van 2021. | -225 | 225 |
Locatie Kruisweg: In 2021 is de bijdrage aan de ontwikkeling van locatie Kruisweg (Gildehof, BBV17.0053) geraamd. Dekking vindt plaats vanuit de algemene reserve. In 2022 leidt dit tot een lagere last en lagere onttrekking ten opzichte van 2021. | -80 | 80 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld 820 Grondexploitatie. | - | 48 |
Overig | 0 | -1 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Wonen & Bouwen. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -149 |
Overig | 0 | 8 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | 2.222 | -2.059 |
310 Economische ontwikkeling | ||
Ondernemersfonds: Het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp (OFPN) loopt af in 2021 na een periode van vijf jaar en heeft tot doel gehad een meerwaarde te bieden in het versterken van het ondernemersklimaat in Pijnacker-Nootdorp. Het Ondernemersfonds wordt gefinancierd vanuit een verhoging van de OZB-opbrengsten voor Niet-woningen. De uitbetaling van het Ondernemersfonds staat geraamd op het taakveld 310 Economisch ontwikkeling en de opbrengst op het taakveld 062 OZB Niet-Woningen. In 2021 heeft het bestuur van het Ondernemersfonds besloten de evaluatie van het OFPN zelf uit te voeren. In het 4e kwartaal van 2021 worden de uitkomsten van de evaluatie inclusief een voorstel om het Ondernemersfonds wederom te verlengen met vijf jaar voorgelegd aan de raad (zaaknr. 1266430). | - | 394 |
Samenwerking Greenport West Holland: Sinds een aantal jaar neemt de gemeente deel aan het samenwerkingsverband Greenport West Holland. Voor de jaarlijkse bijdrage wordt met ingang van 2022 een budget in de begroting opgenomen. | - | -28 |
Uitvoeringsagenda economische visie: In 2021 is vanuit de stelpost uitvoeringsagenda eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de actieagenda Economie hetgeen in 2022 tot lagere geraamde lasten resulteert. | - | 72 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Economische Ontwikkeling. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 20 |
Werkboek Oostland: In 2021 is vanuit de stelpost uitvoeringsagenda eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de uitwerking van vier projectplannen in het kader van het werkboek Oostland hetgeen in 2022 tot lagere geraamde lasten resulteert. | - | 100 |
Overig | - | -4 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Bouwgrond in exploitatie: Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties bedrijventerreinen. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties wijken af van de actualisatie per 1 juli 2021. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | -502 | 484 |
Overig | 0 | 0 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Coronamaatregelen: Door de coronacrisis getroffen Horeca PN en Winkelcentra worden in 2021 ondersteund met o.a. een aantal extra communicatieactiviteiten (zaaknr. 1212255). De kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve 'Financiële gevolgen Corona'. In 2022 is geen extra budget begroot voor extra ondersteuning aan Horeca PN en Winkelcentra hetgeen leidt tot lagere lasten ten opzichte van 2021. | -60 | 60 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 35 |
Overig | 1 | -4 |
340 Economische promotie | ||
Overig | 3 | - |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | -558 | 1.129 |
210 Verkeer en wegen | ||
Indexering: Indexering van kosten voor algemeen onderhoud wegen. | - | -20 |
Kapitaallasten: Hogere kapitaallasten door afronding van geplande investeringen in 2021 binnen programma Mobiliteit, gedekt door middel van een reserve voor wegen. | - | -187 |
Kapitaallasten: Onttrekking aan reserve ter dekking van kapitaallasten als gevolg van afgeronde investeringen in 2021 binnen programma Mobiliteit. | 222 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en Wegen. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -265 |
kapitaallasten: Hogere kapitaallasten door afronding van geplande investeringen in 2021 binnen programma Mobiliteit, gedekt door middel van een reserve voor mobiliteitsinvesteringen | - | -112 |
kapitaallasten: Hogere kapitaallasten door afronding van geplande investeringen in 2021 binnen programma Mobiliteit. | - | -212 |
kapitaallasten: kapitaallasten wegen investeringsprogramma | - | -76 |
Overig | 12 | -10 |
220 Parkeren | ||
Kapitaallasten: Hogere kapitaallasten door afronding van geplande investeringen in 2021 binnen programma Mobiliteit. | - | -35 |
Overig | - | -2 |
Totaal 03 Mobiliteit | 234 | -920 |
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Beheer Groenzoom: Budget toegekend voor beheer Groenzoom naar aanleiding van opheffing reserve Groenzoom. | - | -125 |
Beheer Wandelbos: Budget toegekend voor beheer Wandelbos (zaak 1220689). | - | -95 |
Kapitaallasten: Hogere kapitaallasten door afronding van geplande investeringen in 2021 binnen programma Groen en recreatie. | - | -146 |
Mutatie reserves: Door opheffing van de reserve Groenzoom wordt niet langer budget onttrokken aan de reserve. | -135 | - |
Vergoeding Wandelbos: Storting in de algemene reserve betreft de eenmalige vergoeding van de Provincie voor de afkoop van beheer Wandelbos (zaak 1220689). | -1.428 | 1.428 |
Voorziening Baggeren: Onttrekking aan de algemene reserve ten behoeve van een storting in de voorziening Baggeren. In 2021 t/m 2024 wordt hieruit jaarlijks een bedrag onttrokken voor de uitvoering van Programma Water en Klimaat (zaak 1222663). | -130 | 130 |
Overig | -80 | 3 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -1.773 | 1.195 |
420 Onderwijshuisvesting | ||
Kapitaallasten: Hogere kapitaallasten als gevolg van geplande oplevering Dalton-basisschool de Tweemaster en uitbreiding van de Mariaschool. | - | -229 |
Mutatie Reserves: Onttrekking reserves ter dekking van afschrijvingslasten. | 138 | - |
Mutatie Reserves: Reservering tijdelijke huisvesting CBS de Schatkaart 2023. | - | -478 |
Mutatie Reserves: Tijdelijke huisvesting CBS de Schatkaart. | 637 | - |
huisvesting onderwijs: Tijdelijke huisvesting Schatkaart 2022. | - | -159 |
huisvesting onderwijs: Uitbreiding huisvesting Kraaienest. | - | -74 |
Overig | 0 | 11 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
Huisvesting: Hogere huuropbrengsten door geplande oplevering nieuwbouw IKC's . | 117 | - |
Kapitaallasten: Hogere kapitaallasten als gevolg van diverse geplande nieuwbouw. | - | -145 |
Mutatie Reserves: Onttrekking reserves ter dekking van afschrijvingslasten. | 93 | - |
Subsidies: Hogere subsidie voor RMC en VSV. | 62 | -62 |
Overig | 1 | -7 |
Totaal 05 Onderwijs | 1.048 | -1.143 |
510 Sportbeleid en activering | ||
Combinatiefunctionarissen: De huidige regeling loopt tot en met 2021. Met ingang van 2022 is de eigen bijdrage van de deelnemers niet meer begroot. | -100 | 100 |
Subsidies: In 2021 eenmalig extra middelen voor sportakkoord. | -60 | 60 |
Overig | - | 1 |
520 Sportaccommodaties | ||
Kapitaallasten: Nieuwe kapitaallasten door oplevering gymzaal Ackerswoude. | - | -317 |
Mutatie Reserves: Beschikbaar stellen budget ter dekking tijdelijk sportvoorziening i.v.m. nieuwbouw Jan Janssenhal ten laste van een reserve. | 300 | -300 |
Mutatie Reserves: In 2021 is eenmalig een storting vanuit de algemene reserve in de bestemmingreserve voor kunstgras gedaan. | -300 | 300 |
Mutatie Reserves: Storting van de algemene reserve in de bestemmingsreserve t.b.v. de tijdelijke huisvesting Jan Janssenhal. | 600 | -600 |
Subsidies: In 2021 is een TVS-subsidie (tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties) ontvangen. Deze is aan de bestemmingsreserve toegevoegd. | -156 | 156 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Sportaccommodaties. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -26 |
Overig | 36 | 0 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Gevolgen Corona: In 2021 is als gevolg van Corona de culturele sector financieel extra ondersteund. | - | 320 |
Kapitaallasten: Eenmalig voorbereidingsbudget voor Sociaal Cultureel Centrum Pijnacker. | - | -470 |
Overig | 5 | -14 |
540 Musea | ||
Overig | - | -11 |
560 Media | ||
Overig | - | -24 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Algemeen budget decentralisaties: Sinds de decentralisaties in het sociaal domein in 2015 is er budget beschikbaar voor algemene uitvoeringskosten. Als bijdrage aan het project Bezuinigingen ten behoeve van de primaire Begroting 2022 is dit budget naar beneden bijgesteld. | - | 50 |
Inburgering: Voor de inburgeringstaak die op de gemeente afkomt vindt in 2022 een reservebijdrage plaats ten behoeve van voorbereidende werkzaamheden. | 9 | - |
Ouderenzorg: Als onderdeel van het interventieplan sociaal domein is een deel van het budget voor verstrekkingen van Wmo Begeleiding (Programma 7, taakveld 640 Begeleide participatie) omgezet in een subsidie. | - | -71 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -278 |
Overig | 1 | -11 |
620 Wijkteams | ||
Gemeenschappelijke regelingen: Het budget is afgestemd op de begroting 2022 van de gemeenschappelijke regeling GGD/Veilig Thuis. | - | 87 |
Voorschools Maatschappelijk Werk: In 2021 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor voorschools maatschappelijk werk. | -98 | 98 |
Overig | -7 | 3 |
710 Volksgezondheid | ||
Gemeenschappelijke regelingen: Afstemming van het budget op de geleverde begroting 2022 van de GGD. | - | -24 |
Mutatie Reserves: Extra middelen ten behoeve van sociaal mentaal welzijn bij de GGD Haaglanden. | 24 | -24 |
Subsidies: Indexatie van het budget voor de bijdrage 2022 aan de JGZ Zuid Holland West. | - | -62 |
Subsidies: Specifieke uitkering budget t.b.v. het Lokaal Preventieakkoord. | 30 | - |
Subsidies: Specifieke uitkering budget t.b.v. het Lokaal Preventieakkoord. | - | -30 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Volksgezondheid. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -35 |
Overig | - | -3 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Overig | - | 2 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | 284 | -1.124 |
630 Inkomensregelingen | ||
TONK: De regeling Tijdelijke Ondersteuning in Noodzakelijke Kosten loopt niet door na 2021. Hierdoor is er voor 2022 geen budget benodigd met een voordeel aan de uitgavenkant als gevolg. | - | 143 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Inkomensregelingen. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 237 |
Overig | 21 | 28 |
640 Begeleide participatie | ||
Interventieplan sociaal domein: Middelen die voorheen werden ingezet ten behoeve van externe Wmo-dienstverlening worden (tijdelijk) ingezet voor eigen personele kosten waarmee invulling wordt gegeven aan de acties uit het interventieplan sociaal domein. | - | 200 |
Uren interventieplan sociaal domein: Middelen die voorheen werden ingezet ten behoeve van externe Wmo-dienstverlening worden (tijdelijk) ingezet voor eigen personele kosten waarmee invulling wordt gegeven aan de acties uit het interventieplan sociaal domein. | - | -200 |
Wmo begeleiding: Als onderdeel van het interventieplan in het sociaal domein is een deel van het budget voor verstrekkingen omgezet in subsidies in programma 6 op het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie met een voordeel binnen dit taakveld als gevolg. | - | 71 |
Overig | - | -3 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Incidentele POW middelen: Incidentele middelen vanuit de centrumgemeente Zoetermeer die in 2021 werden ontvangen, worden in 2022 niet verwacht hetgeen lagere begrote inkomsten als gevolg heeft. De incidentele middelen betroffen een bijdrage in de deelname aan Perspectief op Werk. | -66 | - |
Participatiebudget: Van de incidenteel toegekende middelen voor participatie is in 2021 een deel in de reserve sociaal domein gestort, bedoeld voor toekomstige inzet. Dit verklaart hogere lasten 2021 ten opzichte van 2022. | - | -106 |
Pva statushouders: Voor het project Gezond Participeren uit het plan van aanpak statushouders vond in 2021 een reservebijdrage plaats ten behoeve van een éénmalig budget. | -40 | 40 |
Reservebijdrage integratiebudget: Door een andere inzet van de middelen is voor 2022 een lagere reservebijdrage aan het re-integratiebudget nodig dan in 2021. | -70 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Arbeidsparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 118 |
Overig | 0 | 2 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Legesopbrengsten Gehandicaptenparkeerkaart: De legesopbrengsten voor de verstrekking en verlenging van gehandicaptenparkeerkaarten zijn voor 2022 afgeraamd waarmee invulling is gegeven aan de motie Belastingverlaging. | -20 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Maatwerkvoorzieningen Wmo. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 48 |
Wmo woonvoorzieningen: Vanuit de reserve sociaal domein werd in 2021 een bedrag gestort als dekking voor een grote woningaanpassing. Omdat dit incidenteel was is deze bijdrage in 2022 niet nodig. | -27 | - |
Overig | -1 | -2 |
671 Maatwerkdienstverlening 18+ | ||
Gevolgen corona: Voor werkzaamheden schuldhulpverlening als gevolg van corona zijn in 2021 extra kosten gemaakt. Deze waren incidenteel en hiervoor staat geen bedrag opgenomen in 2022. | - | 30 |
Gevolgen corona: Voor werkzaamheden voor de TONK en schuldhulpverlening als gevolg van corona heeft in 2021 een bijdrage uit de bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona plaatsgevonden. Omdat dit tijdelijke werkzaamheden waren staat er in 2022 geen reservebijdrage begroot. | -141 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -6 |
Overig | 0 | -3 |
672 Maatwerkdienstverlening 18- | ||
Interventieplan sociaal domein: Middelen die voorheen werden ingezet ten behoeve van externe jeugdhulpverlening worden (tijdelijk) ingezet voor eigen personele kosten waarmee invulling wordt gegeven aan de acties uit het interventieplan sociaal domein. | - | 429 |
Kostenbeheersing sociaal domein: In dit taakveld is de toename van de taakstelling binnen het sociaal domein van 2021 (€ 750.000) naar 2022 (€ 1.250.000) opgenomen. | - | 500 |
Reservemutaties sociaal domein: In 2021 hebben bijdragen uit de reserve sociaal domein plaatsgevonden voor o.a. de implementatie van de acties uit het interventieplan sociaal domein en bijstelling van de budgetten voor jeugdhulp. Deze waren incidenteel van aard en staan niet in 2022 opgenomen. | -360 | - |
Uren interventieplan sociaal domein: Middelen die voorheen werden ingezet ten behoeve van externe jeugdhulpverlening worden (tijdelijk) ingezet voor eigen personele kosten waarmee invulling wordt gegeven aan de acties uit het interventieplan sociaal domein. | - | -429 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Maatwerkdienstverlening 18-. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -14 |
Overig | -1 | -28 |
682 Maatwerk geescaleerde zorg 18- | ||
Reservemutatie: In 2021 vond een incidentele reservebijdrage ten behoeve van inhuur plaats welke in 2022 niet is opgenomen. | -75 | - |
Overig | - | - |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | -779 | 1.055 |
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Gemeenschappelijke regelingen: Het budget voor de bijdrage is afgestemd op de begroting 2022 van de VRH. | - | -53 |
Mutatie voorziening: De voorziening FLO (functioneel leeftijdsontslag) is bij de jaarrekening 2020 op het benodigd niveau gebracht. Daarom is een jaarlijkse storting niet meer nodig. | - | 107 |
Overig | - | 5 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren en uitbreiding van formatie is een hogere urentoerekening aan het taakveld Openbare orde en veiligheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -188 |
Overig | 1 | -5 |
720 Riolering | ||
Kapitaallasten: Door vertraging in de investeringsplanning schuiven de geplande kapitaallasten in 2020 door naar 2021. | - | -268 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Riolering. | - | 53 |
riolering: Door areaaluitbreiding nemen de begrote opbrengsten rioolheffing toe. | 78 | - |
Overig | -1 | -4 |
730 Afval | ||
Afvalinzameling: Bij de publieke samenwerking tussen Avalex en HVC staan de deelnemende gemeenten garant voor opgenomen geldleningen. Hiervoor wordt door HVC een jaarlijkse provisie betaald van 1%. | 136 | - |
Afvalinzameling: Het budget voor afvalinzameling is op basis van de begroting 2022 van gemeenschappelijke regeling Avalex verhoogd. | - | -574 |
Afvalinzameling: Hogere opbrengsten door tariefsverhoging en areaaluitbreiding. Een nadere toelichting staat in de paragraaf lokale heffingen. | 315 | - |
Gevolgen Corona: Vanuit de bestemmingsreserve 'Gevolgen Corona' wordt in verband met hogere inzamelkosten een eenmalige bijdrage gedaan. | 81 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Afval. | - | 31 |
Overig | -6 | 0 |
740 Milieubeheer | ||
Gemeenschappelijke regelingen: Het budget is aangepast op basis van de begroting 2022 van gemeenschappelijke regeling ODH. | - | -24 |
Mutatie Reserves: In 2021 is vanuit de bestemmingsreserve ' Energieneutrale gemeente' eenmalig € 309.000 ingezet voor de energietransitie. | -309 | 309 |
Subsidies: In 2021 was door het Rijk eenmalig een RRE-subsidie (Regeling Reductie Energieverbruik) beschikbaar gesteld. | -552 | 552 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Milieubeheer. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 144 |
Overig | 0 | -21 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -257 | 63 |
012 Bestuur | ||
Overig | 0 | -1 |
020 Burgerzaken | ||
Bevolkingsadministratie: In 2021 vindt verschuiving plaats van het inhuurbudget van € 335.000 ter dekking van externe klant contact medewerkers van de interne kostenplaats naar het juiste taakveld 020 Burgerzaken waar deze uitgaven onder vallen conform IV-3 voorschriften. In programma 10 onder taakveld 080 Overige baten en lasten staat het nadeel begroot. Voor de begroting heeft dit geen financiële gevolgen. | - | 335 |
Gevolgen Corona: In de Meicirculaire 2021 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor extra kosten van de Tweede kamerverkiezingen als gevolg van Covid-19. | -40 | 40 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Burgerzaken. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -24 |
Overig | 0 | -18 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | -40 | 332 |
040 Overhead | ||
Overhead: Als gevolg van hogere kosten Overhead (onder andere hogere afschrijvingen ICT) en andere procentuele verdeling van de overhead aan grondexploitaties, investeringen en voorzieningen nemen de kosten voor de exploitatie toe met € 822.000. | - | -822 |
Reserve mutatie: De jaarlijkse kosten als gevolg van prijsstijgingen, uitbreiding van licenties, upgrades zijn voor het jaar 2021 bij de Kadernota 2021 incidenteel gedekt uit de reserve Bedrijfsvoering. In 2022 en verder is dit ten laste van het begrotingssaldo gebracht. | -459 | - |
Reserve mutatie: Naast de kosten voor de reguliere activiteiten van Werken in Haaglanden zijn er in 2019 extra afspraken gemaakt in de Kring van Secretarissen. Het betreft hier de bijdrage voor de samenwerking op het terrein van arbeidsmarktaanpak. Er zijn recruiters aangetrokken om in de regio moeilijk vervulbare functies in te vullen. Daarnaast zijn er regionale activiteiten ontwikkeld op het gebied van een loopbaancentrum. | -40 | 40 |
Overig | -21 | -58 |
050 Treasury | ||
Deelneming Nutsbedrijven: In 2021 verwachten we een reguliere dividenduitkering Stedin van € 432.000 en in 2022 ontvangen we slechts € 50.000. Daarnaast ontvangen we in 2022 voor de cumulatief preferente aandelen Stedin € 120.000. | -263 | - |
Renteresultaat: De niet afgeronde berekende omslagrente bedraagt voor het begrotingsjaar 2022 1,51%. De doorberekende rente aan investeringen bedraagt 2% (afgerond). Hierdoor resteert een voordelig renteresultaat. | 942 | - |
Reserve mutatie: Jaarlijks valt een deel van de reserve vrij dat het verschil vormt van de oorspronkelijke rente en de rente zoals deze is opgenomen in de offerte van de BNG Bank. | -304 | - |
Overig | 0 | 0 |
061 OZB Woningen | ||
OZB Woningen: De lasten en baten OZB woningen zijn in 2022 bijgesteld naar de verwachte personele inzet en de aangepaste woningbouwprognose ten opzichte van de begroting 2021. | 220 | -56 |
Overig | 0 | -10 |
062 OZB Niet woningen | ||
Ondernemersfonds: Het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp (OFPN) loopt af in 2021 na een periode van vijf jaar en heeft tot doel gehad een meerwaarde te bieden in het versterken van het ondernemersklimaat in Pijnacker-Nootdorp. Het Ondernemersfonds wordt gefinancierd vanuit een verhoging van de OZB-opbrengsten voor Niet-woningen (0,03% eigenaren en 0,02% gebruikers). De uitbetaling van het Ondernemersfond staat geraamd op het taakveld 310 Economisch ontwikkeling en de opbrengst op het taakveld 062 OZB Niet-Woningen. In 2021 heeft het bestuur van het Ondernemersfonds besloten de evaluatie van het OFPN zelf uit te voeren. In het 4e kwartaal van 2021 worden de uitkomsten van de evaluatie inclusief een voorstel om het Ondernemersfonds wederom te verlengen met vijf jaar voorgelegd aan de raad (zaaknr. 1266430). | -394 | - |
Overig | -21 | -7 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 0 | 0 |
064 Belasting overig | ||
Hondenbelasting: Een verlaging van de opbrengstraming hondenbelasting met ingang van 2022 waarmee invulling is gegeven aan de motie Belastingverlaging. | -80 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Belastingen overige. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 91 |
Overig | 9 | -5 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
AU voorgaande jaren: Tot vier jaar na afloop van een uitkeringsjaar vinden nog verrekeningen plaats. Dit heeft de afgelopen jaren jaarlijks tot een incidentele voordeel geleid. Bij het project Bezuinigingen ten behoeve van de Primaire Begroting 2022 is besloten hiervoor een structurele inkomstenpost op te nemen. | 150 | - |
Bijstelling AU BCF plafond: Jaarlijks wordt het bedrag dat gemeenten niet uit het btw-compensatiefonds declareren, terugbetaald via de algemene uitkering. Op basis van de bedragen in voorgaande jaren is de verwachte terugbetaling voor 2022 en verder naar boven bijgesteld. | 170 | - |
Compensatie jeugdzorgtekorten: Voor 2022 en verder worden gemeenten gecompenseerd voor de opgelopen kosten in de jeugdzorg. Deze mutatie is de toename van de inkomsten uit het totaal van € 1,3 miljard dat voor 2022 aan het gemeentefonds is toegevoegd. Voor meer toelichting zie ook programma Algemene dekkingsmiddelen, onderdeel 5 Algemene uitkering. | 3.900 | - |
Mutaties meicirculaire 2021: Dit betreft de bijstelling van het accres en de uitkeringsbasis en enkele overige mutaties. Deze komen voort uit de verwerking van de meicirculaire 2021. | 461 | - |
Stortingen in Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona: In 2021 zijn de bedragen uit de corona compensatiepakketten van het Rijk doorgestort naar de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona. Voor 2022 worden deze ontvangsten en de doorstorting ervan niet begroot. | - | 794 |
Toename ten opzichte van voorgaand jaar: Deze toename van de inkomsten wordt veroorzaakt doordat onze gemeente jaarlijks in omvang toeneemt. | 1.426 | - |
Overig | -122 | -1 |
080 Overige baten en lasten | ||
Bevolkingsadministratie: In 2021 vindt verschuiving plaats van het inhuurbudget van 335.000 ter dekking van externe klant contact medewerkers van de interne kostenplaats naar het juiste taakveld 020 Burgerzaken waar deze uitgaven onder vallen conform IV-3 voorschriften. In programma 9 onder taakveld 020 Burgerzaken staat het voordeel begroot. Voor de begroting heeft dit geen financiële gevolgen. | - | -335 |
Onvoorzien: Voor 2022 en verder was voor onvoorziene uitgaven een bedrag opgenomen van 202.348, hiervan is 102.348 ingezet als onderdeel van de bezuiniging. | - | 102 |
Reserve mutatie: De wet 'modernisering' VPB-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Deze wet houdt in dat overheden vennootschapsbelasting moeten betalen over de winsten, die zij met ondernemersactiviteiten hebben behaald. De winstuitkeringen die worden behaald vanuit het grondbedrijf van de gemeente Pijnacker-Nootdorp vallen onder deze VPB-plicht. De VPB-afdracht wordt gedekt vanuit de algemene reserve. In 2021 staat de onttrekking uit de algemene reserve geraamd op het Taakveld 080 overige baten en Lasten. Vanaf de begroting 2022 wordt de onttrekking geraamd op het taakveld 090 Vennootschapsbelasting waar ook het budget voor de te betalen VPB staat geraamd. | -926 | - |
Reserve mutatie: In 2021 vinden er diverse onttrekkingen plaats vanuit de algemene reserve voor andere het investerings-en financieringsplan 2020-2025 en wordt toegevoegd aan diverse bestemmingsreserves ter dekking van de afschrijvingslasten. In 2022 wordt een reserve gevormd voor de herstructurering van Katwijkerlaan ter dekking van de afschrijvingslasten en daarnaast wordt een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld voor het Sociaal Cultureel Centrum Pijnacker. | -54.361 | 54.361 |
Reserve mutatie: Personele mutatie ten laste van reserve bedrijfsvoering. | -102 | 102 |
Stelpost areaal: De stelpost areaal wordt op hetzelfde niveau gebracht als 2023. | - | -900 |
Stelpost prijs: In de stelpost prijs is naast de CAO-verhogingen ook ruimte opgenomen voor pensioenpremies en overige sociale lasten. Het totaal van deze verwachte hogere lasten is lager dan de reeds gereserveerde ruimte in de begroting. | - | -503 |
Uren toerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Overige baten & lasten. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -187 |
Werkkostenregeling: Gezien de stijgende lijn in de kosten voor onder andere het aanschaf van een (elektrische) fiets is het budget voor het belaste deel van de werkkostenregeling opgehoogd. | - | 90 |
Overig | -1 | -91 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: De wet 'modernisering' VPB-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Deze wet houdt in dat overheden vennootschapsbelasting moeten betalen over de winsten, die zij met ondernemersactiviteiten hebben behaald. De winstuitkeringen die worden behaald vanuit het grondbedrijf van de gemeente Pijnacker-Nootdorp vallen onder deze VPB-plicht. De VPB-afdracht wordt gedekt vanuit de algemene reserve. In 2021 staat de onttrekking uit de algemene reserve geraamd op het Taakveld 080 overige baten en Lasten. Vanaf de begroting 2022 wordt de onttrekking geraamd op het taakveld 090 Vennootschapsbelasting waar ook het budget voor de te betalen VPB staat geraamd. | 1.467 | -540 |
Overig | -1 | 0 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | -48.350 | 52.066 |
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2022 | 2022 | 2023 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Incidentele baten | ||||
Programma 1 Ruimte en wonen | ||||
Winstuitname grex Pijnacker Zuid | 2.681 | 2.552 | 1.214 | 1.472 |
Winstuitname grex Tuindershof | 1.908 | 428 | 1.990 | - |
Onttrekking algemene reserve i.v.m. voeding voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 182 | 169 | 172 | 176 |
Onttrekking Bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet | 432 | 20 | - | - |
Totaal programma 1 Ruimte en wonen | 5.203 | 3.169 | 3.376 | 1.648 |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | ||||
Winstuitname grex Boezem Oost | 1.116 | 482 | 462 | 473 |
Winstuitname Bedrijvenpark Heron | 161 | 1.097 | 0 | 0 |
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 1.277 | 1.579 | 462 | 473 |
Programma 3 Mobiliteit | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 4 Groen en recreatie | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 5 Onderwijs | ||||
Bestemmingsreserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart (zaaknr. 1250790) | 159 | 159 | 159 | - |
Dekking vanuit algemene reserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart | 478 | - | - | - |
Totaal programma 5 Onderwijs | 637 | 159 | 159 | 0 |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | ||||
Bestemmingsreserve Tijdelijke sportvoorziening Jan Jansen Sporthal (zaaknr.1223509) | 300 | 300 | - | - |
Dekking vanuit algemene reserve Tijdelijke sportvoorziening Jan Jansen Sporthal | 600 | - | - | - |
Dekking reserve huisvesting statushouders i.v.m dekking Inhuur coördinator inburgering + inrichting applicatie (zaaknr. 1263053) | 64 | - | - | - |
Dekking reserve financiële gevolgen Corona i.v.m. sociaal en mentaal welzijn (zaaknr. 1266141) | 24 | 24 | - | - |
Bijdrage lokaal sportakkoord 2020-2022 (zaaknr. 1017036) | 30 | - | - | - |
Bijdrage SPUK LPA 2022/2023 (1257010) | 30 | 30 | - | - |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 1.048 | 354 | 0 | 0 |
Programma 7 Individuele voorzieningen | ||||
Dekking reserve Sociaal Domein i.v.m. BUIG 2020 t.b.v. re-integratie (zaaknr. 1218169) | 155 | - | - | - |
Dekking reserve Sociaal Domein i.v.m. Uitvoeringsbudget P6 en P8 (zaaknr.1222903) | 70 | - | - | - |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 225 | 0 | 0 | 0 |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | ||||
Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 81 | - | - | - |
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 81 | 0 | 0 | 0 |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Bijdrage algemene reserve i.v.m. voeding bestemmingsreserve afschrijvingslasten Herstructurering Katwijkerlaan (zaaknr.1230085) | 2.089 | - | - | - |
Bijdrage algemene reserve i.v.m. voeding bestemmingsreserve afschrijvingslasten school De Regenboog | 4.620 | - | - | - |
Bijdrage algemene reserve i.v.m. aanvulling bestemmingsreserve Cultuur | 381 | - | - | - |
Onttrekking algemene reserve ter dekking van afdracht Vennootschapsbelasting | 1.467 | 1.140 | 917 | 486 |
Onttrekking reserve bedrijfsvoering ter dekking van Strateeg implementatie Omgevingswet | 33 | - | - | - |
Onttrekking reserve bedrijfsvoering ter dekking van Organisatie & ontwikkelbudget | 120 | 80 | 80 | 80 |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 8.710 | 1.220 | 997 | 566 |
Totaal Incidentele baten | 17.181 | 6.481 | 4.994 | 2.687 |
Incidentele lasten | ||||
Programma 1 Ruimte en wonen | ||||
Storting algemene reserve winstuitname Pijnacker Zuid | 2.681 | 2.552 | 1.214 | 1.472 |
Storting algemene reserve winstuitname Tuindershof | 1.908 | 428 | 1.990 | - |
Storting voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 182 | 169 | 172 | 176 |
Uitgaven implementatie Omgevingswet | 432 | 20 | - | - |
Storting algemene reserve, saldo Huisvesting statushouders | 133 | 133 | 133 | 133 |
Totaal programma 1 Ruimte en wonen | 5.336 | 3.302 | 3.509 | 1.781 |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | ||||
Storting algemene reserve winstuitname Boezem Oost | 1.116 | 482 | 462 | 473 |
Storting algemene reserve winstuitname Bedrijvenpark Heron | 161 | 1.097 | - | - |
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 1.277 | 1.579 | 462 | 473 |
Programma 3 Mobiliteit | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 4 Groen en recreatie | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 5 Onderwijs | ||||
Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart (zaaknr. 1250790) | 159 | 159 | 159 | - |
Storting bestemmingsreserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart | 478 | - | - | - |
Totaal programma 5 Onderwijs | 637 | 159 | 159 | 0 |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | ||||
Tijdelijke sportvoorziening Jan Jansen Sporthal (zaaknr.1223509) | 300 | 300 | - | - |
Storting bestemmingsreserve Tijdelijke sportvoorziening Jan Jansen Sporthal | 600 | - | - | - |
Inhuur coördinator inburgering + inrichting applicatie (zaaknr. 1263053) | 64 | - | - | - |
Uitgaven sociaal en mentaal welzijn (zaaknr. 1266141) | 24 | 24 | - | - |
Lokaal sportakkoord 2020-2022 (zaaknr. 1017036) | 30 | - | - | - |
SPUK LPA 2022/2023 (1257010) | 30 | 30 | - | - |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 1.048 | 354 | 0 | 0 |
Programma 7 Individuele voorzieningen | ||||
Saldo BUIG 2020 t.b.v. re-integratie (zaaknr. 1218169) | 155 | - | - | - |
Uitvoeringsbudget P6 en P8 (zaaknr.1222903) | 70 | - | - | - |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 225 | 0 | 0 | 0 |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Vorming bestemmingsreserve afschrijvingslasten Herstructurering Katwijkerlaan (zaaknr.1230085) | 2.089 | - | - | - |
Aanvulling bestemmingsreserve afschrijvingslasten school De Regenboog | 4.620 | - | - | - |
Aanvulling bestemmingsreserve Cultuur | 381 | - | - | - |
Afdracht Vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties | 1.467 | 1.140 | 917 | 486 |
Budget i.v.m. inzet Strateeg implementatie Omgevingswet | 33 | - | - | - |
Aanvulling Organisatie & ontwikkelbudget | 120 | 80 | 80 | 80 |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 8.710 | 1.220 | 997 | 566 |
Totaal Incidentele lasten | 17.232 | 6.614 | 5.127 | 2.820 |
Op basis van de huidige begroting, kadernota, tussentijdse ontwikkelingen en de plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat het begrotingssaldo 2022 eindigt met een structureel afgerond resultaat van € 2.925.000 voordelig. Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten).Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisten van de toezichthouder.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Totaal resultaat | 2.874 | 2.117 | 1.527 | 1.221 |
Saldo incidentele baten en lasten | 52 | 133 | 133 | 133 |
Resultaat gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten | 2.925 | 2.250 | 1.660 | 1.354 |
Tabel structurele onttrekkingen en stortingen reserves
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Programma |
---|---|---|---|---|---|
Structurele onttrekking ter dekking van de kapitaallasten | 5.797 | 5.305 | 4.901 | 4.868 | 1,3,4,5,6 en 10 |
Totaal | 5.797 | 5.305 | 4.901 | 4.868 |