Stand van zaken en vooruitblik

Algemeen

Met de Oostelijke Randweg en de Komkommerweg is de hoofdwegeninfrastructuur in onze gemeente compleet. De aandacht van het programma Mobiliteit richt zich daarom steeds meer op het verduur­zamen van de bereikbaarheid. Het accent ligt om die reden op schone vervoersmiddelen, zoals de fiets en het openbaar vervoer. De komende jaren werken we de ambities voor de fiets (zoals neergelegd in het Fietsplan) uit in concrete projecten. Het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren wij onder meer door aantrekkelijke stationsgebieden te realiseren.

Verkeer en wegen

Beheer

Het onderhoud van de infrastructuur, de civiele kunstwerken, de openbare verlichting en de verkeerslichten gebeurt planmatig op basis van beheerplannen. In 2022 zijn de activiteiten voor de komende vier jaar vastgelegd in de beheerplannen voor wegen, openbare verlichting & verkeersregelinstallaties en civiele kunstwerken.

Auto

De doorstroming van het autoverkeer levert over het algemeen geen problemen op. Om zicht te houden op de verkeersdruk monitoren we het verkeer op de belangrijkste gemeentelijke wegen. Uit verkeerstellingen van 2021 blijkt dat het verkeer in de gemeente in dit tweede coronajaar gemiddeld weer iets is toegenomen. In de eerste helft van 2022 zien we dat de verkeerstoename doorzet, maar nog onder het niveau van voor de pandemie blijft. Het thuiswerken zal voorlopig een invloed hebben op het autoverkeer. Na 2022 neemt het autoverkeer verder toe vanwege nieuwe woningen in onder andere Ackerswoude en Tuindershof. De verwachting is dat de capaciteit van de wegen voldoende is om deze verkeerstoename op te vangen.

In 2021 is het effect van de Zijdeweg en de verkeersmaatregelen op de Vlielandseweg en Boezemweg gemeten. Ten opzichte van 2018 is het verkeer op de Vlielandseweg met ruim 20% afgenomen; het zware vrachtverkeer zelfs met 40%. Het vrachtverkeer van bedrijventerrein De Boezem rijdt nu via de Zijdeweg naar de N470. Daarmee is het doel bereikt van deze maatregelen.

In 2022 zijn er geen grote wegwerkzaamheden en omleidingen in de gemeente geweest. In 2023 starten de werkzaamheden op het kruispunt van de Nieuwkoopseweg met de Katwijkerlaan en de Vlielandseweg. In de tweede helft van het jaar wordt gestart met de herinrichting van de Katwijkerlaan zelf. Een omleiding van het verkeer over de N470 is dan onvermijdelijk. Hierdoor wordt het tijdelijk drukker op de Klapwijkseweg. Werkzaamheden worden met de wegbeheerders op regionaal niveau afgestemd in het Melvin-systeem.
Deze kaart met wegwerkzaamheden is ook voor hulpdiensten en inwoners beschikbaar. Doel is de bereikbaarheid te bewaken door omleidingsroutes in te stellen en deze vrij te houden van andere werkzaamheden. Bij langdurige werkzaamheden is bijna niet te voorkomen dat er meer wegen (gemeente, provincie, rijkswaterstaat) tegelijk afgesloten zijn. In die gevallen wordt altijd een afweging gemaakt van de impact op het verkeer en de mogelijkheden voor uitstel.

In 2023 wordt de Van Buijsenlaan in Pijnacker-Zuid geopend. Hiermee verbetert de bereikbaarheid van de wijk Keijzershof.

Onze (hoofdwegen)wegenstructuur is op zichzelf in orde, maar we ervaren een knelpunt in het glastuinbouwgebied Pijnacker West. Hier moet het vrachtverkeer gebruik maken van de smalle Noordeindseweg. Dit is geen ideale situatie voor de leefbaarheid in het gebied. Een verlengde Komkommerweg draagt bij aan de veiligheid van de fietsers op de Rijskade en biedt het vrachtverkeer een betere verbinding naar de N470. Nadat de raad een afweging heeft gemaakt over de eventuele realisatie van deze verbinding en het beschikbaar stellen van budget hiervoor, volgt in 2023 de verdere planvorming.

Op de Zuideindseweg speelde een soortgelijke situatie met vrachtverkeer dat via de Schimmelpenninck van der Oyeweg door de bebouwde kom van Oud-Delfgauw reed. Met de opening van de Komkommerweg in 2020 is dit zware vrachtverkeer bijna verdwenen. Toch reden af en toe nog lange vrachtwagens door deze smalle woonstraat. Deze route is daarom in 2022 afgesloten voor deze vrachtwagens.

Voor onze inwoners en ondernemers is het van belang dat ook het omliggende (provinciale) wegennet op orde is. De provincie heeft de afgelopen jaren diverse verbeteringen aan de N470 doorgevoerd om de verkeersveiligheid en de doorstroming te bevorderen.
De belangrijkste maatregel is de reconstructie bij het bedrijventerrein Ruyven. Hierdoor is de in-en uitstroom van het bedrijventerrein sterk verbeterd, met name voor het vrachtverkeer.

Fiets

De gemeente beschikt over een uitgebreid fietspadennetwerk. Het vernieuwde en verbrede Hazepad is in mei 2022 geopend. Hiermee kunnen fietsers weer gebruik maken van deze belangrijke fietsverbinding naar Den Haag en Delft.

Fietsen is een duurzame manier van verplaatsen die steeds meer aan populariteit wint. De e-bike maakt het daarbij ook mogelijk om langere (woon-werk)afstanden te overbruggen. Om de fiets meer te kunnen faciliteren, heeft de raad in 2022 het Fietsplan 'Gelukkig op de fiets!' vastgesteld. Met dit Fietsplan willen we het fietsen (nog) veiliger, sneller en gemakkelijker maken in de gemeente. Daarbij streven we ernaar om het comfort en de beleving van het fietsen verder te verbeteren. Omdat deze aspecten verschillend zijn, zijn de acties uit het Fietsplan en bijbehorende Uitvoeringsprogramma 2022-2024 ook divers. Zo gaan we in 2023 niet alleen de fietsinfrastructuur op diverse punten verbeteren, maar onderzoeken we ook hoe we ouderen kunnen ondersteunen om langer veilig te kunnen fietsen. In 2023 gaan we daarbij ook verder met de uitwerking van twee metropolitane fietsroutes (van Delft naar Rotterdam Alexander en van Den Haag naar Pijnacker). Bij de route Delft-Rotterdam Alexander worden de mogelijkheden onderzocht om de toekomstige fietsverbinding over de A13 te combineren met een ecologische verbinding tot een zogenoemde fietsecoduct. Voor het ecologische deel wordt een voorstel aan de raad voorgelegd.

Deelmobiliteit

In het raadsakkoord is opgenomen dat er ook aandacht moet zijn voor deelmobiliteit. Op dit moment hebben we in de gemeente een aanbod aan deelscooters en deelauto's, waarvan goed gebruik wordt gemaakt. In 2023 ronden we het beleid voor deelmobiliteit af.
We zien kansen voor deelmobiliteit als alternatief voor de (tweede) auto. waardoor er op termijn ook ruimte kan ontstaan om de openbare ruimte te vergroenen. Daarbij zou deelmobiliteit ook een bijdrage kunnen leveren aan de mobiliteitsbehoefte in de nieuwe woongebieden. De markt voor deelmobilteit is echter volop in beweging. De komende jaren moeten wij daarom bekijken of, en zo ja, hoe we deze kansen kunnen benutten.

Een verkeersveilige gemeente

We willen ervoor zorgen dat het verkeer veilig is en blijft. Daarom richten we onze woonwijken, woonerven en wegen ‘duurzaam veilig’ in. Daarmee ligt er een verkeersveilige infrastructuur. In 2021 waren er in Pijnacker-Nootdorp 201 ongevallen waarbij er 100 gewonden te betreuren waren. Het aantal ongevallen is toegenomen ten opzichte van 2020. Hierbij valt op dat bij de meeste ongevallen een fiets, e-bike of scooter betrokken is. Aandacht voor verkeersveiligheid blijft daarmee van groot belang. Het gaat daarbij niet alleen om het treffen van infrastructurele maatregelen, maar ook om het stimuleren van verkeersveilig gedrag. In dat kader is er in het najaar van 2022 een lokale campagne gevoerd die gericht is op bewustwording van snelheid van fietsers op rotondes.

In 2023 richten we ons voor de verkeersveiligheid op de volgende werkzaamheden:

  • In het Fietsplan en bijbehorend Uitvoeringsprogramma is veel aandacht voor de veiligheid van fietsers.

  • In het voorjaar van 2022 is gestart met het maken van een verkeersveiligheidsplan voor de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp. De verwachting is dat er begin 2023 een plan gepresenteerd kan worden.

  • In 2023 wordt het kruispunt Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg verkeersveiliger gemaakt en wordt gestart met de herinrichting van de Katwijkerlaan zelf. Ook wordt de Reesloot die aansluit op de Katwijkerlaan veiliger gemaakt voor fietsers.

  • Als onderdeel van het groot wijkonderhoud gaan we verder met het verbeteren van de verkeersveiligheid in de wijken Klapwijk en Koningshof.

  • We stimuleren voortdurend basis- en middelbare scholen om gebruik te maken van verkeersveiligheidsprogramma’s, zoals School op Seef en Verkeerslokaal. En we stimuleren verkeersveilig gedrag van weggebruikers met zichtbare verkeersveiligheidscampagnes langs de weg en in de media.

  • We maken waar mogelijk gebruik van verkeersveiligheidssubsidies van het Rijk en de MRDH om (beperkte) verkeersveiligheidsingrepen door te voeren.

Schoon vervoer

Zuinige en stille elektrische auto’s leveren een belangrijke bijdrage aan schoner vervoer en daarmee aan duurzame mobiliteit. Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2021 zijn er 42 nieuwe laadpalen op aanvraag geplaatst. In het voorjaar van 2022 zijn dit al 17 nieuwe laadpalen. In totaal staan er nu 145 openbare laadpalen in de gemeente (juni 2022).

P+R-parkeren als onderdeel van gebiedsontwikkelingen Heron en Centrumlijn

De P+R-parkeerterreinen Nootdorp en Pijnacker-Zuid maken respectievelijk deel uit van de ontwikkeling van bedrijvenpark Heron en de woningbouwontwikkeling op de Centrumlijn. Bij beide ontwikkelingen is het P+R-parkeren onderdeel van een bredere (keten)aanpak. Reizigers moeten hierbij op een snelle en gemakkelijke manier de fiets of de auto met het openbaar vervoer kunnen combineren. Aanvullende voorzieningen op het station kunnen daarbij de aantrekkelijkheid van de stationsgebieden - en daarmee het gebruik- verder versterken.

Heron

In 2022 is het startdocument ‘Knooppunt Nootdorp’ ter informatie aan de raad aangeboden. Dit startdocument bevat de gezamenlijke ambities van de gemeente, RET en MRDH voor de opwaardering van het metrostation Nootdorp en het omliggend gebied. Het station en stationsomgeving worden heringericht zodat reizigers het makkelijk kunnen bereiken en comfortabel kunnen overstappen tussen de metro, bus en fiets. Najaar 2022 is het ontwerp- en participatietraject gestart. In 2023 wordt de raad een verder uitgewerkt plan inclusief begroting ter goedkeuring voorgelegd. De uitvoering van de werkzaamheden start in 2024.

Centrumlijn

In juni 2022 is de aanbesteding van de ontwikkeling en realisatie van ruim 300 woningen en een mobilityhub in Centrumlijn Noord afgerond. De openbare ruimte bestaat uit een aantrekkelijk stationsplein en groen ingerichte straten die het domein worden van fietsers en voetgangers. Het stationsplein wordt voor de buurt en voor de reizigers een aantrekkelijke ontmoetingsplek De geselecteerde partij heeft de voor deze locatie vastgestelde parkeernorm in haar aanbieding verwerkt en neemt onze ambities voor extra voorzieningen voor reizigers en bewoners op het gebied van deelmobiliteit en andere voorzieningen over. In 2023 zullen deze ambities worden vertaald in een definitief ontwerp en nadere contractuele afspraken over de exploitatie van de mobilityhub.

Parkeren

In het raadsakkoord is opdracht gegeven om het huidige parkeerbeleid te herijken. We zien in de volgende ontwikkelingen ook aanleiding om het huidige parkeerbeleid tegen het licht te houden:

  • De toegenomen waardering van groen. Uit de Omgevingsvisie blijkt dat onze inwoners groen als een grote waarde zien in hun leefomgeving. De vraag is of het huidige parkeerbeleid daarmee nog aansluit bij de ambities van de Omgevingsvisie.

  • De opkomst van deelmobiliteit en de mogelijke invloed van deze nieuwe mobiliteitsvormen op de parkeerbehoefte.

  • De toenemende populariteit van de e-bike en het streven om meer inwoners op de fiets te krijgen. We hebben nu geen fietsparkeerbeleid. De vraag hierbij is of maatregelen op dit vlak (bijvoorbeeld normen voor fietstallingsplekken bij nieuwbouw) kunnen bijdragen aan realisatie van dit streven.

  • De noodzaak van uitbreiding van de woningvoorraad. De ervaring leert dat parkeernormen van invloed zijn op de financiële en ruimtelijke haalbaarheid van woningbouwontwikkelingen. We willen nagaan of meer maatwerk op dit vlak mogelijk is door bijvoorbeeld rekening te houden met de plek van de ontwikkeling (al dan niet dichtbij openbaar vervoervoorzieningen), de leefstijl van de nieuwe bewoners en het aanbod aan deelmobiliteit. Daarbij is de vraag of parkeerregulering kan bijdragen aan de optimalisatie van de parkeerbehoefte.

In 2022 hebben wij een (nachtelijk) parkeeronderzoek laten uitvoeren. Hiermee hebben wij een actueel beeld van de parkeersituatie dat ook als input dient voor de herijking.

Als startpunt gaan we met de raad in gesprek over het beeld en de wensen voor het toekomstige parkeerbeleid. Naast de raad, worden ook inwoners en ondernemers bij de herijking betrokken.

Openbaar vervoer

Na jaren van groei van het openbaar vervoer, daalden de reizigersaantallen vanaf maart 2020 fors door de coronamaatregelen. In 2021 en 2022 moest de MRDH daarom aanzienlijke bezuinigingen doorvoeren in het openbaar vervoer om zo het verlies aan reizigersinkomsten te compenseren. De gevolgen van deze bezuinigingen zijn voor de gemeente relatief beperkt gebleven. Er zijn ritten geschrapt in avonduren en in het weekend. Daarnaast is de frequentieverhoging van de E-lijn richting Rotterdam die mogelijk werd gemaakt door de keervoorziening bij Koningshof nog niet doorgevoerd.

Op dit moment (juli 2022) ligt het percentage reizigers op 80% ten opzichte van 2019. De MRDH verwacht dat het openbaar vervoer niet eerder dan in 2025 hersteld is. Dit betekent dat er nog twee jaren van bezuinigingen nodig zijn, zeker nu het Rijk maar een zeer beperkte financiële vangnet biedt voor 2023. In het najaar van 2022 is er meer duidelijkheid over de gevolgen van deze bezuinigingen voor de gemeente.

In het raadsakkoord is aangegeven dat er ook 's nachts en in het weekend toegankelijk en bruikbaar openbaar vervoer moet zijn. Sinds de corona-uitbraak rijden de nachtbussen en de weekendmetro niet meer. De MRDH heeft vooralsnog geen plannen om de nachtbussen weer te laten rijden. Wel heeft de MRDH aangegeven dat de weekendmetro weer wordt opgestart. We gaan in gesprek met de MRDH om de (financiële) consequenties van onze eventuele deelname aan de weekendmetro in beeld te brengen. Aan de gemeenteraad wordt op basis van deze informatie een voorstel voorgelegd.

In 2021 is vanuit het Nationaal Groeifonds € 1 miljard euro toegezegd voor de verbetering van het openbaar vervoernetwerk in de regio. Deze bijdrage wordt onder meer ingezet voor maatregelen aan het samenloopdeel, aankoop van extra metrostellen en verlenging van perrons. Met deze maatregelen kan in 2028 de frequentie van de E-lijn ook richting Den Haag omhoog naar 12 ritten per uur. We zijn blij met deze ontwikkeling en willen ook bij de planvorming betrokken zijn om te bekijken wat de mogelijke invloed van deze uitbreidingsplannen is op onze infrastructuur en de gebiedsontwikkelingen rond de metrostations Pijnacker-Zuid en Nootdorp.
De verwachting is dat eind 2022 meer bekend is over de maatregelen en de planning.