Wat mag het kosten?

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Rekening
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

2.105

4.075

2.392

591

552

480

Lasten

-6.665

-9.957

-8.797

-7.182

-7.352

-7.407

Totaal Mobiliteit

-4.560

-5.882

-6.405

-6.591

-6.801

-6.928

Specificatie van de lasten en baten per product

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Rekening
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Lasten per Taakveld

210 - Verkeer en wegen

-6.631

-9.915

-8.734

-7.159

-7.329

-7.384

220 - Parkeren

-34

-43

-63

-23

-23

-23

Totaal Lasten per Taakveld

-6.665

-9.957

-8.797

-7.182

-7.352

-7.407

Baten per Taakveld

210 - Verkeer en wegen

1.469

383

152

152

152

152

Totaal Baten per Taakveld

1.469

383

152

152

152

152

Totaal saldo van baten en lasten

-5.196

-9.575

-8.645

-7.030

-7.201

-7.255

Onttrekkingen aan reserves

210 - Verkeer en wegen

636

3.693

2.240

440

400

328

Totaal Onttrekkingen aan reserves

636

3.693

2.240

440

400

328

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

636

3.693

2.240

440

400

328

Resultaat

-4.560

-5.882

-6.405

-6.591

-6.801

-6.928

Analyse afwijkingen - begroting 2023 t.o.v. 2022

03 Mobiliteit
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

210 Verkeer en wegen

Beheerplan wegen 2022-2025: Met het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 is het budget voor regulier onderhoud verhoogd.

-

-240

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve.
Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze
begroting.

35

-35

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-149

Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. Hiervoor is in 2022 € 2,6 miljoen en wordt in 2023 € 1 miljoen onttrokken uit de algemene reserve.

-1.595

-

Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. In 2022 is vanuit de algemene reserve € 2.615.000 toegevoegd aan de voorziening 'onderhoud Metropolitane fietsroute'.

-

2.615

Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. In 2023 is een bijdrage begroot van € 1.020.000 voor de aanleg van een fietsviaduct over de A13. Deze bijdrage wordt gedekt uit de algemene reserve.

-

-1.020

Mutaties reserves: In 2022 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor achterstallig onderhoud aan civiele kunstwerken.

-370

370

Mutaties reserves: Uit de algemene reserve is een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld voor de recontructie van de Katwijkerlaan.

559

-559

Mutaties reserves: Voor 2023 is ten laste van de algemene reserve een voorbereidingsbudget van € 80.000 beschikbaar gesteld voor een haalbaarheidsonderzoek naar de verlengde Komkommerweg.

80

-80

Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor onderzoeken en maatregelen m.b.t. verkeersveiligheid.

-165

165

Subsidies: In 2022 is achteraf eenmalig subsidie ontvangen voor de aanleg van rood asfalt op de Delftsestraatweg. Dit wordt toegevoegd aan de voorziening wegen waaruit in 2021 de kosten voorgefinancierd zijn.

-231

231

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en wegen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-98

Overig

4

-19

220 Parkeren

Overig

-

-21

Totaal 03 Mobiliteit

-1.683

1.160

Investeringen

Ten opzichte van de Kadernota 2022 zijn de financiële gevolgen van het beheerplan wegen 2022-2025 verwerkt.

Mobiliteit
(bedragen in €)

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

707063 MFR Bakkerenlaan-Brasserskade (2024)

0

255.000

0

0

707064 MFR Fietsbrug A13-Dubbeldankpad (2024)

0

66.000

0

0

707065 MFR Dubbeldankpad-Ackersdijkseweg (2024)

0

45.000

0

0

707112 BHP Wegen 22-25 Bieslandseweg (2022)

50.000

0

0

0

707113 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2022)

1.000.000

0

0

0

707114 BHP Wegen 22-25 Fietspad Delftsestraatweg (2022)

100.000

0

0

0

707115 BHP Wegen 22-25 Koningshof fase 8 (2022)

800.000

100.000

0

0

707116 BHP Wegen 22-25 Ruyvensche Molenpad (2022)

125.000

0

0

0

707117 BHP Wegen 22-25 Oranjeplein (2022)

400.000

50.000

0

0

707118 BHP Wegen 22-25 Emmastraat (2023)

100.000

700.000

100.000

0

707119 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2023)

3.900.000

0

0

0

707120 BHP Wegen 22-25 Nieuwkoopseweg (2023)

400.000

100.000

0

0

707121 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2024)

0

3.000.000

0

0

707122 BHP Wegen 22-25 Laakweg (2024)

0

125.000

100.000

0

707123 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2025)

0

0

2.300.000

0

707556 BPH OV 19-22 Armaturen (2023)

228.000

0

0

0

707557 BPH OV 19-22 Armaturen (2024)

0

228.000

0

0

707558 BPH OV 19-22 Armaturen (2025)

0

0

228.000

0

707559 BPH OV 19-22 Armaturen (2026)

0

0

0

228.000

707560 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2023)

175.447

0

0

0

707561 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2024)

0

175.447

0

0

707562 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2025)

0

0

175.447

0

707563 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2026)

0

0

0

175.447

Totaal Mobiliteit

7.278.447

4.844.447

2.903.447

403.447