Wat mag het kosten?
Mobiliteit | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.105 | 4.075 | 2.392 | 591 | 552 | 480 |
Lasten | -6.665 | -9.957 | -8.797 | -7.182 | -7.352 | -7.407 |
Totaal Mobiliteit | -4.560 | -5.882 | -6.405 | -6.591 | -6.801 | -6.928 |
Specificatie van de lasten en baten per product
Mobiliteit | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per Taakveld | ||||||
210 - Verkeer en wegen | -6.631 | -9.915 | -8.734 | -7.159 | -7.329 | -7.384 |
220 - Parkeren | -34 | -43 | -63 | -23 | -23 | -23 |
Totaal Lasten per Taakveld | -6.665 | -9.957 | -8.797 | -7.182 | -7.352 | -7.407 |
Baten per Taakveld | ||||||
210 - Verkeer en wegen | 1.469 | 383 | 152 | 152 | 152 | 152 |
Totaal Baten per Taakveld | 1.469 | 383 | 152 | 152 | 152 | 152 |
Totaal saldo van baten en lasten | -5.196 | -9.575 | -8.645 | -7.030 | -7.201 | -7.255 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en wegen | 636 | 3.693 | 2.240 | 440 | 400 | 328 |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | 636 | 3.693 | 2.240 | 440 | 400 | 328 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 636 | 3.693 | 2.240 | 440 | 400 | 328 |
Resultaat | -4.560 | -5.882 | -6.405 | -6.591 | -6.801 | -6.928 |
Analyse afwijkingen - begroting 2023 t.o.v. 2022
03 Mobiliteit | Baten | Lasten |
---|---|---|
210 Verkeer en wegen | ||
Beheerplan wegen 2022-2025: Met het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 is het budget voor regulier onderhoud verhoogd. | - | -240 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 35 | -35 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -149 |
Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. Hiervoor is in 2022 € 2,6 miljoen en wordt in 2023 € 1 miljoen onttrokken uit de algemene reserve. | -1.595 | - |
Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. In 2022 is vanuit de algemene reserve € 2.615.000 toegevoegd aan de voorziening 'onderhoud Metropolitane fietsroute'. | - | 2.615 |
Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. In 2023 is een bijdrage begroot van € 1.020.000 voor de aanleg van een fietsviaduct over de A13. Deze bijdrage wordt gedekt uit de algemene reserve. | - | -1.020 |
Mutaties reserves: In 2022 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor achterstallig onderhoud aan civiele kunstwerken. | -370 | 370 |
Mutaties reserves: Uit de algemene reserve is een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld voor de recontructie van de Katwijkerlaan. | 559 | -559 |
Mutaties reserves: Voor 2023 is ten laste van de algemene reserve een voorbereidingsbudget van € 80.000 beschikbaar gesteld voor een haalbaarheidsonderzoek naar de verlengde Komkommerweg. | 80 | -80 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor onderzoeken en maatregelen m.b.t. verkeersveiligheid. | -165 | 165 |
Subsidies: In 2022 is achteraf eenmalig subsidie ontvangen voor de aanleg van rood asfalt op de Delftsestraatweg. Dit wordt toegevoegd aan de voorziening wegen waaruit in 2021 de kosten voorgefinancierd zijn. | -231 | 231 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en wegen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -98 |
Overig | 4 | -19 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | -21 |
Totaal 03 Mobiliteit | -1.683 | 1.160 |
Investeringen
Ten opzichte van de Kadernota 2022 zijn de financiële gevolgen van het beheerplan wegen 2022-2025 verwerkt.
Mobiliteit | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
707063 MFR Bakkerenlaan-Brasserskade (2024) | 0 | 255.000 | 0 | 0 |
707064 MFR Fietsbrug A13-Dubbeldankpad (2024) | 0 | 66.000 | 0 | 0 |
707065 MFR Dubbeldankpad-Ackersdijkseweg (2024) | 0 | 45.000 | 0 | 0 |
707112 BHP Wegen 22-25 Bieslandseweg (2022) | 50.000 | 0 | 0 | 0 |
707113 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2022) | 1.000.000 | 0 | 0 | 0 |
707114 BHP Wegen 22-25 Fietspad Delftsestraatweg (2022) | 100.000 | 0 | 0 | 0 |
707115 BHP Wegen 22-25 Koningshof fase 8 (2022) | 800.000 | 100.000 | 0 | 0 |
707116 BHP Wegen 22-25 Ruyvensche Molenpad (2022) | 125.000 | 0 | 0 | 0 |
707117 BHP Wegen 22-25 Oranjeplein (2022) | 400.000 | 50.000 | 0 | 0 |
707118 BHP Wegen 22-25 Emmastraat (2023) | 100.000 | 700.000 | 100.000 | 0 |
707119 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2023) | 3.900.000 | 0 | 0 | 0 |
707120 BHP Wegen 22-25 Nieuwkoopseweg (2023) | 400.000 | 100.000 | 0 | 0 |
707121 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2024) | 0 | 3.000.000 | 0 | 0 |
707122 BHP Wegen 22-25 Laakweg (2024) | 0 | 125.000 | 100.000 | 0 |
707123 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2025) | 0 | 0 | 2.300.000 | 0 |
707556 BPH OV 19-22 Armaturen (2023) | 228.000 | 0 | 0 | 0 |
707557 BPH OV 19-22 Armaturen (2024) | 0 | 228.000 | 0 | 0 |
707558 BPH OV 19-22 Armaturen (2025) | 0 | 0 | 228.000 | 0 |
707559 BPH OV 19-22 Armaturen (2026) | 0 | 0 | 0 | 228.000 |
707560 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2023) | 175.447 | 0 | 0 | 0 |
707561 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2024) | 0 | 175.447 | 0 | 0 |
707562 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2025) | 0 | 0 | 175.447 | 0 |
707563 BPH OV 19-22 Masten en netwerk (2026) | 0 | 0 | 0 | 175.447 |
Totaal Mobiliteit | 7.278.447 | 4.844.447 | 2.903.447 | 403.447 |