3. Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (sinds 18 december 2014) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Rotterdam |
Programma | 2. Economie en Glastuinbouw |
Doel/openbaar belang | Voor een grootstedelijke regio waar het goed wonen, werken en recreëren is, heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zichzelf twee belangrijke ambities gesteld: het vernieuwen van economie en het verbeteren van de bereikbaarheid. Hiervoor bundelen 21 gemeenten hun kennis en krachten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. |
Partners | Gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Voorne aan zee, Westland en Zoetermeer. |
Bestuurlijk belang | AB: 1 van de 26 leden. 1 Lid uit de raad of college (5 van de 200 stemmen). In de bestuurscie VA heeft de portefeuillehouder Verkeer en Vervoer zitting als lid (1 van 21). In de bestuurscie EV heeft de portefeuillehouder Economie zitting als lid (1 van 21). In de beide AC's zitten 2 raadsleden (2 van 42). |
Financieel belang | De gemeente Pijnacker-Nootdorp draagt naar rato bij aan deze gemeenschappelijke regeling voor het onderdeel Economisch Vestigingsklimaat. De overige bijdrage is afkomstig uit Rijksmiddelen (BDU Verkeer en Vervoer). De bijdrage over 2025 bedraagt € 3,07 per inwoner (2024: € 2,97). De totale bijdrage is € 177.900. |
Financieel resultaat | Over 2025 is een resultaat begroot van € 0. |
Ontwikkelingen | Op 1 juli 2022 is de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in werking getreden. Partijen kregen twee jaar de tijd om, vanaf het moment van inwerkingtreding van deze wet, de gemeenschappelijke regeling -zo ook die van de MRDH- in overeenstemming te brengen met deze wet. In het voorjaar van 2024 zijn binnen onze gemeente alle formele stappen doorlopen en hebben alle drie onze bestuursorganen tot vaststelling van de wijziging GR MRDH besloten. In artikel 8.3 van de GR MRDH, is benoemd dat de GR na 10 jaar wordt geëvalueerd en wordt onderzocht of er voldoende grond is om de GR te continueren. Deze evaluatie is begin 2024 gestart en medio 2025 vindt besluitvorming plaats over de wijze van continuering. |
Risico’s | MRDH heeft de financiering van railvoertuigen en railinfrastructuur overgenomen van RET en HTM. Hiervoor is een risicoreserve gevormd. De reserve wordt gevoed door jaarlijks een risico-opslag van 60 basispunten over de bij de OV-bedrijven uitstaande leningen, garanties en borgstellingen in rekening te brengen. |
Rapportage | Begroting en Jaarverslag |
Bedrag x € 1.000 | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
Eigen vermogen | 40.517 | 40.517 |
Vreemd vermogen | 1.610.160 | 1.502.046 |
Solvabiliteit | 0,0245 | 0,0262 |
________________________________________________________________________________________
Omgevingsdienst Haaglanden (sinds 1 april 2013) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Programma | 7. Individuele voorzieningen |
Doel/openbaar belang | Het ondersteunen van de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (let op: deze wet is per 1-12024 vervallen. Nu is er de Omgevingswet !) in het bijzonder. Met name op het terrein van de vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu. |
Partners | Gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer en de provincie Zuid-Holland. |
Bestuurlijk belang | AB: 1 van de 13 leden (8 van de 200 stemmen) |
Financieel belang | Bijdrage 2025: € 909.000 |
Financieel resultaat | Over 2025 is een resultaat begroot van € 0. |
Ontwikkelingen | De ODH is bezig met een Koersplan voor de periode 2024-2028. Deelnemers en de ODH zijn het eens dat de rol en taken van de ODH moeten veranderen. Enerzijds door de komst van de Omgevingswet, anderszijds omdat er veel op gemeenten afkomt op het gebied van milieu en duurzaamheid. De ODH moet hier meer een bijdrage aan gaan leveren vanuit haar kennis en expertise. Het Koersplan zal ook financiële gevolgen hebben. De aard en omvang van deze gevolgen zal in de loop van 2024 duidelijk worden. |
Risico’s | Door de Omgevingswet zijn milieu en ruimtelijke ordening meer geïntegreerd. Dit betekent dat de Omgevingsdienst meer inbreng in Omgevingsplannen moet hebben. Deze taken vallen buiten het jaarplan en daarmee de begroting. |
Rapportage | Begroting en jaarverslag |
Bedrag x € 1.000 | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
Eigen vermogen | 1.951 | 2.178 |
Vreemd vermogen | 22.413 | 7.805 |
Solvabiliteit | 0,0870 | 0,2775 |
________________________________________________________________________________________
Veiligheidsregio Haaglanden (sinds 1 januari 2010) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Programma | 8. Veiligheid en duurzaamheid |
Doel/openbaar belang | -brandweerzorg; het adviseren bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises; |
Partners | Gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer |
Bestuurlijk belang | Burgemeester heeft zitting in het AB (2 van de 22 stemmen) |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage over 2025 bedraagt € 4.501.000 exclusief bijdrage FLO. |
Financieel resultaat | Over 2024 is een resultaat begroot van € 0. |
Ontwikkelingen | In de kaderbrief voor de begroting 2025 gemeenschappelijke regelingen is onder andere aan de VRH gevraagd een aandeel te nemen in de benodigde bezuinigingen ter voorkoming/beperking van het dreigend tekort vanaf 2026. De VRH gaat daartoe verschillende bezuinigingsscenario’s uitwerken e naan het Algemeen Bestuur voorleggen. |
Risico’s | Verder bezuinigen gaat mogelijk ten koste van de kwaliteit van de brandweerzorg. |
Rapportage | Jaarverslag en begroting |
Bedrag x € 1.000 | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
Eigen vermogen | 1.682 | 1.738 |
Vreemd vermogen | 130.931 | 137.418 |
Solvabiliteit | 0,0128 | 0,0126 |
________________________________________________________________________________________
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen Inkoopbureau H-10 sinds 24 november 2014) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Programma | 6. Collectieve Voorzieningen |
Doel/openbaar belang | De behartiging van belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein. |
Partners | Gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer |
Bestuurlijk belang | Het AB bestaat uit drie leden. Eén van de leden is benoemd namens de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Wassenaar en Zoetermeer (zogenaamde H-6-gemeenten). De vertegenwoordiger namens de H-6-gemeenten heeft 23 van de 70 stemmen, waarvan 4 namens Pijnacker-Nootdorp. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage over 2025 bedraagt € 244.000. |
Financieel resultaat | Over 2025 is een resultaat begroot van € 0. |
Ontwikkelingen | |
Risico’s | |
Rapportage | Jaarverslag en begroting |
Bedrag x € 1.000 | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
Eigen vermogen | 285 | 285 |
Vreemd vermogen | 0 | 0 |
Solvabiliteit | 12,34% | 12,34% |
________________________________________________________________________________________
GGD en VT Haaglanden (per 1 januari 2018) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Programma | 6. Collectieve Voorzieningen |
Doel/openbaar belang | De uitvoering van de preventieve gezondheidszorg en de aanpak & preventie huiselijk geweld en kindermishandeling in Haaglanden. |
Partners | Gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer |
Bestuurlijk belang | 1 Wethouder in AB van 9 leden (2 van de 26 stemmen), 1 wethouder in DB (1 van 3 stemmen). |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage over 2025 bedraagt € 1.125.000. |
Financieel resultaat | Over 2025 is een resultaat begroot van € 0. |
Ontwikkelingen | Taakverbreding GGD-Haaglanden: meer regionale coördinerende taken in het kader van IZA/GALA (RIGA voor DWO-gebied). Mogelijk extra regionale taak Pandemische Paraatheid Taakverbreding VT-Haaglanden: Voorbereiden op toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. |
Risico’s | GGD Haaglanden: Mogelijk extra formatie nodig als gevolg van taakverbreding. VTH: Mogelijk extra formatie nodig. De impact (organisatorisch en financieel) voor VTH als gevolg van implementatie toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is nog onduidelijk. |
Rapportage | Jaarverslag en begroting |
Bedrag x € 1.000 | 01-01-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
Eigen vermogen | € 1.689.000 | 1.121.000 |
Vreemd vermogen | 0 | 0 |
Solvabiliteit | 100% | 100% |
________________________________________________________________________________________
Reinigingsbedrijf Avalex (sinds 1 oktober 2004) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Programma | 8. Veiligheid en duurzaamheid |
Doel/openbaar belang | Verzorgen van het inzamelen en afvoeren van het huishoudelijk afval met inbegrip van het contractbeheer voor de verwerking van de afvalstoffen en de exploitatie van het gemeentelijke afvalbrengstation. |
Partners | Gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Rijswijk en Wassenaar |
Bestuurlijk belang | Bestuur: 1 van de 6 leden aangewezen door college. In het bestuur heeft Pijnacker-Nootdorp 6 van de 36 stemmen (16,6%). |
Financieel belang | De bijdrage aan Avalex die in 2025 is begroot bedraagt € 7.228.000. Vanaf het moment tot toetreding als aandeelhouder van HVC ontvangt Avalex een garantstellingsprovisie over het totale aandelenpakket. Deze bestaat uit 1% van de gegarandeerde leningen, conform de stand daarvan van einde vorig boekjaar. Op basis van de laatste uitkering wordt een inkomst voor Pijnacker-Nootdorp begroot van € 114.190. |
Financieel resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt € 0. |
Ontwikkelingen | Loon- en prijscompensatie zorgen ervoor dat de kosten voor afvaldienstverlening onder druk staan |
Risico’s | Lachgascilinders kunnen (aanzienlijke) schade veroorzaken aan de verbrandingsovens van HVC. De kosten voor herstel van de ovens kunnen doorbelast worden aan gebruikers, in casu Avalex en daarmee op termijn naar de zes eigenaren van Avalex. Binnen de Afvalbranche wordt door de NVRD samen met de VNG opgetrokken om de rijksoverheid te bewegen maatregelen te nemen ten aanzien van lachgascilinders. |
Rapportage | Jaarverslag, begroting en voorgangrapportages. |
Bedrag x € 1.000 | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
Eigen vermogen | 7.030 | 5.498 |
Vreemd vermogen | 41.917 | 45.783 |
Solvabiliteit | 0,168 | 0,120 |
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) (sinds oktober 2019) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Pijnacker-Nootdorp |
Programma | 8. Veiligheid en duurzaamheid |
Doel/openbaar belang | Het huidige hoge niveau van kwaliteit, robuustheid en betrouwbaarheid van het afvalwatertransport in stand houden en waar mogelijk verbeteren. |
Partners | Gemeenten Delft en Leidschendam-Voorburg |
Bestuurlijk belang | De leidinggevende/ manager en de teamleider binnen de centrumgemeente vormen samen met de opdrachtgevers van de twee andere gemeenten de aansturing van de regeling. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage over 2025 is begroot op € 700.000 |
Financieel resultaat | N.v.t. |
Ontwikkelingen | Vanaf 1 januari 2020 is de gemeenschappelijke regeling officieel van start gegaan en heeft het NAD-Gemalenbeheer de operationele onderhoudstaken volledig overgenomen. In 2023 heeft een evaluatie plaatsgevonden over de samenwerking gedurende de eerste 3,5 jaar. Het NAD-Gemalenbeheer zal verder doorontwikkelen als kennis- en adviesorgaan voor de drie aangesloten gemeenten. De stap van uitvoering met eigen mensen is omgezet naar regie en zal in verdere werken en diensten worden uitgebreid. |
isico’s | |
Rapportage | Jaarverslag en begroting |
Bedrag x € 1.000 | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
---|---|---|
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Solvabiliteit | n.v.t. | n.v.t. |