Overzicht van baten en lasten

In dit hoofdstuk zijn diverse (verplichte) financiële overzichten ondergebracht. Deze overzichten geven naast de overzichten per programma inzicht in de exploitatie en de financiële positie. In verband met afronding op duizendtallen kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).

Omschrijving
(bedragen x €1.000)

Rekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

01 Ruimte en wonen

-18.998

-17.100

-12.618

-8.047

-5.804

-5.765

02 Economie en glastuinbouw

-3.493

-9.947

-8.738

-797

-797

-797

03 Mobiliteit

-7.690

-8.070

-8.567

-9.165

-9.505

-9.676

04 Groen en recreatie

-6.910

-7.710

-7.806

-7.969

-8.199

-8.395

05 Onderwijs en kinderopvang

-5.923

-6.075

-7.577

-7.476

-7.682

-7.556

06 Collectieve voorzieningen

-23.997

-17.307

-18.249

-16.542

-16.990

-17.765

07 Individuele voorzieningen

-49.515

-49.227

-49.173

-48.819

-48.642

-48.691

08 Veiligheid en duurzaamheid

-23.626

-25.469

-25.153

-23.824

-24.133

-24.082

09 Bestuur en dienstverlening

-7.551

-6.581

-6.876

-6.791

-6.789

-6.787

10 Algemene dekkingsmiddelen

-2.798

-7.730

-4.622

-10.070

-16.150

-21.802

Overhead

-18.789

-20.122

-20.983

-21.110

-21.386

-21.005

VpB

2.290

-1.055

-587

-69

-182

-182

Bedrag onvoorzien

0

-103

-30

-30

-30

-30

Totaal lasten

-167.000

-176.496

-170.979

-160.708

-166.289

-172.533

01 Ruimte en wonen

-3.179

-2.566

-1.579

-1.187

-907

-312

02 Economie en glastuinbouw

-425

-1.785

-2.722

0

0

0

03 Mobiliteit

0

0

0

0

0

0

04 Groen en recreatie

0

0

0

0

0

05 Onderwijs en kinderopvang

0

-12

0

0

0

0

06 Collectieve voorzieningen

-2.235

-13.591

0

0

0

0

07 Individuele voorzieningen

-900

-1.102

-323

0

0

0

08 Veiligheid en duurzaamheid

217

0

-26

0

0

0

10 Algemene dekkingsmiddelen

-25.053

-2.047

-1.040

-246

-28

-28

VpB

-3.095

0

0

0

0

0

Totaal lasten inclusief reserves

-201.671

-197.600

-176.668

-162.141

-167.224

-172.873

01 Ruimte en wonen

16.255

15.841

10.135

6.213

3.735

3.112

02 Economie en glastuinbouw

2.710

10.639

10.818

620

631

644

03 Mobiliteit

332

217

218

218

218

218

04 Groen en recreatie

601

349

275

275

275

275

05 Onderwijs en kinderopvang

1.680

1.440

1.442

1.529

1.581

1.632

06 Collectieve voorzieningen

12.246

3.091

2.303

1.640

1.640

1.585

07 Individuele voorzieningen

11.450

11.143

10.136

10.475

10.929

10.939

08 Veiligheid en duurzaamheid

16.917

17.771

17.738

17.373

17.270

17.397

09 Bestuur en dienstverlening

1.343

790

790

790

790

790

10 Algemene dekkingsmiddelen

106.512

110.138

113.292

117.259

118.367

122.286

Overhead

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

170.047

171.418

167.145

156.390

155.435

158.878

01 Ruimte en wonen

1.444

1.282

634

234

234

234

03 Mobiliteit

455

522

334

308

348

348

04 Groen en recreatie

90

303

70

70

60

60

05 Onderwijs en kinderopvang

1.228

1.263

2.187

2.217

2.266

2.266

06 Collectieve voorzieningen

4.064

14.530

1.797

884

1.126

1.126

07 Individuele voorzieningen

2.476

2.277

1.038

75

0

0

08 Veiligheid en duurzaamheid

1.091

1.230

659

131

94

42

09 Bestuur en dienstverlening

0

106

0

0

0

0

10 Algemene dekkingsmiddelen

26.868

4.871

2.819

1.805

1.622

898

VpB

778

1.055

587

69

182

182

Totaal baten inclusief reserves

208.541

198.856

177.271

162.183

161.366

164.034

Saldo

6.871

1.256

603

42

-5.857

-8.840

Overzicht baten en lasten rekening 2024, begroting na wijziging 2025 en begroting 2026.

Programmaveld
(bedragen x €1.000)

Rekening
2024

Begroting na wijziging
2025

Begroting
2026

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-18.998

16.255

-2.743

-17.100

15.841

-1.259

-12.618

10.135

-2.484

02 Economie en glastuinbouw

-3.493

2.710

-782

-9.947

10.639

692

-8.738

10.818

2.080

03 Mobiliteit

-7.690

332

-7.358

-8.070

217

-7.853

-8.567

218

-8.349

04 Groen en recreatie

-6.910

601

-6.309

-7.710

349

-7.362

-7.806

275

-7.531

05 Onderwijs en kinderopvang

-5.923

1.680

-4.243

-6.075

1.440

-4.635

-7.577

1.442

-6.136

06 Collectieve voorzieningen

-23.997

12.246

-11.750

-17.307

3.091

-14.216

-18.249

2.303

-15.946

07 Individuele voorzieningen

-49.515

11.450

-38.065

-49.227

11.143

-38.084

-49.173

10.136

-39.037

08 Veiligheid en duurzaamheid

-23.626

16.917

-6.709

-25.469

17.771

-7.698

-25.153

17.738

-7.415

09 Bestuur en dienstverlening

-7.551

1.343

-6.208

-6.581

790

-5.792

-6.876

790

-6.086

Subtotaal programma's

-147.703

63.536

-84.168

-147.487

61.280

-86.207

-144.757

53.853

-90.904

10 Algemene dekkingsmiddelen

-2.798

106.512

103.714

-7.730

110.138

102.408

-4.622

113.292

108.671

Overhead

-18.789

0

-18.789

-20.122

0

-20.122

-20.983

0

-20.983

VpB

2.290

0

2.290

-1.055

0

-1.055

-587

0

-587

Bedrag onvoorzien

0

0

0

-103

0

-103

-30

0

-30

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-19.296

106.512

87.215

-29.009

110.138

81.129

-26.222

113.292

87.070

Totaal saldo van lasten en baten

-167.000

170.047

3.048

-176.496

171.418

-5.078

-170.979

167.145

-3.833

Mutatie reserves

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-3.179

1.444

-1.735

-2.566

1.282

-1.284

-1.579

634

-945

02 Economie en glastuinbouw

-425

0

-425

-1.785

0

-1.785

-2.722

0

-2.722

03 Mobiliteit

0

455

455

0

522

522

0

334

334

04 Groen en recreatie

0

90

90

0

303

303

0

70

70

05 Onderwijs en kinderopvang

0

1.228

1.228

-12

1.263

1.251

0

2.187

2.187

06 Collectieve voorzieningen

-2.235

4.064

1.829

-13.591

14.530

939

0

1.797

1.797

07 Individuele voorzieningen

-900

2.476

1.575

-1.102

2.277

1.175

-323

1.038

715

08 Veiligheid en duurzaamheid

217

1.091

1.308

0

1.230

1.230

-26

659

633

09 Bestuur en dienstverlening

0

0

0

106

106

0

0

0

Subtotaal programma's

-6.523

10.848

4.325

-19.057

21.513

2.456

-4.649

6.719

2.070

10 Algemene dekkingsmiddelen

-25.053

26.868

1.815

-2.047

4.871

2.824

-1.040

2.819

1.780

VpB

-3.095

778

-2.317

0

1.055

1.055

0

587

587

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-28.148

27.646

-502

-2.047

5.925

3.878

-1.040

3.407

2.367

Mutatie reserves

-34.671

38.494

3.823

-21.104

27.438

6.334

-5.689

10.126

4.437

Resultaat

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-22.177

17.699

-4.479

-19.666

17.123

-2.543

-14.197

10.769

-3.429

02 Economie en glastuinbouw

-3.918

2.710

-1.207

-11.732

10.639

-1.093

-11.460

10.818

-642

03 Mobiliteit

-7.690

788

-6.902

-8.070

739

-7.331

-8.567

552

-8.015

04 Groen en recreatie

-6.910

691

-6.219

-7.710

652

-7.058

-7.806

344

-7.461

05 Onderwijs en kinderopvang

-5.923

2.908

-3.015

-6.087

2.703

-3.385

-7.577

3.629

-3.948

06 Collectieve voorzieningen

-26.232

16.310

-9.921

-30.898

17.621

-13.277

-18.249

4.100

-14.149

07 Individuele voorzieningen

-50.416

13.926

-36.490

-50.329

13.420

-36.909

-49.495

11.174

-38.322

08 Veiligheid en duurzaamheid

-23.410

18.009

-5.401

-25.469

19.001

-6.469

-25.179

18.397

-6.782

09 Bestuur en dienstverlening

-7.551

1.343

-6.208

-6.581

896

-5.686

-6.876

790

-6.086

Subtotaal programma's

-154.226

74.384

-79.842

-166.544

82.793

-83.751

-149.406

60.572

-88.834

10 Algemene dekkingsmiddelen

-27.851

133.380

105.528

-9.777

115.008

105.231

-5.661

116.112

110.450

Overhead

-18.789

0

-18.789

-20.122

0

-20.122

-20.983

0

-20.983

VpB

-804

778

-26

-1.055

1.055

0

-587

587

0

Bedrag onvoorzien

0

0

0

-103

0

-103

-30

0

-30

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-47.444

134.158

86.713

-31.056

116.063

85.007

-27.262

116.699

89.437

Resultaat

-201.671

208.541

6.871

-197.600

198.856

1.256

-176.668

177.271

603

Begrotingsverschil 2025-2026

Onderstaand wordt per programma het bruto verschil van baten en lasten tussen de begroting na wijziging 2025 en de primaire begroting 2026 weergegeven. Het totaalverschil bedraagt € 653.000 (Voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).

Programmaveld
(bedragen x €1.000)

Begroting na wijziging
2025

Begroting
2026

Verschil

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-17.100

15.841

-1.259

-12.618

10.135

-2.484

4.482

-5.707

-1.225

02 Economie en glastuinbouw

-9.947

10.639

692

-8.738

10.818

2.080

1.209

179

1.388

03 Mobiliteit

-8.070

217

-7.853

-8.567

218

-8.349

-497

1

-496

04 Groen en recreatie

-7.710

349

-7.362

-7.806

275

-7.531

-95

-74

-169

05 Onderwijs en kinderopvang

-6.075

1.440

-4.635

-7.577

1.442

-6.136

-1.502

2

-1.500

06 Collectieve voorzieningen

-17.307

3.091

-14.216

-18.249

2.303

-15.946

-942

-788

-1.730

07 Individuele voorzieningen

-49.227

11.143

-38.084

-49.173

10.136

-39.037

54

-1.007

-953

08 Veiligheid en duurzaamheid

-25.469

17.771

-7.698

-25.153

17.738

-7.415

316

-33

283

09 Bestuur en dienstverlening

-6.581

790

-5.792

-6.876

790

-6.086

-295

0

-294

Subtotaal programma's

-147.487

61.280

-86.207

-144.757

53.853

-90.904

2.730

-7.427

-4.697

10 Algemene dekkingsmiddelen

-7.730

110.138

102.408

-4.622

113.292

108.671

3.108

3.155

6.263

Overhead

-20.122

0

-20.122

-20.983

0

-20.983

-862

0

-862

VpB

-1.055

0

-1.055

-587

0

-587

467

0

467

Bedrag onvoorzien

-103

0

-103

-30

0

-30

73

0

73

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-29.009

110.138

81.129

-26.222

113.292

87.070

2.787

3.155

5.942

Mutatie reserves

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-2.566

1.282

-1.284

-1.579

634

-945

987

-648

339

02 Economie en glastuinbouw

-1.785

0

-1.785

-2.722

0

-2.722

-936

0

-936

03 Mobiliteit

0

522

522

0

334

334

0

-188

-188

04 Groen en recreatie

0

303

303

0

70

70

0

-234

-234

05 Onderwijs en kinderopvang

-12

1.263

1.251

0

2.187

2.187

12

924

937

06 Collectieve voorzieningen

-13.591

14.530

939

0

1.797

1.797

13.591

-12.733

858

07 Individuele voorzieningen

-1.102

2.277

1.175

-323

1.038

715

780

-1.239

-459

08 Veiligheid en duurzaamheid

0

1.230

1.230

-26

659

633

-26

-571

-597

09 Bestuur en dienstverlening

106

106

0

0

0

-106

-106

Subtotaal programma's

-19.057

21.513

2.456

-4.649

6.719

2.070

14.408

-14.794

-386

10 Algemene dekkingsmiddelen

-2.047

4.871

2.824

-1.040

2.819

1.780

1.007

-2.051

-1.044

VpB

0

1.055

1.055

0

587

587

0

-467

-467

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-2.047

5.925

3.878

-1.040

3.407

2.367

1.007

-2.519

-1.511

Resultaat

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-19.666

17.123

-2.543

-14.197

10.769

-3.429

5.469

-6.355

-886

02 Economie en glastuinbouw

-11.732

10.639

-1.093

-11.460

10.818

-642

273

179

452

03 Mobiliteit

-8.070

739

-7.331

-8.567

552

-8.015

-497

-187

-684

04 Groen en recreatie

-7.710

652

-7.058

-7.806

344

-7.461

-95

-307

-403

05 Onderwijs en kinderopvang

-6.087

2.703

-3.385

-7.577

3.629

-3.948

-1.490

926

-564

06 Collectieve voorzieningen

-30.898

17.621

-13.277

-18.249

4.100

-14.149

12.649

-13.521

-872

07 Individuele voorzieningen

-50.329

13.420

-36.909

-49.495

11.174

-38.322

834

-2.246

-1.412

08 Veiligheid en duurzaamheid

-25.469

19.001

-6.469

-25.179

18.397

-6.782

290

-604

-314

09 Bestuur en dienstverlening

-6.581

896

-5.686

-6.876

790

-6.086

-295

-106

-400

Subtotaal programma's

-166.544

82.793

-83.751

-149.406

60.572

-88.834

17.138

-22.221

-5.083

10 Algemene dekkingsmiddelen

-9.777

115.008

105.231

-5.661

116.112

110.450

4.116

1.103

5.219

Overhead

-20.122

0

-20.122

-20.983

0

-20.983

-862

0

-862

VpB

-1.055

1.055

0

-587

587

0

467

-467

0

Bedrag onvoorzien

-103

0

-103

-30

0

-30

73

0

73

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-31.056

116.063

85.007

-27.262

116.699

89.437

3.794

636

4.430

Resultaat

-197.600

198.856

1.256

-176.668

177.271

603

20.932

-21.585

-653

De analyse op de verschillen tussen de begroting 2025 en 2026 per programma is als volgt:

Programma / taakveld
(bedrag × € 1.000)

Baten

Lasten

810 Ruimte en leefomgeving

Anterieure overeenkomsten: De begrote bedragen die ontvangen worden voor de anterieure overeenkomsten zijn toegenomen van € 59.000 naar € 135.000.

76

-

Bestemmingsplannen: Dit betreft een budget dat in 2025 was toegevoegd ten behoeve van bestemmingsplannen.

-

95

Gebiedsvisie Vrijenban: In 2025 is er via resultaatbestemming 2024 incidenteel een budget toegevoegd voor de gebiedsvisie Vrijenban.

-115

115

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-31

Omgevingswet: In 2025 heeft er een onttrekking uit de reserve implementatie omgevingswet plaatsgevonden. Hierdoor is het budget in 2026 lager.

-199

199

Ruimte voor ruimte: In 2025 is er via resultaatbestemming 2024 incidenteel een budget toegevoegd voor de nieuwe ruimte voor ruimte ronde. Hierdoor is het budget in 2026 lager.

-

540

Ruimte voor ruimte : In 2025 is er via resultaatbestemming 2024 incidenteel een budget toegevoegd voor de nieuwe ruimte voor ruimte ronde. Hierdoor is het budget in 2026 lager.

-540

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld.

-

-161

Overig

3

0

820 Grondexploitatie

Actualisatie grondexploitaties: De grondexploitaties zijn geactualiseerd per 1 juli 2025. Het complex Ackerswoude is afgesloten in 2025. Toekomstige exploitaties Oranjepark en Dwarskade zijn nog niet in de begroting 2026 opgenomen.

-5.038

-

Actualisatie grondexploitaties: Per 1 juli 2025 zijn de grondexploitaties geactualiseerd waardoor begrote lasten en baten zijn aangepast. In 2026 wordt op de lopende exploitaties Pijnacker-Zuid, Hart van Nootdorp en Tuindershof een verwachte winst genomen van € 1.446.000. Dat is een deel van de totale winstverwachting.

-

4.346

Overig

0

0

830 Wonen en Bouwen

Leges: De begrote legesinkomsten zijn voor 2026 neerwaarts aangepast in verband met geprognosticeerde lagere inkomsten door de afname van de woningbouwproductie.

-500

-

Participatie: In 2025 is incidenteel € 50.000 toegevoegd aan het budget voor participatie.

-50

-

Personeel van derden: In 2025 was incidenteel aan het budget voor personeel van derden toegevoegd een bedrag van €380.000 voor het onderdeel bouwvergunningen.

-

380

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

90

Overig

8

-104

Totaal 01 Ruimte en wonen

-6.355

5.469

310 Economische ontwikkeling

Innovatiepact : De begrote bijdrage is in 2026 lager doordat in 2025 de verlenging van het innovatiepact was opgenomen en programma biobased was toegevoegd aan het budget.

-

58

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een lagere toerekening aan het taakveld.

-

98

Overig

-

-23

320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Actualisatie grondexploitatie: De lopende grondexploitaties zijn geactualiseerd per 1 juli 2025.

-

161

Actualisatie grondexploitaties. : De lopende grondexploitaties zijn geactualiseerd per 1 juli 2025.

-161

-

Overig

0

-0

330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Diverse kleine verschillen: ...

-

-20

Overig

1

-0

340 Economische promotie

Toeristenbelasting: De toeristenbelasting wordt naar aanleiding van de maatregelen voortvloeiend uit de toekomstbestendige gemeentefinanciën conform besluitvorming bij de kadernota in 2026 verhoogd. Dit leidt tot een aanpassing van de begroting 2026 met een additionele bijdrage van € 339.000.

339

-

Overig

-0

-1

Totaal 02 Economie en glastuinbouw

179

273

210 Verkeer en vervoer

Bestemmingsreserve: De baten zijn lager door een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve mobiliteit.

-187

-

De lasten in 2025 zijn hoger dan begroot in 2025 in verband met de hogere uitgaven voor onderhoud.: Op basis van de toegenomen kosten voor het beheer van de openbare ruimte zijn de lasten in 2026 hoger begroot dan in 2025.

-

-656

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-549

Onderhoud: De begrote onderhoudswerkzaamheden voor wegen fluctueren elk jaar; voor 2026 wordt rekening gehouden met lagere lasten

-

134

Toekomstbestendige financiën: De subsidie voor de bewaakte fietsenstalling wordt per 2026 gestopt. Dit levert lagere begrote lasten op van €159.000.

-

159

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een lagere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

241

Verkeersonderzoek: In 2025 waren er diverse verkeersonderzoeken, welke eenmalig werden gefinancierd en dus resulteren in een lager begroot bedrag in 2026.

-

135

Verkeersveiligheid: In 2025 was er een amendement voor versnelling verkeersveiligheid. Dit heeft in 2025 tot een hoger begroot bedrag geleid dan in 2026.

-

125

Overig

0

0

220 Parkeren

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 in de begroting

-

-30

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.


-

-56

Overig

-

-0

Totaal 03 Mobiliteit

-187

-497

570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-192

Resultaat bestemming 2024: In 2025 is er eenmalig uit het rekeningresultaat 2024 een bedrag overgeheveld bij de resultaatbestemming 2024 van €191.200. Dit bedrag bestaat uit een bedrag voor te verrichten werkzaamheden voor het weidevogelgebied, een bedrag voor het onderhoud van twee gemeentelijke stuwen en een bedrag voor het project inrichting oude polder.

-

191

Resultaatbestemming 2024: In 2025 is er eenmalig uit het rekeningresultaat 2024 een bedrag overgeheveld bij de resultaatbestemming 2024 van €191.200. Dit bedrag bestaat uit een bedrag voor te verrichten werkzaamheden voor het weidevogelgebied, een bedrag voor het onderhoud van twee gemeentelijke stuwen en een bedrag voor het project inrichting oude polder.

-191

-

Subsidie Provincie Dobbeplas: De subsidie voor de Dobbeplas wordt vanaf 2026 geleidelijk verlaagd

-75

-

Toevoeging onderhoudsbudget: Er is op basis van het beheerplan een bedrag toegevoegd voor groenonderhoud in 2026 ten opzichte van 2025 omdat het budget hiervoor onvoldoende is.

-

-665

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een lagere toerekening aan dit programma. Dit is vooral van toepassing bij openbaar groen. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

517

Voorziening baggeren: In 2025 is de voorziening baggeren eenmalig aangevuld uit de algemene reserve om een negatieve stand van de voorziening te voorkomen waardoor de begrote lasten en baten in 2026 lager zijn.

-85

-

Voorziening baggeren: In 2025 is de voorziening baggeren eenmalig aangevuld uit de algemene reserve om een negatieve stand van de voorziening te voorkomen waardoor de begrote lasten en baten in 2026 lager zijn.

-

85

Overig

44

-31

Totaal 04 Groen en recreatie

-307

-95

420 Onderwijshuisvesting

Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

1.008

-1.008

Rente: De hogere lasten ontstaan door het toerekenen van rente op investeringen van 0,0% naar 0,5%.

-

-386

Overig

16

-116

430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is 2025 € 97.500 toegevoegd voor uitvoeringscapaciteit binnen het lokaal onderwijsbeleid.

-97

97

Overig

-1

-77

Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang

926

-1.490

510 Sportbeleid en activering

Combinatiefunctionaris: We ontvangen voor 2026 een bijdrage vanuit de samenwerkende partners.

89

-89

Overig

-14

15

520 Sportaccommodaties

Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

167

-167

Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

-

-156

Rente: De hogere lasten ontstaan door het toerekenen van rente op investeringen van 0,0% naar 0,5%.

-

-143

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Volksgezondheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-53

Overig

40

-38

530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

-13.591

13.591

Afschrijvingslasten: De lagere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

760

-760

Overig

0

57

550 Cultureel erfgoed

Overig

-

-2

560 Media

Overig

-

-42

610 Samenkracht en burgerparticipatie

Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt. De baten staan in programma 7 taakveld 692 Coördinatie en beleid jeugd.

-

109

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-303

Overig

15

-14

621 Toegang en Eerstlijnsvoorziening WMO

Overig

-

-1

622 Toegang en Eerstlijnsvoorziening Jeugd

SPUK: Voor de personele uitvoering van hulp aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagregeling is aan zowel de baten- als de lastenkant een bedrag € 753.000 opgevoerd. De baten komen uit de specifieke uitkering die de gemeente hiervoor ontvangt.

-753

753

Overig

-57

-46

623 Toegang en Eerstlijnsvoorziening Integraal

Overig

-

-2

710 Volksgezondheid

Indexering: De subsidies zijn geïndexeerd conform de indexpercentages.

-

-64

SPUK: Conform de verleningsbeschikking bedragen de inkomsten vanuit het Rijk lager ten opzichte van 2025 voor de Brede SPUK.

-122

122

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Volksgezondheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-115

Overig

-56

10

750 Begraafplaatsen en crematoria

Overig

0

-13

Totaal 06 Collectieve voorzieningen

-13.521

12.649

6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)

Overig

-

-2

6.712 Begeleiding (WMO)

Interventieplan: Er zijn verschillende maatregelen getroffen voor WMO. Het interventieplan kostenbeheersing en innovatie voor het Sociaal Domein 2025-2028 is hiervoor de basis en heeft effect op capaciteit en bijdrage maatregelen.

-

-105

Reservemutatie: Er is in 2025 €135.000 beschikbaargesteld voor een projectleider o&o sociale kaart en versterken sociale basis. De lasten staan begroot op taakveld 660 Maatwerkvoorziening.

-135

-

Overig

-

-0

6.713 Dagbesteding (WMO)

Overig

-

-3

6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal

Overig

-

-9

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

Jeugdhulp GGZ: Er zijn verschillende maatregelen getroffen binnen Jeugdhulp GGZ. Het interventieplan kostenbeheersing en innovatie voor het Sociaal Domein 2025-2028 is hiervoor de basis en heeft effect op capaciteit en bijdrage maatregelen.

-

539

Reservemutatie: De kosten van een aantal projectmatige activiteiten worden gedekt uit de reserve Sociaal domein. De grootste onderwerpen betreffen het nieuwe interventieplan sociaal domein.

-323

-323

Reservemutatie: Voor afrekeningen van declaraties op jeugdhulp uit oude jaren is op advies van het Servicebureau komen vrij te vallen en is gestort in de reserve Sociaal domein.

-605

605

Overig

-1

-41

6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk

Overig

-97

-72

6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal

Overig

-

-8

6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-128

Overig

-

0

6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk

Overig

-

-0

6.791 PGB WMO

Overig

-

-4

6.792 PGB Jeugd

Overig

-

-16

6.811 Beschermd wonen (WMO)

Reservemutatie: Transformatiemiddelen 2024/2025 zijn voor € 400.000 vanuit de centrumgemeente Delft doorgestort voor de implementatie en uitvoering van de gedecentraliseerde taken voor Beschermd wonen/Beschermd thuis.

-400

400

Overig

-

-

6.821 Jeugdbescherming

Overig

-

-8

6.822 Jeugdreclassering

Overig

-

-2

6.92 Coördinatie en beleid Jeugd

Formatie: Vanuit het interventieplan Sociaal Domein is formatie toegevoegd.

-

-210

Meicirculaire: Een deel van de middelen die beschikbaar zijn gesteld om het tekort in de jeugdzorg gelijk te verdelen over Rijk en gemeente (deskundigencommissie van Ark) wordt vanaf 2026 structureel toegekend aan het sociaal domein. Voor de jaren 2026 en 2027 als dekking voor formatie die bijdraagt aan de kostenbeheersing binnen het sociaal domein en vanaf 2028 als dekking voor de toegenomen kosten binnen de jeugdzorg.

-

-273

Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten in 2025 van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt.

-400

-

Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten in 2025 van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt. De lasten staan in programma 6 taakveld 610 Samenkracht en burgerparticipatie.

-109

-

Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt.

-

362

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-506

Overig

-1

-18

630 Inkomensregelingen

Reservemutatie: Voor het uitvoeren van het actieplan bestaanszekerheid 2023-2024 wordt in 2025 € 212.500 onttrokken aan de reserve Maatregelen bestaanszekerheid.

-212

-

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-796

Overig

31

-0

640 WSW en beschut werk

Overig

-5

73

650 Arbeidsparticipatie

Personeelsbegroting: Bij het opstellen van de nieuwe personeelsbegroting 2026 is voor 2 fte structureel dekking gevonden binnen taakveld 650 Arbeidsparticipatie.

-

150

Overig

-

-36

660 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Reservemutatie: Er is € 135.000 beschikbaargesteld voor een projectleider o&o sociale kaart en versterken sociale basis. De baten staan begroot op taakveld 6.712 Begeleiding WMO.

-

135

Urentoerekening: In 2025 is incidenteel personeelsbudget toegekend voor projectmatige activiteiten op taakveld 660 Maatwerkvoorzieningen.

-

1.022

Overig

10

110

Totaal 07 Individuele voorzieningen

-2.246

834

110 Crisisbeheersing en brandweer

Gemeenschappelijke regelingen: Op basis van de ontwerpbegroting 2026 van de Veiligheidsregio Haaglanden is de bijdrage verlaagd.

-

195

Overig

36

-36

120 Openbare orde en veiligheid

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Veiligheid en duurzaamheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-180

Overig

90

-59

720 Riolering

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-747

Rioolrechten: De geraamde rioolrechten zijn door de areaaluitbreiding in combinatie met een beperkte toename van het tarief in beperkte mate verhoogd.

51

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld.

-

-101

Voorziening riolering: In 2026 is de onttrekking aan de voorziening riolering lager op basis van het GRP.

-

166

Overig

41

-57

730 Afval

Kostendekkendheid taakveld afvalinzameling: Als gevolg van de hogere kosten van de Dienstverleningsovereenkomst Avalex nemen de lasten en baten van het taakveld afvalinzameling toe.

-

-156

Kostendekkendheid taakveld afvalinzameling: Als gevolg van de hogere kosten van de Dienstverleningsovereenkomst met Avalex nemen de lasten en baten van het taakveld afvalinzameling toe.

338

-

Overig

-0

-0

740 Milieubeheer

Bestemmingsreserve energieneutrale gemeente: In 2026 is er een bedrag aan de bestemmingsreserve werkbudget energieneutrale gemeente onttrokken ten behoeve van het uitvoeringsprogramma energietransitieplan.

306

-

Duurzaamheidsbeleid: In 2025 is een incidenteel een bedrag aan de begroting toegevoegd voor de uitvoering van het energietransitieplan.

-

-400

Klimaat en energiebeleid: In 2025 is als baat voor de SPUK CDoke gelden een lager bedrag van €465.000 geraamd dan in 2026 en dit bedrag kwam in 2025 ten gunste van de personele lasten voor klimaat en energiebeleid.

-464

-

Minder aanvragen duurzaamheidscoach bedrijven: In 2024 is als resultaatbestemming naar 2025 een bedrag van €94.000 meegenomen voor het gebruik van de diensten van de duurzaamheidscoach voor bedrijven.

-

94

Omgevingsprogramma leefkwaliteit: In 2025 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van het omgevingsprogramma leefkwaliteit.

-

98

SPUK Cdoke: in 2025 is in de begroting vanuit rijksmiddelen (SPUK CDoke) een bedrag geraamd als uitgaven voor personele lasten.

-

1.539

Uren inhuur: In 2026 is er rekening gehouden met de inhuur van € 600.000 voor klimaat en energiebeleid gefinancierd vanuit rijksmiddelen.

-

-600

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. Dit wordt gefinancierd vanuit de SPUK Cdoke geleden.

-

-451

Verduurzaming woningen: In 2025 is incidenteel een bedrag aan de begroting toegevoegd van €1.000.000 voor de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen.

-1.000

1.000

Zwerfdieren en ongediertebestrijding: In 2026 is er extra geraamd voor het onderdeel zwerfdieren en ongediertebestrijding in verband met het ganzenbeheerplan.

-

-32

Overig

-1

17

Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid

-604

290

012 Bestuur

Uren en salarislasten: De toename van lasten ten opzichte van 2025 wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere personeelslasten uit CAO ontwikkelingen.

-

-327

Overig

-

-0

020 Burgerzaken

reservemutaties: Een incidentele reservebijdrage op activiteiten voor de Wet Open overheid in 2025, zorgt op dit taakveld in 2026 voor lagere baten ten opzichte van 2026.

-106

-

Overig

0

33

Totaal 09 Bestuur en dienstverlening

-106

-295

040 Overhead

Overhead: Investeringen in ambtelijke inzet/personeel leiden in 2026 en latere jaren tot een toename van kosten die onder overhead verantwoord moeten worden.

-

-749

reservemutaties: De baten uit reserves zijn in 2026 lager dan in 2025 omdat in 2025 een aantal personele posten incidenteel zijn gedekt uit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering.

-669

-

Overig

0

0

050 Treasury

Dividend: Het verwacht Stedin dividend 2026 is opgenomen conform de gepubliceerde verwachtingen en wijkt af ten opzichte van 2025.

385

-

Rentebaten: De rentebaten 2026 zijn lager dan die in 2025 als gevolg van de thans verwachte cashflows en stand van schatkistbankieren BNG.

-1.062

-

Reservemutaties: Conform de meerjarenplanning is de inzet van de Reserve lagere rente langlopende leningen, die is ontstaan uit de herfinanciering na het afstoten van de Eneco-aandelen, in 2025 lager dan in 2026. Dit is gebaseerd op destijds bekende inzichten.

-246

-

Toegerekende rente: Er wordt in 2026 0,5% omslagrente toegerekend aan de aandelen Dunea, Stedin en BNG die de gemeente in bezit heeft. In de primaire begroting 2025 was het omslagpercentage nul%. Deze loopt in 2026 op naar 0,5%.

-

-43

Urentoerekening: De verwachte urentoerekening van personele inzet voor 2026 is geactualiseerd en wijkt op dit taakveld af ten opzichte van die in de begroting 2025.

-

27

Verrekening renteresultaat: De aanpassing van de interne rekenrente (omslagrente) van 0% in de primaire begroting 2025 naar 0,5% in 2026 leidt door afronding in de toerekening aan de diverse taakvelden tot een voordeel ten opzichte van 2025.

-

77

Overig

-1

1

061 OZB Woningen

OZB opbrengsten woningen: De verwachte toename van het aantal woningen, de reguliere indexering en de inhaalindexering van het OZB-tarief 2026 die is vastgesteld bij de Begroting 2025 leiden tot hogere baten ten opzichte van 2025.

800

-

Urentoerekening: De verwachte urenbesteding 2026 is aangepast aan de bijgestelde verwachting voor 2026. Per taakveld leidt dit tot verschillen, over het geheel van de begroting heeft dit geen financiële gevolgen.

-

256

Overig

-0

-7

062 OZB Niet woningen

OZB opbrengsten niet-woningen: De toename van belastingcapaciteit niet-woningen, de reguliere indexering en de inhaalindexering van het OZB-tarief 2026 die is vastgesteld bij de Begroting 2025 leiden tot hogere baten ten opzichte van 2025.

558

-

Overig

-0

-4

063 Parkeerbelasting

Overig

0

-1

064 Belasting overig

Urentoerekening: De verwachte urenbesteding 2026 is aangepast aan de bijgestelde verwachting voor 2026. Per taakveld leidt dit tot verschillen, over het geheel van de begroting heeft dit geen financiële gevolgen.

-

-233

Overig

-

0

070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene uitkering: De inkomsten algemene uitkering stijgen ten opzichte van 2025. Voor 2026 is de grootste stijging veroorzaakt door de uitkomsten van de meicirculaire 2025. Een toelichting hierop staat opgenomen in deze begroting in het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen.

2.705

-

Overig

-0

-0

080 Overige baten en lasten

Indexering prijs en volume: Dit onderwerp betreft de centrale stelpost voor de uitwerking van de CAO afspraken die in het voorjaar van 2025 zijn gemaakt. Deze stelpost is nihil voor 2026 omdat de nieuwe CAO in 2026 is verwerkt in de personeelsbegroting van de programma's 1 tot en met 9. Voor 2025 moet deze nog worden verwerkt, dit gebeurt in de Najaarsnota 2025. Op dat moment loopt ook dit verschil tussen de B2025 en B2026 weg.

-

692

Lasten voormalig personeel: De verwachte kosten voor voormalig personeel zijn geactualiseerd. Dit resulteert in lagere lasten voor 2026 ten opzichte van 2025.

-

230

Mutaties voorzieningen: De bijdrage uit de voorziening RVU die gebruikt wordt om te voorzien in budget voor de kosten van deze regeling is afgestemd op de werkelijke jaarlijkse kosten en wijkt daarom jaarlijks af.

-230

-

Reservemutaties: In de Voorjaarsnota 2025 is een aantal bestemmingsreserves voor kapitaallasten op het juiste niveau gebracht. Deze mutaties lopen via dit taakveld als incidentele baten en lasten in 2025 en komen niet terug in 2026.

-1.628

1.628

Resultaatbestemming JR24: Vanuit het resultaat van de jaarrekening is éénmalig een bedrag bestemd voor de uitvoeringslasten op Participatie. Dit is verwerkt in een incidentele reservebijdrage in 2025 en veroorzaakt in 2026 lagere baten ten opzichte van het voorgaande jaar.

-241

-

Urentoerekening: Op dit taakveld is in 2025 een aantal personele begrotingsmutaties verwerkt die bij de Najaarsnota 2025 verder worden uitgewerkt naar taakvelden binnen de programma's 1 tot en met 9. Na deze uitwerking in de Najaarsnota loopt dit verschil ten opzichte van 2026 weg.

-

1.843

Overig

-63

404

090 Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting: Zowel de lasten voor de Vennootschapsbelasting die afgedragen moet worden als de baten hiervoor die komen uit de algemene reserve, lopen over dit taakveld. Afhankelijk van het fiscale resultaat wijzigt deze post elk jaar.

-467

467

Overig

-0

0

Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen

-159

4.589

Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Toelichting

Incidentele baten

Programma 1 Ruimte en wonen

Winstuitname grondexploitatie

1.446

1.054

774

179

Betreft de tussentijdse verwachte winsuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel.

Totaal Programma 1 Ruimte en wonen

1.446

1.054

774

179

Programma 2 Economie en glastuinbouw

Winstuitname grondexploitaties

2.722

Betreft de tussentijdse verwachte winsuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel.

-

-

-

-

Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw

2.722

0

0

0

Programma 3 Mobiliteit

Totaal programma 3 Mobiliteit

0

0

0

0

Programma 4 Groen en recreatie

Niet van toepassing

Totaal programma 4 Groen en recreatie

0

0

0

0

Programma 5 Onderwijs

Niet van toepassing

Totaal programma 5 Onderwijs

0

0

0

0

Programma 6 Collectieve voorzieningen

Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris

217

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026.

Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord

24

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord.

Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg

23

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg.

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang

170

-

-

-

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang (Zaaknr.1592820)

Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen

283

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen.

Openbare bibliotheek

171

-

-

-

In de periode 2023-2024 konden gemeenten een specifieke uitkering ontvangen voor het versterken van het lokale bibliotheekstelsel. Gemeenten hebben een wettelijke zorgplicht ten aanzien van de openbare bibliotheken. Voor het uitvoeren van deze taak gaan gemeenten een structurele bijdrage via het gemeentefonds ontvangen. In de periode 2025-2026 ontvangen de gemeente een decentralisatie-uitkering.

Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen

888

0

0

0

Programma 7 Individuele voorzieningen

POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten

120

Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend
(Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen).

Bestaanszekerheid

50

25

-

-

Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode.

Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein

100

50

-

-

Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Indexering budgetten Sociaal Domein

618

-

-

-

In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein

150

-

-

-

Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Totaal programma 7 Individuele voorzieningen

1.038

75

0

0

Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

Uitvoeringsprogramma energietransitieplan

400

Uitvoeringsprogramma energietransitieplan

Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

400

-

-

-

Programma 9 Bestuur en dienstverlening

N.v.t.

-

-

-

-

Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening

0

0

0

0

Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten

220

220

-

-

Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend
(Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen).

Vennootschapsbelasting

587

69

182

182

Voor de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties wordt het budget onttrokken aan de algemene reserve.

Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling

100

100

-

-

Voor het meerjarig programma organisatieontwikkeling 2024- 2028 wordt budget onttrokken aan de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering

Herstelplan cruciale functies

574

430

430

-

Aan een aantal taakvelden binnen de gemeentelijke organisatie is op urgente functies extra capaciteit toegevoegd waarvan de dekking de eerste jaren ten laste van de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering is gebracht.

Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

1.481

819

612

182

Totaal Incidentele baten

7.975

1.948

1.386

361

Incidentele lasten

Programma 1 Ruimte en wonen

Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties

1.446

1.054

774

179

De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties worden afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn

Saldo exploitatie overig gemeentelijk vastgoed

133

133

133

133

Na een periode waarin kosten voor renovatie en inrichting zijn gemaakt voor gemeentelijk vastgoed, volgt een aantal jaren waarin de huuropbrengsten de kosten van beheer overstijgen. Zowel de dekking van de kosten als de storting van het jaarlijkse exploitatieoverschot verloopt via de algemen reserve.

Totaal programma 1 Ruimte en wonen

1.579

1.187

907

312

Programma 2 Economie en glastuinbouw

Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties

2.722

De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties worden afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn

Ondernemersfonds

440

Tot en met 2026 bevat het OZB tarief niet woningen een opslag die is bestemd voor het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp

Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw

3.162

0

0

0

Programma 3 Mobiliteit

Totaal programma 3 Mobiliteit

0

0

0

0

Programma 4 Groen en recreatie

Totaal programma 4 Groen en recreatie

0

0

0

0

Programma 5 Onderwijs

Totaal programma 5 Onderwijs

0

0

0

0

Programma 6 Collectieve voorzieningen

Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris

217

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026.

Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord

24

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord.

Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg

23

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg.

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang

170

-

-

-

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang (Zaaknr.1592820)

Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen

283

-

-

-

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen.

Openbare bibliotheek

171

-

-

-

In de periode 2023-2024 konden gemeenten een specifieke uitkering ontvangen voor het versterken van het lokale bibliotheekstelsel. Gemeenten hebben een wettelijke zorgplicht ten aanzien van de openbare bibliotheken. Voor het uitvoeren van deze taak gaan gemeenten een structurele bijdrage via het gemeentefonds ontvangen. In de periode 2025-2026 ontvangen de gemeente een decentralisatie-uitkering.

Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen

888

0

0

0

Programma 7 Individuele voorzieningen

POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten

120

Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend
(Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen).

Actieplan bestaanszekerheid

50

25

-

-

Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode.

Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein

100

50

-

-

Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Uitstel inkomensafhankelijke bijdrage WMO

314

-

-

-

De Wet maatschappelijke ondersteuning wordt afgeschaft en in de plaats daarvan de inkomens-en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo opnieuw wordt ingevoerd. Hiervoor wordt het wetsvoorstel Vervanging abonnementstarief Wmo 2015 voorbereid. De inwerkingtreding van deze wet is nu voorzien per 1 januari 2027 in plaats van per 1 januari 2026. Deze besparing is gestort in de reserve Sociaal Domein.

Indexering budgetten Sociaal Domein

618

-

-

-

In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein

150

-

-

-

Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Totaal programma 7 Individuele voorzieningen

1.352

75

0

0

Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

Uitvoeringsprogramma energietransitieplan

400

Uitvoeringsprogramma energietransitieplan

Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

400

0

0

0

Programma 9 Bestuur en dienstverlening

-

-

-

-

Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening

0

0

0

0

Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten

220

220

-

-

Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend
(Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen).

Vennootschapsbelasting

587

69

182

182

Voor de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties wordt het budget onttrokken aan de algemene reserve.

Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling

100

100

-

-

Voor het meerjarig programma organisatieontwikkeling 2024- 2028 wordt budget onttrokken aan de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering

Herstelplan cruciale functies

574

430

430

-

Aan een aantal taakvelden binnen de gemeentelijke organisatie is op urgente functies extra capaciteit toegevoegd waarvan de dekking de eerste jaren ten laste van de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering is gebracht.

Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

1.481

819

612

182

Totaal Incidentele lasten

8.862

2.081

1.519

494

Op basis van de huidige begroting, kadernota, tussentijdse ontwikkelingen en de plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat het begrotingssaldo 2026 eindigt met een structureel afgerond resultaat van € 603.000 voordelig. Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten). Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisten van de toezichthouder.

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Totaal resultaat

603

42

-5.857

-8.840

Saldo incidentele baten en lasten

887

133

133

133

Resultaat gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten

1.490

175

-5.724

-8.707

Tabel structurele onttrekkingen en stortingen reserves

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Programma

Structurele onttrekking ter dekking van de kapitaallasten

4.747

3.607

4.033

4.033

1,3,4,5,6 en 10

Totaal

4.747

3.607

4.033

4.033