Overzicht van baten en lasten
In dit hoofdstuk zijn diverse (verplichte) financiële overzichten ondergebracht. Deze overzichten geven naast de overzichten per programma inzicht in de exploitatie en de financiële positie. In verband met afronding op duizendtallen kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Omschrijving | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
|---|---|---|---|---|---|---|
01 Ruimte en wonen | -18.998 | -17.100 | -12.618 | -8.047 | -5.804 | -5.765 |
02 Economie en glastuinbouw | -3.493 | -9.947 | -8.738 | -797 | -797 | -797 |
03 Mobiliteit | -7.690 | -8.070 | -8.567 | -9.165 | -9.505 | -9.676 |
04 Groen en recreatie | -6.910 | -7.710 | -7.806 | -7.969 | -8.199 | -8.395 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -5.923 | -6.075 | -7.577 | -7.476 | -7.682 | -7.556 |
06 Collectieve voorzieningen | -23.997 | -17.307 | -18.249 | -16.542 | -16.990 | -17.765 |
07 Individuele voorzieningen | -49.515 | -49.227 | -49.173 | -48.819 | -48.642 | -48.691 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -23.626 | -25.469 | -25.153 | -23.824 | -24.133 | -24.082 |
09 Bestuur en dienstverlening | -7.551 | -6.581 | -6.876 | -6.791 | -6.789 | -6.787 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -2.798 | -7.730 | -4.622 | -10.070 | -16.150 | -21.802 |
Overhead | -18.789 | -20.122 | -20.983 | -21.110 | -21.386 | -21.005 |
VpB | 2.290 | -1.055 | -587 | -69 | -182 | -182 |
Bedrag onvoorzien | 0 | -103 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Totaal lasten | -167.000 | -176.496 | -170.979 | -160.708 | -166.289 | -172.533 |
01 Ruimte en wonen | -3.179 | -2.566 | -1.579 | -1.187 | -907 | -312 |
02 Economie en glastuinbouw | -425 | -1.785 | -2.722 | 0 | 0 | 0 |
03 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 Groen en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | -12 | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 Collectieve voorzieningen | -2.235 | -13.591 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 Individuele voorzieningen | -900 | -1.102 | -323 | 0 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 217 | 0 | -26 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -25.053 | -2.047 | -1.040 | -246 | -28 | -28 |
VpB | -3.095 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten inclusief reserves | -201.671 | -197.600 | -176.668 | -162.141 | -167.224 | -172.873 |
01 Ruimte en wonen | 16.255 | 15.841 | 10.135 | 6.213 | 3.735 | 3.112 |
02 Economie en glastuinbouw | 2.710 | 10.639 | 10.818 | 620 | 631 | 644 |
03 Mobiliteit | 332 | 217 | 218 | 218 | 218 | 218 |
04 Groen en recreatie | 601 | 349 | 275 | 275 | 275 | 275 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 1.680 | 1.440 | 1.442 | 1.529 | 1.581 | 1.632 |
06 Collectieve voorzieningen | 12.246 | 3.091 | 2.303 | 1.640 | 1.640 | 1.585 |
07 Individuele voorzieningen | 11.450 | 11.143 | 10.136 | 10.475 | 10.929 | 10.939 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 16.917 | 17.771 | 17.738 | 17.373 | 17.270 | 17.397 |
09 Bestuur en dienstverlening | 1.343 | 790 | 790 | 790 | 790 | 790 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 106.512 | 110.138 | 113.292 | 117.259 | 118.367 | 122.286 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 170.047 | 171.418 | 167.145 | 156.390 | 155.435 | 158.878 |
01 Ruimte en wonen | 1.444 | 1.282 | 634 | 234 | 234 | 234 |
03 Mobiliteit | 455 | 522 | 334 | 308 | 348 | 348 |
04 Groen en recreatie | 90 | 303 | 70 | 70 | 60 | 60 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 1.228 | 1.263 | 2.187 | 2.217 | 2.266 | 2.266 |
06 Collectieve voorzieningen | 4.064 | 14.530 | 1.797 | 884 | 1.126 | 1.126 |
07 Individuele voorzieningen | 2.476 | 2.277 | 1.038 | 75 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 1.091 | 1.230 | 659 | 131 | 94 | 42 |
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 26.868 | 4.871 | 2.819 | 1.805 | 1.622 | 898 |
VpB | 778 | 1.055 | 587 | 69 | 182 | 182 |
Totaal baten inclusief reserves | 208.541 | 198.856 | 177.271 | 162.183 | 161.366 | 164.034 |
Saldo | 6.871 | 1.256 | 603 | 42 | -5.857 | -8.840 |
Overzicht baten en lasten rekening 2024, begroting na wijziging 2025 en begroting 2026.
Programmaveld | Rekening | Begroting na wijziging | Begroting | ||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -18.998 | 16.255 | -2.743 | -17.100 | 15.841 | -1.259 | -12.618 | 10.135 | -2.484 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -3.493 | 2.710 | -782 | -9.947 | 10.639 | 692 | -8.738 | 10.818 | 2.080 | ||||||||
03 Mobiliteit | -7.690 | 332 | -7.358 | -8.070 | 217 | -7.853 | -8.567 | 218 | -8.349 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -6.910 | 601 | -6.309 | -7.710 | 349 | -7.362 | -7.806 | 275 | -7.531 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -5.923 | 1.680 | -4.243 | -6.075 | 1.440 | -4.635 | -7.577 | 1.442 | -6.136 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -23.997 | 12.246 | -11.750 | -17.307 | 3.091 | -14.216 | -18.249 | 2.303 | -15.946 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -49.515 | 11.450 | -38.065 | -49.227 | 11.143 | -38.084 | -49.173 | 10.136 | -39.037 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -23.626 | 16.917 | -6.709 | -25.469 | 17.771 | -7.698 | -25.153 | 17.738 | -7.415 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -7.551 | 1.343 | -6.208 | -6.581 | 790 | -5.792 | -6.876 | 790 | -6.086 | ||||||||
Subtotaal programma's | -147.703 | 63.536 | -84.168 | -147.487 | 61.280 | -86.207 | -144.757 | 53.853 | -90.904 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -2.798 | 106.512 | 103.714 | -7.730 | 110.138 | 102.408 | -4.622 | 113.292 | 108.671 | ||||||||
Overhead | -18.789 | 0 | -18.789 | -20.122 | 0 | -20.122 | -20.983 | 0 | -20.983 | ||||||||
VpB | 2.290 | 0 | 2.290 | -1.055 | 0 | -1.055 | -587 | 0 | -587 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -103 | 0 | -103 | -30 | 0 | -30 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -19.296 | 106.512 | 87.215 | -29.009 | 110.138 | 81.129 | -26.222 | 113.292 | 87.070 | ||||||||
Totaal saldo van lasten en baten | -167.000 | 170.047 | 3.048 | -176.496 | 171.418 | -5.078 | -170.979 | 167.145 | -3.833 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -3.179 | 1.444 | -1.735 | -2.566 | 1.282 | -1.284 | -1.579 | 634 | -945 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -425 | 0 | -425 | -1.785 | 0 | -1.785 | -2.722 | 0 | -2.722 | ||||||||
03 Mobiliteit | 0 | 455 | 455 | 0 | 522 | 522 | 0 | 334 | 334 | ||||||||
04 Groen en recreatie | 0 | 90 | 90 | 0 | 303 | 303 | 0 | 70 | 70 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | 1.228 | 1.228 | -12 | 1.263 | 1.251 | 0 | 2.187 | 2.187 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -2.235 | 4.064 | 1.829 | -13.591 | 14.530 | 939 | 0 | 1.797 | 1.797 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -900 | 2.476 | 1.575 | -1.102 | 2.277 | 1.175 | -323 | 1.038 | 715 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | 217 | 1.091 | 1.308 | 0 | 1.230 | 1.230 | -26 | 659 | 633 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 106 | 106 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Subtotaal programma's | -6.523 | 10.848 | 4.325 | -19.057 | 21.513 | 2.456 | -4.649 | 6.719 | 2.070 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -25.053 | 26.868 | 1.815 | -2.047 | 4.871 | 2.824 | -1.040 | 2.819 | 1.780 | ||||||||
VpB | -3.095 | 778 | -2.317 | 0 | 1.055 | 1.055 | 0 | 587 | 587 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -28.148 | 27.646 | -502 | -2.047 | 5.925 | 3.878 | -1.040 | 3.407 | 2.367 | ||||||||
Mutatie reserves | -34.671 | 38.494 | 3.823 | -21.104 | 27.438 | 6.334 | -5.689 | 10.126 | 4.437 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -22.177 | 17.699 | -4.479 | -19.666 | 17.123 | -2.543 | -14.197 | 10.769 | -3.429 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -3.918 | 2.710 | -1.207 | -11.732 | 10.639 | -1.093 | -11.460 | 10.818 | -642 | ||||||||
03 Mobiliteit | -7.690 | 788 | -6.902 | -8.070 | 739 | -7.331 | -8.567 | 552 | -8.015 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -6.910 | 691 | -6.219 | -7.710 | 652 | -7.058 | -7.806 | 344 | -7.461 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -5.923 | 2.908 | -3.015 | -6.087 | 2.703 | -3.385 | -7.577 | 3.629 | -3.948 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -26.232 | 16.310 | -9.921 | -30.898 | 17.621 | -13.277 | -18.249 | 4.100 | -14.149 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -50.416 | 13.926 | -36.490 | -50.329 | 13.420 | -36.909 | -49.495 | 11.174 | -38.322 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -23.410 | 18.009 | -5.401 | -25.469 | 19.001 | -6.469 | -25.179 | 18.397 | -6.782 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -7.551 | 1.343 | -6.208 | -6.581 | 896 | -5.686 | -6.876 | 790 | -6.086 | ||||||||
Subtotaal programma's | -154.226 | 74.384 | -79.842 | -166.544 | 82.793 | -83.751 | -149.406 | 60.572 | -88.834 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -27.851 | 133.380 | 105.528 | -9.777 | 115.008 | 105.231 | -5.661 | 116.112 | 110.450 | ||||||||
Overhead | -18.789 | 0 | -18.789 | -20.122 | 0 | -20.122 | -20.983 | 0 | -20.983 | ||||||||
VpB | -804 | 778 | -26 | -1.055 | 1.055 | 0 | -587 | 587 | 0 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -103 | 0 | -103 | -30 | 0 | -30 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -47.444 | 134.158 | 86.713 | -31.056 | 116.063 | 85.007 | -27.262 | 116.699 | 89.437 | ||||||||
Resultaat | -201.671 | 208.541 | 6.871 | -197.600 | 198.856 | 1.256 | -176.668 | 177.271 | 603 | ||||||||
Begrotingsverschil 2025-2026
Onderstaand wordt per programma het bruto verschil van baten en lasten tussen de begroting na wijziging 2025 en de primaire begroting 2026 weergegeven. Het totaalverschil bedraagt € 653.000 (Voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Programmaveld | Begroting na wijziging | Begroting | Verschil | ||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -17.100 | 15.841 | -1.259 | -12.618 | 10.135 | -2.484 | 4.482 | -5.707 | -1.225 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -9.947 | 10.639 | 692 | -8.738 | 10.818 | 2.080 | 1.209 | 179 | 1.388 | ||||||||
03 Mobiliteit | -8.070 | 217 | -7.853 | -8.567 | 218 | -8.349 | -497 | 1 | -496 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -7.710 | 349 | -7.362 | -7.806 | 275 | -7.531 | -95 | -74 | -169 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.075 | 1.440 | -4.635 | -7.577 | 1.442 | -6.136 | -1.502 | 2 | -1.500 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -17.307 | 3.091 | -14.216 | -18.249 | 2.303 | -15.946 | -942 | -788 | -1.730 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -49.227 | 11.143 | -38.084 | -49.173 | 10.136 | -39.037 | 54 | -1.007 | -953 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -25.469 | 17.771 | -7.698 | -25.153 | 17.738 | -7.415 | 316 | -33 | 283 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -6.581 | 790 | -5.792 | -6.876 | 790 | -6.086 | -295 | 0 | -294 | ||||||||
Subtotaal programma's | -147.487 | 61.280 | -86.207 | -144.757 | 53.853 | -90.904 | 2.730 | -7.427 | -4.697 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -7.730 | 110.138 | 102.408 | -4.622 | 113.292 | 108.671 | 3.108 | 3.155 | 6.263 | ||||||||
Overhead | -20.122 | 0 | -20.122 | -20.983 | 0 | -20.983 | -862 | 0 | -862 | ||||||||
VpB | -1.055 | 0 | -1.055 | -587 | 0 | -587 | 467 | 0 | 467 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -103 | 0 | -103 | -30 | 0 | -30 | 73 | 0 | 73 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -29.009 | 110.138 | 81.129 | -26.222 | 113.292 | 87.070 | 2.787 | 3.155 | 5.942 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -2.566 | 1.282 | -1.284 | -1.579 | 634 | -945 | 987 | -648 | 339 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -1.785 | 0 | -1.785 | -2.722 | 0 | -2.722 | -936 | 0 | -936 | ||||||||
03 Mobiliteit | 0 | 522 | 522 | 0 | 334 | 334 | 0 | -188 | -188 | ||||||||
04 Groen en recreatie | 0 | 303 | 303 | 0 | 70 | 70 | 0 | -234 | -234 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -12 | 1.263 | 1.251 | 0 | 2.187 | 2.187 | 12 | 924 | 937 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -13.591 | 14.530 | 939 | 0 | 1.797 | 1.797 | 13.591 | -12.733 | 858 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -1.102 | 2.277 | 1.175 | -323 | 1.038 | 715 | 780 | -1.239 | -459 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 1.230 | 1.230 | -26 | 659 | 633 | -26 | -571 | -597 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 106 | 106 | 0 | 0 | 0 | -106 | -106 | ||||||||||
Subtotaal programma's | -19.057 | 21.513 | 2.456 | -4.649 | 6.719 | 2.070 | 14.408 | -14.794 | -386 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -2.047 | 4.871 | 2.824 | -1.040 | 2.819 | 1.780 | 1.007 | -2.051 | -1.044 | ||||||||
VpB | 0 | 1.055 | 1.055 | 0 | 587 | 587 | 0 | -467 | -467 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -2.047 | 5.925 | 3.878 | -1.040 | 3.407 | 2.367 | 1.007 | -2.519 | -1.511 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -19.666 | 17.123 | -2.543 | -14.197 | 10.769 | -3.429 | 5.469 | -6.355 | -886 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -11.732 | 10.639 | -1.093 | -11.460 | 10.818 | -642 | 273 | 179 | 452 | ||||||||
03 Mobiliteit | -8.070 | 739 | -7.331 | -8.567 | 552 | -8.015 | -497 | -187 | -684 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -7.710 | 652 | -7.058 | -7.806 | 344 | -7.461 | -95 | -307 | -403 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.087 | 2.703 | -3.385 | -7.577 | 3.629 | -3.948 | -1.490 | 926 | -564 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -30.898 | 17.621 | -13.277 | -18.249 | 4.100 | -14.149 | 12.649 | -13.521 | -872 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -50.329 | 13.420 | -36.909 | -49.495 | 11.174 | -38.322 | 834 | -2.246 | -1.412 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -25.469 | 19.001 | -6.469 | -25.179 | 18.397 | -6.782 | 290 | -604 | -314 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -6.581 | 896 | -5.686 | -6.876 | 790 | -6.086 | -295 | -106 | -400 | ||||||||
Subtotaal programma's | -166.544 | 82.793 | -83.751 | -149.406 | 60.572 | -88.834 | 17.138 | -22.221 | -5.083 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -9.777 | 115.008 | 105.231 | -5.661 | 116.112 | 110.450 | 4.116 | 1.103 | 5.219 | ||||||||
Overhead | -20.122 | 0 | -20.122 | -20.983 | 0 | -20.983 | -862 | 0 | -862 | ||||||||
VpB | -1.055 | 1.055 | 0 | -587 | 587 | 0 | 467 | -467 | 0 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -103 | 0 | -103 | -30 | 0 | -30 | 73 | 0 | 73 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -31.056 | 116.063 | 85.007 | -27.262 | 116.699 | 89.437 | 3.794 | 636 | 4.430 | ||||||||
Resultaat | -197.600 | 198.856 | 1.256 | -176.668 | 177.271 | 603 | 20.932 | -21.585 | -653 | ||||||||
De analyse op de verschillen tussen de begroting 2025 en 2026 per programma is als volgt:
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
|---|---|---|
810 Ruimte en leefomgeving | ||
Anterieure overeenkomsten: De begrote bedragen die ontvangen worden voor de anterieure overeenkomsten zijn toegenomen van € 59.000 naar € 135.000. | 76 | - |
Bestemmingsplannen: Dit betreft een budget dat in 2025 was toegevoegd ten behoeve van bestemmingsplannen. | - | 95 |
Gebiedsvisie Vrijenban: In 2025 is er via resultaatbestemming 2024 incidenteel een budget toegevoegd voor de gebiedsvisie Vrijenban. | -115 | 115 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -31 |
Omgevingswet: In 2025 heeft er een onttrekking uit de reserve implementatie omgevingswet plaatsgevonden. Hierdoor is het budget in 2026 lager. | -199 | 199 |
Ruimte voor ruimte: In 2025 is er via resultaatbestemming 2024 incidenteel een budget toegevoegd voor de nieuwe ruimte voor ruimte ronde. Hierdoor is het budget in 2026 lager. | - | 540 |
Ruimte voor ruimte : In 2025 is er via resultaatbestemming 2024 incidenteel een budget toegevoegd voor de nieuwe ruimte voor ruimte ronde. Hierdoor is het budget in 2026 lager. | -540 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. | - | -161 |
Overig | 3 | 0 |
820 Grondexploitatie | ||
Actualisatie grondexploitaties: De grondexploitaties zijn geactualiseerd per 1 juli 2025. Het complex Ackerswoude is afgesloten in 2025. Toekomstige exploitaties Oranjepark en Dwarskade zijn nog niet in de begroting 2026 opgenomen. | -5.038 | - |
Actualisatie grondexploitaties: Per 1 juli 2025 zijn de grondexploitaties geactualiseerd waardoor begrote lasten en baten zijn aangepast. In 2026 wordt op de lopende exploitaties Pijnacker-Zuid, Hart van Nootdorp en Tuindershof een verwachte winst genomen van € 1.446.000. Dat is een deel van de totale winstverwachting. | - | 4.346 |
Overig | 0 | 0 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Leges: De begrote legesinkomsten zijn voor 2026 neerwaarts aangepast in verband met geprognosticeerde lagere inkomsten door de afname van de woningbouwproductie. | -500 | - |
Participatie: In 2025 is incidenteel € 50.000 toegevoegd aan het budget voor participatie. | -50 | - |
Personeel van derden: In 2025 was incidenteel aan het budget voor personeel van derden toegevoegd een bedrag van €380.000 voor het onderdeel bouwvergunningen. | - | 380 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 90 |
Overig | 8 | -104 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | -6.355 | 5.469 |
310 Economische ontwikkeling | ||
Innovatiepact : De begrote bijdrage is in 2026 lager doordat in 2025 de verlenging van het innovatiepact was opgenomen en programma biobased was toegevoegd aan het budget. | - | 58 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een lagere toerekening aan het taakveld. | - | 98 |
Overig | - | -23 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Actualisatie grondexploitatie: De lopende grondexploitaties zijn geactualiseerd per 1 juli 2025. | - | 161 |
Actualisatie grondexploitaties. : De lopende grondexploitaties zijn geactualiseerd per 1 juli 2025. | -161 | - |
Overig | 0 | -0 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Diverse kleine verschillen: ... | - | -20 |
Overig | 1 | -0 |
340 Economische promotie | ||
Toeristenbelasting: De toeristenbelasting wordt naar aanleiding van de maatregelen voortvloeiend uit de toekomstbestendige gemeentefinanciën conform besluitvorming bij de kadernota in 2026 verhoogd. Dit leidt tot een aanpassing van de begroting 2026 met een additionele bijdrage van € 339.000. | 339 | - |
Overig | -0 | -1 |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | 179 | 273 |
210 Verkeer en vervoer | ||
Bestemmingsreserve: De baten zijn lager door een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve mobiliteit. | -187 | - |
De lasten in 2025 zijn hoger dan begroot in 2025 in verband met de hogere uitgaven voor onderhoud.: Op basis van de toegenomen kosten voor het beheer van de openbare ruimte zijn de lasten in 2026 hoger begroot dan in 2025. | - | -656 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -549 |
Onderhoud: De begrote onderhoudswerkzaamheden voor wegen fluctueren elk jaar; voor 2026 wordt rekening gehouden met lagere lasten | - | 134 |
Toekomstbestendige financiën: De subsidie voor de bewaakte fietsenstalling wordt per 2026 gestopt. Dit levert lagere begrote lasten op van €159.000. | - | 159 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een lagere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 241 |
Verkeersonderzoek: In 2025 waren er diverse verkeersonderzoeken, welke eenmalig werden gefinancierd en dus resulteren in een lager begroot bedrag in 2026. | - | 135 |
Verkeersveiligheid: In 2025 was er een amendement voor versnelling verkeersveiligheid. Dit heeft in 2025 tot een hoger begroot bedrag geleid dan in 2026. | - | 125 |
Overig | 0 | 0 |
220 Parkeren | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 in de begroting | - | -30 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -56 |
Overig | - | -0 |
Totaal 03 Mobiliteit | -187 | -497 |
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -192 |
Resultaat bestemming 2024: In 2025 is er eenmalig uit het rekeningresultaat 2024 een bedrag overgeheveld bij de resultaatbestemming 2024 van €191.200. Dit bedrag bestaat uit een bedrag voor te verrichten werkzaamheden voor het weidevogelgebied, een bedrag voor het onderhoud van twee gemeentelijke stuwen en een bedrag voor het project inrichting oude polder. | - | 191 |
Resultaatbestemming 2024: In 2025 is er eenmalig uit het rekeningresultaat 2024 een bedrag overgeheveld bij de resultaatbestemming 2024 van €191.200. Dit bedrag bestaat uit een bedrag voor te verrichten werkzaamheden voor het weidevogelgebied, een bedrag voor het onderhoud van twee gemeentelijke stuwen en een bedrag voor het project inrichting oude polder. | -191 | - |
Subsidie Provincie Dobbeplas: De subsidie voor de Dobbeplas wordt vanaf 2026 geleidelijk verlaagd | -75 | - |
Toevoeging onderhoudsbudget: Er is op basis van het beheerplan een bedrag toegevoegd voor groenonderhoud in 2026 ten opzichte van 2025 omdat het budget hiervoor onvoldoende is. | - | -665 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een lagere toerekening aan dit programma. Dit is vooral van toepassing bij openbaar groen. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 517 |
Voorziening baggeren: In 2025 is de voorziening baggeren eenmalig aangevuld uit de algemene reserve om een negatieve stand van de voorziening te voorkomen waardoor de begrote lasten en baten in 2026 lager zijn. | -85 | - |
Voorziening baggeren: In 2025 is de voorziening baggeren eenmalig aangevuld uit de algemene reserve om een negatieve stand van de voorziening te voorkomen waardoor de begrote lasten en baten in 2026 lager zijn. | - | 85 |
Overig | 44 | -31 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -307 | -95 |
420 Onderwijshuisvesting | ||
Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | 1.008 | -1.008 |
Rente: De hogere lasten ontstaan door het toerekenen van rente op investeringen van 0,0% naar 0,5%. | - | -386 |
Overig | 16 | -116 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is 2025 € 97.500 toegevoegd voor uitvoeringscapaciteit binnen het lokaal onderwijsbeleid. | -97 | 97 |
Overig | -1 | -77 |
Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang | 926 | -1.490 |
510 Sportbeleid en activering | ||
Combinatiefunctionaris: We ontvangen voor 2026 een bijdrage vanuit de samenwerkende partners. | 89 | -89 |
Overig | -14 | 15 |
520 Sportaccommodaties | ||
Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | 167 | -167 |
Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | - | -156 |
Rente: De hogere lasten ontstaan door het toerekenen van rente op investeringen van 0,0% naar 0,5%. | - | -143 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Volksgezondheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -53 |
Overig | 40 | -38 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | -13.591 | 13.591 |
Afschrijvingslasten: De lagere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | 760 | -760 |
Overig | 0 | 57 |
550 Cultureel erfgoed | ||
Overig | - | -2 |
560 Media | ||
Overig | - | -42 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt. De baten staan in programma 7 taakveld 692 Coördinatie en beleid jeugd. | - | 109 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -303 |
Overig | 15 | -14 |
621 Toegang en Eerstlijnsvoorziening WMO | ||
Overig | - | -1 |
622 Toegang en Eerstlijnsvoorziening Jeugd | ||
SPUK: Voor de personele uitvoering van hulp aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagregeling is aan zowel de baten- als de lastenkant een bedrag € 753.000 opgevoerd. De baten komen uit de specifieke uitkering die de gemeente hiervoor ontvangt. | -753 | 753 |
Overig | -57 | -46 |
623 Toegang en Eerstlijnsvoorziening Integraal | ||
Overig | - | -2 |
710 Volksgezondheid | ||
Indexering: De subsidies zijn geïndexeerd conform de indexpercentages. | - | -64 |
SPUK: Conform de verleningsbeschikking bedragen de inkomsten vanuit het Rijk lager ten opzichte van 2025 voor de Brede SPUK. | -122 | 122 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Volksgezondheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -115 |
Overig | -56 | 10 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Overig | 0 | -13 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | -13.521 | 12.649 |
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | ||
Overig | - | -2 |
6.712 Begeleiding (WMO) | ||
Interventieplan: Er zijn verschillende maatregelen getroffen voor WMO. Het interventieplan kostenbeheersing en innovatie voor het Sociaal Domein 2025-2028 is hiervoor de basis en heeft effect op capaciteit en bijdrage maatregelen. | - | -105 |
Reservemutatie: Er is in 2025 €135.000 beschikbaargesteld voor een projectleider o&o sociale kaart en versterken sociale basis. De lasten staan begroot op taakveld 660 Maatwerkvoorziening. | -135 | - |
Overig | - | -0 |
6.713 Dagbesteding (WMO) | ||
Overig | - | -3 |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | ||
Overig | - | -9 |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | ||
Jeugdhulp GGZ: Er zijn verschillende maatregelen getroffen binnen Jeugdhulp GGZ. Het interventieplan kostenbeheersing en innovatie voor het Sociaal Domein 2025-2028 is hiervoor de basis en heeft effect op capaciteit en bijdrage maatregelen. | - | 539 |
Reservemutatie: De kosten van een aantal projectmatige activiteiten worden gedekt uit de reserve Sociaal domein. De grootste onderwerpen betreffen het nieuwe interventieplan sociaal domein. | -323 | -323 |
Reservemutatie: Voor afrekeningen van declaraties op jeugdhulp uit oude jaren is op advies van het Servicebureau komen vrij te vallen en is gestort in de reserve Sociaal domein. | -605 | 605 |
Overig | -1 | -41 |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | ||
Overig | -97 | -72 |
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | ||
Overig | - | -8 |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -128 |
Overig | - | 0 |
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | ||
Overig | - | -0 |
6.791 PGB WMO | ||
Overig | - | -4 |
6.792 PGB Jeugd | ||
Overig | - | -16 |
6.811 Beschermd wonen (WMO) | ||
Reservemutatie: Transformatiemiddelen 2024/2025 zijn voor € 400.000 vanuit de centrumgemeente Delft doorgestort voor de implementatie en uitvoering van de gedecentraliseerde taken voor Beschermd wonen/Beschermd thuis. | -400 | 400 |
Overig | - | - |
6.821 Jeugdbescherming | ||
Overig | - | -8 |
6.822 Jeugdreclassering | ||
Overig | - | -2 |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | ||
Formatie: Vanuit het interventieplan Sociaal Domein is formatie toegevoegd. | - | -210 |
Meicirculaire: Een deel van de middelen die beschikbaar zijn gesteld om het tekort in de jeugdzorg gelijk te verdelen over Rijk en gemeente (deskundigencommissie van Ark) wordt vanaf 2026 structureel toegekend aan het sociaal domein. Voor de jaren 2026 en 2027 als dekking voor formatie die bijdraagt aan de kostenbeheersing binnen het sociaal domein en vanaf 2028 als dekking voor de toegenomen kosten binnen de jeugdzorg. | - | -273 |
Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten in 2025 van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt. | -400 | - |
Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten in 2025 van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt. De lasten staan in programma 6 taakveld 610 Samenkracht en burgerparticipatie. | -109 | - |
Reservemutatie: Vanuit bestemmingsreserve worden kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersmaatregelen gedekt. | - | 362 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -506 |
Overig | -1 | -18 |
630 Inkomensregelingen | ||
Reservemutatie: Voor het uitvoeren van het actieplan bestaanszekerheid 2023-2024 wordt in 2025 € 212.500 onttrokken aan de reserve Maatregelen bestaanszekerheid. | -212 | - |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -796 |
Overig | 31 | -0 |
640 WSW en beschut werk | ||
Overig | -5 | 73 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Personeelsbegroting: Bij het opstellen van de nieuwe personeelsbegroting 2026 is voor 2 fte structureel dekking gevonden binnen taakveld 650 Arbeidsparticipatie. | - | 150 |
Overig | - | -36 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Reservemutatie: Er is € 135.000 beschikbaargesteld voor een projectleider o&o sociale kaart en versterken sociale basis. De baten staan begroot op taakveld 6.712 Begeleiding WMO. | - | 135 |
Urentoerekening: In 2025 is incidenteel personeelsbudget toegekend voor projectmatige activiteiten op taakveld 660 Maatwerkvoorzieningen. | - | 1.022 |
Overig | 10 | 110 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | -2.246 | 834 |
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Gemeenschappelijke regelingen: Op basis van de ontwerpbegroting 2026 van de Veiligheidsregio Haaglanden is de bijdrage verlaagd. | - | 195 |
Overig | 36 | -36 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Veiligheid en duurzaamheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -180 |
Overig | 90 | -59 |
720 Riolering | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -747 |
Rioolrechten: De geraamde rioolrechten zijn door de areaaluitbreiding in combinatie met een beperkte toename van het tarief in beperkte mate verhoogd. | 51 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. | - | -101 |
Voorziening riolering: In 2026 is de onttrekking aan de voorziening riolering lager op basis van het GRP. | - | 166 |
Overig | 41 | -57 |
730 Afval | ||
Kostendekkendheid taakveld afvalinzameling: Als gevolg van de hogere kosten van de Dienstverleningsovereenkomst Avalex nemen de lasten en baten van het taakveld afvalinzameling toe. | - | -156 |
Kostendekkendheid taakveld afvalinzameling: Als gevolg van de hogere kosten van de Dienstverleningsovereenkomst met Avalex nemen de lasten en baten van het taakveld afvalinzameling toe. | 338 | - |
Overig | -0 | -0 |
740 Milieubeheer | ||
Bestemmingsreserve energieneutrale gemeente: In 2026 is er een bedrag aan de bestemmingsreserve werkbudget energieneutrale gemeente onttrokken ten behoeve van het uitvoeringsprogramma energietransitieplan. | 306 | - |
Duurzaamheidsbeleid: In 2025 is een incidenteel een bedrag aan de begroting toegevoegd voor de uitvoering van het energietransitieplan. | - | -400 |
Klimaat en energiebeleid: In 2025 is als baat voor de SPUK CDoke gelden een lager bedrag van €465.000 geraamd dan in 2026 en dit bedrag kwam in 2025 ten gunste van de personele lasten voor klimaat en energiebeleid. | -464 | - |
Minder aanvragen duurzaamheidscoach bedrijven: In 2024 is als resultaatbestemming naar 2025 een bedrag van €94.000 meegenomen voor het gebruik van de diensten van de duurzaamheidscoach voor bedrijven. | - | 94 |
Omgevingsprogramma leefkwaliteit: In 2025 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van het omgevingsprogramma leefkwaliteit. | - | 98 |
SPUK Cdoke: in 2025 is in de begroting vanuit rijksmiddelen (SPUK CDoke) een bedrag geraamd als uitgaven voor personele lasten. | - | 1.539 |
Uren inhuur: In 2026 is er rekening gehouden met de inhuur van € 600.000 voor klimaat en energiebeleid gefinancierd vanuit rijksmiddelen. | - | -600 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere toerekening aan het taakveld. De herverdeling van de uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. Dit wordt gefinancierd vanuit de SPUK Cdoke geleden. | - | -451 |
Verduurzaming woningen: In 2025 is incidenteel een bedrag aan de begroting toegevoegd van €1.000.000 voor de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen. | -1.000 | 1.000 |
Zwerfdieren en ongediertebestrijding: In 2026 is er extra geraamd voor het onderdeel zwerfdieren en ongediertebestrijding in verband met het ganzenbeheerplan. | - | -32 |
Overig | -1 | 17 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -604 | 290 |
012 Bestuur | ||
Uren en salarislasten: De toename van lasten ten opzichte van 2025 wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere personeelslasten uit CAO ontwikkelingen. | - | -327 |
Overig | - | -0 |
020 Burgerzaken | ||
reservemutaties: Een incidentele reservebijdrage op activiteiten voor de Wet Open overheid in 2025, zorgt op dit taakveld in 2026 voor lagere baten ten opzichte van 2026. | -106 | - |
Overig | 0 | 33 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | -106 | -295 |
040 Overhead | ||
Overhead: Investeringen in ambtelijke inzet/personeel leiden in 2026 en latere jaren tot een toename van kosten die onder overhead verantwoord moeten worden. | - | -749 |
reservemutaties: De baten uit reserves zijn in 2026 lager dan in 2025 omdat in 2025 een aantal personele posten incidenteel zijn gedekt uit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering. | -669 | - |
Overig | 0 | 0 |
050 Treasury | ||
Dividend: Het verwacht Stedin dividend 2026 is opgenomen conform de gepubliceerde verwachtingen en wijkt af ten opzichte van 2025. | 385 | - |
Rentebaten: De rentebaten 2026 zijn lager dan die in 2025 als gevolg van de thans verwachte cashflows en stand van schatkistbankieren BNG. | -1.062 | - |
Reservemutaties: Conform de meerjarenplanning is de inzet van de Reserve lagere rente langlopende leningen, die is ontstaan uit de herfinanciering na het afstoten van de Eneco-aandelen, in 2025 lager dan in 2026. Dit is gebaseerd op destijds bekende inzichten. | -246 | - |
Toegerekende rente: Er wordt in 2026 0,5% omslagrente toegerekend aan de aandelen Dunea, Stedin en BNG die de gemeente in bezit heeft. In de primaire begroting 2025 was het omslagpercentage nul%. Deze loopt in 2026 op naar 0,5%. | - | -43 |
Urentoerekening: De verwachte urentoerekening van personele inzet voor 2026 is geactualiseerd en wijkt op dit taakveld af ten opzichte van die in de begroting 2025. | - | 27 |
Verrekening renteresultaat: De aanpassing van de interne rekenrente (omslagrente) van 0% in de primaire begroting 2025 naar 0,5% in 2026 leidt door afronding in de toerekening aan de diverse taakvelden tot een voordeel ten opzichte van 2025. | - | 77 |
Overig | -1 | 1 |
061 OZB Woningen | ||
OZB opbrengsten woningen: De verwachte toename van het aantal woningen, de reguliere indexering en de inhaalindexering van het OZB-tarief 2026 die is vastgesteld bij de Begroting 2025 leiden tot hogere baten ten opzichte van 2025. | 800 | - |
Urentoerekening: De verwachte urenbesteding 2026 is aangepast aan de bijgestelde verwachting voor 2026. Per taakveld leidt dit tot verschillen, over het geheel van de begroting heeft dit geen financiële gevolgen. | - | 256 |
Overig | -0 | -7 |
062 OZB Niet woningen | ||
OZB opbrengsten niet-woningen: De toename van belastingcapaciteit niet-woningen, de reguliere indexering en de inhaalindexering van het OZB-tarief 2026 die is vastgesteld bij de Begroting 2025 leiden tot hogere baten ten opzichte van 2025. | 558 | - |
Overig | -0 | -4 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 0 | -1 |
064 Belasting overig | ||
Urentoerekening: De verwachte urenbesteding 2026 is aangepast aan de bijgestelde verwachting voor 2026. Per taakveld leidt dit tot verschillen, over het geheel van de begroting heeft dit geen financiële gevolgen. | - | -233 |
Overig | - | 0 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Algemene uitkering: De inkomsten algemene uitkering stijgen ten opzichte van 2025. Voor 2026 is de grootste stijging veroorzaakt door de uitkomsten van de meicirculaire 2025. Een toelichting hierop staat opgenomen in deze begroting in het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen. | 2.705 | - |
Overig | -0 | -0 |
080 Overige baten en lasten | ||
Indexering prijs en volume: Dit onderwerp betreft de centrale stelpost voor de uitwerking van de CAO afspraken die in het voorjaar van 2025 zijn gemaakt. Deze stelpost is nihil voor 2026 omdat de nieuwe CAO in 2026 is verwerkt in de personeelsbegroting van de programma's 1 tot en met 9. Voor 2025 moet deze nog worden verwerkt, dit gebeurt in de Najaarsnota 2025. Op dat moment loopt ook dit verschil tussen de B2025 en B2026 weg. | - | 692 |
Lasten voormalig personeel: De verwachte kosten voor voormalig personeel zijn geactualiseerd. Dit resulteert in lagere lasten voor 2026 ten opzichte van 2025. | - | 230 |
Mutaties voorzieningen: De bijdrage uit de voorziening RVU die gebruikt wordt om te voorzien in budget voor de kosten van deze regeling is afgestemd op de werkelijke jaarlijkse kosten en wijkt daarom jaarlijks af. | -230 | - |
Reservemutaties: In de Voorjaarsnota 2025 is een aantal bestemmingsreserves voor kapitaallasten op het juiste niveau gebracht. Deze mutaties lopen via dit taakveld als incidentele baten en lasten in 2025 en komen niet terug in 2026. | -1.628 | 1.628 |
Resultaatbestemming JR24: Vanuit het resultaat van de jaarrekening is éénmalig een bedrag bestemd voor de uitvoeringslasten op Participatie. Dit is verwerkt in een incidentele reservebijdrage in 2025 en veroorzaakt in 2026 lagere baten ten opzichte van het voorgaande jaar. | -241 | - |
Urentoerekening: Op dit taakveld is in 2025 een aantal personele begrotingsmutaties verwerkt die bij de Najaarsnota 2025 verder worden uitgewerkt naar taakvelden binnen de programma's 1 tot en met 9. Na deze uitwerking in de Najaarsnota loopt dit verschil ten opzichte van 2026 weg. | - | 1.843 |
Overig | -63 | 404 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: Zowel de lasten voor de Vennootschapsbelasting die afgedragen moet worden als de baten hiervoor die komen uit de algemene reserve, lopen over dit taakveld. Afhankelijk van het fiscale resultaat wijzigt deze post elk jaar. | -467 | 467 |
Overig | -0 | 0 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | -159 | 4.589 |
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Toelichting |
|---|---|---|---|---|---|
Incidentele baten | |||||
Programma 1 Ruimte en wonen | |||||
Winstuitname grondexploitatie | 1.446 | 1.054 | 774 | 179 | Betreft de tussentijdse verwachte winsuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel. |
Totaal Programma 1 Ruimte en wonen | 1.446 | 1.054 | 774 | 179 | |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | |||||
Winstuitname grondexploitaties | 2.722 | Betreft de tussentijdse verwachte winsuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel. | |||
- | - | - | - | ||
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 2.722 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 3 Mobiliteit | |||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 4 Groen en recreatie | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 Onderwijs | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 5 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | |||||
Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris | 217 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026. |
Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord | 24 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord. |
Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg | 23 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg. |
Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang | 170 | - | - | - | Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang (Zaaknr.1592820) |
Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen | 283 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen. |
Openbare bibliotheek | 171 | - | - | - | In de periode 2023-2024 konden gemeenten een specifieke uitkering ontvangen voor het versterken van het lokale bibliotheekstelsel. Gemeenten hebben een wettelijke zorgplicht ten aanzien van de openbare bibliotheken. Voor het uitvoeren van deze taak gaan gemeenten een structurele bijdrage via het gemeentefonds ontvangen. In de periode 2025-2026 ontvangen de gemeente een decentralisatie-uitkering. |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 888 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 7 Individuele voorzieningen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 120 | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend | |||
Bestaanszekerheid | 50 | 25 | - | - | Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode. |
Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein | 100 | 50 | - | - | Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Indexering budgetten Sociaal Domein | 618 | - | - | - | In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein | 150 | - | - | - | Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 1.038 | 75 | 0 | 0 | |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||
Uitvoeringsprogramma energietransitieplan | 400 | Uitvoeringsprogramma energietransitieplan | |||
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 400 | - | - | - | |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | |||||
N.v.t. | - | - | - | - | |
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 220 | 220 | - | - | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend |
Vennootschapsbelasting | 587 | 69 | 182 | 182 | Voor de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties wordt het budget onttrokken aan de algemene reserve. |
Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling | 100 | 100 | - | - | Voor het meerjarig programma organisatieontwikkeling 2024- 2028 wordt budget onttrokken aan de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering |
Herstelplan cruciale functies | 574 | 430 | 430 | - | Aan een aantal taakvelden binnen de gemeentelijke organisatie is op urgente functies extra capaciteit toegevoegd waarvan de dekking de eerste jaren ten laste van de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering is gebracht. |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 1.481 | 819 | 612 | 182 | |
Totaal Incidentele baten | 7.975 | 1.948 | 1.386 | 361 | |
Incidentele lasten | |||||
Programma 1 Ruimte en wonen | |||||
Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties | 1.446 | 1.054 | 774 | 179 | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties worden afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn |
Saldo exploitatie overig gemeentelijk vastgoed | 133 | 133 | 133 | 133 | Na een periode waarin kosten voor renovatie en inrichting zijn gemaakt voor gemeentelijk vastgoed, volgt een aantal jaren waarin de huuropbrengsten de kosten van beheer overstijgen. Zowel de dekking van de kosten als de storting van het jaarlijkse exploitatieoverschot verloopt via de algemen reserve. |
Totaal programma 1 Ruimte en wonen | 1.579 | 1.187 | 907 | 312 | |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | |||||
Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties | 2.722 | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties worden afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn | |||
Ondernemersfonds | 440 | Tot en met 2026 bevat het OZB tarief niet woningen een opslag die is bestemd voor het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp | |||
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 3.162 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 3 Mobiliteit | |||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 4 Groen en recreatie | |||||
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 Onderwijs | |||||
Totaal programma 5 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | |||||
Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris | 217 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026. |
Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord | 24 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord. |
Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg | 23 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg. |
Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang | 170 | - | - | - | Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang (Zaaknr.1592820) |
Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen | 283 | - | - | - | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen. |
Openbare bibliotheek | 171 | - | - | - | In de periode 2023-2024 konden gemeenten een specifieke uitkering ontvangen voor het versterken van het lokale bibliotheekstelsel. Gemeenten hebben een wettelijke zorgplicht ten aanzien van de openbare bibliotheken. Voor het uitvoeren van deze taak gaan gemeenten een structurele bijdrage via het gemeentefonds ontvangen. In de periode 2025-2026 ontvangen de gemeente een decentralisatie-uitkering. |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 888 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 7 Individuele voorzieningen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 120 | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend | |||
Actieplan bestaanszekerheid | 50 | 25 | - | - | Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode. |
Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein | 100 | 50 | - | - | Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Uitstel inkomensafhankelijke bijdrage WMO | 314 | - | - | - | De Wet maatschappelijke ondersteuning wordt afgeschaft en in de plaats daarvan de inkomens-en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo opnieuw wordt ingevoerd. Hiervoor wordt het wetsvoorstel Vervanging abonnementstarief Wmo 2015 voorbereid. De inwerkingtreding van deze wet is nu voorzien per 1 januari 2027 in plaats van per 1 januari 2026. Deze besparing is gestort in de reserve Sociaal Domein. |
Indexering budgetten Sociaal Domein | 618 | - | - | - | In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein | 150 | - | - | - | Vanuit het interventieplan Sociaaal Domein zijn nieuwe kostenbeheersingmaatregelen getroffen, de incidentele kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 1.352 | 75 | 0 | 0 | |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||
Uitvoeringsprogramma energietransitieplan | 400 | Uitvoeringsprogramma energietransitieplan | |||
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 400 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | - | - | - | - | |
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 220 | 220 | - | - | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend |
Vennootschapsbelasting | 587 | 69 | 182 | 182 | Voor de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties wordt het budget onttrokken aan de algemene reserve. |
Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling | 100 | 100 | - | - | Voor het meerjarig programma organisatieontwikkeling 2024- 2028 wordt budget onttrokken aan de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering |
Herstelplan cruciale functies | 574 | 430 | 430 | - | Aan een aantal taakvelden binnen de gemeentelijke organisatie is op urgente functies extra capaciteit toegevoegd waarvan de dekking de eerste jaren ten laste van de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering is gebracht. |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 1.481 | 819 | 612 | 182 | |
Totaal Incidentele lasten | 8.862 | 2.081 | 1.519 | 494 |
Op basis van de huidige begroting, kadernota, tussentijdse ontwikkelingen en de plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat het begrotingssaldo 2026 eindigt met een structureel afgerond resultaat van € 603.000 voordelig. Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten). Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisten van de toezichthouder.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Totaal resultaat | 603 | 42 | -5.857 | -8.840 |
Saldo incidentele baten en lasten | 887 | 133 | 133 | 133 |
Resultaat gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten | 1.490 | 175 | -5.724 | -8.707 |
Tabel structurele onttrekkingen en stortingen reserves
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Programma |
|---|---|---|---|---|---|
Structurele onttrekking ter dekking van de kapitaallasten | 4.747 | 3.607 | 4.033 | 4.033 | 1,3,4,5,6 en 10 |
Totaal | 4.747 | 3.607 | 4.033 | 4.033 |
