Algemene omschrijving
Het programma Bestuur en dienstverlening richt zich op de werking van het gemeentebestuur, de kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers, en de manier waarop de gemeente samenwerkt en communiceert met inwoners, belanghebbenden en partners.
Dit programma bestaat uit drie onderdelen:
1.Bestuur
Om de democratische besluitvorming te versterken, maken raad en college bij iedere bestuursperiode afspraken over hoe zij met elkaar willen samenwerken. Deze afspraken gaan over omgangsvormen, rolopvattingen, bestuurscultuur en structurele terugkoppeling. Zo wordt gewerkt aan een open, respectvolle en effectieve samenwerking.
2. Samenwerkingsverbanden
In onze gemeente hebben we te maken met onderwerpen die verder reiken dan onze gemeentegrenzen, waardoor wij hiervoor samenwerken in regioverband en met andere overheden. De specifieke positie van Pijnacker-Nootdorp in de regio willen we zo goed mogelijk benutten voor onze inwoners en ondernemers.
3. Dienstverlening
Dienstverlening is een kerntaak van de gemeente. Dat kan zoals vanouds aan de balie, schriftelijk of telefonisch, maar is daarnaast steeds vaker digitaal mogelijk. Het doel is de (digitale) dienstverlening verder te versterken door klant- en vraaggericht te werken en daar waar nodig maatwerk te bieden.
Wat willen we bereiken?
Open en transparante overheid met een op de inwoner en samenleving aangepaste dienstverlening
Goede democratische besluitvorming
Onze positie in de Metropoolregio is benut
De publieksdienstverlening is naar tevredenheid van inwoners en ondernemers
1. Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college met participatie van inwoners
2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijjke samenwerkings-verbanden
3. Dienstverlening aan inwoners en ondernemers verbeteren
