Stand van zaken en vooruitblik

Verkeer en wegen

Beheer

Het onderhoud van de wegen en verhardingen, de civiele kunstwerken, de openbare verlichting en de verkeerslichten gebeurt planmatig op basis van beheerplannen. In de informatienota van september 2025 (zaaknummer: 1602157) hebben we de raad geïnformeerd over de financiële tekorten die er op ons afkomen. De tekorten op de disciplines wegen en openbaar groen zijn verwerkt in de begroting 2026, waarbij voor 2026 een eenmalige reductie is opgenomen op het beheer van de openbare ruimte van €500.000. Ter overbrugging verwachten we daarmee, met de beschikbare budgetten, ons onderhoudsniveau in 2026 in ieder geval op de door de raad vastgestelde beeldkwaliteit (B) te kunnen onderhouden. In de eerste helft van 2026 worden de beheerplannen wegen en groen tegelijkertijd aan de raad ter vaststelling aangeboden. Dit is het moment dat er keuzes gemaakt kunnen worden in de beeldkwaliteit en wat het het beheer van ons openbaar groen en onze wegen mag kosten.

Auto

We zijn gestart met een quickscan naar de verkeerseffecten van nog te realiseren woningbouw in onder andere Dwarskade, Overgauw en Balijade, inclusief autonome en regionale groei. Dit levert inzicht op in mogelijke knelpunten voor verkeersveiligheid en doorstroming. De studie wordt verder verdiept, met focus op oplossingen op korte termijn en lange termijn. We hanteren hierbij het STOMP-principe: lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit krijgen voorrang, zodat de auto minder noodzakelijk wordt. In 2026 starten we met het Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit, waarin deze uitkomsten verwerkt worden.

In 2025 is gestart met de planologische procedure voor de Verlengde Komkommerweg. Het verwerven van de benodigde gronden is complex. We kijken in 2026 met de raad naar hoe het proces verder loopt. Dit heeft zowel consequenties voor de financiën als voor de planning. In september 2025 is gestart met asfaltwerkzaamheden aan de Molenaar Blonkweg. De aanpassingen aan de Hofweg worden in het tweede kwartaal 2026 uitgevoerd met als doel de gemiddelde rijsnelheid te verlagen en daarmee de ervaren geluidsoverlast te beperken. Ter ondersteuning van deze doelstelling wordt op het traject geluidsreducerend asfalt aangebracht.

Fiets

Met de acties uit het Fietsplan "gelukkig op de fiets" willen we het fietsen nog veiliger, sneller en toegankelijker maken in de gemeente. Onderdeel van het Fietsplan is de realisatie van twee metropolitane fietsroutes, van Delft naar Rotterdam Alexander en van Den Haag naar Pijnacker.

MFR Delft-Rotterdam Alexander

Medio 2026 worden twee al bestaande tracédelen (fietspad Ackerdijkseweg en Ackerdijkse pad) verbreed. Voor de realisatie van het fietsecoduct A13 is in 2025, samen met de gemeente Delft, een aparte projectorganisatie opgericht. Medio 2026 is er meer zicht op de uitvoering en de realisatietermijn, die wel na 2029 zal liggen.

MFR Den Haag-Pijnacker

Voor deze MFR is een fietsverbinding over de Vliet van groot belang. De huidige fietsbrug - de Nieuwe Tolbrug - voldoet niet. De besluitvorming van de betrokken partijen – de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk en de provincie- is nog niet afgerond. Deze partijen verwachten dat er nog dit jaar een besluit kan worden genomen over deze brug. Bij een positief besluit worden de voorbereidingen voor deze MFR gecontinueerd, waarbij dan getoetst moet worden of de beschikbaar gestelde investeringsgelden nog voldoende zijn. Daarnaast wordt er overleg gevoerd over de eind 2025/begin 2026 te sluiten samenwerkingsovereenkomst. Het definitieve tracé voor deze MFR op grondgebied van Pijnacker-Nootdorp wordt nog nader verkend en er zal een herijking moeten plaatsvinden over de financiën.

Deelmobiliteit

Op dit moment hebben we een aanbieder van deelauto’s. De MRDH heeft het voornemen om een pilot op te starten voor een regionaal deelfietsensysteem voor de Haaglanden-regio. Aan deze pilot doen eventueel de gemeenten Den Haag, Delft, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp mee. De haalbaarheid van deze pilot wordt onderzocht. Bij een positieve uitkomst gaan we op basis van onze financiële positie bekijken of deelnemen aan de pilot voor ons haalbaar is. Deelmobiliteit kan bijdragen aan de mobiliteitsbehoefte in de nieuwe woongebieden. Bij de woningbouwontwikkeling in Centrumlijn Noord willen we hiermee ervaring opdoen. Hier biedt de ontwikkelaar vanaf 2026 deelauto’s en (elektrische) deelfietsen aan de nieuwe bewoners voor een periode van tenminste 3 jaar. Het aanbod aan deelmobiliteit wordt opgeschaald naar behoefte en in lijn met de oplevering van de woonblokken in de wijk.

Een verkeersveilige gemeente

We willen ervoor zorgen dat het verkeer veilig is en blijft. Daarom richten we onze woonwijken, woonerven en wegen volgens de Duurzaam Veilig-richtlijnen in. Uit de meest recente cijfers uit 2024 blijkt dat er in dat jaar 221 geregistreerde ongevallen met 131 gewonden waren. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2023 (208 ongevallen, 123 gewonden). Daarmee blijft het aantal ongevallen in onze gemeente redelijk stabiel, ondanks de toegenomen mobiliteit. Opvallend is dat het aantal gewonden onder oudere e-fietsers (70+) sinds 2022 is gedaald, terwijl het aantal gewonde fietsers in de leeftijdsgroep 50–70 jaar juist is toegenomen. Jongeren tussen 12 en 24 jaar vormen met 30% nog steeds een grote groep verkeersslachtoffers. In totaal valt 80% van de slachtoffers onder de kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers op reguliere fietsen en e-bikes en bromfietsers). De meeste ongevallen vonden plaats tijdens de ochtend- en avondspits. Op veel wegen en kruispunten is sprake van een te hoge snelheid en hoog ongevallenrisico waarbij de inrichting niet altijd aansluit bij het gebruik, zoals de Katwijkerlaan, Kerkweg/Veenweg, Zijdeweg en de Noordweg. We willen deze inzichten meer gaan gebruiken om onze maatregelen risicogestuurd te prioriteren, dus ingrijpen waar de kans op ongevallen het grootst is.

Aandacht voor verkeersveiligheid blijft daarmee van groot belang:

• In 2026 zetten we de jaarlijks rotondecampagne, met nadruk op de interactie tussen fietsers en automobilisten, voort.

• In 2026 worden diverse infrastructurele maatregelen uitgevoerd, waaronder het veiliger maken van het kruispunt Vlielandseweg/Nieuwkoopseweg/Katwijkerlaan, de herinrichting van de Reesloot en een gedeelte van de Hofweg, en het aanbrengen van drempels op de kruispunten van de Zijdeweg buiten de bebouwde kom. Op deze kruispunten is de snelheid teruggebracht naar 50 km/u.

• Voor het project Kerkweg/Veenweg heeft in 2025 participatie plaatsgevonden met bewoners voor het ontwerp. Hiermee wordt een definitief ontwerp opgesteld. De oplevering is voorzien in 2027.

• In 2026 gaan we verder met de uitvoering van het project Katwijkerlaan. Met de aanleg van een nieuwe rijweg en fietspad wordt hier de verkeersveiligheid verbeterd. Voor dit project moeten gronden worden verworven. Daarnaast moet buslijn 455 worden omgeleid. De financiële risico’s van de grondaankoop en de omleiding worden in beeld gebracht. Indien meer budget noodzakelijk is, wordt de raad hierover een voorstel gedaan bij de kadernota 2027.

• Voor de S-bocht Delftsestraatweg ligt er onder meer een opgave om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het Hoogheemraadschap van Delfland (HHD) wil daarnaast voor de waterveiligheid de kade langs de Pijnackerse vaart op hoogte brengen. In 2026 werken we aan een plan van aanpak, waarin we de verschillende opgaven die in dit gebied spelen (verkeersveiligheid, waterveiligheid en riolering) bij elkaar brengen. In dit kader sluiten we in 2026 ook een samenwerkingsovereenkomst met het Hoogheemraadschap. Voor de aanpak van de riolering is een bedrag van € 500.000 beschikbaar. Voor de benodigde extra investeringen zijn nog geen middelen opgenomen in de begroting.

• In 2026 gaan we aan de slag met de aanbevelingen uit het verkeersonderzoek naar verkeersveiligheid van schoolroutes en het onderzoek naar verkeersveiligheid en doorstroming op de Noordweg. We kijken daarbij naar wat haalbaar is binnen de bestaande budgetten.

• Via het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV Zuid-Holland) stimuleren we scholen om gebruik te maken van verkeerseducatieprogramma’s zoals School op Seef, Totally Traffic en Verkeerslokaal. We faciliteren basisscholen bij het afnemen van verkeersexamens en voeren verkeersveiligheidscampagnes langs de weg en in de media. Deze activiteiten zetten we in 2026 voort.

• In 2025 hebben we een subsidieaanvraag ingediend voor de 3e tranche Stimuleringsregeling Verkeersveiligheid. In 2026 verwachten we de toekenning. We zullen ons daarbij richten ons op acties uit het Fietsplan zoals vergevingsgezinde fietspaden. In dat kader verbeteren we de zichtbaarheid van fietspaden, fietsstroken en objecten om zo fietsers meer te beschermen.

Schoon vervoer

De laadvisie ‘Opgeladen naar 2030’ wordt bij het komende Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit geëvalueerd. Als uitwerking van de visie hebben we onder meer een concessie voor het plaatsen van laadpalen aan Equans gegeven. In 2025 is onder leiding van de gemeente Rotterdam gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe concessie, die in 2026 wordt verwacht. Er staan 288 openbare laadpalen in de gemeente (peildatum augustus 2025). De laadpalen worden geplaatst volgens het in 2020 vastgestelde locatieplan. Het aantal aanvragen is inmiddels zo groot dat dit locatieplan niet meer voldoet. Begin 2026 ronden we een nieuw locatieplan af voor de laadpalen voor de komende vijf jaar. Hier zijn voldoende financiële middelen voor.

P+R-parkeren en gebiedsontwikkeling Heron

De gemeente, RET en de MRDH willen het metrostation Nootdorp en het omliggend gebied opwaarderen. De gedachten gaan daarbij uit naar de realisatie van een stationsgebouw, opwaardering van de fietsparkeervoorzieningen en een meer groene inrichting van het stationsgebied. De ideeën moeten verder worden uitgewerkt, waarbij ook de financiële haalbaarheid voor de gemeente onderzocht moet worden. Afhankelijk van de voortgang van het overleg met de RET en MRDH, zal de raad hierover in 2026 worden genformeerd.

Parkeren

In het raadsakkoord is opdracht gegeven om het parkeerbeleid te evalueren. De parkeervisie is in september vastgesteld door de raad. Deze visie is de beleidsmatige onderbouwing van de op te stellen nota parkeernormen. Als input voor de nota moet eerst een nulmeting van de huidige parkeersituatie worden uitgevoerd. Dit onderzoek voeren wij in 2025/2026 uit, waarna in 2026 een concept-nota Parkeernormen wordt opgesteld.

Openbaar vervoer

De MRDH en de RET zijn gestart met de voorbereidingen om de frequentieverhoging van de E-lijn in 2030 te realiseren. In 2026 gaan we met de projectorganisatie in overleg om afspraken te maken over de uitvoering van de werkzaamheden, ook in relatie tot de aanpak van stationsgebieden in Pijnacker Zuid en Nootdorp. Over de verdeling van de kosten vindt overleg plaats. MRDH streeft ernaar om hiervoor een Bestuurlijke Overeenkomst (BOK) af te sluiten. Deze overeenkomst wordt in het laatste kwartaal van 2025 verwacht. De raad wordt in het kader van de actieve informatieplicht geïnformeerd over de inhoud van de BOK.