Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
|---|---|---|---|
1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag | Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan ' Gelukkig op de Fiets' Opstellen Omgevingsprogramma Duurzame mobiliteit | Verkeer en Wegen | Onder meer:
|
2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit | Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets' | Verkeer en wegen |
|
Uitwerken MRDH-Handreiking' Ketenmobiliteit op OV-knooppunten' ' | Openbaar Vervoer |
| |
Herijken parkeerbeleid | Parkeren |
| |
Faciliteren deelmobiliteit | Verkeer en Wegen |
| |
3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte | Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting &verkeersregelinstallaties. | Verkeer en Wegen |
|
4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen | Deelnemen aan de gemeentschappelijke regeling MRDH | Openbaar Vervoer |
|
5. Faciliteren van de keuze voor schoon vervoer | Uitvoeren Laadvisie ' Opgeladen naar 2030' | Verkeer en Wegen |
|
Toelichting
Algemeen
In de Omgevingsvisie is als ambitie opgenomen dat de gemeente ook in 2050 lokaal en regionaal goed bereikbaar is. Dit doen we door in te zetten op duurzame vervoersvormen: lopen, fietsen en het openbaar vervoer. In 2026 wordt de kaderstellende notitie voor het Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit aan de raad ter vaststelling aangeboden. Dit Omgevingsprogramma bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een analyse van de verkeersstromen na 2030 op basis van onze toekomstige (woningbouw) ontwikkelingen en de regionale ontwikkelingen, de evaluatie van de Laadvisie en de nota parkeernormen.
1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag
Met infrastructurele maatregelen en gedragscampagnes werken we aan de verbetering van de verkeersveiligheid in de gemeente. In 2026 pakken we hiervoor o.a. het kruispunt Vlielandseweg/Nieuwkoopseweg/Katwijkerlaan aan. Ook wordt de rotondecampagne in 2026 voortgezet.
2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit
De gemeente stimuleert lopen, fietsen en het reizen met het openbaar vervoer. In 2026 gaan we hiervoor verder met de uitwerking van de metropolitane fietsroutes. Ook onderzoeken we de haalbaarheid van een regionaal deelfietsensysteem. Dit doen we samen met de andere gemeenten in het Haaglanden-gebied.
3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte
In de beheerplannen worden de onderhoudsactiviteiten voor onder andere de wegen, de civiele kunstwerken, de openbare verlichting en verkeerslichten opgenomen. In 2026 worden de beheerplannen wegen en groen tegelijk aan de raad ter vaststelling aangeboden. Dit is het moment dat er keuzes gemaakt kunnen worden in de beeldkwaliteit en de middelen die de raad wil aanwenden voor het beheer van ons openbaar groen en onze wegen.
4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen
Met metrolijn E, tramlijn 15, diverse buslijnen en de buurtbus heeft de gemeente een dekkend netwerk aan openbaar vervoersvoorzieningen. Met de voor 2030 voorziene frequentieverhoging van de E-lijn worden de ov-voorzieningen verder verbeterd. We gaan in 2025 hierover afspraken maken met de MRDH en de RET en betrekken daarbij ook de gewenste kwaliteitsverbetering van de stationsomgeving in Nootdorp. Het plan moet financieel haalbaar zijn voor de gemeente.
5.Faciliteren van de keuze voor schoon vervoer
We faciliteren de elektrische auto door het plaatsen van laadpalen in het openbaar gebied. Dit plaatsen gebeurt op basis van een locatieplan. In 2026 maken we een nieuw locatieplan voor de komende vijf jaar.
