Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving | Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2024 | Onderwijshuisvesting | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren |
Actualiseren (jaarlijks) Integraal Huisvestingplan Kindcentra (IHPK) v.w.b. het onderwijshuisvestingsprogramma | Onderwijshuisvesting | Actueel overzicht huisvestingsprojecten kindcentra, inclusief ontwikkelingen | |
Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs en zorg | |
Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Voortgezette samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven | |
Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Een voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar | |
2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra | Uitvoeren Lokaal Educatieve Agenda (LEA) | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | De LEA werkagenda is samen met de betrokken partners in uitvoering |
3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie | Uitvoeren Leerplichtwet / Regionaal Meldpunt Coördinatie voortijdig schoolverlaten (RMC) | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Rapportage jaarverslag leerplicht / RMC |
4.Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwasseneneducatie | Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Op de vraag afgestemd aanbod van de lokale partners gericht op basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden |
Ondersteunen lokale partner(s) voor organiseren Taalhuis | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Aanbod aan activiteiten om de Nederlandse taal (beter) te lezen, leren en begrijpen |
Toelichting
1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving
Samen met de schoolbesturen en de aanbieders van kinderopvang geven wij uitvoering aan het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK). Via de subsidieregeling VVE-peuteropvang realiseren we samen met de aanbieders een toegankelijk voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar.
2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (Integrale) Kindcentra
Bij de realisatie van (Integrale) Kindcentra gaat het niet alleen om huisvesting, maar ook om een organisatorische en inhoudelijke samenwerking tussen onderwijs en opvangpartners. Hierbij gaat het (bijv.) om een gezamenlijke pedagogische visie op onderwijs en opvang en een doorgaande leer- en ontwikkellijn. Deze samenwerking willen wij stimuleren en faciliteren (o.a.) via de Lokaal Educatieve Agenda en een verdere uitvoering en ontwikkeling van ons IKC-beleid.
3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie
In het kader van preventie en uitvoering van de Leerplichtwet regisseren we de aanpak van schooluitval en rapporteren daarover in het Jaarverslag leerplicht/RMC.
4. Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwassenen
Met de andere gemeenten binnen de arbeidsmarkt Zuid-Holland Centraal zijn afspraken gemaakt over de wijze van samenwerking op het gebied van volwasseneneducatie, ingaande schooljaar 2022-2023. Zoetermeer heeft hierbij de regie en verdeelt de beschikbare rijksmiddelen. Deze rijksmiddelen (budget educatie) worden gebruikt ter bekosting van de aanpak laaggeletterdheid.
De aanpak is als volgt:
1. Formeel
NL-training verzorgt de formele taaltrajecten (NT1 en NT2) gericht op het behalen van certificaten en diploma’s. Hiervoor zoekt NL-training de samenwerking met het Taalhuis Pijnacker-Nootdorp. NL-Training wil gebruik maken van locaties in Zoetermeer en Pijnacker.
Deze trajecten worden bekostigd vanuit het budget educatie dat door het rijk beschikbaar wordt gesteld aan de contactgemeente Zoetermeer.
2. Informeel
Het Taalhuis Pijnacker-Nootdorp verzorgt informele taaltrajecten gericht op het verbeteren van het taalniveau van deelnemers. Ons Taalhuis maakt gebruik van lokale taalvrijwilligers, dat met kleine groepjes taalvragers op informele wijze aan de slag gaan. Ons Taalhuis heeft specifiek aandacht voor het versterken en ontwikkelen van de basisvaardigheden taal, rekenen en digitale en sociale vaardigheden. Hiervoor ontvangt het Taalhuis jaarlijks een subsidie van Zoetermeer (vanuit het beschikbare budget educatie).