Overzicht van baten en lasten
In dit hoofdstuk zijn diverse (verplichte) financiële overzichten ondergebracht. Deze overzichten geven naast de overzichten per programma inzicht in de exploitatie en de financiële positie. In verband met afronding op duizendtallen kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Omschrijving | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Ruimte en wonen | -26.402 | -19.191 | -33.366 | -9.012 | -7.566 | -12.775 |
02 Economie en glastuinbouw | -8.948 | -8.131 | -7.857 | -2.106 | -2.427 | -1.080 |
03 Mobiliteit | -6.665 | -9.957 | -8.797 | -7.182 | -7.352 | -7.407 |
04 Groen en recreatie | -6.464 | -5.697 | -6.035 | -5.966 | -5.997 | -6.062 |
05 Onderwijs | -5.558 | -7.129 | -6.626 | -6.967 | -7.594 | -7.778 |
06 Collectieve voorzieningen | -15.617 | -19.480 | -16.948 | -16.077 | -16.349 | -16.355 |
07 Individuele voorzieningen | -35.588 | -33.524 | -33.092 | -33.027 | -32.572 | -32.572 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.424 | -21.085 | -19.378 | -19.457 | -19.542 | -19.628 |
09 Bestuur en dienstverlening | -5.241 | -5.213 | -5.125 | -5.135 | -5.156 | -5.156 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -2.628 | -10.719 | -8.709 | -12.577 | -15.921 | -20.188 |
Overhead | -12.935 | -13.983 | -16.227 | -16.206 | -16.409 | -16.149 |
VpB | -1.224 | -907 | -1.524 | -675 | -29 | -555 |
Bedrag onvoorzien | 0 | -100 | -103 | -103 | -103 | -103 |
Totaal lasten | -146.692 | -155.117 | -163.787 | -134.491 | -137.018 | -145.807 |
01 Ruimte en wonen | -2.832 | -2.016 | -4.281 | -2.504 | -133 | -2.112 |
02 Economie en glastuinbouw | -1.086 | -1.743 | -1.948 | -330 | -357 | -241 |
04 Groen en recreatie | -2.639 | -185 | 0 | 0 | 0 | 0 |
05 Onderwijs | 0 | -478 | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 Collectieve voorzieningen | -485 | -600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 Individuele voorzieningen | -361 | -944 | 0 | 0 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -66.465 | -22.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten inclusief reserves | -220.560 | -185.082 | -170.017 | -137.325 | -137.508 | -148.160 |
01 Ruimte en wonen | 26.254 | 19.062 | 35.237 | 9.296 | 5.237 | 12.808 |
02 Economie en glastuinbouw | 9.927 | 8.951 | 8.947 | 1.615 | 1.969 | 509 |
03 Mobiliteit | 1.469 | 383 | 152 | 152 | 152 | 152 |
04 Groen en recreatie | 1.955 | 502 | 318 | 318 | 318 | 318 |
05 Onderwijs | 1.058 | 2.012 | 1.394 | 1.442 | 1.543 | 1.594 |
06 Collectieve voorzieningen | 1.769 | 2.152 | 1.339 | 1.303 | 1.269 | 1.269 |
07 Individuele voorzieningen | 11.594 | 8.088 | 7.688 | 7.688 | 7.772 | 7.775 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 15.381 | 15.735 | 14.945 | 15.028 | 15.113 | 15.199 |
09 Bestuur en dienstverlening | 1.125 | 791 | 792 | 792 | 792 | 792 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 81.877 | 93.195 | 91.582 | 96.866 | 101.293 | 98.576 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 152.409 | 150.870 | 162.393 | 134.501 | 135.457 | 138.991 |
01 Ruimte en wonen | 1.862 | 1.359 | 649 | 460 | 704 | 335 |
02 Economie en glastuinbouw | 137 | 116 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 Mobiliteit | 636 | 3.693 | 2.240 | 440 | 400 | 328 |
04 Groen en recreatie | 2.769 | 177 | 137 | 62 | 62 | 62 |
05 Onderwijs | 1.172 | 1.857 | 1.531 | 1.663 | 2.065 | 2.089 |
06 Collectieve voorzieningen | 2.019 | 3.126 | 1.412 | 702 | 736 | 736 |
07 Individuele voorzieningen | 1.470 | 795 | 446 | 170 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 229 | 2.544 | 0 | 0 | 0 | 0 |
09 Bestuur en dienstverlening | 224 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 69.356 | 24.490 | 2.168 | 1.825 | 1.546 | 1.220 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VpB | 871 | 907 | 1.524 | 675 | 29 | 555 |
Totaal baten inclusief reserves | 233.152 | 189.953 | 172.500 | 140.498 | 141.000 | 144.316 |
Saldo | 12.592 | 4.871 | 2.484 | 3.172 | 3.492 | -3.844 |
Overzicht baten en lasten rekening 2021, begroting na wijziging 2022 en begroting 2023.
Programmaveld | Rekening | Begroting na wijziging | Begroting | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -26.402 | 26.254 | -148 | -19.191 | 19.062 | -129 | -33.366 | 35.237 | 1.871 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -8.948 | 9.927 | 980 | -8.131 | 8.951 | 819 | -7.857 | 8.947 | 1.091 | ||||||||
03 Mobiliteit | -6.665 | 1.469 | -5.196 | -9.957 | 383 | -9.575 | -8.797 | 152 | -8.645 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -6.464 | 1.955 | -4.509 | -5.697 | 502 | -5.195 | -6.035 | 318 | -5.717 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -5.558 | 1.058 | -4.500 | -7.129 | 2.012 | -5.117 | -6.626 | 1.394 | -5.232 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -15.617 | 1.769 | -13.848 | -19.480 | 2.152 | -17.329 | -16.948 | 1.339 | -15.609 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -35.588 | 11.594 | -23.994 | -33.524 | 8.088 | -25.436 | -33.092 | 7.688 | -25.403 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.424 | 15.381 | -4.043 | -21.085 | 15.735 | -5.350 | -19.378 | 14.945 | -4.433 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.241 | 1.125 | -4.116 | -5.213 | 791 | -4.422 | -5.125 | 792 | -4.334 | ||||||||
Subtotaal programma's | -129.906 | 70.532 | -59.373 | -129.408 | 57.675 | -71.733 | -137.224 | 70.811 | -66.413 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -2.628 | 81.877 | 79.249 | -10.719 | 93.195 | 82.476 | -8.709 | 91.582 | 82.873 | ||||||||
Overhead | -12.935 | 0 | -12.935 | -13.983 | 0 | -13.983 | -16.227 | 0 | -16.227 | ||||||||
VpB | -1.224 | 0 | -1.224 | -907 | 0 | -907 | -1.524 | 0 | -1.524 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -100 | 0 | -100 | -103 | 0 | -103 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -16.787 | 81.877 | 65.090 | -25.709 | 93.195 | 67.486 | -26.564 | 91.582 | 65.019 | ||||||||
Totaal saldo van lasten en baten | -146.692 | 152.409 | 5.717 | -155.117 | 150.870 | -4.246 | -163.787 | 162.393 | -1.395 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -2.832 | 1.862 | -970 | -2.016 | 1.359 | -656 | -4.281 | 649 | -3.632 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -1.086 | 137 | -950 | -1.743 | 116 | -1.627 | -1.948 | 0 | -1.948 | ||||||||
03 Mobiliteit | 0 | 636 | 636 | 0 | 3.693 | 3.693 | 0 | 2.240 | 2.240 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -2.639 | 2.769 | 130 | -185 | 177 | -8 | 0 | 137 | 137 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | 1.172 | 1.172 | -478 | 1.857 | 1.379 | 0 | 1.531 | 1.531 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -485 | 2.019 | 1.534 | -600 | 3.126 | 2.526 | 0 | 1.412 | 1.412 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -361 | 1.470 | 1.109 | -944 | 795 | -149 | 0 | 446 | 446 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 229 | 229 | -2.000 | 2.544 | 544 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 224 | 224 | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Subtotaal programma's | -7.403 | 10.516 | 3.113 | -7.965 | 13.686 | 5.721 | -6.229 | 6.415 | 186 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -66.465 | 69.356 | 2.891 | -22.000 | 24.490 | 2.490 | 0 | 2.168 | 2.168 | ||||||||
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
VpB | 0 | 871 | 871 | 0 | 907 | 907 | 0 | 1.524 | 1.524 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -66.465 | 70.227 | 3.762 | -22.000 | 25.397 | 3.397 | 0 | 3.692 | 3.692 | ||||||||
Mutatie reserves | -73.868 | 80.743 | 6.874 | -29.965 | 39.083 | 9.118 | -6.229 | 10.108 | 3.878 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -29.234 | 28.115 | -1.118 | -21.207 | 20.421 | -786 | -37.647 | 35.885 | -1.762 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -10.034 | 10.064 | 30 | -9.874 | 9.067 | -807 | -9.805 | 8.947 | -858 | ||||||||
03 Mobiliteit | -6.665 | 2.105 | -4.560 | -9.957 | 4.075 | -5.882 | -8.797 | 2.392 | -6.405 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -9.103 | 4.724 | -4.379 | -5.882 | 679 | -5.203 | -6.035 | 455 | -5.580 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -5.558 | 2.230 | -3.328 | -7.607 | 3.869 | -3.738 | -6.626 | 2.925 | -3.702 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -16.102 | 3.787 | -12.315 | -20.080 | 5.277 | -14.803 | -16.948 | 2.751 | -14.197 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -35.950 | 13.064 | -22.885 | -34.468 | 8.883 | -25.585 | -33.092 | 8.134 | -24.957 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -19.424 | 15.609 | -3.815 | -23.085 | 18.278 | -4.806 | -19.378 | 14.945 | -4.433 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.241 | 1.349 | -3.892 | -5.213 | 811 | -4.402 | -5.125 | 792 | -4.334 | ||||||||
Subtotaal programma's | -137.309 | 81.048 | -56.261 | -137.373 | 71.361 | -66.012 | -143.453 | 77.226 | -66.227 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -69.093 | 151.233 | 82.140 | -32.719 | 117.685 | 84.966 | -8.709 | 93.750 | 85.041 | ||||||||
Overhead | -12.935 | 0 | -12.935 | -13.983 | 0 | -13.983 | -16.227 | 0 | -16.227 | ||||||||
VpB | -1.224 | 871 | -352 | -907 | 907 | 0 | -1.524 | 1.524 | 0 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -100 | 0 | -100 | -103 | 0 | -103 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -83.252 | 152.104 | 68.852 | -47.708 | 118.591 | 70.883 | -26.564 | 95.274 | 68.711 | ||||||||
Resultaat | -220.560 | 233.152 | 12.592 | -185.082 | 189.953 | 4.871 | -170.017 | 172.500 | 2.484 |
Begrotingsverschil 2022-2023
Onderstaand wordt per programma het bruto verschil van baten en lasten tussen de begroting na wijziging 2022 en de primaire begroting 2023 weergegeven. Het totaalverschil bedraagt -/- € 2.388.000. (Voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Programmaveld | Begroting na wijziging | Begroting | Verschil | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -19.191 | 19.062 | -129 | -33.366 | 35.237 | 1.871 | -14.175 | 16.175 | 2.000 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -8.131 | 8.951 | 819 | -7.857 | 8.947 | 1.091 | 275 | -4 | 271 | ||||||||
03 Mobiliteit | -9.957 | 383 | -9.575 | -8.797 | 152 | -8.645 | 1.160 | -231 | 929 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -5.697 | 502 | -5.195 | -6.035 | 318 | -5.717 | -338 | -184 | -522 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.129 | 2.012 | -5.117 | -6.626 | 1.394 | -5.232 | 503 | -618 | -115 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -19.480 | 2.152 | -17.329 | -16.948 | 1.339 | -15.609 | 2.532 | -813 | 1.719 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -33.524 | 8.088 | -25.436 | -33.092 | 7.688 | -25.403 | 433 | -400 | 32 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -21.085 | 15.735 | -5.350 | -19.378 | 14.945 | -4.433 | 1.707 | -790 | 917 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.213 | 791 | -4.422 | -5.125 | 792 | -4.334 | 88 | 0 | 88 | ||||||||
Subtotaal programma's | -129.408 | 57.675 | -71.733 | -137.224 | 70.811 | -66.413 | -7.816 | 13.136 | 5.320 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -10.719 | 93.195 | 82.476 | -8.709 | 91.582 | 82.873 | 2.010 | -1.613 | 397 | ||||||||
Overhead | -13.983 | 0 | -13.983 | -16.227 | 0 | -16.227 | -2.244 | 0 | -2.244 | ||||||||
VpB | -907 | 0 | -907 | -1.524 | 0 | -1.524 | -618 | 0 | -618 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -100 | 0 | -100 | -103 | 0 | -103 | -3 | 0 | -3 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -25.709 | 93.195 | 67.486 | -26.564 | 91.582 | 65.019 | -855 | -1.613 | -2.468 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -2.016 | 1.359 | -656 | -4.281 | 649 | -3.632 | -2.265 | -711 | -2.976 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -1.743 | 116 | -1.627 | -1.948 | 0 | -1.948 | -205 | -116 | -321 | ||||||||
03 Mobiliteit | 0 | 3.693 | 3.693 | 0 | 2.240 | 2.240 | 0 | -1.452 | -1.452 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -185 | 177 | -8 | 0 | 137 | 137 | 185 | -40 | 145 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -478 | 1.857 | 1.379 | 0 | 1.531 | 1.531 | 478 | -326 | 152 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -600 | 3.126 | 2.526 | 0 | 1.412 | 1.412 | 600 | -1.713 | -1.113 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -944 | 795 | -149 | 0 | 446 | 446 | 944 | -349 | 595 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -2.000 | 2.544 | 544 | 0 | 0 | 0 | 2.000 | -2.544 | -544 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | -20 | -20 | ||||||||
Subtotaal programma's | -7.965 | 13.686 | 5.721 | -6.229 | 6.415 | 186 | 1.736 | -7.271 | -5.535 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -22.000 | 24.490 | 2.490 | 0 | 2.168 | 2.168 | 22.000 | -22.322 | -322 | ||||||||
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
VpB | 0 | 907 | 907 | 0 | 1.524 | 1.524 | 0 | 618 | 618 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -22.000 | 25.397 | 3.397 | 0 | 3.692 | 3.692 | 22.000 | -21.704 | 295 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -21.207 | 20.421 | -786 | -37.647 | 35.885 | -1.762 | -16.440 | 15.464 | -976 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -9.874 | 9.067 | -807 | -9.805 | 8.947 | -858 | 70 | -120 | -50 | ||||||||
03 Mobiliteit | -9.957 | 4.075 | -5.882 | -8.797 | 2.392 | -6.405 | 1.160 | -1.683 | -523 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -5.882 | 679 | -5.203 | -6.035 | 455 | -5.580 | -153 | -224 | -377 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.607 | 3.869 | -3.738 | -6.626 | 2.925 | -3.702 | 981 | -944 | 37 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -20.080 | 5.277 | -14.803 | -16.948 | 2.751 | -14.197 | 3.132 | -2.526 | 606 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -34.468 | 8.883 | -25.585 | -33.092 | 8.134 | -24.957 | 1.376 | -749 | 628 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -23.085 | 18.278 | -4.806 | -19.378 | 14.945 | -4.433 | 3.707 | -3.334 | 373 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.213 | 811 | -4.402 | -5.125 | 792 | -4.334 | 88 | -20 | 68 | ||||||||
Subtotaal programma's | -137.373 | 71.361 | -66.012 | -143.453 | 77.226 | -66.227 | -6.080 | 5.865 | -215 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -32.719 | 117.685 | 84.966 | -8.709 | 93.750 | 85.041 | 24.009 | -23.935 | 75 | ||||||||
Overhead | -13.983 | 0 | -13.983 | -16.227 | 0 | -16.227 | -2.244 | 0 | -2.244 | ||||||||
VpB | -907 | 907 | 0 | -1.524 | 1.524 | 0 | -618 | 618 | 0 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -100 | 0 | -100 | -103 | 0 | -103 | -3 | 0 | -3 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -47.708 | 118.591 | 70.883 | -26.564 | 95.274 | 68.711 | 21.145 | -23.317 | -2.172 | ||||||||
Resultaat | -185.082 | 189.953 | 4.871 | -170.017 | 172.500 | 2.484 | 15.065 | -17.452 | -2.388 |
De analyse op de verschillen tussen de begroting 2022 en 2023 per programma is als volgt:
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
---|---|---|
810 Ruimte en leefomgeving | ||
Mutaties reserves: Overeenkomstig het opgestelde Programmaplan Omgevingswet werken we aan de implementatie van deze nieuwe wet (transitiefase). De start staat gepland voor 1 januari 2023 en de transitiefase loopt door tot 2029. De uitgaven worden gedekt uit de bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet, dit heeft per saldo geen effect op het rekeningresultaat. | -724 | 724 |
Nieuw beleid: Voor de implementatie en uitvoering van Participatiebeleid wordt vanaf 2023 een structureel uitvoeringsbudget beschikbaar gesteld conform raadsinformatie nota 'concept uitwerking participatiebeleid' (zaaknummer 1313089). | - | -250 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Ruimte en Leefomgeving. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 56 |
Overig | 4 | -6 |
820 Grondexploitatie | ||
Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van grondexploitaties op basis van de actualisatie per 01-07-2022. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid. | 16.473 | -16.467 |
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | -69 | 69 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan grondzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -26 |
Verkoop perceel grond en huuropbrengsten: Betreft incidentele verkoop perceel grond naast Katwijkerlaan 88 te Pijnacker en huuropbrengsten Emmapark 96 / 100 en Oosteinde 37 / 37a in 2022. | -67 | - |
Overig | -6 | -7 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Bijstelling legesopbrengsten nieuwbouw: Als gevolg van een lagere gemiddelde woningbouwprognose, conform kadernota 2022 van 400 naar 362, vindt een bijstelling plaats op de ramingen van de bouwlegesopbrengsten nieuwbouw voor 2023 en volgende jaren. | -230 | - |
Inzet flexibele inhuurschil: De beschikbare flexibele inhuurschil voor externe constructeurs en plantoetsers is in 2022 volledig ingezet. In 2023 is deze wederom beschikbaar en is begroot op taakveld Wonen en Bouwen. | - | -380 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 99 | -99 |
Mutaties reserves: Betreft de verbouwing van Baken 4 als doorstroomlocatie voor vergunninghouders, zie zaaknummer 1293771. De kosten worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve huisvesting statushouders. | -15 | 15 |
Overig | -0 | 17 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | 15.464 | -16.355 |
310 Economische ontwikkeling | ||
Economie actie agenda: Voor het actualiseren van de economie actie agenda is eenmalig budget beschikbaar gesteld. | - | -37 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de projectplannen glastuinbouw en Greenport. | -70 | 70 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de uitvoeringsagenda economische visie. | -25 | 25 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het project gebiedsvisie Bedrijventerreinenstrategie. | -21 | 21 |
Overig | -0 | -10 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Overig | 6 | -6 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Subsidies: Betreft subsidie voor project Duurzaamheidsplan Bedrijvenpark Heron, in verband met het opzetten van een duurzaamheidsdashboard in 2022. | -13 | 13 |
Overig | 1 | -6 |
340 Economische promotie | ||
Overig | 2 | - |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | -120 | 70 |
210 Verkeer en wegen | ||
Beheerplan wegen 2022-2025: Met het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 is het budget voor regulier onderhoud verhoogd. | - | -240 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 35 | -35 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -149 |
Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. Hiervoor is in 2022 € 2,6 miljoen en wordt in 2023 € 1 miljoen onttrokken uit de algemene reserve. | -1.595 | - |
Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. In 2022 is vanuit de algemene reserve € 2.615.000 toegevoegd aan de voorziening 'onderhoud Metropolitane fietsroute'. | - | 2.615 |
Mutaties reserves: De raad heeft in 2021 ingestemd met de aanleg van de Metropolitane fietsroutes. In 2023 is een bijdrage begroot van € 1.020.000 voor de aanleg van een fietsviaduct over de A13. Deze bijdrage wordt gedekt uit de algemene reserve. | - | -1.020 |
Mutaties reserves: In 2022 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor achterstallig onderhoud aan civiele kunstwerken. | -370 | 370 |
Mutaties reserves: Uit de algemene reserve is een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld voor de recontructie van de Katwijkerlaan. | 559 | -559 |
Mutaties reserves: Voor 2023 is ten laste van de algemene reserve een voorbereidingsbudget van € 80.000 beschikbaar gesteld voor een haalbaarheidsonderzoek naar de verlengde Komkommerweg. | 80 | -80 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor onderzoeken en maatregelen m.b.t. verkeersveiligheid. | -165 | 165 |
Subsidies: In 2022 is achteraf eenmalig subsidie ontvangen voor de aanleg van rood asfalt op de Delftsestraatweg. Dit wordt toegevoegd aan de voorziening wegen waaruit in 2021 de kosten voorgefinancierd zijn. | -231 | 231 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en wegen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -98 |
Overig | 4 | -19 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | -21 |
Totaal 03 Mobiliteit | -1.683 | 1.160 |
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
IIndexering: Toevoeging van prijs- en volume index aan diverse onderhoudsbudgetten in dit taakveld. | - | -70 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 45 | -45 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -182 |
Mutaties reserves: Er is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de uitwerking van het nieuwe omgevingsprogramma 'Groen in en rond de kernen'. | 75 | -75 |
Mutaties reserves: In 2022 is het onderhoud van de Groenzoom voor de laatste keer uit de betreffende bestemmingsreserve gedekt. Vanaf 2023 is in de begroting structureel budget opgenomen. | -120 | 120 |
Mutaties reserves: In 2022 is van de provincie eenmalig een afkoopsom ontvangen van € 185.000 ten behoeve van het regulier onderhoud van het Weidevogelkerngebied Zuidpolder van Delfgauw. Dit is toegevoegd aan de algemene reserve. | -185 | 185 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor verwijderen van duikers aan de Oudeweg. | -40 | 40 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en wegen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -199 |
Waterklimaatplan: Op basis van het waterklimaatplan is voor de looptijd van het plan per jaar budget beschikbaar gesteld. Voor 2023 is dit € 68.000 minder dan voor 2022. | - | 68 |
Overig | 1 | 5 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -224 | -153 |
420 Onderwijshuisvesting | ||
Aanvragen onderwijshuisvesting: In 2022 is op basis van het onderwijshuisvestingsprogramma eenmalig budget toegekend. | - | 100 |
Huuropbrengsten: Op basis van de geactualiseerde investeringsplanning zijn de huuropbrengsten voor kinderopvang over 2023 bijgesteld. | 208 | - |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | 333 | -333 |
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | 52 |
Mutaties Reserves: Bij de actualisering van het programma onderwijshuisvesting 2022 is er voor de Schatkaart budget beschikbaar gesteld voor tijdelijk huisvesting. Dit wordt ten laste van de algemene reserve gebracht. | -478 | 478 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het integraal huisvestingsbeleid. | -130 | 130 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor huisvesting bijzonder speciaal onderwijs. | -53 | 53 |
Subsidies: In 2022 hebben de Beatrixschool en de Meander een aanvraag ingediend voor een eenmalige Specifieke Uitkering voor Ventilatie In Scholen. De financiële afwikkeling diende plaats te vinden via de gemeente. | -150 | 150 |
Overig | 2 | -45 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
Indexering: Toevoeging van prijs- en volume index aan diverse budgetten in dit taakveld. | - | -21 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -47 |
Projectleider cultuur: Van april 2022 tot maart 2023 is budget beschikbaar gesteld voor een projectleider cultuur. | - | -20 |
Subsidies: In 2022 is een eenmalige subsidie ontvangen voor het inhalen van door Corona opgelopen onderwijsvertraging. | -592 | 592 |
Subsidies: In 2022 is een eenmalige subsidie ontvangen voor voortijdig schoolverlaten. | -84 | 84 |
Subsidies: Vanwege corona hebben SWK en Pepijn de toegekende subsidie 2020 niet volledig besteed en een deel terugbetaald. Daarnaast is het budget vanaf 2023 verhoogd. | - | -185 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -30 |
Overig | -0 | 23 |
Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang | -944 | 981 |
510 Sportbeleid en activering | ||
Combinatiefunctionarissen: De huidige overeenkomst met betrokken deelnemers loopt tot en met 2022. Daarin is een bijdrage van deelnemers opgenomen van € 100.000. | -100 | - |
Gevolgen Corona: Vergoeding van Corona zelftests voor vrijwilligersorganisaties ten laste van de bestemmingsreserve 'Financiële gevolgen Corona'. | -24 | 24 |
Subsidies: Vanuit de Regeling Sportakkoord is voor de periode 2020-2022 budget ontvangen voor de uitvoeringskosten. | -158 | 158 |
Overig | 0 | 9 |
520 Sportaccommodaties | ||
Gevolgen Corona: Als gevolg van de lockdown begin 2022 zijn de accommodaties voor binnen- en buitensport gesloten geweest en zijn de huurinkomsten lager. Het tekort is onttrokken uit de bestemmingsreserve 'Financiële gevolgen Corona'. | 10 | - |
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | 75 |
Kunstgrasvelden: In 2022 zijn extra kosten gemaakt voor de afvoer van vervuilde rubbergranulaat bij veld 1 op sportpark Centrum. | - | 140 |
Mutaties reserves: Ter dekking van de huurkosten van een tijdelijke sporthal is in 2022 vanuit de algemene reserve € 600.000 gestort in een nieuwe bestemmingsreserve 'tijdelijke huisvesting Jan Janssensporthal' | -600 | 600 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Sportaccommodaties. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 43 |
Overig | 19 | 3 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Cultuureducatie: Voor de periode 2021-2024 is een overeenkomst aangegaan met het Kunstgebouw voor cultuureducatie. | 34 | 50 |
Gevolgen Corona: In 2022 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het innovatiefonds Kunst & Cultuur. | -97 | - |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | 470 | -470 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -15 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Algemeen subsidiebeleid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -31 |
Urentoerekening: Van april 2022 tot maart 2023 is budget beschikbaar gesteld voor een projectleider cultuur. | - | 20 |
Overig | 1 | -13 |
550 Cultureel erfgoed | ||
Overig | - | -2 |
560 Media | ||
Indexering: Toevoeging van prijs- en volume index aan diverse budgetten in dit taakveld. | - | -31 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld media. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -18 |
Overig | - | -1 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Gevolgen Corona: In 2022 is een aantal vrijwilligersorganisaties gecompenseerd voor kosten als gevolg van corona. Dit leverde in 2022 incidentele baten (onttrekking uit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona) en incidentele lasten op ten opzichte van 2023. | -60 | 60 |
Inburgering: Voor de nieuwe Wet Inburgering zijn in 2022 incidentele middelen beschikbaar gesteld. Vanwege het incidentele karakter van deze middelen levert dit een afwijking op ten opzichte van de beschikbare budgeten in 2023. | -422 | 376 |
Opvang ontheemden Oekraïne: In 2022 zijn incidentele middelen vrijgemaakt om in de kosten van de opvang van ontheemde Oekraïners te voorzien. Een bedrag van € 999.000 is onttrokken aan de Bestemmingsreserve Huisvesting statushouders. Voor een bedrag van € 400.000 is een voorlopig voorschot op de Rijksvergoeding opgenomen. Voor gelijke bedragen zijn hiervoor budgeten aan de lastenkant van dit taakveld opgevoerd. Vanwege de incidentele aard van deze bedragen geeft dit een afwijking ten opzichte van 2023. | -1.399 | 1.399 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan dit taakveld. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 822 |
Overig | -30 | -71 |
620 Wijkteams | ||
Gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire: Dit betreft het resterende deel van de Rijksvergoeding voor de gemaakte kosten 'gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire' in 2021. Uit het rekeningresultaat 2021 zijn deze in 2022 opnieuw beschikbaar gesteld. Vanwege het incidentele aard van deze middelen ontstaat de afwijking ten opzichte van 2023. | -170 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan dit taakveld. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 50 |
Veilig Thuis: De gemeentelijke bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling GGD Veilig Thuis is bijgesteld aan de vastgestelde begroting van 2023. | - | 13 |
Overig | 0 | 8 |
710 Volksgezondheid | ||
GGD begroting 2023: De gemeentelijke bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling GGD is bijgesteld op basis van de vastgestelde begroting 2023. | - | -14 |
Subsidie JGZ: De beschikbare subsidie voor de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West is voor 2023 verhoogd met prijs- en volume index. | - | -65 |
Overig | - | -4 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | 16 |
Overig | - | -1 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | -2.526 | 3.132 |
630 Inkomensregelingen | ||
Energietoeslag 2022: Het budget 2023 is lager ten opzichte van dat in 2022 omdat in 2022 incidentele middelen ten behoeve van de energietoeslag zijn opgevoerd. | - | 747 |
Resultaatbestemming: Ten opzichte van 2022 zijn er in 2023 zowel lagere baten als lasten op dit taakveld. Dit wordt veroorzaakt door een éénmalige toevoeging in 2022 vanuit het jaarrekeningresultaat 2021 welke wordt doorgestort naar de Bestemmingsreserve sociaal domein. | -546 | 546 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan dit taakveld. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -184 |
Overig | -24 | -8 |
640 Begeleide participatie | ||
Interventieplan SD: Het budget op dit taakveld is in 2023 € 200.000 lager dan in 2022. Voor de uitvoering van het Interventieplan Sociaal domein worden deze externe middelen Wmo begeleiding omgezet in budget ten behoeve van personele capaciteit. | - | 200 |
Overig | - | -16 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Resultaatbestemming: Ten opzichte van 2022 zijn er in 2023 zowel lagere baten als lasten op dit taakveld. Dit wordt veroorzaakt door een éénmalige toevoeging ten behoeve van het re-integratietraject in 2022 vanuit het jaarrekeningresultaat 2020. | - | 155 |
Resultaatbestemming: Ten opzichte van 2022 zijn er in 2023 zowel lagere baten als lasten op dit taakveld. Dit wordt veroorzaakt door een éénmalige toevoeging ten behoeve van het re-integratietraject in 2022 vanuit het jaarrekeningresultaat 2020. | -155 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan dit taakveld. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 43 |
Overig | 0 | 20 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Indexering Wmo budgetten: De indexering uit de Kadernota 2022 (prijs en volume) van de Wmo budgetten 2023 staat gereserveerd binnen dit taakveld. | - | -223 |
Mutaties reserves: Ten behoeve van een woningaanpassing heeft in 2022 op dit taakveld een bijdrage uit de Bestemmingsreserve Sociaal domein plaatsgevonden. Voor 2023 staan deze bijdrage en de bijbehorende uitgaven niet begroot. | -12 | 12 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan dit taakveld. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -158 |
Overig | - | 0 |
671 Maatwerkdienstverlening 18+ | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan dit taakveld. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 169 |
Overig | - | -3 |
672 Maatwerkdienstverlening 18- | ||
Indexering Jeugd budgetten: De indexering uit de Kadernota 2022 (prijs en volume) van de Jeugd budgetten 2023 staat gereserveerd binnen dit taakveld. | - | -364 |
Mutaties reserves: Voor de dekking van kosten van tijdelijk personeel worden er bedragen onttrokken aan de Bestemmingsreserves Sociaal domein en Bedrijfsvoering. | 366 | - |
Resultaatbestemming: Vanuit het rekeningsaldo 2021 is dit bedrag in 2022 wederom beschikbaar gesteld. Het is bedoeld voor ondersteuning bij onderzoek naar onrechtmatigheden en is onderdeel van het Interventieplan sociaal domein. Vanwege de incidentele aard van deze middelen ontstaat de positieve afwijking in 2023. | - | 32 |
Overig | 0 | 15 |
681 Maatwerk geescaleerde zorg 18+ | ||
Mutatie reserves: De ontvangst in 2022 van de middelen voor beschermd wonen/beschermd thuis die vanuit de centrumgemeente Delft zijn overgekomen, zijn in 2022 in de nieuw opgerichte Bestemmingsreserve 'Beschermd wonen/beschermd thuis' gestort met daardoor zowel incidentele hogere baten als hogere lasten in 2022 ten opzichte van 2023 als gevolg. | -398 | 398 |
Overig | 20 | -4 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | -749 | 1.376 |
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Veiligheidsregio Haaglanden: Actualisatie voorziening Flexibel Leeftijdsontslag Brandweer. | -68 | 68 |
Veiligheidsregio Haaglanden: Verhoging budget op basis van de begroting 2023 van de VRH. | - | -144 |
Overig | -0 | -1 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Gevolgen Corona: Specifieke uitkering Naleving controle coronatoegangsbewijzen. | -356 | 356 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Openbare orde en veiligheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 193 |
Overig | 1 | -8 |
720 Riolering | ||
Kostendekkende taakvelden: Riolering is een kostendekkend taakveld. Dit betekent dat alle gemaakte kosten via de rioolheffing worden doorbelast aan de gebruikers. Met de actualisatie van het GRP 2022-2025 zijn alle budgetten opnieuw bepaald. Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het begrotingssaldo. Een nadere specificatie staat in de paragraaf lokale heffingen. | -93 | 222 |
Overig | -0 | -2 |
730 Afval | ||
Kostendekkende taakvelden: Het taakveld Afval is al een aantal jaar niet meer volledig kostendekkend. Dit betekent dat niet alle gemaakte kosten via de afvalstoffenheffing worden doorbelast aan de gebruikers. Voor 2023 is er nog een klein tekort. Een nadere specificatie staat in de paragraaf Lokale heffingen. | 14 | 206 |
Overig | 0 | 0 |
740 Milieubeheer | ||
Mutaties reserves: Op basis van het Energietransitieplan 2022 is € 2 miljoen beschikbaar gesteld uit de algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve 'Energieneutrale gemeente'. | -2.000 | 2.000 |
Mutaties reserves: Op basis van het uitvoeringsprogramma 2022 is budget beschikbaar gesteld uit de bestemmingsreserve 'Energieneutrale gemeente'. | -368 | 368 |
Subsidies: Van het rijk is in 2020 de subsidie Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) ontvangen. De afwikkeling hiervan heeft in 2022 plaatsgevonden. | -437 | 437 |
Overig | -26 | 12 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -3.334 | 3.707 |
012 Bestuur | ||
College: Het salarisbudget voor het college van B&W is vanaf 2023 bijgesteld in verband met de installatie van het nieuwe college. | - | -113 |
Gemeenschappelijke regeling: Dit betreft de indexering van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VNG - fonds GGU. | - | -36 |
Resultaatbestemming: In 2022 is uit het jaarrekeningresultaat 2021 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het Veteranenconcert. | -20 | 20 |
Overig | 0 | -26 |
020 Burgerzaken | ||
Inhuurplan klant contact centrum: Een deel van het vaste personeelsbudget wordt in 2022 ingezet voor het inhuren van externe klant contact medewerkers om de dienstverlening te waarborgen voor de inwoners. | - | 200 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Burgerzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 66 |
Overig | 0 | -24 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | -20 | 88 |
040 Overhead | ||
Overhead: De overhead is toegenomen door hogere kapitaal- en salarislasten. | - | -2.237 |
Overig | -28 | 0 |
050 Treasury | ||
Dividend: Het dividend van Stedin is structureel in de begroting opgenomen. | 289 | - |
Dividend: In 2022 is een hoger dividend van de BNG ontvangen over het jaar 2021. | -36 | - |
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | 43 |
Mutaties reserves: Ten laste van de Enecogelden is een bestemmingsreserve "lagere rente langlopende leningen O/G" gevormd, om de lasten van de rente van de langlopende leningen te verlagen. Het bedrag dat jaarlijks vrijvalt neemt ieder jaar af. | -292 | - |
Renteresultaat: De niet afgeronde berekende omslagrente bedraagt voor het begrotingsjaar 2023 1,10%. De doorberekende rente aan investeringen bedraagt 1,15%. Hierdoor ontstaat een voordelig renteresultaat. | - | 3.716 |
Renteresultaat: De niet afgeronde berekende omslagrente bedraagt voor het begrotingsjaar 2023 1,10%. De doorberekende rente aan investeringen bedraagt 1,50%. Hierdoor ontstaat een voordelig renteresultaat. | -3.760 | - |
Overig | -1 | -5 |
061 OZB Woningen | ||
Bezwaar en beroep: Het inhuurbudget voor bezwaar & beroep is in 2022 volledig ingezet. In 2023 is deze wederom beschikbaar en is begroot op taakveld OZB woningen. | - | -38 |
OZB woningen: De lasten en baten OZB woningen zijn bijgesteld naar de verwachte personele inzet en de vastgestelde prijsindex conform kadernota 2022. | 213 | -57 |
Overig | -0 | -1 |
062 OZB Niet woningen | ||
OZB niet-woningen: De lasten en baten OZB niet-woningen zijn bijgesteld naar de verwachte personele inzet en de vastgestelde prijsindex conform kadernota 2022. | 39 | 75 |
Overig | -2 | -3 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 0 | -0 |
064 Belasting overig | ||
Motie afschaffen hondenbelasting: Conform de vastgestelde motie van de raad bij de vaststelling van de kadernota 2022 wordt de hondenbelasting afgeschaft per 2023. Bijbehorende begrote baten en lasten worden afgeraamd, per saldo betekent dit een nadeel van €131.000. | -140 | 9 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Belastingen overige. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 44 |
Overig | 0 | -1 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Inkomsten algemene uitkering: De toename van de inkomsten ten opzichte van 2022 is een saldo dat is ontstaan uit de accressen zoals die o.a. in de meicirculaire 2022 zijn gepubliceerd, de compensatie voor loon- en prijscompensatie en de (nadelige) gevolgen van het herverdeeleffect op de compensatie voor gestegen kosten in de jeugdzorg. Tevens draagt de groei van de gemeente bij aan een jaarlijkse toename van de inkomsten algemene uitkering. | 1.785 | - |
Mutatie reserves: In 2022 zijn een aantal bedragen ten behoeve van corona compensatie ontvangen. Deze zijn toegevoegd aan de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona. In 2023 is dat niet het geval met lagere lasten als gevolg. | - | 139 |
Overig | -0 | -2 |
080 Overige baten en lasten | ||
Mutaties reserves: De betrokken bestemmingsreserves die beschikbaar zijn ter dekking van de afschrijvingslasten zijn geïndexeerd met 4,92% conform de VNG-norm. | -2.292 | 2.292 |
Mutaties reserves: De gemeenten worden gecompenseerd voor de financiële gevolgen van Corona. De Corona compensatie vanuit de decembercirculaire bedraagt € 215.000. | -215 | 215 |
Mutaties reserves: Dit betreft het voordelig resultaat over het boekjaar 2021 na resultaatbestemming. | -8.626 | 8.626 |
Mutaties reserves: Diverse bedrijfsvoering activiteiten gedekt vanuit reserve bedrijfsvoering. | -148 | - |
Mutaties reserves: Door middel van resultaatbestemming is € 852.783 gestort in de reserve " Civiele Kunstwerken". | -852 | 852 |
Mutaties reserves: Een lagere onttrekking aan de algemene reserve in verband met een lage investering. | -92 | 92 |
Mutaties reserves: Het voordelig resultaat op de salarislasten 2021 bedraagt € 1.442.817. Deze is door middel van resultaatbestemming toegevoegd aan de reserve Bedrijfsvoering. | -1.443 | 1.443 |
Mutaties reserves: Ten laste van de algemene reserve is een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld van € 381.000 voor de realisatie van het Sociaal Cultureel Centrum in Pijnacker. | -381 | 381 |
Mutaties reserves: Voor de herstructurering van Katwijkerlaan is een reserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten. | -2.089 | 2.089 |
Mutaties reserves: Voor de nieuwbouw van de Regenboogschool is budget beschikbaar gesteld van € 3.900.000 ter dekking van de afschrijvingslasten. | -3.900 | 3.900 |
Mutaties reserves: Voor het aanschaf van woonunits is een bestemmingsreserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten. | -1.970 | 1.970 |
Stelpost areaal: Ten laste van stelpost areaal heeft formatie uitbreiding plaatsgevonden. | - | 455 |
Stelpost prijsindexatie: Dit betreft het nog niet toegekende deel van de beschikbare middelen voor prijsindexatie, voor het merendeel afkomstig uit de inkomsten meicirculaire 2022. | - | -2.041 |
Uren toerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld " overige baten en lasten". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -229 |
Overig | 6 | -50 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Mutatie reserves: De wet 'modernisering' VPB-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Deze wet houdt in dat overheden vennootschapsbelasting moeten betalen over de winsten, die zij met ondernemersactiviteiten hebben behaald. De winstuitkeringen die worden behaald vanuit het grondbedrijf van de gemeente Pijnacker-Nootdorp vallen onder deze VPB-plicht. De VPB-afdracht wordt gedekt vanuit de algemene reserve. | 588 | -588 |
Overig | 30 | -30 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | -23.317 | 21.059 |
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Incidentele baten | ||||
Programma 1 Ruimte en wonen | ||||
Winstuitname grondexploitatie Pijnacker Zuid | 2.395 | 524 | -241 | 1.979 |
Winstuitname grondexploitatie Tuindershof | 1.753 | 1.847 | - | - |
Onttrekking algemene reserve i.v.m. voeding voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 166 | 154 | 398 | 28 |
Onttrekking bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet | 176 | - | - | - |
Totaal programma 1 Ruimte en wonen | 4.490 | 2.525 | 157 | 2.007 |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | ||||
Winstuitname grondexploitatie Boezem Oost | 805 | 330 | 357 | 241 |
Winstuitname grondexploitatie Bedrijvenpark Heron | 1.143 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 1.948 | 330 | 357 | 241 |
Programma 3 Mobiliteit | ||||
Dekking algemene reserve t.b.v. aanleg Metropolitane fietsroutes (zaaknr. 1194524) | 1.020 | - | - | - |
Totaal programma 3 Mobiliteit | 1.020 | 0 | 0 | 0 |
Programma 4 Groen en recreatie | ||||
Dekking algemene reserve t.b.v. uitvoering kaderstellende nota Omgevingsprogramma groen (zaaknr. 1334348) | 75 | - | - | - |
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 75 | 0 | 0 | 0 |
Programma 5 Onderwijs | ||||
Dekking bestemmingsreserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart (zaaknr. 1250790) | 159 | 159 | - | - |
Totaal programma 5 Onderwijs | 159 | 159 | 0 | 0 |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | ||||
Dekking bestemmingsreserve Tijdelijke sportvoorziening Jan Jansen Sporthal (zaaknr.1223509) | 300 | - | - | - |
Reserve huisvesting statushouders i.v.m. dekking Inhuur coördinator inburgering (zaaknr. 1263053) | 28 | - | - | - |
Dekking reserve financiële gevolgen Corona i.v.m. sociaal en mentaal welzijn (zaaknr. 1266141) | 24 | - | - | - |
Bijdrage SPUK LPA 2022/2023 (zaaknr. 1257010) | 30 | - | - | - |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 382 | 0 | 0 | 0 |
Programma 7 Individuele voorzieningen | ||||
Dekking reserve Sociaal Domein t.b.v. Wmo consulenten (zaaknr. 1358729) | 211 | - | - | - |
Dekking reserve Sociaal Domein i.v.m. uitvoering interventieplan sociaal domein P6 en P8 (zaaknr. 1222903) | 155 | 170 | - | - |
Dekking Bestemmingsreserve Beschermd Wonen/Beschermd Thuis | 80 | - | - | - |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 446 | 170 | 0 | 0 |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | ||||
Nv.t. | ||||
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Dekking bestemmingsreserve bedrijfsvoering t.b.v. formatiebesluit (zaaknr. 1337571) | 51 | - | - | - |
Onttrekking algemene reserve ter dekking van afdracht Vennootschapsbelasting | 1.524 | 675 | 29 | 555 |
Onttrekking reserve bedrijfsvoering ter dekking van Organisatie & ontwikkelbudget | 80 | 80 | 80 | - |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 1.655 | 755 | 109 | 555 |
Totaal Incidentele baten | 10.176 | 3.939 | 623 | 2.803 |
Incidentele lasten | ||||
Programma 1 Ruimte en wonen | ||||
Storting algemene reserve winstuitname Pijnacker Zuid | 2.395 | 524 | - | 1.979 |
Storting algemene reserve winstuitname Tuindershof | 1.753 | 1.847 | - | - |
Storting voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 166 | 154 | 157 | 28 |
Uitgaven implementatie Omgevingswet | 176 | 0 | - | - |
Storting algemene reserve, saldo Huisvesting statushouders | 133 | 133 | 133 | 133 |
Totaal programma 1 Ruimte en wonen | 4.623 | 2.658 | 290 | 2.140 |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | ||||
Storting algemene reserve winstuitname Boezem Oost | 805 | 330 | 357 | 241 |
Storting algemene reserve winstuitname Bedrijvenpark Heron | 1.143 | - | - | - |
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 1.948 | 330 | 357 | 241 |
Programma 3 Mobiliteit | ||||
Aanleg Metropolitane fietsroutes (zaaknr. 1194524) | 1.020 | - | - | - |
Totaal programma 3 Mobiliteit | 1.020 | 0 | 0 | 0 |
Programma 4 Groen en recreatie | ||||
Uitvoering kaderstellende nota Omgevingsprogramma groen (zaaknr. 1334348) | 75 | - | - | - |
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 75 | 0 | 0 | 0 |
Programma 5 Onderwijs | ||||
Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart (zaaknr. 1250790) | 159 | 159 | - | - |
Totaal programma 5 Onderwijs | 159 | 159 | 0 | 0 |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | ||||
Tijdelijke sportvoorziening Jan Jansen Sporthal (zaaknr. 1223509) | 300 | - | - | - |
Inhuur coördinator inburgering (zaaknr. 1263053) | 28 | - | - | - |
Uitgaven sociaal en mentaal welzijn (zaaknr. 1266141) | 24 | - | - | - |
Bijdrage SPUK LPA 2022/2023 (zaaknr. 1257010) | 30 | - | - | - |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 382 | 0 | 0 | 0 |
Programma 7 Individuele voorzieningen | ||||
Uitbreiding Wmo consulenten (zaaknr. 1358729) | 211 | - | - | - |
Uitvoering interventieplan sociaal domein P6 en P8 (zaaknr. 1222903) | 155 | 170 | - | - |
Tijdelijke casuïstiek bescherm wonen | 80 | - | - | - |
Bijdrage Programma regionale aanpak Ouderenzorg (zaaknr. 1306097) | 30 | 39 | - | - |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 476 | 209 | 0 | 0 |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | ||||
N.v.t. | ||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Formatiebesluit gedekt vanuit reserve bedrijfsvoering (zaaknr. 1337571) | 51 | - | - | - |
Afdracht Vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties | 1.524 | 675 | 29 | 555 |
Incidentele aanvulling Organisatie & ontwikkelbudget | 80 | 80 | 80 | - |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 1.655 | 755 | 109 | 555 |
Totaal Incidentele lasten | 10.339 | 4.111 | 756 | 2.936 |
Op basis van de huidige begroting, kadernota, tussentijdse ontwikkelingen en de plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat het begrotingssaldo 2023 eindigt met een structureel afgerond resultaat van € 2.646.000 voordelig. Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten).Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisten van de toezichthouder.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Totaal resultaat | 2.483 | 3.173 | 3.492 | -3.845 |
Saldo incidentele baten en lasten | 163 | 172 | 133 | 133 |
Resultaat gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten | 2.646 | 3.345 | 3.625 | -3.712 |
Tabel structurele onttrekkingen en stortingen reserves
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Programma |
---|---|---|---|---|---|
Structurele onttrekking ter dekking van de kapitaallasten | 6.058 | 4.758 | 5.036 | 4.741 | 1,3,4,5,6 en 10 |
Totaal | 6.058 | 4.758 | 5.036 | 4.741 |