Algemene omschrijving

Het programma Onderwijs en kinderopvang bestaat uit drie onderdelen:

  1. Openbaar basisonderwijs;

  2. Onderwijshuisvesting;

  3. Onderwijsbeleid en leerlingzaken, inclusief volwasseneneducatie.

Wat willen we bereiken?

Doelstelling

Passende onderwijs- en opvangvoorzieningen waar kinderen, jongeren en volwassenen zich kunnen ontwikkelen

Wat willen we bereiken

Kinderen en jongeren gaan naar opvang of school en krijgen begeleiding en -als dat nodig is- professionele hulp

Kwalitatief goede volwasseneneducatie

Wat gaan we daarvoor doen

1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving

2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra

3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie

4. Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwasseneneducatie

We willen bereiken dat er basisvoorzieningen zijn, bestaande uit scholen en opvangvoorzieningen, waar kinderen en jongeren zich in hun eigen woon- en leefomgeving zo goed mogelijk kunnen ontwik­kelen. Scholen en kinderopvangorganisaties, samenwerkend in (Integrale) Kindcentra, maar ook maatschappelijke (netwerk)organisaties, helpen ouders en jongeren bij vragen over opvoeden en opgroeien.
Samen met het onderwijs, de kinderopvang en andere kindpartners geven wij invuling aan ons IKC-beleid. Daarnaast werken we samen met het onderwijs, de kinderopvang en onze sport- en preventiepartners aan een gezond Pijnacker-Nootdorp. Deze aanpak is uitgewerkt in het Sportakkoord PN 2023-2026 en de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid PN 2020-2024, waarin ambities zijn geformuleerd en activiteiten, programma's en interventies zijn opgenomen.

We willen dat kinderen en jongeren naar school of opvang gaan. En dat ze daar­bij begeleiding en - als dat nodig is - professionele hulp krijgen. Daarvoor is het belangrijk dat jongeren zijn ingeschreven op een school en daadwerkelijk onderwijs volgen en een startkwalificatie halen. Kinderen en jongeren met (een risico op) onderwijsachterstanden krijgen op de voorschoolse voorzieningen, op school en in de omgeving de nodige ondersteuning en kunnen mogelijke achterstanden inlopen en hun kansen op een succesvolle schoolloopbaan vergroten. De samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven zetten we voort.
Voor volwassenen die dat nodig hebben, is er volwasseneneducatie beschikbaar. We maken daarbij zoveel mogelijk gebruik van lokale partners zoals het Taalhuis. We richten ons op het ontwikkelen en versterken van basisvaardigheden. Dit zijn taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden.