Overzicht van baten en lasten

In dit hoofdstuk zijn diverse (verplichte) financiële overzichten ondergebracht. Deze overzichten geven naast de overzichten per programma inzicht in de exploitatie en de financiële positie. In verband met afronding op duizendtallen kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).

Omschrijving
(bedragen x €1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

01 Ruimte en wonen

-17.280

-26.063

-17.163

-9.191

-8.036

-6.220

02 Economie en glastuinbouw

-6.737

-2.033

-9.887

-2.746

-889

-889

03 Mobiliteit

-7.289

-7.691

-8.100

-8.161

-8.303

-8.545

04 Groen en recreatie

-6.108

-7.292

-7.561

-7.465

-7.442

-7.647

05 Onderwijs en kinderopvang

-7.048

-6.259

-6.777

-7.134

-7.367

-7.406

06 Collectieve voorzieningen

-23.267

-20.956

-16.905

-16.026

-15.821

-17.191

07 Individuele voorzieningen

-45.374

-44.929

-46.886

-44.745

-44.124

-44.124

08 Veiligheid en duurzaamheid

-22.400

-24.534

-23.509

-22.774

-22.831

-22.935

09 Bestuur en dienstverlening

-6.242

-6.309

-6.440

-6.440

-6.361

-6.361

10 Algemene dekkingsmiddelen

-5.777

-7.627

-7.637

-12.269

-17.450

-22.102

Overhead

-15.892

-17.335

-18.794

-18.946

-19.042

-19.285

VpB

-3.790

-518

-1.055

-587

-69

-182

Bedrag onvoorzien

0

-103

-103

-103

-103

-103

Totaal lasten

-167.204

-171.650

-170.817

-156.586

-157.839

-162.990

01 Ruimte en wonen

-3.668

-1.778

-2.566

-1.734

-409

-861

02 Economie en glastuinbouw

-2.203

-424

-1.785

-748

0

0

03 Mobiliteit

-4.297

0

0

0

0

0

04 Groen en recreatie

0

-185

0

0

0

0

06 Collectieve voorzieningen

-207

-2.235

-13.591

0

0

0

07 Individuele voorzieningen

-588

-375

-97

0

0

0

08 Veiligheid en duurzaamheid

0

217

0

0

0

0

10 Algemene dekkingsmiddelen

-32.043

-24.601

-269

-307

-1.147

-3.537

Totaal lasten inclusief reserves

-210.210

-201.031

-189.125

-159.375

-159.395

-167.387

01 Ruimte en wonen

24.705

25.101

15.841

5.652

5.787

4.465

02 Economie en glastuinbouw

7.532

1.374

10.639

2.507

278

283

03 Mobiliteit

654

216

217

217

217

217

04 Groen en recreatie

400

738

349

274

274

274

05 Onderwijs en kinderopvang

1.968

1.296

1.252

1.253

1.339

1.389

06 Collectieve voorzieningen

12.721

6.335

2.309

2.080

1.529

1.529

07 Individuele voorzieningen

9.799

9.047

9.008

8.983

9.008

9.033

08 Veiligheid en duurzaamheid

16.881

16.273

16.842

16.361

16.766

16.568

09 Bestuur en dienstverlening

834

790

790

790

790

790

10 Algemene dekkingsmiddelen

102.168

104.331

111.451

112.290

116.328

120.055

Overhead

383

0

0

0

0

0

Totaal baten

178.045

165.500

168.697

150.407

152.315

154.602

01 Ruimte en wonen

898

455

1.237

2.637

211

170

02 Economie en glastuinbouw

99

0

0

0

0

0

03 Mobiliteit

4.978

612

528

349

308

348

04 Groen en recreatie

294

125

120

60

60

235

05 Onderwijs en kinderopvang

1.287

1.300

1.743

2.034

2.217

2.245

06 Collectieve voorzieningen

1.462

4.024

15.179

893

910

1.250

07 Individuele voorzieningen

1.831

1.618

766

668

25

0

08 Veiligheid en duurzaamheid

556

1.554

136

136

106

90

09 Bestuur en dienstverlening

8

0

0

0

0

0

10 Algemene dekkingsmiddelen

34.829

27.143

1.724

1.517

2.247

4.729

Overhead

0

0

0

0

0

VpB

1.074

517

1.055

587

69

182

Totaal baten inclusief reserves

225.360

202.848

191.185

159.288

158.468

163.851

Saldo

15.150

1.817

2.060

-88

-927

-3.537

Overzicht baten en lasten rekening 2023, begroting na wijziging 2024 en begroting 2025.

Programmaveld
(bedragen x €1.000)

Rekening
2023

Begroting na wijziging
2024

Begroting
2025

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-17.280

24.705

7.425

-26.063

25.101

-962

-17.163

15.841

-1.322

02 Economie en glastuinbouw

-6.737

7.532

796

-2.033

1.374

-659

-9.887

10.639

752

03 Mobiliteit

-7.289

654

-6.635

-7.691

216

-7.475

-8.100

217

-7.883

04 Groen en recreatie

-6.108

400

-5.708

-7.292

738

-6.554

-7.561

349

-7.212

05 Onderwijs en kinderopvang

-7.048

1.968

-5.081

-6.259

1.296

-4.963

-6.777

1.252

-5.525

06 Collectieve voorzieningen

-23.267

12.721

-10.546

-20.956

6.335

-14.622

-16.905

2.309

-14.596

07 Individuele voorzieningen

-45.374

9.799

-35.575

-44.929

9.047

-35.882

-46.886

9.008

-37.878

08 Veiligheid en duurzaamheid

-22.400

16.881

-5.518

-24.534

16.273

-8.261

-23.509

16.842

-6.667

09 Bestuur en dienstverlening

-6.242

834

-5.408

-6.309

790

-5.519

-6.440

790

-5.650

Subtotaal programma's

-141.744

75.494

-66.250

-146.067

61.169

-84.898

-143.229

57.247

-85.982

10 Algemene dekkingsmiddelen

-5.777

102.168

96.391

-7.627

104.331

96.704

-7.637

111.451

103.813

Overhead

-15.892

383

-15.509

-17.335

0

-17.335

-18.794

0

-18.794

VpB

-3.790

0

-3.790

-518

0

-518

-1.055

0

-1.055

Bedrag onvoorzien

0

0

0

-103

0

-103

-103

0

-103

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-25.460

102.551

77.091

-25.583

104.331

78.748

-27.588

111.451

83.862

Totaal saldo van lasten en baten

-167.204

178.045

10.841

-171.650

165.500

-6.150

-170.817

168.697

-2.120

Mutatie reserves

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-3.668

898

-2.770

-1.778

455

-1.323

-2.566

1.237

-1.329

02 Economie en glastuinbouw

-2.203

99

-2.104

-424

0

-424

-1.785

0

-1.785

03 Mobiliteit

-4.297

4.978

681

0

612

612

0

528

528

04 Groen en recreatie

0

294

294

-185

125

-60

0

120

120

05 Onderwijs en kinderopvang

0

1.287

1.287

0

1.300

1.300

0

1.743

1.743

06 Collectieve voorzieningen

-207

1.462

1.255

-2.235

4.024

1.789

-13.591

15.179

1.588

07 Individuele voorzieningen

-588

1.831

1.243

-375

1.618

1.243

-97

766

669

08 Veiligheid en duurzaamheid

0

556

556

217

1.554

1.771

0

136

136

09 Bestuur en dienstverlening

8

8

0

0

0

0

0

0

Subtotaal programma's

-10.963

11.413

450

-4.781

9.689

4.908

-18.040

19.709

1.669

10 Algemene dekkingsmiddelen

-32.043

34.829

2.786

-24.601

27.143

2.542

-269

1.724

1.455

Overhead

0

0

0

0

0

0

VpB

0

1.074

1.074

0

517

517

0

1.055

1.055

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-32.043

35.902

3.859

-24.601

27.660

3.059

-269

2.779

2.510

Mutatie reserves

-43.006

47.315

4.309

-29.381

37.348

7.967

-18.308

22.488

4.179

Resultaat

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-20.947

25.602

4.655

-27.841

25.556

-2.285

-19.729

17.078

-2.651

02 Economie en glastuinbouw

-8.940

7.631

-1.308

-2.457

1.374

-1.083

-11.672

10.639

-1.033

03 Mobiliteit

-11.586

5.633

-5.954

-7.691

829

-6.863

-8.100

746

-7.354

04 Groen en recreatie

-6.108

694

-5.414

-7.477

863

-6.614

-7.561

468

-7.092

05 Onderwijs en kinderopvang

-7.048

3.255

-3.794

-6.259

2.596

-3.663

-6.777

2.995

-3.782

06 Collectieve voorzieningen

-23.475

14.183

-9.292

-23.191

10.358

-12.833

-30.496

17.488

-13.008

07 Individuele voorzieningen

-45.962

11.630

-34.332

-45.304

10.665

-34.639

-46.984

9.774

-37.210

08 Veiligheid en duurzaamheid

-22.400

17.437

-4.963

-24.318

17.827

-6.491

-23.509

16.978

-6.531

09 Bestuur en dienstverlening

-6.242

842

-5.400

-6.309

790

-5.519

-6.440

790

-5.650

Subtotaal programma's

-152.707

86.907

-65.800

-150.848

70.857

-79.990

-161.268

76.955

-84.313

10 Algemene dekkingsmiddelen

-37.820

136.997

99.176

-32.228

131.473

99.246

-7.906

113.175

105.269

Overhead

-15.892

383

-15.509

-17.335

0

-17.335

-18.794

0

-18.794

VpB

-3.790

1.074

-2.717

-518

517

-1

-1.055

1.055

0

Bedrag onvoorzien

0

0

0

-103

0

-103

-103

0

-103

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-57.503

138.453

80.950

-50.184

131.991

81.807

-27.857

114.229

86.372

Resultaat

-210.210

225.360

15.150

-201.031

202.848

1.817

-189.125

191.185

2.060

Begrotingsverschil 2024-2025

Onderstaand wordt per programma het bruto verschil van baten en lasten tussen de begroting na wijziging 2024 en de primaire begroting 2025 weergegeven. Het totaalverschil bedraagt € 243.000. (Voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).

Programmaveld
(bedragen x €1.000)

Begroting na wijziging
2024

Begroting
2025

Verschil

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-26.063

25.101

-962

-17.163

15.841

-1.322

8.900

-9.260

-360

02 Economie en glastuinbouw

-2.033

1.374

-659

-9.887

10.639

752

-7.854

9.265

1.411

03 Mobiliteit

-7.691

216

-7.475

-8.100

217

-7.883

-409

1

-408

04 Groen en recreatie

-7.292

738

-6.554

-7.561

349

-7.212

-269

-389

-658

05 Onderwijs en kinderopvang

-6.259

1.296

-4.963

-6.777

1.252

-5.525

-518

-44

-562

06 Collectieve voorzieningen

-20.956

6.335

-14.622

-16.905

2.309

-14.596

4.051

-4.026

26

07 Individuele voorzieningen

-44.929

9.047

-35.882

-46.886

9.008

-37.878

-1.957

-39

-1.996

08 Veiligheid en duurzaamheid

-24.534

16.273

-8.261

-23.509

16.842

-6.667

1.025

569

1.594

09 Bestuur en dienstverlening

-6.309

790

-5.519

-6.440

790

-5.650

-131

0

-131

Subtotaal programma's

-146.067

61.169

-84.898

-143.229

57.247

-85.982

2.839

-3.922

-1.084

10 Algemene dekkingsmiddelen

-7.627

104.331

96.704

-7.637

111.451

103.813

-10

7.120

7.110

Overhead

-17.335

0

-17.335

-18.794

0

-18.794

-1.459

0

-1.459

VpB

-518

0

-518

-1.055

0

-1.055

-536

0

-536

Bedrag onvoorzien

-103

0

-103

-103

0

-103

0

0

0

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-25.583

104.331

78.748

-27.588

111.451

83.862

-2.005

7.120

5.114

Mutatie reserves

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-1.778

455

-1.323

-2.566

1.237

-1.329

-788

782

-6

02 Economie en glastuinbouw

-424

0

-424

-1.785

0

-1.785

-1.361

0

-1.361

03 Mobiliteit

0

612

612

0

528

528

0

-84

-84

04 Groen en recreatie

-185

125

-60

0

120

120

185

-5

180

05 Onderwijs en kinderopvang

0

1.300

1.300

0

1.743

1.743

0

443

443

06 Collectieve voorzieningen

-2.235

4.024

1.789

-13.591

15.179

1.588

-11.356

11.155

-201

07 Individuele voorzieningen

-375

1.618

1.243

-97

766

669

278

-852

-575

08 Veiligheid en duurzaamheid

217

1.554

1.771

0

136

136

-217

-1.418

-1.635

09 Bestuur en dienstverlening

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Subtotaal programma's

-4.781

9.689

4.908

-18.040

19.709

1.669

-13.259

10.020

-3.239

10 Algemene dekkingsmiddelen

-24.601

27.143

2.542

-269

1.724

1.455

24.332

-25.418

-1.086

Overhead

0

0

0

0

0

0

0

0

0

VpB

0

517

517

0

1.055

1.055

0

537

537

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-24.601

27.660

3.059

-269

2.779

2.510

24.332

-24.881

-549

Resultaat

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 Ruimte en wonen

-27.841

25.556

-2.285

-19.729

17.078

-2.651

8.112

-8.478

-366

02 Economie en glastuinbouw

-2.457

1.374

-1.083

-11.672

10.639

-1.033

-9.215

9.265

50

03 Mobiliteit

-7.691

829

-6.863

-8.100

746

-7.354

-409

-83

-492

04 Groen en recreatie

-7.477

863

-6.614

-7.561

468

-7.092

-84

-395

-478

05 Onderwijs en kinderopvang

-6.259

2.596

-3.663

-6.777

2.995

-3.782

-518

399

-120

06 Collectieve voorzieningen

-23.191

10.358

-12.833

-30.496

17.488

-13.008

-7.305

7.130

-175

07 Individuele voorzieningen

-45.304

10.665

-34.639

-46.984

9.774

-37.210

-1.679

-891

-2.571

08 Veiligheid en duurzaamheid

-24.318

17.827

-6.491

-23.509

16.978

-6.531

808

-849

-41

09 Bestuur en dienstverlening

-6.309

790

-5.519

-6.440

790

-5.650

-131

0

-131

Subtotaal programma's

-150.848

70.857

-79.990

-161.268

76.955

-84.313

-10.421

6.098

-4.323

10 Algemene dekkingsmiddelen

-32.228

131.473

99.246

-7.906

113.175

105.269

24.322

-18.299

6.023

Overhead

-17.335

0

-17.335

-18.794

0

-18.794

-1.459

0

-1.459

VpB

-518

517

-1

-1.055

1.055

0

-536

537

1

Bedrag onvoorzien

-103

0

-103

-103

0

-103

0

0

0

10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien

-50.184

131.991

81.807

-27.857

114.229

86.372

22.327

-17.761

4.565

Resultaat

-201.031

202.848

1.817

-189.125

191.185

2.060

11.906

-11.663

243

De analyse op de verschillen tussen de begroting 2024 en 2025 per programma is als volgt:

Programma / taakveld
(bedrag × € 1.000)

Baten

Lasten

810 Ruimte en leefomgeving

Participatiebeleid: In 2024 is een deel van het in 2023 beschikbaar gestelde uitvoeringsbudget participatiebeleid (ad 250.000) ingezet voor formatie-uitbreiding. In 2025 is in het kader van de toekomstbestendige gemeentefinanciën (KN - Participatiebeleid beperken beslispunt 4) het restant vrijgevallen.

-

60

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Ruimte en Leefomgeving. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-299

Overig

2

34

820 Grondexploitatie

Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van de grondexploitaties op basis van de actualisatie per 01-07-2024. In 2025 is een winstuitname begroot van € 1.489.000 voor Pijnacker-Zuid en € 944.000 voor Tuindershof. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid.

-9.337

9.337

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve.
Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-834

767

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld grondexploitaties. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-102

Overig

-1

90

830 Wonen en Bouwen

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve.
Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

90

-92

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Wonen en bouwen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-72

Overig

0

-9

Totaal 01 Ruimte en wonen

-8.478

8.112

310 Economische ontwikkeling

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Economische ontwikkeling. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-158

Overig

-

32

320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van de grondexploitaties bedrijventerreinen op basis van de actualisatie per 01-07-2024. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid.

9.258

-9.258

Overig

-0

0

330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Accountmanagement: In 2024 is eenmalig geld beschikbaar gesteld voor de Tour Feminin (110.000); deze post valt vrij met de Najaarsnota 24.

-

110

Overig

1

18

340 Economische promotie

Overig

6

40

Totaal 02 Economie en glastuinbouw

9.265

-9.215

210 Verkeer en vervoer

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve.
Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze
begroting.

30

-30

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-313

Kapitaallasten: Vanaf 2023 is de onderuitputting van de investeringsplanning een continue aandachtspunt. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. Door middel van een stelpost zijn de kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte realistischer begroot. De invulling wordt in de periode tot de Begroting 2026 uitgewerkt.

-

102

Mutaties reserves: De inzet van de bestemmingsreserve reserve degeneratie ten behoeve herstel van bestrating neemt in 2025 af ten opzichte van 2024.

-70

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en vervoer. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-159

Overig

-43

17

220 Parkeren

Overig

-

-25

Totaal 03 Mobiliteit

-83

-409

570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Beheerplan baggeren: Met het verwerken van de financiele gevolgen van het beheerplan baggeren in 2024 is de bijdrage vanuit het gemeentelijk rioleringsplan als aparte inkomst begroot.

-205

-

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-21

Mutaties reserves: Eenmalige extra storting in de voorziening baggeren vanwege negatief saldo.

85

-85

Resultaatbestemming: In 2024 is eenmalig budget beschikbaar gesteld vauit het beheerplan Water & Klimaat.

-73

73

Subsidies: In 2024 is eenmalig een afkoopsom begroot vanuit Provincie inzake Weidevogelgebied.

-185

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Groen en recreatie. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-92

Overig

-17

41

Totaal 04 Groen en recreatie

-395

-84

420 Onderwijshuisvesting

Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

601

-601

Huisvesting: Voor het Stanislas College is eenmalig budget toegekend in 2024 voor sloop en bouwrijp maken.

-

135

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-115

Onderwijshuisvesting: Kosten voor tijdelijke huisvesting van de Schatkaart in 2024 ten laste van de algemene reserve.

-159

159

Vergoeding: Voor de jaren 2022-2024 is verhuisvergoeding toegekend.

-

50

Verhuur accommodaties: Op basis van de geplande nieuwbouw worden de huurinkomsten vanaf 2025 hoger door oplevering van de Schatkaart, Casa en de Mariaschool.

40

-

Overig

2

-34

430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

SPUK: Door een nieuwe verdeelsystematiek van het Rijk is in 2024 extra budget toegekend voor onderwijsachterstandenbeleid.

-85

85

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-121

Overig

-0

-76

Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang

399

-518

510 Sportbeleid en activering

Overig

-0

-44

520 Sportaccommodaties

Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

278

-278

Kapitaallasten: De hogere/lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-177

Mutaties reserves: Extra dotatie in voorziening buitensport in 2024 obv nieuw beheerplan.

-150

-

Mutaties reserves: Incidentele huurlasten in 2024 voor tijdelijke sporthal ivm bouw Jan Janssenhal gedekt uit de algemene reserve.

-199

199

Mutaties reserves: Invulling van het amendement 'toekomstbestendige sportverenigingen' bij het beheerplan 'sportvelden 2024-2027.

-1.000

1.000

Mutaties reserves: Op basis van het beheerplan 'sportvelden 2024-2027' is in 2024 eenmalig een storting gedaan in de bestemmingsreserve 'afschrijvingslasten onderbouw kunstgrasvelden'.

-1.235

1.235

Mutaties voorziening: Extra dotatie in voorziening buitensport in 2024 obv nieuw beheerplan.

-

150

Overig

33

-27

530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting.

660

-660

Mutaties reserves: Voor het Sociaal Cultureel Centrum Pijnacker is een bestemmingsreserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten.

13.591

-13.591

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-113

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Sportaccommodaties. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

46

Overig

-34

-11

550 Cultureel erfgoed

Overig

-

-3

560 Media

Overig

-

-56

610 Samenkracht en burgerparticipatie

Coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang: Conform collegevoorstel "Vluchtelingenopvang, Har-regeling en inzet sociaal domein"(zaaknr.1436534) is budget beschikbaar gesteld voor extra capaciteit voor Coördinatie en uitvoering voor vluchtelingenopvang binnen het Sociaal domein. De kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve Vluchtelingen en asielopvang.

-87

87

Opvang Oekrainers: Conform collegevoorstel "Besluit extra opvangplekken Oekräinse vluchtelingen en verlenging crisisnoodopvang" (zaaknr.1457122) is besloten om in totaal 190 opvangplekken te creëren voor de Oekrainse ontheemden. De kosten worden vergoed via de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekräine door het ministerie van Justitie en Veiligheid.

-3.929

3.929

Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is bij de jaarrekening 2023 € 175.000 budget beschikbaar gesteld ter dekking van tijdelijke formatie voor het uitvoeren van het onderzoek naar mogelijkheden van asielopvang.

-175

175

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

230

Overig

-118

-108

620 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Maatwerkbudget: Vanuit het Actieplan Bestaanszekerheid is voor de jaren 2023 en 2024 vanuit de bestemmingsreserve Maatregelen Bestaanszekerheid € 100.000 toegevoegd aan het reguliere maatwerkbudget. Vanaf 2025 is dit niet langer het geval met lagere baten vanuit de reserve en lagere lasten op het maatwerkbudget als gevolg.

-100

100

Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is bij de jaarrekening 2023 € 348.000 toegekend voor de uitvoering van de KOT-regeling.

-348

348

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Toegang en eerstelijnsvoorzieningen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

413

Overig

-

-29

710 Volksgezondheid

Subsidie: Conform de subsidielijst zijn de subsidies voor maatschappelijke voorzieningen bijgesteld (zaaknr.1464583).

-

-103

Overig

-58

-18

750 Begraafplaatsen en crematoria

Overig

0

0

Totaal 06 Collectieve voorzieningen

7.130

-7.305

630 Inkomensregelingen

Actieplan Bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025.

-385

-

Actieplan bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025.

-

385

Armoedebestrijding: Extra budget voor een bredere inzet van het Sport- en Cultuurfonds zorgt voor hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024.

-

-46

Bijstandsuikeringen: Omdat de doeluitkering van het Rijk in 2023 en 2024 niet toereikend was is er vanuit de algemene middelen € 1 miljoen toegevoegd aan het budget voor de uitbetaling van bijstandsuitkeringen. Omdat de rijksbijdrage de kostenstijging van de gemeente volgt (t-2) wordt er in 2025 geen rekening meer gehouden met de inzet van eigen middelen.

-

1.000

Energietoeslag: In 2024 is het restantbudget (hogere uitgaven) Energietoeslag 2023 ingezet vanuit het resultaat van de jaarrekening 2023 (hogere inkomsten). Dit is incidenteel van aard.

-614

614

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-23

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-125

Overig

0

-0

640 WSW en beschut werk

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-19

Overig

-

0

650 Arbeidsparticipatie

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

170

Overig

-

-0

660 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-102

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-70

index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-118

Overig

-

-2

671A Hulp bij het huishouden (WMO)

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-206

index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-234

Overig

-

-1

671B Begeleiding (WMO)

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-134

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-129

Toename begeleiding: Bij het opstellen van de begroting 2024 is op het budget Wmo begeleiding meerjarig rekening gehouden met een bovengemiddelde groei van het gebruik van deze voorziening en is er vanaf jaarschijf 2025 € 150.000 toegevoegd aan het budget.

-

-150

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-248

Overig

-

-1

671C Dagbesteding (WMO)

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-6

Overig

-

0

672A Jeugdhulp begeleiding

Besparingsverlies Jeugd: Kostenbesparing uit hervormingen in de jeugdhulp die door het Rijk zijn opgelegd zijn door het Rijk ook al verrekend met inkomsten uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze konden tot op heden niet concreet worden ingevuld door gemeenten zodat voor 2023 en 2024 de verrekening is teruggedraaid in de meicirculaires van die jaren. Het resultaat van die hervorming voor 2024 (€ 160.000 beoogde besparing) wordt pas in de Najaarsnota 2024 teruggedraaid, dit leidt in deze vergelijking tot hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024.

-

-160

Incidentele budgetten: In 2024 waren er nog incidentele budgetten beschikbaar voor de uitvoering van het eerste Interventieplan Grip op het Sociaal Domein. Deze zijn er in 2025 niet meer waardoor de begrote kosten 2025 lager zijn.

-

278

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-110

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-67

Reservemutaties: Vanuit bestemmingsreserves zijn stortingen opgenomen voor kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersingsmaatregelen.

111

-262

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-735

Overig

0

0

672B Jeughulp behandeling

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-31

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-45

Overig

-

-0

672C Jeugdhulp dagbesteding

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-102

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-39

Overig

-

-0

672D Jeugdhulp zonder verblijf overig

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-3

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-27

Overig

-4

-0

673A Pleegzorg

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-15

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-43

Overig

-

0

673B Gezinsgericht

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-6

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-17

Overig

-

-1

673C Jeughulp met verblijf overig

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-85

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-48

Overig

-

-0

674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-260

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-229

Overig

-

3

674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-98

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-104

Overig

-

0

674C Gesloten plaatsing

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-11

Overig

-

0

681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-17

Overig

-

0

682A Jeugdbescherming

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-12

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-26

Overig

-

-0

682B Jeugdreclassering

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-3

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-3

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

42

Overig

-

0

Totaal 07 Individuele voorzieningen

-891

-1.679

110 Crisisbeheersing en brandweer

Gemeenschappelijke regelingen: Op basis van de ontwerpbegroting 2025 van de veiligheidsregio Haaglanden is de bijdrage verhoogd.

-

-365

Mutaties reserves: In 2024 is de voorziening 'FLO brandweer' omgezet in een bestemmingsreserve 'FLO brandweer'.

-

-217

Mutaties reserves: Op basis van de personele planning voor het functioneel leeftijdsontslag van de veiligheidsregio Haaglanden worden de uitgaven geraamd. Deze worden gedekt uit de bestemmingsreserve 'FLO brandweer'. Voor 2025 wordt een lagere bijdrage verwacht.

-206

206

Overig

-

-1

120 Openbare orde en veiligheid

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Openbare orde en veiligheid. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-101

Overig

2

51

720 Riolering

Gemeenschappelijke regelingen: Als gevolg van prijsstijgingen voor materiaal en uren en de vertraagde vervanging zijn de kosten van de gemalendienst toegenomen. Deze worden doorberekend aan de deelnemers.

190

-190

Kostendekkend taakveld riolering: Hogere baten door areaaluitbreiding.

147

-

Kostendekkend taakveld riolering: Op basis van de vastgestelde uitgangspunten voor de kostendekkendheidsberekening in het i GRP 2023-2026 wordt de storting in de egalisatievoorziening riolering bijgesteld.

-

410

Kostendekkend taakveld riolering:: Door kostenstijging van materialen en uren en meer onderhoud door vertraagde vervanging is de bijdrage aan de gemalendienst toegenomen. Door sterk gestegen energieprijzen zijn de kosten voor elekrische aansturen van de gemalen gestegen.
De kapitaallasten vallen hoger uit als gevolg van de actualisatie van de investeringsplanning.

-

-360

Overig

17

33

730 Afval

Kostendekkend taakveld afvalinzameling: Als gevolg van een hogere Dienstverleningsovereenkomst en areaaluitbreiding nemen de lasten en baten van het taakveld afvalinzameling toe.

397

-318

Overig

-8

-27

740 Milieubeheer

Duurzaamheidsbudget: Voor 2024 is € 500.000 ter beschikking geteld voor isolatie van oudere woningen (zaaknr.1402601).

-

500

Mutatie reserve: In 2024 is budget toegekend voor een duurzaamheidscoach voor bedrijven (terreinen).

-150

150

Mutatie reserve: Vanuit de bestemmingsreserve Energieneutrale gemeente wordt in 2024 € 527.000 ingezet voor Energietransitie, Warmtetransitie en communicatiemiddelen.

-527

527

Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is bij de jaarrekening 2023 € 500.000 beschikbaar gesteld voor isolatie van oudere woningen.

-500

500

SPUK: Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma.

-184

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een lagere urentoerekening aan het taakveld Milieubeheer. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-97

Overig

-27

107

Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid

-849

808

012 Bestuur

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Bestuur. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-129

Overig

-

-58

020 Burgerzaken

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Burgerzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

87

Wet Open Overheid: Vanuit de Algemene Uitkering te ontvangen.

-

-21

Overig

0

-10

Totaal 09 Bestuur en dienstverlening

0

-131

040 Overhead

Kapitaallasten: Vanaf 2023 is de onderuitputting van de investeringsplanning een continue aandachtspunt. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. Door middel van een stelpost zijn de kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte realistischer begroot. De invulling wordt in de periode tot de Begroting 2026 uitgewerkt.

-

243

Mutaties reserves: In 2024 is vanuit de reserve bedrijfsvoering eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de organisatieontwikkeling en toekomstbestendige gemeentefinanciën.

-404

404

Overhead: De overhead is toegenomen door hogere kapitaallasten, verhoging van directe budgetten en salarislasten. Een nadere specificatie staat in hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien.

-

-2.106

Overig

-0

6

050 Treasury

Dividenden: De dividenden zijn bijgesteld conform de Aandeelhoudersvergadering d.d. 27 maart 2024 en de verwachte dividendprognose van Stedin.

-114

-

Mutatie reserve: Ten laste van de algemene reserve is een bestemmingsreserve "lagere rente langlopende O/G" gevormd, om de lasten van de rente van de langlopende leningen te verlagen. Het bedrag dat jaarlijks vrijvalt neemt ieder jaar af.

-269

-

Schatkistbankieren: Stabilisatie saldohoogte schatkistbankieren en de hoogte van de rentetarieven leiden tot hogere renteopbrengsten op tegoeden die de gemeente verplicht uit heeft staan bij de BNG.

1.798

-

Uren toerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere urentoerekening aan het taakveld "Deelnemingen en beleggingen". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-16

Verrekening renteresultaat: Als gevolg van de actualisatie van de grexen.

-

-17

Overig

0

-2

061 OZB Woningen

OZB Woningen: Bij de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een reguliere prijsindex van het CPB van 6,3% in 2025. In verband met een wijziging in de verdeelmaatstaf van de algemene uitkering wordt er ook een extra index van 3% toegepast. Zie verdere toelichting in de paragraaf Lokale Heffingen.

836

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld OZB woningen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-62

Overig

-0

-29

062 OZB Niet woningen

OZB niet woningen: Bij de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een reguliere prijsindex van het CPB van 6,3% in 2025. In verband met een wijziging in de verdeelmaatstaf van de algemene uitkering wordt er ook een extra index van 3% toegepast. Zie verdere toelichting in de paragraaf Lokale Heffingen.

285

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld OZB niet woningen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

35

Overig

-0

-1

063 Parkeerbelasting

Overig

0

-1

064 Belasting overig

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Belasting overig. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-44

Overig

-

-1

070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene uitkering: De inkomsten algemene uitkering uit het gemeentefonds nemen in het algemeen toe als gevolg van het accres (de groei) van het gemeentefonds, compensatie voor loon- en prijsontwikkelingen en de overdracht of intensivering van door het Rijk aan gemeenten overgehevelde taken. Een uitgebreide toelichting op de algemene uitkering is opgenomen in paragraaf 5.2. van het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien.

4.433

-

Overig

-0

-0

080 Overige baten en lasten

Jaarrekeningresultaat: Het jaarrekeningresultaat 2023 wordt toegevoegd aan de algemene reserve.

-15.150

15.150

Mutaties reserves: Aanvullende stortingen in 2024 vanuit de algemene reserve ter dekking van afschrijvingslasten uit diverse bestemmingsreserves.

-1.992

1.992

Mutaties reserves: De voorziening 'Functioneel leeftijdsontslag (FLO)' is in 2024 omgezet in een bestemmingsreserve.

-1.061

1.061

Mutaties reserves: In 2024 is vanuit de algemene reserve eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de invoering van de omgevingswet.

-275

-

Mutaties reserves: In 2024 is vanuit reserves eenmalig budget beschikbaar gesteld voor een kwartiermaker fysiek domein en startnotitie visie op het sociaal domein.

-107

-

Mutaties reserves: Op basis van de aanbesteding van de uitbreiding Stanislas is in 2024 een extra dotatie gedaan van de algemene reserve in de bestemmingsreserve 'Stanislas'.

-375

375

Mutaties reserves: Voor de dekking van de Metropolitane fietsroute is in 2024 een aanvullende storting gedaan van de algemene reserve in de bestemmingsreserve 'Metropolitane fietsroute'.

-1.822

1.822

Resultaatbestemming: Vanuit de algemene reserve is in 2024 de resultaatbestemming 2023 beschikbaar gesteld.

-3.989

3.989

Salarissen: De hogere lasten in 2024 zijn het gevolg van de Cao 2024-2025 die centraal was opgenomen en een deel van de uren voor het sociaal domein die nog niet waren begroot op taakveld sociaal domein. Vanaf 2025 zijn beiden verwerkt.

-

3.300

Salarissen: Een deel van de salarislasten is begroot op het taakveld overige baten en lasten.

-

-1.351

Stelposten: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-1.814

Overig

-92

-70

090 Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting: De winstuitnames die worden gedaan uit de grondexploitaties van de gemeente vallen onder VpB-plicht voor overheidsondernemingen. Voor 2025 is de hoogte van de verwachte VpB-last 2025 aangepast aan de herziene stand van de grondexploitaties per 1 juli 2024. Zie hiervoor ook de paragraaf 7 Grondbeleid. De winstnemingen uit de grondexploitaties en de raming van het benodigde budget voor VpB verlopen via de algemene reserve.

537

-536

Overig

0

-0

Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen

-17.761

22.327

Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Toelichting

Incidentele baten

Programma 1 Ruimte en wonen

Winstuitname grondexploitatie Pijnacker-Zuid

2.433

1.601

276

728

Betreft de tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel.

Onttrekking algemene reserve i.v.m. voeding voorziening nadelige complexen grondexploitaties

168

172

40

De voorziening nadelige complexen grondexploitaties wordt aangevuld vanuit de algemene reserve conform bestendige gedragslijn.

Incidenteel budget uitvoeren grondbeleid

100

-

-

Voor het maken en uitvoeren van grondbeleid is voor de jaren 2023 t/m 2025 een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld, zaaknummer 1419899. Dekking vindt plaats vanuit de reserve bedrijfsvoering.

Voorbereiding Transformatiegebieden

150

-

-

Voor de jaren 2023 t/m 2025 is een budget van €150.000 beschikbaar gesteld vanuit de bestemmingsreserve Transformatiegebieden (zaaknummer 1338566).

Totaal Programma 1 Ruimte en wonen

2.851

1.773

316

728

Programma 2 Economie en glastuinbouw

Winstuitname grondexploitaties

1.785

748

0

0

Tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn incidenteel van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel.

-

-

-

-

Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw

1.785

748

0

0

Programma 3 Mobiliteit

Niet van toepassing

Totaal programma 3 Mobiliteit

0

0

0

0

Programma 4 Groen en recreatie

Niet van toepassing

Totaal programma 4 Groen en recreatie

0

0

0

0

Programma 5 Onderwijs

Niet van toepassing

Totaal programma 5 Onderwijs

0

0

0

0

Programma 6 Collectieve voorzieningen

Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris

202

202

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026.

Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord

23

23

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord.

Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg

21

21

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg.

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering

74

-

-

-

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering (Zaaknr.1436534)

Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen

401

272

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen.

Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen

721

518

0

0

Programma 7 Individuele voorzieningen

Bestaanszekerheid

35

50

25

-

Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode.

Pilot welzijnsondersteuner ouderen huisartsen gedekt uit reserve sociaal domein.

195

-

-

-

Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen worden extra middelen beschikbaar gesteld in de jaren 2023 t/m 2025 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein, zaaknummer 1412047.

Pilot welzijnsondersteuner ouderen huisartsen (vergoeding DSW)

97

-

-

-

Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen ontvangt de gemeente een bijdrage van DSW, zaaknummer 1412047.

Extra inzet individuele begeleiding Jeugd en Wmo

274

-

-

-

Met dekking vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein worden tijdelijk Jeugd en Wmo-taken door eigen mensen uitgevoerd.

Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein

262

-

-

-

Voor de ontwikkeling van een nieuw interventieplan Sociaaal Domein en ondersteuning van de projectorganisatie en nieuwe kostenbeheersingmaarregelen zijn incidentele kosten opgevoerd en voor de dekking middelen vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering ingezet.

Indexering budgetten Sociaal Domein

-

618

-

-

In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Totaal programma 7 Individuele voorzieningen

863

668

25

0

Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energiebeleid CDOKE

859

0

0

0

SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energie CDOKE

Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

859

-

-

-

Programma 9 Bestuur en dienstverlening

N.v.t.

Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening

0

0

0

0

Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten

220

220

220

-

Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend
(Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen).

Vennootschapsbelasting gedekt vanuit algemene reserve

1.055

587

69

182

Betreft de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties.

Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling

209

209

100

0

Er loopt een traject om de organisatie toekomstbestendig te maken. De gemeentelijke huisvesting is hier ook bij betrokken.

Ondernemersfonds

370

370

0

0

Tot en met 2026 bevat het OZB tarief niet-woningen een opslag die is bestemd voor het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp.

RVU-middelen voor 2025 en 2026

332

102

0

0

In de begroting is een budget opgenomen voor de RVU-middelen die worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering

Bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027

-

3.225

5.508

0

Ten laste van de algemene reserve is bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 gevormd.

Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

2.186

4.713

5.897

182

Totaal Incidentele baten

9.266

8.420

6.237

910

Incidentele lasten

Programma 1 Ruimte en wonen

Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties

2.433

1.601

276

728

De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Pijnacker-Zuid wordt afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn.

Storting voorziening nadelige complexen grondexploitaties

168

172

40

0

De voorziening nadelige complexen grondexploitaties wordt aangevuld vanuit de algemene reserve ter dekking van de negatieve grondexploitaties.

Incidenteel budget uitvoeren grondbeleid

100

-

-

-

Voor het maken en uitvoeren van grondbeleid is voor de jaren 2023 t/m 2025 een bedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld, zaaknummer 1419899.

Incidenteel budget i.v.m. voorbereiding Transformatiegebieden

150

-

-

-

Voor de jaren 2023 t/m 2025 is een budget van €150.000 beschikbaar gesteld t.b.v. de voorbereiding van Transformatiegebieden, zaaknummer 1338566.

Transitiekosten opvanglocaties

-

-

-

-

Betreft de financiële afwikkeling van de transitiekosten van de zes opvanglocaties die in 2022 en 2023 zijn gerealiseerd. Vanuit het ministerie van J&V heeft de gemeente een bijdrage ter dekking van de kosten ontvangen.

Saldo exploitatie overig gemeentelijk vastgoed

133

133

133

0

Na een periode waarin kosten voor renovatie en inrichting zijn gemaakt voor gemeentelijk vastgoed, volgt een aantal jaren
waarin de huuropbrengsten de kosten van beheer overstijgen. Zowel de dekking van de kosten als de storting van het jaarlijkse
exploitatieoverschot verloopt via de algemene reserve.

Totaal programma 1 Ruimte en wonen

2.984

1.906

449

728

Programma 2 Economie en glastuinbouw

Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties

1.785

748

-

-

De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties worden afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn.

Ondernemersfonds

370

370

0

0

Tot en met 2026 bevat het OZB tarief niet-woningen een opslag die is bestemd voor het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp.

Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw

2.155

1.118

0

0

Programma 3 Mobiliteit

Niet van toepassing

Totaal programma 3 Mobiliteit

0

0

0

0

Programma 4 Groen en recreatie

Eenmalige storting in voorziening 'Baggeren'

85

-

Op basis van het beheerplan 'Baggeren 2024-2027' vindt in 2025 eenmalig een extra storting plaats in de voorziening 'Baggeren'.

Totaal programma 4 Groen en recreatie

85

0

0

0

Programma 5 Onderwijs

Niet van toepassing

Totaal programma 5 Onderwijs

0

0

0

0

Programma 6 Collectieve voorzieningen

Vluchtelingenopvang, HAR-regeling en inzet SD

51

-

-

-

Budget voor tijdelijke formatie t.b.v. coördinatie en uitvoering Sociaal Domein, zaaknummer 1436534.

Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris

202

202

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026.

Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord

23

23

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord.

Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg

21

21

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg.

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering

74

-

-

-

Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering (Zaaknr.1436534)

Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen

401

272

De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen.

Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen

772

518

0

0

Programma 7 Individuele voorzieningen

Actieplan bestaanszekerheid

35

50

25

-

Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode.

Pilot welzijnsondersteuner ouderen gedekt uit reserve sociaal domein.

195

-

-

-

Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen worden extra middelen beschikbaar gesteld in de jaren 2023 t/m 2025 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein, zaaknummer 1412047.

Pilot welzijnsondersteuner ouderen, vergoeding DSW gestort in bestemmingsreserve sociaal domein

97

-

-

-

Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen ontvangt de gemeente een bijdrage van DSW die wordt gestort in de bestemmingsreserve Sociaal Domein, zaaknummer 1412047.

Extra inzet individuele begeleiding Jeugd en Wmo

274

-

-

-

Met dekking vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein worden tijdelijk Jeugd en Wmo-taken door eigen mensen uitgevoerd.

Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein

262

-

-

-

Voor de ontwikkeling van een nieuw interventieplan Sociaaal Domein en ondersteuning van de projectorganisatie en nieuwe kostenbeheersingmaarregelen zijn incidentele kosten opgevoerd en voor de dekking middelen vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering ingezet.

Indexering budgetten Sociaal Domein

-

618

-

-

In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Totaal programma 7 Individuele voorzieningen

863

668

25

0

Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

Verduurzaming slecht geïsoleerde woningen

0

0

0

0

Inzet van gemeentelijke middelen voor verduurzaming slecht geïsoleerde woningen, Zaaknummer 1402601.

SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energiebeleid CDOKE

859

0

0

0

SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energie CDOKE

Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

859

0

0

0

Programma 9 Bestuur en dienstverlening

N.v.t.

Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening

0

0

0

0

Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten

220

220

220

-

Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend
(Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen). Deze worden gestort in de bestemmingsreserve 'Versterking dienstverlening'

Vennootschapsbelasting

1.055

587

69

182

Betreft de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties.

Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling

209

209

100

0

Er loopt een traject om de organisatie toekomstbestendig te maken. De gemeentelijke huisvesting is hier ook bij betrokken.

Bestemmingsreserve egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027

-

3.225

5.508

0

Ten laste van de algemene reserve is een bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 gevormd.

RVU-middelen voor 2025 en 2026

332

102

0

0

In de begroting is een budget opgenomen voor de RVU-middelen die worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering

Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen

1.816

4.343

5.897

182

Totaal Incidentele lasten

9.535

8.553

6.370

910

Op basis van de huidige begroting, kadernota, tussentijdse ontwikkelingen en de plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat het begrotingssaldo 2025 eindigt met een structureel afgerond resultaat van € 2.326.000 voordelig. Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten). Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisten van de toezichthouder.

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Totaal resultaat

2.326

45

-795

-3.536

Saldo incidentele baten en lasten

269

133

133

0

Resultaat gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten

2.057

-88

-928

-3.536

Tabel structurele onttrekkingen en stortingen reserves

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Programma

Structurele onttrekking ter dekking van de kapitaallasten

5.919

4.861

4.566

4.844

1,3,4,5,6 en 10

Totaal

5.919

4.861

4.566

4.844