Overzicht van baten en lasten
In dit hoofdstuk zijn diverse (verplichte) financiële overzichten ondergebracht. Deze overzichten geven naast de overzichten per programma inzicht in de exploitatie en de financiële positie. In verband met afronding op duizendtallen kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Omschrijving | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Ruimte en wonen | -17.280 | -26.063 | -17.163 | -9.191 | -8.036 | -6.220 |
02 Economie en glastuinbouw | -6.737 | -2.033 | -9.887 | -2.746 | -889 | -889 |
03 Mobiliteit | -7.289 | -7.691 | -8.100 | -8.161 | -8.303 | -8.545 |
04 Groen en recreatie | -6.108 | -7.292 | -7.561 | -7.465 | -7.442 | -7.647 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.048 | -6.259 | -6.777 | -7.134 | -7.367 | -7.406 |
06 Collectieve voorzieningen | -23.267 | -20.956 | -16.905 | -16.026 | -15.821 | -17.191 |
07 Individuele voorzieningen | -45.374 | -44.929 | -46.886 | -44.745 | -44.124 | -44.124 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -22.400 | -24.534 | -23.509 | -22.774 | -22.831 | -22.935 |
09 Bestuur en dienstverlening | -6.242 | -6.309 | -6.440 | -6.440 | -6.361 | -6.361 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -5.777 | -7.627 | -7.637 | -12.269 | -17.450 | -22.102 |
Overhead | -15.892 | -17.335 | -18.794 | -18.946 | -19.042 | -19.285 |
VpB | -3.790 | -518 | -1.055 | -587 | -69 | -182 |
Bedrag onvoorzien | 0 | -103 | -103 | -103 | -103 | -103 |
Totaal lasten | -167.204 | -171.650 | -170.817 | -156.586 | -157.839 | -162.990 |
01 Ruimte en wonen | -3.668 | -1.778 | -2.566 | -1.734 | -409 | -861 |
02 Economie en glastuinbouw | -2.203 | -424 | -1.785 | -748 | 0 | 0 |
03 Mobiliteit | -4.297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 Groen en recreatie | 0 | -185 | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 Collectieve voorzieningen | -207 | -2.235 | -13.591 | 0 | 0 | 0 |
07 Individuele voorzieningen | -588 | -375 | -97 | 0 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 217 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -32.043 | -24.601 | -269 | -307 | -1.147 | -3.537 |
Totaal lasten inclusief reserves | -210.210 | -201.031 | -189.125 | -159.375 | -159.395 | -167.387 |
01 Ruimte en wonen | 24.705 | 25.101 | 15.841 | 5.652 | 5.787 | 4.465 |
02 Economie en glastuinbouw | 7.532 | 1.374 | 10.639 | 2.507 | 278 | 283 |
03 Mobiliteit | 654 | 216 | 217 | 217 | 217 | 217 |
04 Groen en recreatie | 400 | 738 | 349 | 274 | 274 | 274 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 1.968 | 1.296 | 1.252 | 1.253 | 1.339 | 1.389 |
06 Collectieve voorzieningen | 12.721 | 6.335 | 2.309 | 2.080 | 1.529 | 1.529 |
07 Individuele voorzieningen | 9.799 | 9.047 | 9.008 | 8.983 | 9.008 | 9.033 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 16.881 | 16.273 | 16.842 | 16.361 | 16.766 | 16.568 |
09 Bestuur en dienstverlening | 834 | 790 | 790 | 790 | 790 | 790 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 102.168 | 104.331 | 111.451 | 112.290 | 116.328 | 120.055 |
Overhead | 383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 178.045 | 165.500 | 168.697 | 150.407 | 152.315 | 154.602 |
01 Ruimte en wonen | 898 | 455 | 1.237 | 2.637 | 211 | 170 |
02 Economie en glastuinbouw | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 Mobiliteit | 4.978 | 612 | 528 | 349 | 308 | 348 |
04 Groen en recreatie | 294 | 125 | 120 | 60 | 60 | 235 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 1.287 | 1.300 | 1.743 | 2.034 | 2.217 | 2.245 |
06 Collectieve voorzieningen | 1.462 | 4.024 | 15.179 | 893 | 910 | 1.250 |
07 Individuele voorzieningen | 1.831 | 1.618 | 766 | 668 | 25 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 556 | 1.554 | 136 | 136 | 106 | 90 |
09 Bestuur en dienstverlening | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 34.829 | 27.143 | 1.724 | 1.517 | 2.247 | 4.729 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
VpB | 1.074 | 517 | 1.055 | 587 | 69 | 182 |
Totaal baten inclusief reserves | 225.360 | 202.848 | 191.185 | 159.288 | 158.468 | 163.851 |
Saldo | 15.150 | 1.817 | 2.060 | -88 | -927 | -3.537 |
Overzicht baten en lasten rekening 2023, begroting na wijziging 2024 en begroting 2025.
Programmaveld | Rekening | Begroting na wijziging | Begroting | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -17.280 | 24.705 | 7.425 | -26.063 | 25.101 | -962 | -17.163 | 15.841 | -1.322 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -6.737 | 7.532 | 796 | -2.033 | 1.374 | -659 | -9.887 | 10.639 | 752 | ||||||||
03 Mobiliteit | -7.289 | 654 | -6.635 | -7.691 | 216 | -7.475 | -8.100 | 217 | -7.883 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -6.108 | 400 | -5.708 | -7.292 | 738 | -6.554 | -7.561 | 349 | -7.212 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.048 | 1.968 | -5.081 | -6.259 | 1.296 | -4.963 | -6.777 | 1.252 | -5.525 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -23.267 | 12.721 | -10.546 | -20.956 | 6.335 | -14.622 | -16.905 | 2.309 | -14.596 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -45.374 | 9.799 | -35.575 | -44.929 | 9.047 | -35.882 | -46.886 | 9.008 | -37.878 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -22.400 | 16.881 | -5.518 | -24.534 | 16.273 | -8.261 | -23.509 | 16.842 | -6.667 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -6.242 | 834 | -5.408 | -6.309 | 790 | -5.519 | -6.440 | 790 | -5.650 | ||||||||
Subtotaal programma's | -141.744 | 75.494 | -66.250 | -146.067 | 61.169 | -84.898 | -143.229 | 57.247 | -85.982 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -5.777 | 102.168 | 96.391 | -7.627 | 104.331 | 96.704 | -7.637 | 111.451 | 103.813 | ||||||||
Overhead | -15.892 | 383 | -15.509 | -17.335 | 0 | -17.335 | -18.794 | 0 | -18.794 | ||||||||
VpB | -3.790 | 0 | -3.790 | -518 | 0 | -518 | -1.055 | 0 | -1.055 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -103 | 0 | -103 | -103 | 0 | -103 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -25.460 | 102.551 | 77.091 | -25.583 | 104.331 | 78.748 | -27.588 | 111.451 | 83.862 | ||||||||
Totaal saldo van lasten en baten | -167.204 | 178.045 | 10.841 | -171.650 | 165.500 | -6.150 | -170.817 | 168.697 | -2.120 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -3.668 | 898 | -2.770 | -1.778 | 455 | -1.323 | -2.566 | 1.237 | -1.329 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -2.203 | 99 | -2.104 | -424 | 0 | -424 | -1.785 | 0 | -1.785 | ||||||||
03 Mobiliteit | -4.297 | 4.978 | 681 | 0 | 612 | 612 | 0 | 528 | 528 | ||||||||
04 Groen en recreatie | 0 | 294 | 294 | -185 | 125 | -60 | 0 | 120 | 120 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | 1.287 | 1.287 | 0 | 1.300 | 1.300 | 0 | 1.743 | 1.743 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -207 | 1.462 | 1.255 | -2.235 | 4.024 | 1.789 | -13.591 | 15.179 | 1.588 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -588 | 1.831 | 1.243 | -375 | 1.618 | 1.243 | -97 | 766 | 669 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 556 | 556 | 217 | 1.554 | 1.771 | 0 | 136 | 136 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 8 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Subtotaal programma's | -10.963 | 11.413 | 450 | -4.781 | 9.689 | 4.908 | -18.040 | 19.709 | 1.669 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -32.043 | 34.829 | 2.786 | -24.601 | 27.143 | 2.542 | -269 | 1.724 | 1.455 | ||||||||
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||
VpB | 0 | 1.074 | 1.074 | 0 | 517 | 517 | 0 | 1.055 | 1.055 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -32.043 | 35.902 | 3.859 | -24.601 | 27.660 | 3.059 | -269 | 2.779 | 2.510 | ||||||||
Mutatie reserves | -43.006 | 47.315 | 4.309 | -29.381 | 37.348 | 7.967 | -18.308 | 22.488 | 4.179 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -20.947 | 25.602 | 4.655 | -27.841 | 25.556 | -2.285 | -19.729 | 17.078 | -2.651 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -8.940 | 7.631 | -1.308 | -2.457 | 1.374 | -1.083 | -11.672 | 10.639 | -1.033 | ||||||||
03 Mobiliteit | -11.586 | 5.633 | -5.954 | -7.691 | 829 | -6.863 | -8.100 | 746 | -7.354 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -6.108 | 694 | -5.414 | -7.477 | 863 | -6.614 | -7.561 | 468 | -7.092 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.048 | 3.255 | -3.794 | -6.259 | 2.596 | -3.663 | -6.777 | 2.995 | -3.782 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -23.475 | 14.183 | -9.292 | -23.191 | 10.358 | -12.833 | -30.496 | 17.488 | -13.008 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -45.962 | 11.630 | -34.332 | -45.304 | 10.665 | -34.639 | -46.984 | 9.774 | -37.210 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -22.400 | 17.437 | -4.963 | -24.318 | 17.827 | -6.491 | -23.509 | 16.978 | -6.531 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -6.242 | 842 | -5.400 | -6.309 | 790 | -5.519 | -6.440 | 790 | -5.650 | ||||||||
Subtotaal programma's | -152.707 | 86.907 | -65.800 | -150.848 | 70.857 | -79.990 | -161.268 | 76.955 | -84.313 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -37.820 | 136.997 | 99.176 | -32.228 | 131.473 | 99.246 | -7.906 | 113.175 | 105.269 | ||||||||
Overhead | -15.892 | 383 | -15.509 | -17.335 | 0 | -17.335 | -18.794 | 0 | -18.794 | ||||||||
VpB | -3.790 | 1.074 | -2.717 | -518 | 517 | -1 | -1.055 | 1.055 | 0 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -103 | 0 | -103 | -103 | 0 | -103 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -57.503 | 138.453 | 80.950 | -50.184 | 131.991 | 81.807 | -27.857 | 114.229 | 86.372 | ||||||||
Resultaat | -210.210 | 225.360 | 15.150 | -201.031 | 202.848 | 1.817 | -189.125 | 191.185 | 2.060 |
Begrotingsverschil 2024-2025
Onderstaand wordt per programma het bruto verschil van baten en lasten tussen de begroting na wijziging 2024 en de primaire begroting 2025 weergegeven. Het totaalverschil bedraagt € 243.000. (Voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Programmaveld | Begroting na wijziging | Begroting | Verschil | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -26.063 | 25.101 | -962 | -17.163 | 15.841 | -1.322 | 8.900 | -9.260 | -360 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -2.033 | 1.374 | -659 | -9.887 | 10.639 | 752 | -7.854 | 9.265 | 1.411 | ||||||||
03 Mobiliteit | -7.691 | 216 | -7.475 | -8.100 | 217 | -7.883 | -409 | 1 | -408 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -7.292 | 738 | -6.554 | -7.561 | 349 | -7.212 | -269 | -389 | -658 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.259 | 1.296 | -4.963 | -6.777 | 1.252 | -5.525 | -518 | -44 | -562 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -20.956 | 6.335 | -14.622 | -16.905 | 2.309 | -14.596 | 4.051 | -4.026 | 26 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -44.929 | 9.047 | -35.882 | -46.886 | 9.008 | -37.878 | -1.957 | -39 | -1.996 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -24.534 | 16.273 | -8.261 | -23.509 | 16.842 | -6.667 | 1.025 | 569 | 1.594 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -6.309 | 790 | -5.519 | -6.440 | 790 | -5.650 | -131 | 0 | -131 | ||||||||
Subtotaal programma's | -146.067 | 61.169 | -84.898 | -143.229 | 57.247 | -85.982 | 2.839 | -3.922 | -1.084 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -7.627 | 104.331 | 96.704 | -7.637 | 111.451 | 103.813 | -10 | 7.120 | 7.110 | ||||||||
Overhead | -17.335 | 0 | -17.335 | -18.794 | 0 | -18.794 | -1.459 | 0 | -1.459 | ||||||||
VpB | -518 | 0 | -518 | -1.055 | 0 | -1.055 | -536 | 0 | -536 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -103 | 0 | -103 | -103 | 0 | -103 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -25.583 | 104.331 | 78.748 | -27.588 | 111.451 | 83.862 | -2.005 | 7.120 | 5.114 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -1.778 | 455 | -1.323 | -2.566 | 1.237 | -1.329 | -788 | 782 | -6 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -424 | 0 | -424 | -1.785 | 0 | -1.785 | -1.361 | 0 | -1.361 | ||||||||
03 Mobiliteit | 0 | 612 | 612 | 0 | 528 | 528 | 0 | -84 | -84 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -185 | 125 | -60 | 0 | 120 | 120 | 185 | -5 | 180 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | 1.300 | 1.300 | 0 | 1.743 | 1.743 | 0 | 443 | 443 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -2.235 | 4.024 | 1.789 | -13.591 | 15.179 | 1.588 | -11.356 | 11.155 | -201 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -375 | 1.618 | 1.243 | -97 | 766 | 669 | 278 | -852 | -575 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | 217 | 1.554 | 1.771 | 0 | 136 | 136 | -217 | -1.418 | -1.635 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Subtotaal programma's | -4.781 | 9.689 | 4.908 | -18.040 | 19.709 | 1.669 | -13.259 | 10.020 | -3.239 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -24.601 | 27.143 | 2.542 | -269 | 1.724 | 1.455 | 24.332 | -25.418 | -1.086 | ||||||||
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
VpB | 0 | 517 | 517 | 0 | 1.055 | 1.055 | 0 | 537 | 537 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -24.601 | 27.660 | 3.059 | -269 | 2.779 | 2.510 | 24.332 | -24.881 | -549 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -27.841 | 25.556 | -2.285 | -19.729 | 17.078 | -2.651 | 8.112 | -8.478 | -366 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -2.457 | 1.374 | -1.083 | -11.672 | 10.639 | -1.033 | -9.215 | 9.265 | 50 | ||||||||
03 Mobiliteit | -7.691 | 829 | -6.863 | -8.100 | 746 | -7.354 | -409 | -83 | -492 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -7.477 | 863 | -6.614 | -7.561 | 468 | -7.092 | -84 | -395 | -478 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.259 | 2.596 | -3.663 | -6.777 | 2.995 | -3.782 | -518 | 399 | -120 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -23.191 | 10.358 | -12.833 | -30.496 | 17.488 | -13.008 | -7.305 | 7.130 | -175 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -45.304 | 10.665 | -34.639 | -46.984 | 9.774 | -37.210 | -1.679 | -891 | -2.571 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -24.318 | 17.827 | -6.491 | -23.509 | 16.978 | -6.531 | 808 | -849 | -41 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -6.309 | 790 | -5.519 | -6.440 | 790 | -5.650 | -131 | 0 | -131 | ||||||||
Subtotaal programma's | -150.848 | 70.857 | -79.990 | -161.268 | 76.955 | -84.313 | -10.421 | 6.098 | -4.323 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -32.228 | 131.473 | 99.246 | -7.906 | 113.175 | 105.269 | 24.322 | -18.299 | 6.023 | ||||||||
Overhead | -17.335 | 0 | -17.335 | -18.794 | 0 | -18.794 | -1.459 | 0 | -1.459 | ||||||||
VpB | -518 | 517 | -1 | -1.055 | 1.055 | 0 | -536 | 537 | 1 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -103 | 0 | -103 | -103 | 0 | -103 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -50.184 | 131.991 | 81.807 | -27.857 | 114.229 | 86.372 | 22.327 | -17.761 | 4.565 | ||||||||
Resultaat | -201.031 | 202.848 | 1.817 | -189.125 | 191.185 | 2.060 | 11.906 | -11.663 | 243 |
De analyse op de verschillen tussen de begroting 2024 en 2025 per programma is als volgt:
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
---|---|---|
810 Ruimte en leefomgeving | ||
Participatiebeleid: In 2024 is een deel van het in 2023 beschikbaar gestelde uitvoeringsbudget participatiebeleid (ad 250.000) ingezet voor formatie-uitbreiding. In 2025 is in het kader van de toekomstbestendige gemeentefinanciën (KN - Participatiebeleid beperken beslispunt 4) het restant vrijgevallen. | - | 60 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Ruimte en Leefomgeving. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -299 |
Overig | 2 | 34 |
820 Grondexploitatie | ||
Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van de grondexploitaties op basis van de actualisatie per 01-07-2024. In 2025 is een winstuitname begroot van € 1.489.000 voor Pijnacker-Zuid en € 944.000 voor Tuindershof. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid. | -9.337 | 9.337 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | - | -834 |
767 | - | |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld grondexploitaties. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -102 |
Overig | -1 | 90 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 90 | -92 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Wonen en bouwen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -72 |
Overig | 0 | -9 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | -8.478 | 8.112 |
310 Economische ontwikkeling | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Economische ontwikkeling. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -158 |
Overig | - | 32 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van de grondexploitaties bedrijventerreinen op basis van de actualisatie per 01-07-2024. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid. | 9.258 | -9.258 |
Overig | -0 | 0 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Accountmanagement: In 2024 is eenmalig geld beschikbaar gesteld voor de Tour Feminin (110.000); deze post valt vrij met de Najaarsnota 24. | - | 110 |
Overig | 1 | 18 |
340 Economische promotie | ||
Overig | 6 | 40 |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | 9.265 | -9.215 |
210 Verkeer en vervoer | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 30 | -30 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -313 |
Kapitaallasten: Vanaf 2023 is de onderuitputting van de investeringsplanning een continue aandachtspunt. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. Door middel van een stelpost zijn de kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte realistischer begroot. De invulling wordt in de periode tot de Begroting 2026 uitgewerkt. | - | 102 |
Mutaties reserves: De inzet van de bestemmingsreserve reserve degeneratie ten behoeve herstel van bestrating neemt in 2025 af ten opzichte van 2024. | -70 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en vervoer. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -159 |
Overig | -43 | 17 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | -25 |
Totaal 03 Mobiliteit | -83 | -409 |
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Beheerplan baggeren: Met het verwerken van de financiele gevolgen van het beheerplan baggeren in 2024 is de bijdrage vanuit het gemeentelijk rioleringsplan als aparte inkomst begroot. | -205 | - |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -21 |
Mutaties reserves: Eenmalige extra storting in de voorziening baggeren vanwege negatief saldo. | 85 | -85 |
Resultaatbestemming: In 2024 is eenmalig budget beschikbaar gesteld vauit het beheerplan Water & Klimaat. | -73 | 73 |
Subsidies: In 2024 is eenmalig een afkoopsom begroot vanuit Provincie inzake Weidevogelgebied. | -185 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Groen en recreatie. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -92 |
Overig | -17 | 41 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -395 | -84 |
420 Onderwijshuisvesting | ||
Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | 601 | -601 |
Huisvesting: Voor het Stanislas College is eenmalig budget toegekend in 2024 voor sloop en bouwrijp maken. | - | 135 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -115 |
Onderwijshuisvesting: Kosten voor tijdelijke huisvesting van de Schatkaart in 2024 ten laste van de algemene reserve. | -159 | 159 |
Vergoeding: Voor de jaren 2022-2024 is verhuisvergoeding toegekend. | - | 50 |
Verhuur accommodaties: Op basis van de geplande nieuwbouw worden de huurinkomsten vanaf 2025 hoger door oplevering van de Schatkaart, Casa en de Mariaschool. | 40 | - |
Overig | 2 | -34 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
SPUK: Door een nieuwe verdeelsystematiek van het Rijk is in 2024 extra budget toegekend voor onderwijsachterstandenbeleid. | -85 | 85 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -121 |
Overig | -0 | -76 |
Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang | 399 | -518 |
510 Sportbeleid en activering | ||
Overig | -0 | -44 |
520 Sportaccommodaties | ||
Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | 278 | -278 |
Kapitaallasten: De hogere/lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -177 |
Mutaties reserves: Extra dotatie in voorziening buitensport in 2024 obv nieuw beheerplan. | -150 | - |
Mutaties reserves: Incidentele huurlasten in 2024 voor tijdelijke sporthal ivm bouw Jan Janssenhal gedekt uit de algemene reserve. | -199 | 199 |
Mutaties reserves: Invulling van het amendement 'toekomstbestendige sportverenigingen' bij het beheerplan 'sportvelden 2024-2027. | -1.000 | 1.000 |
Mutaties reserves: Op basis van het beheerplan 'sportvelden 2024-2027' is in 2024 eenmalig een storting gedaan in de bestemmingsreserve 'afschrijvingslasten onderbouw kunstgrasvelden'. | -1.235 | 1.235 |
Mutaties voorziening: Extra dotatie in voorziening buitensport in 2024 obv nieuw beheerplan. | - | 150 |
Overig | 33 | -27 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Afschrijvingslasten: De hogere afschrijvingslasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij de begroting. | 660 | -660 |
Mutaties reserves: Voor het Sociaal Cultureel Centrum Pijnacker is een bestemmingsreserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten. | 13.591 | -13.591 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -113 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Sportaccommodaties. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 46 |
Overig | -34 | -11 |
550 Cultureel erfgoed | ||
Overig | - | -3 |
560 Media | ||
Overig | - | -56 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang: Conform collegevoorstel "Vluchtelingenopvang, Har-regeling en inzet sociaal domein"(zaaknr.1436534) is budget beschikbaar gesteld voor extra capaciteit voor Coördinatie en uitvoering voor vluchtelingenopvang binnen het Sociaal domein. De kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve Vluchtelingen en asielopvang. | -87 | 87 |
Opvang Oekrainers: Conform collegevoorstel "Besluit extra opvangplekken Oekräinse vluchtelingen en verlenging crisisnoodopvang" (zaaknr.1457122) is besloten om in totaal 190 opvangplekken te creëren voor de Oekrainse ontheemden. De kosten worden vergoed via de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekräine door het ministerie van Justitie en Veiligheid. | -3.929 | 3.929 |
Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is bij de jaarrekening 2023 € 175.000 budget beschikbaar gesteld ter dekking van tijdelijke formatie voor het uitvoeren van het onderzoek naar mogelijkheden van asielopvang. | -175 | 175 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 230 |
Overig | -118 | -108 |
620 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | ||
Maatwerkbudget: Vanuit het Actieplan Bestaanszekerheid is voor de jaren 2023 en 2024 vanuit de bestemmingsreserve Maatregelen Bestaanszekerheid € 100.000 toegevoegd aan het reguliere maatwerkbudget. Vanaf 2025 is dit niet langer het geval met lagere baten vanuit de reserve en lagere lasten op het maatwerkbudget als gevolg. | -100 | 100 |
Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is bij de jaarrekening 2023 € 348.000 toegekend voor de uitvoering van de KOT-regeling. | -348 | 348 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld Toegang en eerstelijnsvoorzieningen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 413 |
Overig | - | -29 |
710 Volksgezondheid | ||
Subsidie: Conform de subsidielijst zijn de subsidies voor maatschappelijke voorzieningen bijgesteld (zaaknr.1464583). | - | -103 |
Overig | -58 | -18 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Overig | 0 | 0 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | 7.130 | -7.305 |
630 Inkomensregelingen | ||
Actieplan Bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025. | -385 | - |
Actieplan bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025. | - | 385 |
Armoedebestrijding: Extra budget voor een bredere inzet van het Sport- en Cultuurfonds zorgt voor hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024. | - | -46 |
Bijstandsuikeringen: Omdat de doeluitkering van het Rijk in 2023 en 2024 niet toereikend was is er vanuit de algemene middelen € 1 miljoen toegevoegd aan het budget voor de uitbetaling van bijstandsuitkeringen. Omdat de rijksbijdrage de kostenstijging van de gemeente volgt (t-2) wordt er in 2025 geen rekening meer gehouden met de inzet van eigen middelen. | - | 1.000 |
Energietoeslag: In 2024 is het restantbudget (hogere uitgaven) Energietoeslag 2023 ingezet vanuit het resultaat van de jaarrekening 2023 (hogere inkomsten). Dit is incidenteel van aard. | -614 | 614 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -23 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -125 |
Overig | 0 | -0 |
640 WSW en beschut werk | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -19 |
Overig | - | 0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 170 |
Overig | - | -0 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -102 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -70 |
index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -118 |
Overig | - | -2 |
671A Hulp bij het huishouden (WMO) | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -206 |
index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -234 |
Overig | - | -1 |
671B Begeleiding (WMO) | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -134 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -129 |
Toename begeleiding: Bij het opstellen van de begroting 2024 is op het budget Wmo begeleiding meerjarig rekening gehouden met een bovengemiddelde groei van het gebruik van deze voorziening en is er vanaf jaarschijf 2025 € 150.000 toegevoegd aan het budget. | - | -150 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -248 |
Overig | - | -1 |
671C Dagbesteding (WMO) | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -6 |
Overig | - | 0 |
672A Jeugdhulp begeleiding | ||
Besparingsverlies Jeugd: Kostenbesparing uit hervormingen in de jeugdhulp die door het Rijk zijn opgelegd zijn door het Rijk ook al verrekend met inkomsten uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze konden tot op heden niet concreet worden ingevuld door gemeenten zodat voor 2023 en 2024 de verrekening is teruggedraaid in de meicirculaires van die jaren. Het resultaat van die hervorming voor 2024 (€ 160.000 beoogde besparing) wordt pas in de Najaarsnota 2024 teruggedraaid, dit leidt in deze vergelijking tot hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024. | - | -160 |
Incidentele budgetten: In 2024 waren er nog incidentele budgetten beschikbaar voor de uitvoering van het eerste Interventieplan Grip op het Sociaal Domein. Deze zijn er in 2025 niet meer waardoor de begrote kosten 2025 lager zijn. | - | 278 |
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -110 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -67 |
Reservemutaties: Vanuit bestemmingsreserves zijn stortingen opgenomen voor kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersingsmaatregelen. | 111 | -262 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -735 |
Overig | 0 | 0 |
672B Jeughulp behandeling | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -31 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -45 |
Overig | - | -0 |
672C Jeugdhulp dagbesteding | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -102 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -39 |
Overig | - | -0 |
672D Jeugdhulp zonder verblijf overig | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -3 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -27 |
Overig | -4 | -0 |
673A Pleegzorg | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -15 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -43 |
Overig | - | 0 |
673B Gezinsgericht | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -6 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -17 |
Overig | - | -1 |
673C Jeughulp met verblijf overig | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -85 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -48 |
Overig | - | -0 |
674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -260 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -229 |
Overig | - | 3 |
674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -98 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -104 |
Overig | - | 0 |
674C Gesloten plaatsing | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -11 |
Overig | - | 0 |
681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -17 |
Overig | - | 0 |
682A Jeugdbescherming | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -12 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -26 |
Overig | - | -0 |
682B Jeugdreclassering | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -3 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -3 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 42 |
Overig | - | 0 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | -891 | -1.679 |
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Gemeenschappelijke regelingen: Op basis van de ontwerpbegroting 2025 van de veiligheidsregio Haaglanden is de bijdrage verhoogd. | - | -365 |
Mutaties reserves: In 2024 is de voorziening 'FLO brandweer' omgezet in een bestemmingsreserve 'FLO brandweer'. | - | -217 |
Mutaties reserves: Op basis van de personele planning voor het functioneel leeftijdsontslag van de veiligheidsregio Haaglanden worden de uitgaven geraamd. Deze worden gedekt uit de bestemmingsreserve 'FLO brandweer'. Voor 2025 wordt een lagere bijdrage verwacht. | -206 | 206 |
Overig | - | -1 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Openbare orde en veiligheid. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -101 |
Overig | 2 | 51 |
720 Riolering | ||
Gemeenschappelijke regelingen: Als gevolg van prijsstijgingen voor materiaal en uren en de vertraagde vervanging zijn de kosten van de gemalendienst toegenomen. Deze worden doorberekend aan de deelnemers. | 190 | -190 |
Kostendekkend taakveld riolering: Hogere baten door areaaluitbreiding. | 147 | - |
Kostendekkend taakveld riolering: Op basis van de vastgestelde uitgangspunten voor de kostendekkendheidsberekening in het i GRP 2023-2026 wordt de storting in de egalisatievoorziening riolering bijgesteld. | - | 410 |
Kostendekkend taakveld riolering:: Door kostenstijging van materialen en uren en meer onderhoud door vertraagde vervanging is de bijdrage aan de gemalendienst toegenomen. Door sterk gestegen energieprijzen zijn de kosten voor elekrische aansturen van de gemalen gestegen. | - | -360 |
Overig | 17 | 33 |
730 Afval | ||
Kostendekkend taakveld afvalinzameling: Als gevolg van een hogere Dienstverleningsovereenkomst en areaaluitbreiding nemen de lasten en baten van het taakveld afvalinzameling toe. | 397 | -318 |
Overig | -8 | -27 |
740 Milieubeheer | ||
Duurzaamheidsbudget: Voor 2024 is € 500.000 ter beschikking geteld voor isolatie van oudere woningen (zaaknr.1402601). | - | 500 |
Mutatie reserve: In 2024 is budget toegekend voor een duurzaamheidscoach voor bedrijven (terreinen). | -150 | 150 |
Mutatie reserve: Vanuit de bestemmingsreserve Energieneutrale gemeente wordt in 2024 € 527.000 ingezet voor Energietransitie, Warmtetransitie en communicatiemiddelen. | -527 | 527 |
Resultaatbestemming: Middels resultaatbestemming is bij de jaarrekening 2023 € 500.000 beschikbaar gesteld voor isolatie van oudere woningen. | -500 | 500 |
SPUK: Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. | -184 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een lagere urentoerekening aan het taakveld Milieubeheer. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -97 |
Overig | -27 | 107 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -849 | 808 |
012 Bestuur | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Bestuur. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -129 |
Overig | - | -58 |
020 Burgerzaken | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Burgerzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 87 |
Wet Open Overheid: Vanuit de Algemene Uitkering te ontvangen. | - | -21 |
Overig | 0 | -10 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | 0 | -131 |
040 Overhead | ||
Kapitaallasten: Vanaf 2023 is de onderuitputting van de investeringsplanning een continue aandachtspunt. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. Door middel van een stelpost zijn de kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte realistischer begroot. De invulling wordt in de periode tot de Begroting 2026 uitgewerkt. | - | 243 |
Mutaties reserves: In 2024 is vanuit de reserve bedrijfsvoering eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de organisatieontwikkeling en toekomstbestendige gemeentefinanciën. | -404 | 404 |
Overhead: De overhead is toegenomen door hogere kapitaallasten, verhoging van directe budgetten en salarislasten. Een nadere specificatie staat in hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien. | - | -2.106 |
Overig | -0 | 6 |
050 Treasury | ||
Dividenden: De dividenden zijn bijgesteld conform de Aandeelhoudersvergadering d.d. 27 maart 2024 en de verwachte dividendprognose van Stedin. | -114 | - |
Mutatie reserve: Ten laste van de algemene reserve is een bestemmingsreserve "lagere rente langlopende O/G" gevormd, om de lasten van de rente van de langlopende leningen te verlagen. Het bedrag dat jaarlijks vrijvalt neemt ieder jaar af. | -269 | - |
Schatkistbankieren: Stabilisatie saldohoogte schatkistbankieren en de hoogte van de rentetarieven leiden tot hogere renteopbrengsten op tegoeden die de gemeente verplicht uit heeft staan bij de BNG. | 1.798 | - |
Uren toerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is er een hogere urentoerekening aan het taakveld "Deelnemingen en beleggingen". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -16 |
Verrekening renteresultaat: Als gevolg van de actualisatie van de grexen. | - | -17 |
Overig | 0 | -2 |
061 OZB Woningen | ||
OZB Woningen: Bij de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een reguliere prijsindex van het CPB van 6,3% in 2025. In verband met een wijziging in de verdeelmaatstaf van de algemene uitkering wordt er ook een extra index van 3% toegepast. Zie verdere toelichting in de paragraaf Lokale Heffingen. | 836 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld OZB woningen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -62 |
Overig | -0 | -29 |
062 OZB Niet woningen | ||
OZB niet woningen: Bij de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een reguliere prijsindex van het CPB van 6,3% in 2025. In verband met een wijziging in de verdeelmaatstaf van de algemene uitkering wordt er ook een extra index van 3% toegepast. Zie verdere toelichting in de paragraaf Lokale Heffingen. | 285 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld OZB niet woningen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 35 |
Overig | -0 | -1 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 0 | -1 |
064 Belasting overig | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Belasting overig. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -44 |
Overig | - | -1 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Algemene uitkering: De inkomsten algemene uitkering uit het gemeentefonds nemen in het algemeen toe als gevolg van het accres (de groei) van het gemeentefonds, compensatie voor loon- en prijsontwikkelingen en de overdracht of intensivering van door het Rijk aan gemeenten overgehevelde taken. Een uitgebreide toelichting op de algemene uitkering is opgenomen in paragraaf 5.2. van het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien. | 4.433 | - |
Overig | -0 | -0 |
080 Overige baten en lasten | ||
Jaarrekeningresultaat: Het jaarrekeningresultaat 2023 wordt toegevoegd aan de algemene reserve. | -15.150 | 15.150 |
Mutaties reserves: Aanvullende stortingen in 2024 vanuit de algemene reserve ter dekking van afschrijvingslasten uit diverse bestemmingsreserves. | -1.992 | 1.992 |
Mutaties reserves: De voorziening 'Functioneel leeftijdsontslag (FLO)' is in 2024 omgezet in een bestemmingsreserve. | -1.061 | 1.061 |
Mutaties reserves: In 2024 is vanuit de algemene reserve eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de invoering van de omgevingswet. | -275 | - |
Mutaties reserves: In 2024 is vanuit reserves eenmalig budget beschikbaar gesteld voor een kwartiermaker fysiek domein en startnotitie visie op het sociaal domein. | -107 | - |
Mutaties reserves: Op basis van de aanbesteding van de uitbreiding Stanislas is in 2024 een extra dotatie gedaan van de algemene reserve in de bestemmingsreserve 'Stanislas'. | -375 | 375 |
Mutaties reserves: Voor de dekking van de Metropolitane fietsroute is in 2024 een aanvullende storting gedaan van de algemene reserve in de bestemmingsreserve 'Metropolitane fietsroute'. | -1.822 | 1.822 |
Resultaatbestemming: Vanuit de algemene reserve is in 2024 de resultaatbestemming 2023 beschikbaar gesteld. | -3.989 | 3.989 |
Salarissen: De hogere lasten in 2024 zijn het gevolg van de Cao 2024-2025 die centraal was opgenomen en een deel van de uren voor het sociaal domein die nog niet waren begroot op taakveld sociaal domein. Vanaf 2025 zijn beiden verwerkt. | - | 3.300 |
Salarissen: Een deel van de salarislasten is begroot op het taakveld overige baten en lasten. | - | -1.351 |
Stelposten: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -1.814 |
Overig | -92 | -70 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: De winstuitnames die worden gedaan uit de grondexploitaties van de gemeente vallen onder VpB-plicht voor overheidsondernemingen. Voor 2025 is de hoogte van de verwachte VpB-last 2025 aangepast aan de herziene stand van de grondexploitaties per 1 juli 2024. Zie hiervoor ook de paragraaf 7 Grondbeleid. De winstnemingen uit de grondexploitaties en de raming van het benodigde budget voor VpB verlopen via de algemene reserve. | 537 | -536 |
Overig | 0 | -0 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | -17.761 | 22.327 |
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Incidentele baten | |||||
Programma 1 Ruimte en wonen | |||||
Winstuitname grondexploitatie Pijnacker-Zuid | 2.433 | 1.601 | 276 | 728 | Betreft de tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel. |
Onttrekking algemene reserve i.v.m. voeding voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 168 | 172 | 40 | De voorziening nadelige complexen grondexploitaties wordt aangevuld vanuit de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. | |
Incidenteel budget uitvoeren grondbeleid | 100 | - | - | Voor het maken en uitvoeren van grondbeleid is voor de jaren 2023 t/m 2025 een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld, zaaknummer 1419899. Dekking vindt plaats vanuit de reserve bedrijfsvoering. | |
Voorbereiding Transformatiegebieden | 150 | - | - | Voor de jaren 2023 t/m 2025 is een budget van €150.000 beschikbaar gesteld vanuit de bestemmingsreserve Transformatiegebieden (zaaknummer 1338566). | |
Totaal Programma 1 Ruimte en wonen | 2.851 | 1.773 | 316 | 728 | |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | |||||
Winstuitname grondexploitaties | 1.785 | 748 | 0 | 0 | Tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties. Winsten en verliezen zijn incidenteel van aard en worden derhalve opgenomen als incidenteel voordeel. |
- | - | - | - | ||
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 1.785 | 748 | 0 | 0 | |
Programma 3 Mobiliteit | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 4 Groen en recreatie | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 Onderwijs | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 5 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | |||||
Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris | 202 | 202 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026. | ||
Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord | 23 | 23 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord. | ||
Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg | 21 | 21 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg. | ||
Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering | 74 | - | - | - | Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering (Zaaknr.1436534) |
Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen | 401 | 272 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen. | ||
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 721 | 518 | 0 | 0 | |
Programma 7 Individuele voorzieningen | |||||
Bestaanszekerheid | 35 | 50 | 25 | - | Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen huisartsen gedekt uit reserve sociaal domein. | 195 | - | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen worden extra middelen beschikbaar gesteld in de jaren 2023 t/m 2025 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein, zaaknummer 1412047. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen huisartsen (vergoeding DSW) | 97 | - | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen ontvangt de gemeente een bijdrage van DSW, zaaknummer 1412047. |
Extra inzet individuele begeleiding Jeugd en Wmo | 274 | - | - | - | Met dekking vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein worden tijdelijk Jeugd en Wmo-taken door eigen mensen uitgevoerd. |
Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein | 262 | - | - | - | Voor de ontwikkeling van een nieuw interventieplan Sociaaal Domein en ondersteuning van de projectorganisatie en nieuwe kostenbeheersingmaarregelen zijn incidentele kosten opgevoerd en voor de dekking middelen vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering ingezet. |
Indexering budgetten Sociaal Domein | - | 618 | - | - | In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 863 | 668 | 25 | 0 | |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||
SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energiebeleid CDOKE | 859 | 0 | 0 | 0 | SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energie CDOKE |
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 859 | - | - | - | |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | |||||
N.v.t. | |||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 220 | 220 | 220 | - | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend |
Vennootschapsbelasting gedekt vanuit algemene reserve | 1.055 | 587 | 69 | 182 | Betreft de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties. |
Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling | 209 | 209 | 100 | 0 | Er loopt een traject om de organisatie toekomstbestendig te maken. De gemeentelijke huisvesting is hier ook bij betrokken. |
Ondernemersfonds | 370 | 370 | 0 | 0 | Tot en met 2026 bevat het OZB tarief niet-woningen een opslag die is bestemd voor het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp. |
RVU-middelen voor 2025 en 2026 | 332 | 102 | 0 | 0 | In de begroting is een budget opgenomen voor de RVU-middelen die worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering |
Bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 | - | 3.225 | 5.508 | 0 | Ten laste van de algemene reserve is bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 gevormd. |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 2.186 | 4.713 | 5.897 | 182 | |
Totaal Incidentele baten | 9.266 | 8.420 | 6.237 | 910 | |
Incidentele lasten | |||||
Programma 1 Ruimte en wonen | |||||
Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties | 2.433 | 1.601 | 276 | 728 | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Pijnacker-Zuid wordt afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. |
Storting voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 168 | 172 | 40 | 0 | De voorziening nadelige complexen grondexploitaties wordt aangevuld vanuit de algemene reserve ter dekking van de negatieve grondexploitaties. |
Incidenteel budget uitvoeren grondbeleid | 100 | - | - | - | Voor het maken en uitvoeren van grondbeleid is voor de jaren 2023 t/m 2025 een bedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld, zaaknummer 1419899. |
Incidenteel budget i.v.m. voorbereiding Transformatiegebieden | 150 | - | - | - | Voor de jaren 2023 t/m 2025 is een budget van €150.000 beschikbaar gesteld t.b.v. de voorbereiding van Transformatiegebieden, zaaknummer 1338566. |
Transitiekosten opvanglocaties | - | - | - | - | Betreft de financiële afwikkeling van de transitiekosten van de zes opvanglocaties die in 2022 en 2023 zijn gerealiseerd. Vanuit het ministerie van J&V heeft de gemeente een bijdrage ter dekking van de kosten ontvangen. |
Saldo exploitatie overig gemeentelijk vastgoed | 133 | 133 | 133 | 0 | Na een periode waarin kosten voor renovatie en inrichting zijn gemaakt voor gemeentelijk vastgoed, volgt een aantal jaren |
Totaal programma 1 Ruimte en wonen | 2.984 | 1.906 | 449 | 728 | |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | |||||
Storting algemene reserve winstuitname grondexploitaties | 1.785 | 748 | - | - | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitaties worden afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. |
Ondernemersfonds | 370 | 370 | 0 | 0 | Tot en met 2026 bevat het OZB tarief niet-woningen een opslag die is bestemd voor het Ondernemersfonds Pijnacker-Nootdorp. |
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 2.155 | 1.118 | 0 | 0 | |
Programma 3 Mobiliteit | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 4 Groen en recreatie | |||||
Eenmalige storting in voorziening 'Baggeren' | 85 | - | Op basis van het beheerplan 'Baggeren 2024-2027' vindt in 2025 eenmalig een extra storting plaats in de voorziening 'Baggeren'. | ||
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 85 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 Onderwijs | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 5 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | |||||
Vluchtelingenopvang, HAR-regeling en inzet SD | 51 | - | - | - | Budget voor tijdelijke formatie t.b.v. coördinatie en uitvoering Sociaal Domein, zaaknummer 1436534. |
Brede SPUK 2023-2026 Combinatie functionaris | 202 | 202 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026. | ||
Brede SPUK 2023-2026 Lokaal Sportakkoord | 23 | 23 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. lokaal sportakkoord. | ||
Brede SPUK 2023-2026 Mantelzorg | 21 | 21 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 m.b.t. Mantelzorg. | ||
Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering | 74 | - | - | - | Tijdelijke formatie voor coordinatie en uitvoering (Zaaknr.1436534) |
Brede SPUK 2023-2026 diverse onderdelen | 401 | 272 | De Brede SPUK is vooralsnog toegekend voor de periode 2023-2026 voor diverse onderdelen. | ||
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 772 | 518 | 0 | 0 | |
Programma 7 Individuele voorzieningen | |||||
Actieplan bestaanszekerheid | 35 | 50 | 25 | - | Aanpassing van de beleidsregels bijzondere vragen tijdelijk een bijdrage uit de reserve Bestaanszekerheid voor de overbrugging van de implementatieperiode. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen gedekt uit reserve sociaal domein. | 195 | - | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen worden extra middelen beschikbaar gesteld in de jaren 2023 t/m 2025 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein, zaaknummer 1412047. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen, vergoeding DSW gestort in bestemmingsreserve sociaal domein | 97 | - | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen ontvangt de gemeente een bijdrage van DSW die wordt gestort in de bestemmingsreserve Sociaal Domein, zaaknummer 1412047. |
Extra inzet individuele begeleiding Jeugd en Wmo | 274 | - | - | - | Met dekking vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein worden tijdelijk Jeugd en Wmo-taken door eigen mensen uitgevoerd. |
Aanpak nieuw interventieplan Sociaal Domein | 262 | - | - | - | Voor de ontwikkeling van een nieuw interventieplan Sociaaal Domein en ondersteuning van de projectorganisatie en nieuwe kostenbeheersingmaarregelen zijn incidentele kosten opgevoerd en voor de dekking middelen vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering ingezet. |
Indexering budgetten Sociaal Domein | - | 618 | - | - | In 2026 vindt 50% van de indexering van de budgetten in het Sociaal Domein incidenteel plaats vanuit de bestemmingsreserve Sociaal Domein. |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 863 | 668 | 25 | 0 | |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||
Verduurzaming slecht geïsoleerde woningen | 0 | 0 | 0 | 0 | Inzet van gemeentelijke middelen voor verduurzaming slecht geïsoleerde woningen, Zaaknummer 1402601. |
SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energiebeleid CDOKE | 859 | 0 | 0 | 0 | SPUK": Tijdelijke regeling klimaat en energie CDOKE |
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 859 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | |||||
N.v.t. | |||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 220 | 220 | 220 | - | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend |
Vennootschapsbelasting | 1.055 | 587 | 69 | 182 | Betreft de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties. |
Bestuursopdracht Organisatieontwikkeling | 209 | 209 | 100 | 0 | Er loopt een traject om de organisatie toekomstbestendig te maken. De gemeentelijke huisvesting is hier ook bij betrokken. |
Bestemmingsreserve egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 | - | 3.225 | 5.508 | 0 | Ten laste van de algemene reserve is een bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 gevormd. |
RVU-middelen voor 2025 en 2026 | 332 | 102 | 0 | 0 | In de begroting is een budget opgenomen voor de RVU-middelen die worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 1.816 | 4.343 | 5.897 | 182 | |
Totaal Incidentele lasten | 9.535 | 8.553 | 6.370 | 910 |
Op basis van de huidige begroting, kadernota, tussentijdse ontwikkelingen en de plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat het begrotingssaldo 2025 eindigt met een structureel afgerond resultaat van € 2.326.000 voordelig. Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten). Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisten van de toezichthouder.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Totaal resultaat | 2.326 | 45 | -795 | -3.536 |
Saldo incidentele baten en lasten | 269 | 133 | 133 | 0 |
Resultaat gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten | 2.057 | -88 | -928 | -3.536 |
Tabel structurele onttrekkingen en stortingen reserves
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Programma |
---|---|---|---|---|---|
Structurele onttrekking ter dekking van de kapitaallasten | 5.919 | 4.861 | 4.566 | 4.844 | 1,3,4,5,6 en 10 |
Totaal | 5.919 | 4.861 | 4.566 | 4.844 |