Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden als vervanger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo regelt, net zoals de Wob, het recht van burgers op informatie van de overheid. Hierbij is het uitgangspunt dat overheidsinformatie openbaar is, tenzij er een reden is waarom dat niet kan. De wet beoogt een meer transparante en actief openbaar makende overheid, door middel van het beter vindbaar en digitaal toegankelijk maken van overheidsinformatie.
In 2024 is binnen gemeente Pijnacker-Nootdorp een projectorganisatie gestart met de voorbereidingen op de implementatie van de Woo. Aanleiding is het Rekenkameronderzoek over de Woo en de daaropvolgende opdracht van de gemeenteraad aan het college van B&W om vóór 30 september 2024:
Een gesprek tussen de gemeenteraad en het college te organiseren ter bespreking van onder meer het definitieve ambitieniveau op het gebied van openbaarheid van informatie;
Ter voorbereiding hierop volgt in de tweede helft van 2024 het in kaart brengen van de impact van de Woo op de gemeentelijke processen, systemen en medewerkers in een impactanalyse en het opstellen van een meerjarig implementatieplan. Het implementatieplan beschrijft de benodigde activiteiten en tijd en (financiële) middelen om de verplichte informatiecategorieën van de Woo uit eigen beweging openbaar te maken. Op basis hiervan neemt de gemeenteraad eind 2024 een besluit over de te hanteren meerjarige fasering en planning voor de implementatie van de Woo;
In 2025 volgt de uitvoering van het implementatieplan Woo, gericht op het doorvoeren van de benodigde systeem- en procesaanpassingen en het creëren van bewustwording, kennis en vaardigheden onder medewerkers. Afhankelijk van de gekozen fasering en planning door de gemeenteraad, volgt de implementatie in de periode 2026-2028 om invulling te geven aan de verplichtingen van de Woo.
Het Rijk ondersteunt gemeenten met financiële middelen bij de implementatie en uitvoering van de Woo. Voor 2025 en 2026 is een bedrag van € 195.000 geraamd.