Wat mag het kosten?

Individuele voorzieningen
(bedragen x €1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Baten

11.630

10.665

9.774

9.651

9.033

9.033

Lasten

-45.962

-45.304

-46.984

-44.745

-44.124

-44.124

Totaal Individuele voorzieningen

-34.332

-34.639

-37.210

-35.095

-35.092

-35.092

Specificatie van de lasten en baten per product

Individuele voorzieningen
(bedragen x €1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Lasten per Taakveld

630 - Inkomensregelingen

-14.800

-14.046

-12.242

-12.242

-12.239

-12.239

640 - WSW en beschut werk

-442

-388

-407

-407

-407

-407

650 - Arbeidsparticipatie

-1.062

-1.213

-1.043

-1.043

-1.043

-1.043

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-4.332

-5.093

-5.385

-4.724

-4.724

-4.724

671A - Hulp bij het huishouden (WMO)

-4.428

-4.598

-5.039

-5.034

-5.034

-5.034

671B - Begeleiding (WMO)

-2.661

-2.469

-3.131

-3.350

-3.350

-3.350

671C - Dagbesteding (WMO)

-108

-114

-119

-119

-119

-119

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

212

0

0

0

0

0

672A - Jeugdhulp begeleiding

-4.941

-3.930

-5.264

-3.569

-2.951

-2.951

672B - Jeughulp behandeling

-602

-602

-678

-678

-678

-678

672C - Jeugdhulp dagbesteding

-1.849

-2.008

-2.149

-2.149

-2.149

-2.149

672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig

-600

-586

-616

-616

-616

-616

673A - Pleegzorg

-291

-291

-348

-348

-348

-348

673B - Gezinsgericht

-125

-125

-149

-149

-149

-149

673C - Jeughulp met verblijf overig

-1.664

-1.664

-1.798

-1.798

-1.798

-1.798

674A - Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

-5.038

-5.038

-5.523

-5.523

-5.523

-5.523

674B - Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

-1.916

-1.916

-2.117

-2.117

-2.117

-2.117

674C - Gesloten plaatsing

-210

-210

-220

-220

-220

-220

681A - Beschermd wonen (WMO)

-3

0

0

0

0

0

681B - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

-235

-318

-335

-335

-335

-335

682A - Jeugdbescherming

-228

-228

-266

-266

-266

-266

682B - Jeugdreclassering

-52

-94

-58

-58

-58

-58

Totaal Lasten per Taakveld

-45.374

-44.929

-46.886

-44.745

-44.124

-44.124

Baten per Taakveld

630 - Inkomensregelingen

8.816

8.714

8.679

8.664

8.689

8.714

640 - WSW en beschut werk

28

0

0

0

0

0

650 - Arbeidsparticipatie

129

0

0

0

0

0

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

235

232

232

232

232

232

671A - Hulp bij het huishouden (WMO)

0

0

0

87

87

87

672A - Jeugdhulp begeleiding

-4

0

0

0

0

0

672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig

199

101

97

0

0

0

673A - Pleegzorg

7

0

0

0

0

0

681A - Beschermd wonen (WMO)

389

0

0

0

0

0

Totaal Baten per Taakveld

9.799

9.047

9.008

8.983

9.008

9.033

Totaal saldo van baten en lasten

-35.575

-35.882

-37.878

-35.763

-35.117

-35.092

Toevoegingen aan reserves

672A - Jeugdhulp begeleiding

-199

-375

-97

0

0

0

681A - Beschermd wonen (WMO)

-389

0

0

0

0

0

Totaal Toevoegingen aan reserves

-588

-375

-97

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

630 - Inkomensregelingen

977

999

35

50

25

0

672A - Jeugdhulp begeleiding

728

620

731

618

0

0

681A - Beschermd wonen (WMO)

126

0

0

0

0

0

Totaal Onttrekkingen aan reserves

1.831

1.618

766

668

25

0

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

1.243

1.243

669

668

25

0

Resultaat

-34.332

-34.639

-37.210

-35.095

-35.092

-35.092

Analyse afwijkingen - begroting 2025 t.o.v. 2024

07 Individuele voorzieningen
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

630 Inkomensregelingen

Actieplan Bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025.

-385

-

Actieplan bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025.

-

385

Armoedebestrijding: Extra budget voor een bredere inzet van het Sport- en Cultuurfonds zorgt voor hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024.

-

-46

Bijstandsuikeringen: Omdat de doeluitkering van het Rijk in 2023 en 2024 niet toereikend was is er vanuit de algemene middelen € 1 miljoen toegevoegd aan het budget voor de uitbetaling van bijstandsuitkeringen. Omdat de rijksbijdrage de kostenstijging van de gemeente volgt (t-2) wordt er in 2025 geen rekening meer gehouden met de inzet van eigen middelen.

-

1.000

Energietoeslag: In 2024 is het restantbudget (hogere uitgaven) Energietoeslag 2023 ingezet vanuit het resultaat van de jaarrekening 2023 (hogere inkomsten). Dit is incidenteel van aard.

-614

614

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-23

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-125

Overig

0

-0

640 WSW en beschut werk

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-19

Overig

-

0

650 Arbeidsparticipatie

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

170

Overig

-

-0

660 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-118

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-102

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-70

Overig

-

-2

671A Hulp bij het huishouden (WMO)

index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-234

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-206

Overig

-

-1

671B Begeleiding (WMO)

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-134

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-129

Toename begeleiding: Bij het opstellen van de begroting 2024 is op het budget Wmo begeleiding meerjarig rekening gehouden met een bovengemiddelde groei van het gebruik van deze voorziening en is er vanaf jaarschijf 2025 € 150.000 toegevoegd aan het budget.

-

-150

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-248

Overig

-

-1

671C Dagbesteding (WMO)

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-6

Overig

-

0

672A Jeugdhulp begeleiding

Besparingsverlies Jeugd: Kostenbesparing uit hervormingen in de jeugdhulp die door het Rijk zijn opgelegd zijn door het Rijk ook al verrekend met inkomsten uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze konden tot op heden niet concreet worden ingevuld door gemeenten zodat voor 2023 en 2024 de verrekening is teruggedraaid in de meicirculaires van die jaren. Het resultaat van die hervorming voor 2024 (€ 160.000 beoogde besparing) wordt pas in de Najaarsnota 2024 teruggedraaid, dit leidt in deze vergelijking tot hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024.

-

-160

Incidentele budgetten: In 2024 waren er nog incidentele budgetten beschikbaar voor de uitvoering van het eerste Interventieplan Grip op het Sociaal Domein. Deze zijn er in 2025 niet meer waardoor de begrote kosten 2025 lager zijn.

-

278

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-110

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-67

Reservemutaties: Vanuit bestemmingsreserves zijn stortingen opgenomen voor kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersingsmaatregelen.

111

-262

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-735

Overig

0

0

672B Jeughulp behandeling

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-31

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-45

Overig

-

-0

672C Jeugdhulp dagbesteding

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-102

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-39

Overig

-

-0

672D Jeugdhulp zonder verblijf overig

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-3

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-27

Overig

-4

-0

673A Pleegzorg

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-15

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-43

Overig

-

0

673B Gezinsgericht

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-6

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-17

Overig

-

-1

673C Jeughulp met verblijf overig

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-85

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-48

Overig

-

-0

674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-260

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-229

Overig

-

3

674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-98

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-104

Overig

-

0

674C Gesloten plaatsing

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-11

Overig

-

0

681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-17

Overig

-

0

682A Jeugdbescherming

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-12

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-26

Overig

-

-0

682B Jeugdreclassering

Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen.

-

-3

Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld.

-

-3

Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

42

Overig

-

0

Investeringen

Dit programma heeft geen investeringen.