Wat mag het kosten?
Individuele voorzieningen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 11.630 | 10.665 | 9.774 | 9.651 | 9.033 | 9.033 |
Lasten | -45.962 | -45.304 | -46.984 | -44.745 | -44.124 | -44.124 |
Totaal Individuele voorzieningen | -34.332 | -34.639 | -37.210 | -35.095 | -35.092 | -35.092 |
Specificatie van de lasten en baten per product
Individuele voorzieningen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per Taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | -14.800 | -14.046 | -12.242 | -12.242 | -12.239 | -12.239 |
640 - WSW en beschut werk | -442 | -388 | -407 | -407 | -407 | -407 |
650 - Arbeidsparticipatie | -1.062 | -1.213 | -1.043 | -1.043 | -1.043 | -1.043 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -4.332 | -5.093 | -5.385 | -4.724 | -4.724 | -4.724 |
671A - Hulp bij het huishouden (WMO) | -4.428 | -4.598 | -5.039 | -5.034 | -5.034 | -5.034 |
671B - Begeleiding (WMO) | -2.661 | -2.469 | -3.131 | -3.350 | -3.350 | -3.350 |
671C - Dagbesteding (WMO) | -108 | -114 | -119 | -119 | -119 | -119 |
672 - Maatwerkdienstverlening 18- | 212 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
672A - Jeugdhulp begeleiding | -4.941 | -3.930 | -5.264 | -3.569 | -2.951 | -2.951 |
672B - Jeughulp behandeling | -602 | -602 | -678 | -678 | -678 | -678 |
672C - Jeugdhulp dagbesteding | -1.849 | -2.008 | -2.149 | -2.149 | -2.149 | -2.149 |
672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig | -600 | -586 | -616 | -616 | -616 | -616 |
673A - Pleegzorg | -291 | -291 | -348 | -348 | -348 | -348 |
673B - Gezinsgericht | -125 | -125 | -149 | -149 | -149 | -149 |
673C - Jeughulp met verblijf overig | -1.664 | -1.664 | -1.798 | -1.798 | -1.798 | -1.798 |
674A - Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -5.038 | -5.038 | -5.523 | -5.523 | -5.523 | -5.523 |
674B - Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -1.916 | -1.916 | -2.117 | -2.117 | -2.117 | -2.117 |
674C - Gesloten plaatsing | -210 | -210 | -220 | -220 | -220 | -220 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
681B - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -235 | -318 | -335 | -335 | -335 | -335 |
682A - Jeugdbescherming | -228 | -228 | -266 | -266 | -266 | -266 |
682B - Jeugdreclassering | -52 | -94 | -58 | -58 | -58 | -58 |
Totaal Lasten per Taakveld | -45.374 | -44.929 | -46.886 | -44.745 | -44.124 | -44.124 |
Baten per Taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 8.816 | 8.714 | 8.679 | 8.664 | 8.689 | 8.714 |
640 - WSW en beschut werk | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
650 - Arbeidsparticipatie | 129 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 235 | 232 | 232 | 232 | 232 | 232 |
671A - Hulp bij het huishouden (WMO) | 0 | 0 | 0 | 87 | 87 | 87 |
672A - Jeugdhulp begeleiding | -4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig | 199 | 101 | 97 | 0 | 0 | 0 |
673A - Pleegzorg | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | 389 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten per Taakveld | 9.799 | 9.047 | 9.008 | 8.983 | 9.008 | 9.033 |
Totaal saldo van baten en lasten | -35.575 | -35.882 | -37.878 | -35.763 | -35.117 | -35.092 |
Toevoegingen aan reserves | ||||||
672A - Jeugdhulp begeleiding | -199 | -375 | -97 | 0 | 0 | 0 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | -389 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Toevoegingen aan reserves | -588 | -375 | -97 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 977 | 999 | 35 | 50 | 25 | 0 |
672A - Jeugdhulp begeleiding | 728 | 620 | 731 | 618 | 0 | 0 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | 126 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | 1.831 | 1.618 | 766 | 668 | 25 | 0 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 1.243 | 1.243 | 669 | 668 | 25 | 0 |
Resultaat | -34.332 | -34.639 | -37.210 | -35.095 | -35.092 | -35.092 |
Analyse afwijkingen - begroting 2025 t.o.v. 2024
07 Individuele voorzieningen | Baten | Lasten |
---|---|---|
630 Inkomensregelingen | ||
Actieplan Bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025. | -385 | - |
Actieplan bestaanszekerheid: In 2024 zijn vanuit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het actieplan Bestaanszekerheid. Zowel de budgetten (uitgaven) als de reservebijdrage (inkomsten) komen niet terug in 2025. | - | 385 |
Armoedebestrijding: Extra budget voor een bredere inzet van het Sport- en Cultuurfonds zorgt voor hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024. | - | -46 |
Bijstandsuikeringen: Omdat de doeluitkering van het Rijk in 2023 en 2024 niet toereikend was is er vanuit de algemene middelen € 1 miljoen toegevoegd aan het budget voor de uitbetaling van bijstandsuitkeringen. Omdat de rijksbijdrage de kostenstijging van de gemeente volgt (t-2) wordt er in 2025 geen rekening meer gehouden met de inzet van eigen middelen. | - | 1.000 |
Energietoeslag: In 2024 is het restantbudget (hogere uitgaven) Energietoeslag 2023 ingezet vanuit het resultaat van de jaarrekening 2023 (hogere inkomsten). Dit is incidenteel van aard. | -614 | 614 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -23 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -125 |
Overig | 0 | -0 |
640 WSW en beschut werk | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -19 |
Overig | - | 0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 170 |
Overig | - | -0 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -118 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -102 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -70 |
Overig | - | -2 |
671A Hulp bij het huishouden (WMO) | ||
index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -234 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -206 |
Overig | - | -1 |
671B Begeleiding (WMO) | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -134 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -129 |
Toename begeleiding: Bij het opstellen van de begroting 2024 is op het budget Wmo begeleiding meerjarig rekening gehouden met een bovengemiddelde groei van het gebruik van deze voorziening en is er vanaf jaarschijf 2025 € 150.000 toegevoegd aan het budget. | - | -150 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -248 |
Overig | - | -1 |
671C Dagbesteding (WMO) | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -6 |
Overig | - | 0 |
672A Jeugdhulp begeleiding | ||
Besparingsverlies Jeugd: Kostenbesparing uit hervormingen in de jeugdhulp die door het Rijk zijn opgelegd zijn door het Rijk ook al verrekend met inkomsten uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze konden tot op heden niet concreet worden ingevuld door gemeenten zodat voor 2023 en 2024 de verrekening is teruggedraaid in de meicirculaires van die jaren. Het resultaat van die hervorming voor 2024 (€ 160.000 beoogde besparing) wordt pas in de Najaarsnota 2024 teruggedraaid, dit leidt in deze vergelijking tot hogere lasten in 2025 ten opzichte van 2024. | - | -160 |
Incidentele budgetten: In 2024 waren er nog incidentele budgetten beschikbaar voor de uitvoering van het eerste Interventieplan Grip op het Sociaal Domein. Deze zijn er in 2025 niet meer waardoor de begrote kosten 2025 lager zijn. | - | 278 |
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -110 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -67 |
Reservemutaties: Vanuit bestemmingsreserves zijn stortingen opgenomen voor kosten van met name tijdelijke inzet van personeel op incidentele activiteiten als implementatie van nieuwe werkwijzen en kostenbeheersingsmaatregelen. | 111 | -262 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft hogere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -735 |
Overig | 0 | 0 |
672B Jeughulp behandeling | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -31 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -45 |
Overig | - | -0 |
672C Jeugdhulp dagbesteding | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -102 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -39 |
Overig | - | -0 |
672D Jeugdhulp zonder verblijf overig | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -3 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -27 |
Overig | -4 | -0 |
673A Pleegzorg | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -15 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -43 |
Overig | - | 0 |
673B Gezinsgericht | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -6 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -17 |
Overig | - | -1 |
673C Jeughulp met verblijf overig | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -85 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -48 |
Overig | - | -0 |
674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -260 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -229 |
Overig | - | 3 |
674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -98 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -104 |
Overig | - | 0 |
674C Gesloten plaatsing | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -11 |
Overig | - | 0 |
681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -17 |
Overig | - | 0 |
682A Jeugdbescherming | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -12 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -26 |
Overig | - | -0 |
682B Jeugdreclassering | ||
Index bepaling nullijn: De nullijn waarbinnen de budgetten van het sociaal domein zijn opgesteld is gebaseerd op het prijsniveau 2023. Met de reguliere indexering voor prijs en volume uit de Kadernota 2025 zijn de budgetten sociaal domein voor 2025 geïndexeerd. De indexering voor het tussenliggende jaar 2024 wordt met deze mutatie toegepast voor in totaal € 1,2 miljoen. Vanaf 2026 is de helft hiervan onderdeel van de kostenbeheersingsopdracht sociaal domein en vanaf 2027 voor de volledige € 1,2 miljoen. | - | -3 |
Indexering: Bijstellingen voor prijsindexering en volumegroei zorgen voor hogere lasten op de budgetten in dit taakveld. | - | -3 |
Urentoerekening: Een herverdeling van de inzetbare uren heeft lagere lasten op dit taakveld als gevolg. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 42 |
Overig | - | 0 |
Investeringen
Dit programma heeft geen investeringen.