Wat mag het kosten?

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Baten

5.633

829

746

566

525

565

Lasten

-11.586

-7.691

-8.100

-8.161

-8.303

-8.545

Totaal Mobiliteit

-5.954

-6.863

-7.354

-7.595

-7.779

-7.980

Specificatie van de lasten en baten per product

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Lasten per Taakveld

210 - Verkeer en vervoer

-7.257

-7.677

-8.060

-8.142

-8.284

-8.526

220 - Parkeren

-32

-15

-40

-19

-19

-19

Totaal Lasten per Taakveld

-7.289

-7.691

-8.100

-8.161

-8.303

-8.545

Baten per Taakveld

210 - Verkeer en vervoer

654

216

217

217

217

217

Totaal Baten per Taakveld

654

216

217

217

217

217

Totaal saldo van baten en lasten

-6.635

-7.475

-7.883

-7.944

-8.086

-8.328

Toevoegingen aan reserves

210 - Verkeer en vervoer

-4.297

0

0

0

0

0

Totaal Toevoegingen aan reserves

-4.297

0

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

210 - Verkeer en vervoer

4.978

612

528

349

308

348

Totaal Onttrekkingen aan reserves

4.978

612

528

349

308

348

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

681

612

528

349

308

348

Resultaat

-5.954

-6.863

-7.354

-7.595

-7.779

-7.980

Analyse afwijkingen - begroting 2025 t.o.v. 2024

03 Mobiliteit
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

210 Verkeer en vervoer

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve.
Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze
begroting.

30

-30

Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

-313

Kapitaallasten: Vanaf 2023 is de onderuitputting van de investeringsplanning een continue aandachtspunt. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. Door middel van een stelpost zijn de kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte realistischer begroot. De invulling wordt in de periode tot de Begroting 2026 uitgewerkt.

-

102

Mutaties reserves: De inzet van de bestemmingsreserve reserve degeneratie ten behoeve herstel van bestrating neemt in 2025 af ten opzichte van 2024.

-70

-

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en vervoer. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

-159

Overig

-43

17

220 Parkeren

Overig

-

-25

Totaal 03 Mobiliteit

-83

-409

Investeringen

Vanaf de Jaarrekening 2022 is de voortgang van de investeringsplanning een continu punt van aandacht. Er worden door de organisatie stappen gezet om deze te verbeteren. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. De kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte zijn realistischer begroot. Het financiele gevolg voor de begroting is in bovenstaande tabel weergegeven.

Mobiliteit
(bedragen in €)

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

707004 BHP wegen 17-20: fietspaden/wegen op kades (2020)

250.000

0

0

0

707008 Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021)

0

138.000

0

0

707062 MFR Hazepadbrug (2022)

216.000

0

0

0

707063 MFR Bakkerenlaan-Brasserskade (2024)

0

255.000

0

0

707064 MFR Fietsbrug A13-Dubbeldankpad (2024)

0

0

66.000

0

707065 MFR Dubbeldankpad-Ackersdijkseweg (2024)

0

45.000

0

0

707114 BHP Wegen 22-25 Fietspad Delftsestraatweg (2022)

50.000

200.000

0

0

707115 BHP Wegen 22-25 Koningshof fase 8 (2022)

700.000

0

0

0

707117 BHP Wegen 22-25 Oranjeplein (2022)

400.000

50.000

0

0

707118 BHP Wegen 22-25 Emmastraat (2023)

600.000

250.000

0

0

707119 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2023)

0

0

0

5.200.000

707120 BHP Wegen 22-25 Nieuwkoopseweg (2023)

450.000

0

0

0

707121 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2024)

2.000.000

0

0

0

707123 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2025)

3.300.000

400.000

0

0

707124 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2026)

0

1.300.000

800.000

0

707125 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2027)

0

0

1.600.000

600.000

707126 BHP Wegen 22-25 Oude Leedeweg (2028)

50.000

50.000

1.400.000

1.500.000

707127 BHP Wegen 22-25 Rotonde Nobellaan (2028)

0

0

0

750.000

707128 BHP Wegen 22-25 Noordweg/Oudeweg (2028)

0

0

0

1.500.000

707129 BHP Wegen 22-25 Tuindersweg (2028)

0

0

0

300.000

707132 Aanleg MFR - deel 9 Bouwrijpmaken (2024)

102.215

184.430

266.645

533.290

707135 Aanleg MFR - deel 10 Subsidie (2031)

0

-72.240

-288.960

0

707136 Aanleg MFR - deel 10 Bouwrijpmaken
(2031)

21.902

60.204

248.788

227.397

707139 Aanleg MFR - deel 11 Subsidie
(2031

-103.950

-103.950

0

0

707140 Aanleg MFR - deel 11 Bouwrijpmaken
(2031)

193.696

76.738

0

0

707143 Aanleg MFR - deel 12 Subsidie
(2031)

-300.650

-300.650

0

0

707145 Aanleg MFR - deel 12 Bouwrijpmaken
(2031)

578.048

225.364

0

0

707150 Herinrichting Kerkweg (2025)

1.400.000

0

0

0

707508 Herinrichting Raadhuisplein (2019)

93.154

0

0

0

707564 BHP CKW 23-26 Betonnen brug Nieuwkoopseweg (2023)

160.000

0

0

0

707570 BPH CKW 23-26 Betonnen brug Noordeindseweg (2024)

105.000

0

0

0

707571 BHP CKW 23-26 Betonnen brug Keulseweg (2024)

105.000

0

0

0

707572 BHP CKW 23-26 Houten brug Wagenmaker (2025)

66.360

66.360

0

0

707573 BHP CKW 23-26 26 steigers in Nootdorp (2026)

0

130.083

130.083

0

707584 BPH OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2024)

120.000

0

0

0

707586 BHP OV 23-26 Armaturen WC de Parade (2024)

350.000

0

0

0

707587 BHP OV 23-26 Lichtmasten Klapwijk (2024)

325.000

0

0

0

707588 BHP OV 23-26 Lichtmasten WC de Parade (2024)

60.000

0

0

0

707590 BHP OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2025)

40.000

40.000

0

0

707591 BHP OV 23-26 Armaturen Oude Delfgauw (2025)

150.000

0

0

0

707594 BHP OV 23-26 Lichtmasten Klapwijk (2025)

162.500

162.500

0

0

707595 BHP OV 23-26 Lichtmasten Oude Delfgauw (2025)

40.000

0

0

0

707596 BHP OV 23-26 Verkeerspollers Raadhuisplein (2025)

87.500

87.500

0

0

707597 BHP OV 23-26 Armaturen buitengebied (2026)

433.750

0

0

0

707598 BHP OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2026)

0

40.000

40.000

0

707599 BHP OV 23-26 Armaturen Pijnacker-centrum (2026)

403.125

0

0

0

707601 BHP OV 23-26 Lichtmasten Klapwijk (2026)

0

162.500

162.500

0

707602 BPH OV 23-26 Vervanging lichtmasten (2027)

0

0

110.000

110.000

707604 BHP OV 23-26Verkeersregelinst.Delftsestr.(2027)

0

0

100.000

100.000

707605 BHP OV 23-26 Verkeersregelin.Hofweg (2027)

0

0

100.000

100.000

707606 BHP OV 19-22: Masten & Netwerk Koningshof (2023)

100.000

0

0

0

707611 BHP CKW 23-26: vervangingskosten 2027-2030 (2027)

0

0

498.925

0

707612 BHP CKW 23-26: vervangingskosten 2027-2030 (2028)

0

0

0

498.925

707613 BHP OV 23-26 stroomkasten nobellaan markt (2028)

0

0

0

90.000

707614 BHP OV 23-26 Lichtm.en Netwerk vanaf 2027 (2028)

0

0

0

220.000

709502 DGW: uitbreiding parkeerterrein 80ppl (2019)

58.404

0

0

0

710006 Damwand zuidzijde Katwijkerlaan (2018)

772.987

0

0

0

734000 Herstructurering Katwijkerlaan fase 1 (2021)

500.000

0

0

0

734001 Herstructurering Katwijkerlaan fase 2 (2024)

500.000

4.333.333

2.166.667

0

754155 Aansch. gronden en kassen Verl. Komkommerweg(2023)

1.000.000

1.034.900

0

0

754156 Aanl.aansluitingsweg rotonde Delfsestr/Komk.(2023)

375.000

761.200

400.000

0

754157 Aanschaf woningen Verl.Komkommerweg (2023)

600.000

0

0

0

Totaal Mobiliteit

16.515.041

9.576.272

7.800.648

11.729.612