Wat mag het kosten?
Mobiliteit | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 5.633 | 829 | 746 | 566 | 525 | 565 |
Lasten | -11.586 | -7.691 | -8.100 | -8.161 | -8.303 | -8.545 |
Totaal Mobiliteit | -5.954 | -6.863 | -7.354 | -7.595 | -7.779 | -7.980 |
Specificatie van de lasten en baten per product
Mobiliteit | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per Taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | -7.257 | -7.677 | -8.060 | -8.142 | -8.284 | -8.526 |
220 - Parkeren | -32 | -15 | -40 | -19 | -19 | -19 |
Totaal Lasten per Taakveld | -7.289 | -7.691 | -8.100 | -8.161 | -8.303 | -8.545 |
Baten per Taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 654 | 216 | 217 | 217 | 217 | 217 |
Totaal Baten per Taakveld | 654 | 216 | 217 | 217 | 217 | 217 |
Totaal saldo van baten en lasten | -6.635 | -7.475 | -7.883 | -7.944 | -8.086 | -8.328 |
Toevoegingen aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | -4.297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Toevoegingen aan reserves | -4.297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 4.978 | 612 | 528 | 349 | 308 | 348 |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | 4.978 | 612 | 528 | 349 | 308 | 348 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 681 | 612 | 528 | 349 | 308 | 348 |
Resultaat | -5.954 | -6.863 | -7.354 | -7.595 | -7.779 | -7.980 |
Analyse afwijkingen - begroting 2025 t.o.v. 2024
03 Mobiliteit | Baten | Lasten |
---|---|---|
210 Verkeer en vervoer | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 30 | -30 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -313 |
Kapitaallasten: Vanaf 2023 is de onderuitputting van de investeringsplanning een continue aandachtspunt. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. Door middel van een stelpost zijn de kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte realistischer begroot. De invulling wordt in de periode tot de Begroting 2026 uitgewerkt. | - | 102 |
Mutaties reserves: De inzet van de bestemmingsreserve reserve degeneratie ten behoeve herstel van bestrating neemt in 2025 af ten opzichte van 2024. | -70 | - |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en vervoer. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -159 |
Overig | -43 | 17 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | -25 |
Totaal 03 Mobiliteit | -83 | -409 |
Investeringen
Vanaf de Jaarrekening 2022 is de voortgang van de investeringsplanning een continu punt van aandacht. Er worden door de organisatie stappen gezet om deze te verbeteren. In de voorliggende begroting is hierin een nieuwe stap gezet. De kapitaallasten voor met name automatisering en openbare ruimte zijn realistischer begroot. Het financiele gevolg voor de begroting is in bovenstaande tabel weergegeven.
Mobiliteit | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
707004 BHP wegen 17-20: fietspaden/wegen op kades (2020) | 250.000 | 0 | 0 | 0 |
707008 Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021) | 0 | 138.000 | 0 | 0 |
707062 MFR Hazepadbrug (2022) | 216.000 | 0 | 0 | 0 |
707063 MFR Bakkerenlaan-Brasserskade (2024) | 0 | 255.000 | 0 | 0 |
707064 MFR Fietsbrug A13-Dubbeldankpad (2024) | 0 | 0 | 66.000 | 0 |
707065 MFR Dubbeldankpad-Ackersdijkseweg (2024) | 0 | 45.000 | 0 | 0 |
707114 BHP Wegen 22-25 Fietspad Delftsestraatweg (2022) | 50.000 | 200.000 | 0 | 0 |
707115 BHP Wegen 22-25 Koningshof fase 8 (2022) | 700.000 | 0 | 0 | 0 |
707117 BHP Wegen 22-25 Oranjeplein (2022) | 400.000 | 50.000 | 0 | 0 |
707118 BHP Wegen 22-25 Emmastraat (2023) | 600.000 | 250.000 | 0 | 0 |
707119 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2023) | 0 | 0 | 0 | 5.200.000 |
707120 BHP Wegen 22-25 Nieuwkoopseweg (2023) | 450.000 | 0 | 0 | 0 |
707121 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2024) | 2.000.000 | 0 | 0 | 0 |
707123 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2025) | 3.300.000 | 400.000 | 0 | 0 |
707124 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2026) | 0 | 1.300.000 | 800.000 | 0 |
707125 BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2027) | 0 | 0 | 1.600.000 | 600.000 |
707126 BHP Wegen 22-25 Oude Leedeweg (2028) | 50.000 | 50.000 | 1.400.000 | 1.500.000 |
707127 BHP Wegen 22-25 Rotonde Nobellaan (2028) | 0 | 0 | 0 | 750.000 |
707128 BHP Wegen 22-25 Noordweg/Oudeweg (2028) | 0 | 0 | 0 | 1.500.000 |
707129 BHP Wegen 22-25 Tuindersweg (2028) | 0 | 0 | 0 | 300.000 |
707132 Aanleg MFR - deel 9 Bouwrijpmaken (2024) | 102.215 | 184.430 | 266.645 | 533.290 |
707135 Aanleg MFR - deel 10 Subsidie (2031) | 0 | -72.240 | -288.960 | 0 |
707136 Aanleg MFR - deel 10 Bouwrijpmaken | 21.902 | 60.204 | 248.788 | 227.397 |
707139 Aanleg MFR - deel 11 Subsidie | -103.950 | -103.950 | 0 | 0 |
707140 Aanleg MFR - deel 11 Bouwrijpmaken | 193.696 | 76.738 | 0 | 0 |
707143 Aanleg MFR - deel 12 Subsidie | -300.650 | -300.650 | 0 | 0 |
707145 Aanleg MFR - deel 12 Bouwrijpmaken | 578.048 | 225.364 | 0 | 0 |
707150 Herinrichting Kerkweg (2025) | 1.400.000 | 0 | 0 | 0 |
707508 Herinrichting Raadhuisplein (2019) | 93.154 | 0 | 0 | 0 |
707564 BHP CKW 23-26 Betonnen brug Nieuwkoopseweg (2023) | 160.000 | 0 | 0 | 0 |
707570 BPH CKW 23-26 Betonnen brug Noordeindseweg (2024) | 105.000 | 0 | 0 | 0 |
707571 BHP CKW 23-26 Betonnen brug Keulseweg (2024) | 105.000 | 0 | 0 | 0 |
707572 BHP CKW 23-26 Houten brug Wagenmaker (2025) | 66.360 | 66.360 | 0 | 0 |
707573 BHP CKW 23-26 26 steigers in Nootdorp (2026) | 0 | 130.083 | 130.083 | 0 |
707584 BPH OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2024) | 120.000 | 0 | 0 | 0 |
707586 BHP OV 23-26 Armaturen WC de Parade (2024) | 350.000 | 0 | 0 | 0 |
707587 BHP OV 23-26 Lichtmasten Klapwijk (2024) | 325.000 | 0 | 0 | 0 |
707588 BHP OV 23-26 Lichtmasten WC de Parade (2024) | 60.000 | 0 | 0 | 0 |
707590 BHP OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2025) | 40.000 | 40.000 | 0 | 0 |
707591 BHP OV 23-26 Armaturen Oude Delfgauw (2025) | 150.000 | 0 | 0 | 0 |
707594 BHP OV 23-26 Lichtmasten Klapwijk (2025) | 162.500 | 162.500 | 0 | 0 |
707595 BHP OV 23-26 Lichtmasten Oude Delfgauw (2025) | 40.000 | 0 | 0 | 0 |
707596 BHP OV 23-26 Verkeerspollers Raadhuisplein (2025) | 87.500 | 87.500 | 0 | 0 |
707597 BHP OV 23-26 Armaturen buitengebied (2026) | 433.750 | 0 | 0 | 0 |
707598 BHP OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2026) | 0 | 40.000 | 40.000 | 0 |
707599 BHP OV 23-26 Armaturen Pijnacker-centrum (2026) | 403.125 | 0 | 0 | 0 |
707601 BHP OV 23-26 Lichtmasten Klapwijk (2026) | 0 | 162.500 | 162.500 | 0 |
707602 BPH OV 23-26 Vervanging lichtmasten (2027) | 0 | 0 | 110.000 | 110.000 |
707604 BHP OV 23-26Verkeersregelinst.Delftsestr.(2027) | 0 | 0 | 100.000 | 100.000 |
707605 BHP OV 23-26 Verkeersregelin.Hofweg (2027) | 0 | 0 | 100.000 | 100.000 |
707606 BHP OV 19-22: Masten & Netwerk Koningshof (2023) | 100.000 | 0 | 0 | 0 |
707611 BHP CKW 23-26: vervangingskosten 2027-2030 (2027) | 0 | 0 | 498.925 | 0 |
707612 BHP CKW 23-26: vervangingskosten 2027-2030 (2028) | 0 | 0 | 0 | 498.925 |
707613 BHP OV 23-26 stroomkasten nobellaan markt (2028) | 0 | 0 | 0 | 90.000 |
707614 BHP OV 23-26 Lichtm.en Netwerk vanaf 2027 (2028) | 0 | 0 | 0 | 220.000 |
709502 DGW: uitbreiding parkeerterrein 80ppl (2019) | 58.404 | 0 | 0 | 0 |
710006 Damwand zuidzijde Katwijkerlaan (2018) | 772.987 | 0 | 0 | 0 |
734000 Herstructurering Katwijkerlaan fase 1 (2021) | 500.000 | 0 | 0 | 0 |
734001 Herstructurering Katwijkerlaan fase 2 (2024) | 500.000 | 4.333.333 | 2.166.667 | 0 |
754155 Aansch. gronden en kassen Verl. Komkommerweg(2023) | 1.000.000 | 1.034.900 | 0 | 0 |
754156 Aanl.aansluitingsweg rotonde Delfsestr/Komk.(2023) | 375.000 | 761.200 | 400.000 | 0 |
754157 Aanschaf woningen Verl.Komkommerweg (2023) | 600.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Mobiliteit | 16.515.041 | 9.576.272 | 7.800.648 | 11.729.612 |