Wat gaan we daarvoor doen?

Rol

Activiteit

Taakveld

Resultaat

1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan ' Gelukkig op de Fiets'

Opstellen Omgevingsprogramma Duurzame mobiliteit

Verkeer en Wegen

Onder meer:

  • Uitvoering verkeersveiligheidsplan voor de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp.

  • Verbetering verkeersveiligheid kruispuntenKatwijkerlaan/Nieuwkoopseweg en Katwijkerlaan/ Reesloot

  • Planologische procedure Verlengde Komkomerweg

  • Start planvorming voor herinrichting Emmastraat ((tussen de Van Brachtstraat en het Oranjeplein)

  • Kaderstelllende notitie voor Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit (waaronder analyse toekomstige verkeersstromen)

2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Verkeer en wegen

Onder meer:

  • Uitwerking metropolitane fietsroutes

  • Raadsvoorstel MFR Den Haag-Pijnacker

Uitwerken MRDH-Handreiking' Ketenmobiliteit op OV-knooppunten' '

Openbaar Vervoer

  • Inrichtingsplannen stationsgebieden Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en woningbouw Centrumlijn

Herijken parkerbeleid

Parkeren

  • Parkeervisie

  • Nota parkeernormen

Faciliteren deelmobiliteit

Verkeer en Wegen

  • Uitgewerkt deelmobiliteitbeleid in regionaal verband

3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting &verkeersregelinstallaties.

Verkeer en Wegen

  • Uitgevoerd beheer op basis van de Beheerplannen

  • Actualisatie Beheerplan Wegen

4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen

Deelnemen aan de gemeentschappelijke regeling MRDH

Openbaar Vervoer

  • Bestuursovereenkomst metronet

  • Deelname aan MRDH-project voor uitbreiding van metro-capaciteit E-lijn richting Den Haag

  • Voorstel voor weekendmetro

5. Faciliteren van de kezue voor schoon vervoer

Uitvoeren Laadvisie ' Opgeladen naar 2030'

Verkeer en Wegen

  • Faciliteren plaatsing van laadpalen

  • Locatieplan laadpalen

Toelichting

Algemeen

In de Omgevingsvisie is als ambitie opgenomen dat de gemeente ook in 2050 lokaal en regionaal goed bereikbaar is. Dit doen we door in te zetten op duurzame vervoersvormen: lopen, fietsen en het openbaar vervoer. In 2025 starten we met het opstellen van het omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit, waarin we uitwerking geven aan de Omgevingsvisie. Onderdeel van het omgevingsprogramma is een analyse van de verkeersstromen na 2030 op basis van onze toekomstige (woningbouw) ontwikkelingen en de regionale ontwikkelingen.

1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

In 2025 werken we met de aanpak van de Kerkweg/Veenweg, de Emmastraat en het kruispunt Vlielandseweg/Nieuwkoopseweg/Katwijkerlaan aan het verkeersveiliger maken van de infrastructuur. Het is daarnaast van belang om ook aandacht te besteden aan verkeersveilig gedrag. In 2025 gaan we daarom de rotondecampagne verder ontwikkelen. Interactie tussen fietsers en automobilisten is hierbij een belangrijk thema

2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

De gemeente stimuleert lopen, fietsen en het reizen met het openbaar vervoer. In 2025 gaan we hiervoor verder met de uitwerking van de metropolitane fietsroutes. Voor het openbaar vervoer kijken we samen met de RET en de MRDH naar de mogelijkheden om de kwaliteit van de metrostations Nootdorp en Pijnacker-Zuid te verbeteren.

3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

In de beheerplannen worden de onderhoudsactiviteiten voor onder de wegen, de civiele kunstwerken en de openbare verlichting & verkeerslichten opgenomen. Het onderhoud aan met name de wegen, de civiele kunstwerken, het groen en de speelvoorzieningen verloopt niet volgens planning. Nadat we in 2024 over deze problematiek met de raad in gesprek zijn geweest, actualiseren we in 2025 het beheerplan wegen en betrekken daarbij de opgehaalde beelden.

4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen

Met metrolijn E, tramlijn 15, diverse buslijnen en de buurtbus heeft de gemeente een dekkend netwerk aan openbaar vervoersvoorzieningen. Met de voor 2030 voorziene frequentieverhoging van de E-lijn worden de ov-voorzieningen verder verbeterd. We gaan in 2025 hierover afspraken maken met de MRDH en de RET en betrekken daarbij ook de gewenste kwaliteitsverbetering van de stationsomgevingen Nootdorp en Pijnacker-Zuid.

5.Faciliteren van de keuze voor schoon vervoer

We faciliteren de elektrische auto door het plaatsen van laadpalen in het openbaar gebied. Dit plaatsen gebeurt op basis van een locatieplan. In 2024/2025 maken we een nieuw locatieplan voor de komende vijf jaar.