Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag | Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan ' Gelukkig op de Fiets' Opstellen Omgevingsprogramma Duurzame mobiliteit | Verkeer en Wegen | Onder meer:
|
2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit | Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets' | Verkeer en wegen | Onder meer:
|
Uitwerken MRDH-Handreiking' Ketenmobiliteit op OV-knooppunten' ' | Openbaar Vervoer |
| |
Herijken parkerbeleid | Parkeren |
| |
Faciliteren deelmobiliteit | Verkeer en Wegen |
| |
3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte | Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting &verkeersregelinstallaties. | Verkeer en Wegen |
|
4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen | Deelnemen aan de gemeentschappelijke regeling MRDH | Openbaar Vervoer |
|
5. Faciliteren van de kezue voor schoon vervoer | Uitvoeren Laadvisie ' Opgeladen naar 2030' | Verkeer en Wegen |
|
Toelichting
Algemeen
In de Omgevingsvisie is als ambitie opgenomen dat de gemeente ook in 2050 lokaal en regionaal goed bereikbaar is. Dit doen we door in te zetten op duurzame vervoersvormen: lopen, fietsen en het openbaar vervoer. In 2025 starten we met het opstellen van het omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit, waarin we uitwerking geven aan de Omgevingsvisie. Onderdeel van het omgevingsprogramma is een analyse van de verkeersstromen na 2030 op basis van onze toekomstige (woningbouw) ontwikkelingen en de regionale ontwikkelingen.
1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag
In 2025 werken we met de aanpak van de Kerkweg/Veenweg, de Emmastraat en het kruispunt Vlielandseweg/Nieuwkoopseweg/Katwijkerlaan aan het verkeersveiliger maken van de infrastructuur. Het is daarnaast van belang om ook aandacht te besteden aan verkeersveilig gedrag. In 2025 gaan we daarom de rotondecampagne verder ontwikkelen. Interactie tussen fietsers en automobilisten is hierbij een belangrijk thema
2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit
De gemeente stimuleert lopen, fietsen en het reizen met het openbaar vervoer. In 2025 gaan we hiervoor verder met de uitwerking van de metropolitane fietsroutes. Voor het openbaar vervoer kijken we samen met de RET en de MRDH naar de mogelijkheden om de kwaliteit van de metrostations Nootdorp en Pijnacker-Zuid te verbeteren.
3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte
In de beheerplannen worden de onderhoudsactiviteiten voor onder de wegen, de civiele kunstwerken en de openbare verlichting & verkeerslichten opgenomen. Het onderhoud aan met name de wegen, de civiele kunstwerken, het groen en de speelvoorzieningen verloopt niet volgens planning. Nadat we in 2024 over deze problematiek met de raad in gesprek zijn geweest, actualiseren we in 2025 het beheerplan wegen en betrekken daarbij de opgehaalde beelden.
4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen
Met metrolijn E, tramlijn 15, diverse buslijnen en de buurtbus heeft de gemeente een dekkend netwerk aan openbaar vervoersvoorzieningen. Met de voor 2030 voorziene frequentieverhoging van de E-lijn worden de ov-voorzieningen verder verbeterd. We gaan in 2025 hierover afspraken maken met de MRDH en de RET en betrekken daarbij ook de gewenste kwaliteitsverbetering van de stationsomgevingen Nootdorp en Pijnacker-Zuid.
5.Faciliteren van de keuze voor schoon vervoer
We faciliteren de elektrische auto door het plaatsen van laadpalen in het openbaar gebied. Dit plaatsen gebeurt op basis van een locatieplan. In 2024/2025 maken we een nieuw locatieplan voor de komende vijf jaar.