Stand van zaken en vooruitblik
Algemeen
Het programma Mobiliteit richt zich op het verduurzamen van de bereikbaarheid. Het accent ligt op het gebruiken van schone vervoersmiddelen, zoals de fiets en het openbaar vervoer. De komende jaren werken we de ambities uit het Fietsplan voor de fiets uit in concrete projecten. Het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren wij onder meer door aantrekkelijke stationsgebieden te realiseren. Eventuele maatregelen daarbij zijn een meer groene inrichting van het stationsgebied, verbetering van de fietsparkeervoorzieningen en de realisatie van een stationsgebouw met daarin bijvoorbeeld een koffieuitgiftepunt.
In 2025 starten wij met het opstellen van het Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit. Dit Omgevingsprogramma vormt de uitwerking van de Omgevingsvisie. Hierin wordt het mobiliteitsbeleid en de maatregelen voor onder meer verkeersveiligheid en parkeren opgenomen. De kosten voor het opstellen van dit Omgevingsprogramma worden in 2025 bij de kaderstellende notitie in beeld gebracht.
Verkeer en wegen
Beheer
Het onderhoud van de wegen en verhardingen, de civiele kunstwerken, de openbare verlichting en de verkeerslichten gebeurt planmatig op basis van beheerplannen. De uitvoering van de beheerplannen voor met name wegen, civiele kunstwerken, groen en spelen verloopt onder meer door capaciteitstekorten niet volgens planning. In 2024 zijn we in gesprek geweest met de raad over de beheeractiviteiten, de prioritering hiervan en de daarbij te hanteren criteria. Hiermee komen we in 2025 met een geactualiseerde planning van de uitvoering, inclusief de bijbehorende investeringen. We hebben daarmee in 2025 een eerste beeld van de noodzakelijke investeringen en de benodigde doorlooptijd waarmee we dit kunnen uitvoeren. Op basis van deze inzichten actualiseren we in 2025 het beheerplan wegen.
Auto
Om zicht te houden op de verkeersdruk monitoren we het verkeer op de belangrijkste gemeentelijke wegen. Het aantal verkeersbewegingen is in 2023 weer bijna op het niveau van voor de coronapandemie. Er zijn in de tussentijd wel veel nieuwe woningen opgeleverd zoals in Ackerswoude en Tuindershof. De wegen kunnen de groei nog opvangen. Hoewel het soms druk is, zijn er geen structurele knelpunten op het wegennet. De verwachting is dat de capaciteit van de wegen voorlopig nog voldoende is om de verkeerstoename op te vangen.
We willen echter een scherper beeld hebben van verkeersstromen na 2030 op basis van de toekomstige (woningbouw)ontwikkelingen in de vier voorziene woningbouwlocaties Dwarskade, Overgauw, Rijskade en Balijade en regionale ontwikkelingen. In de Omgevingsvisie is hier al verkennend onderzoek naar gedaan en zijn mogelijke knelpunten in beeld gebracht. We willen dit onderzoek actualiseren met de nieuwe hogere woningbouwambities zoals in het Dwarskadegebied en Overgauw. We starten hiermee in de 2e helft van 2024. Mochten hieruit knelpunten naar voren komen, dan onderzoeken we mogelijke oplossingen. De analyse en mogelijke oplossingen zijn onderdeel van het Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit waar we in 2025 mee aan de slag gaan.
Onze (hoofdwegen)wegenstructuur is op zichzelf in orde, maar we ervaren een knelpunt in het glastuinbouwgebied Pijnacker West. Hier moet het vrachtverkeer gebruik maken van de Noordeindseweg en de Rijskade. Met een verlengde Komkommerweg hoeft het vrachtverkeer niet meer over deze wegen te rijden. In 2025 starten wij met de planologische procedure voor de realisatie van deze weg.
In 2024 starten wij met de planvoorbereiding, waarna in 2025 de Hofweg gedeeltelijk wordt aangepast om de gemiddeld gereden snelheid naar beneden te brengen en de ervaren geluidsoverlast in de wijk ’s-Gravenhout terug te dringen.
Fiets
Vele tienduizenden arbeidsplaatsen, meerdere dorps-en stadskernen en andere bestemmingen liggen binnen tien kilometer van onze gemeente. Dit is een flinke fietsafstand die mede dankzij de opkomst van de elektrische fiets voor veel meer mensen haalbaar is geworden. Met de acties uit het Fietsplan willen we het fietsen nog veiliger, sneller en toegankelijker maken in de gemeente. Onderdeel van het Fietsplan is de realisatie van twee metropolitane fietsroutes, van Delft naar Rotterdam Alexander en van Den Haag naar Pijnacker. De raad heeft in 2024 besloten om de MFR Delft-Rotterdam Alexander aan te leggen. In 2024 vindt nadere afstemming plaats met de omgeving en belanghebbenden in het kader van het afgesproken participatietraject. In 2025 gaan de betrokken gemeenten verder met de uitwerking en realisatie van deze route. De verwachting is dat twee tracédelen medio 2026 zijn gerealiseerd. Het fietsecoduct over de A13 en het tracé achter de Ackersdijkseweg zijn naar verwachting in 2029 gereed.
Voor de MFR Den Haag-Pijnacker worden nog verschillende opties voor een nieuwe fietsbrug over de Vliet ter hoogte van de bestaande Nieuwe Tolbrug onderzocht. Deze brug vormt een onmisbare schakel in de route. In het najaar van 2024 wordt duidelijk of er overeenstemming is tussen de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en de provincie over de opties. Indien dit het geval is, worden de voorbereidingen voor deze route gecontinueerd. Het exacte tracé van de route binnen onze gemeente ligt nog niet vast. In 2025 wordt dit tracé nader bepaald en wordt aan de gemeenteraad een voorstel voorgelegd voor deze MFR.
Deelmobiliteit
In het raadsakkoord is opgenomen dat er ook aandacht moet zijn voor deelmobiliteit. Op dit moment hebben we in de gemeente een aanbod aan deelscooters en deelauto's, waarvan goed gebruik wordt gemaakt. Onze inwoners gebruiken deelmobiliteit voornamelijk voor verplaatsingen naar de omliggende gemeenten. Het deelaanbod verschilt echter per gemeente, waardoor gebruikers belemmeringen ervaren bij het gebruik van deelmobiliteit over gemeentegrenzen. In 2024 zijn de mogelijkheden tot regionale samenwerking op verzoek van de gemeenten Delft, Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp onderzocht. In 2025 werken deze gemeenten deze samenwerking verder uit.
Deelmobiliteit kan een bijdrage leveren aan de mobiliteitsbehoefte in de nieuwe woongebieden. Bij de woningbouwontwikkeling in Centrumlijn Noord willen we hiermee ervaring opdoen. Hier biedt de ontwikkelaar deelauto’s en (elektrische) deelfietsen aan de nieuwe bewoners voor een periode van tenminste 3 jaar. Het aanbod aan deelmobiliteit wordt opgeschaald naar behoefte en in lijn met de oplevering van de woonblokken in de wijk.
Een verkeersveilige gemeente
We willen ervoor zorgen dat het verkeer veilig is en blijft. Daarom richten we onze woonwijken, woonerven en wegen volgens de duurzaam veilig-richtlijnen in. In 2023 waren er in Pijnacker-Nootdorp 232 geregistreerde verkeersongevallen, waarbij er 134 gewonden te betreuren waren. De meeste gewonden waren fietsers (56), bromfietsers (33) en e-fietsers (11). Van 22 personen is bekend dat zij bij een eenzijdig ongeval gewond raakten door bijvoorbeeld een val of aanrijding met een vast of los voorwerp. Het aantal verkeersongevallen met gewonden is ten opzichte van 2022 iets afgenomen. Met name onder (elektrische) fietsers van 70 jaar en ouder zijn veel minder gewonden (van 27 naar 10). Het aantal fietsgewonden in de leeftijd 50 tot 70 jaar is daarentegen toegenomen (van 19 naar 27). Daar is niet direct een verklaring voor.
Aandacht voor verkeersveiligheid blijft daarmee van groot belang:
• In 2024 hebben we de rotondecampagne gehouden. Hiermee stimuleren wij fietsers en automobilisten om rotondes op de juist manier te gebruiken. In 2025 wordt de campagne doorontwikkeld. Interactie tussen fietsers en automobilisten is hierbij een belangrijk thema.
• In 2022 is onderzoek gedaan naar het verkeersveiliger maken van de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp. Op basis van een nieuwe CROW-richtlijn werken we aan een inrichtingsplan voor deze weg. De kosten voor de inrichting worden nu op € 1,4 mln. geschat. Op basis van een verder uitgewerkte raming, wordt in 2025 een inrichtings-en dekkingsvoorstel aan de raad voorgelegd. De maatregelen worden in 2025/2026 uitgevoerd.
• In het voorjaar van 2025 wordt gestart met het verkeersveiliger maken van het kruispunt Vlielandseweg/Nieuwkoopseweg/Katwijkerlaan. Ook wordt de Reesloot die aansluit op de Katwijkerlaan veiliger gemaakt voor fietsers. Met de aanleg van een nieuwe rijweg en fietspad wordt de verkeersveiligheid van de Katwijkerlaan verbeterd. Daarbij wordt ook de beschoeiing vervangen en de kade opgehoogd. Voor deze werkzaamheden wordt aan de raad bij de kadernota 2026 of bij de programmabegroting 2026 nog nadere voorstellen voorgelegd.
• De Emmastraat is oncomfortabel en voelt onveilig voor fietsers. We willen deze situatie verbeteren en starten in 2025 met de planvorming en het overleg met de betrokken bewoners en ondernemers.
• Via het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV Zuid-Holland) stimuleren we scholen om gebruik te maken van verkeersveiligheidsprogramma’s zoals School op Seef, Totally Traffic en Verkeerslokaal. We faciliteren basisscholen bij het afnemen van verkeersexamens. En we stimuleren verkeersveilig gedrag van weggebruikers met verkeersveiligheidscampagnes langs de weg en in de media. Deze activiteiten continueren we in 2025.
Schoon vervoer
Zuinige en stille elektrische auto’s leveren een belangrijke bijdrage aan schoner vervoer en daarmee aan duurzame mobiliteit. In de Laadvisie ‘Opgeladen naar 2030’ is beschreven hoe we in de periode tot 2025 een toegankelijk, betrouwbaar en veilig laadnetwerk realiseren voor elektrische voertuigen. Daartoe hebben we onder meer een concessie voor het plaatsen van laadpalen aan Equans gegeven. In 2025 wordt onder leiding van de gemeente Rotterdam gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe concessie. In het voorjaar van 2024 zijn 22 nieuwe laadpalen geplaatst. In totaal staan er nu (juni 2024) 242 openbare laadpalen in de gemeente. De laadpalen worden geplaatst volgens het in 2020 vastgestelde locatieplan. Het aantal aanvragen is inmiddels zo groot dat dit locatieplan niet meer voldoet. In 2024/2025 maken we een nieuw locatieplan voor de laadpalen voor de komende vijf jaar.
P+R-parkeren als onderdeel van gebiedsontwikkelingen Heron en Centrumlijn
De P+R-parkeerterreinen Nootdorp en Pijnacker-Zuid maken respectievelijk deel uit van de ontwikkeling van bedrijvenpark Heron en de woningbouwontwikkeling op de Centrumlijn. We streven een ketenaanpak na, waarbij reizigers op een snelle en toegankelijke manier de fiets of de auto met het openbaar vervoer moeten kunnen combineren. Aanvullende voorzieningen op het station kunnen daarbij de aantrekkelijkheid van de stationsgebieden - en daarmee het gebruik- versterken.
Heron
De gemeente, RET en de MRDH willen het metrostation Nootdorp en het omliggend gebied opwaarderen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de realisatie van een stationsgebouw, opwaardering van de fietsparkeervoorzieningen en een meer groene inrichting van het stationsgebied.
De RET is gestart met de voorbereidingen om de frequentieverhoging van de E-lijn in 2030 mogelijk te maken. In dat kader gaan we in 2025 met de MRDH in gesprek over de gewenste kwaliteitsslag in dit gebied.
Centrumlijn
In juni 2022 is de aanbesteding van de ontwikkeling en realisatie van ruim 300 woningen en een mobilityhub in Centrumlijn Noord afgerond. De bouw van deze hub start in 2024 en wordt medio 2025 opgeleverd. De hub biedt ruimte voor het stallen van 500 fietsen, bakfietsen en scooters. Er is ruimte gereserveerd om uiteindelijk 850 fietsen te kunnen stallen als die behoefte ontstaat. Daarnaast worden de parkeerplekken in de hub door zowel bewoners als ov-gebruikers gebruikt. De woongebouwen beschikken over inpandige fietsenstallingen voor de bewoners.
Parkeren
In het raadsakkoord is opdracht gegeven om het parkeerbeleid te actualiseren. In maart 2023 heeft de raad de startnotitie ‘actualisatie parkeerbeleid’ vastgesteld. In 2024 zijn de meningen van bewoners, ondernemers, projectontwikkelaars en corporaties over parkeren in de gemeente gepeild. De parkeervisie wordt naar verwachting in 2024 door de raad vastgesteld en vrijgegeven voor de inspraak. Nadat de inspraakprocedure voor de parkeervisie is afgerond, wordt in 2025 de nota parkeernormen opgesteld en aan de raad ter vaststelling aangeboden.
Openbaar vervoer
De MRDH heeft in 2023/2024 nieuwe financiële afspraken gemaakt met de HTM, RET en EBS. Hiermee is het ondersteuningsprogramma om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen afgesloten. De MRDH en de RET zijn gestart met de voorbereidingen om de frequentieverhoging van de E-lijn in 2030 te realiseren. In 2025 gaan we met de projectorganisatie in overleg om afspraken te maken over de uitvoering van de werkzaamheden, ook in relatie tot de aanpak van stationsgebieden Pijnacker Zuid en Nootdorp. De MRDH streeft ernaar om hiervoor een Bestuurlijke Overeenkomst (BOK) af te sluiten.