Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
|---|---|---|---|
1. Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college met participatie van inwoners | In lijn brengen van ambitie - mensen - middelen gezien de krappe formatie, krapte op de arbeidsmarkt en uitdagingen toekomstbestendige gemeentefinanciën. | Bestuur | Een realistische en effectieve uitvoering. |
2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden | Actualiseren bestaande samenwerkingsafspraken op het gebied van archeologie en archiefbeheer met de gemeente Delft. | Samenwerkingsverbanden | Nieuwe afspraken over samenwerking, verantwoordelijkheden en mandaten binnen de samenwerkingsverbanden |
3. Dienstverlening aan inwoners en ondernemers verbeteren | Evaluatie van de uitvoeringsagenda visie op dienstverlening 2025-2026 | Dienstverlening | Geactualiseerde uitvoeringsagenda visie op dienstverlening voor 2027-2028 |
Gefaseerde invoering van de Wet Woo | Dienstverlening | Invoeringsplan gericht op actieve openbaarmakingen en het aanpassen van werkprocessen hierop | |
Invoering Wet digitale overheid – acties uit de nulmeting | Dienstverlening | Voldoen aan de wettelijke vereisten Wet digitale overheid | |
Opstellen visie op verdere digitalisering in relatie tot Artificiële Intelligentie en Algoritmes | Dienstverlening | Visiedocument waarin digitale ontwikkelingen worden geschetst, de mogelijkheden worden gewogen en een agenda voor de uitvoering van de visie | |
Evalueren van het POK bestedingsplan | Dienstverlening | Inzicht in de voortgang en de effectiviteit van het POK bestedingsplan | |
Visie op gemeentelijke huisvesting en plan van aanpak | Dienstverlening | Visiedocument over de huisvesting van raad en gemeentelijke organisatie,waarin scenario's voor toekomstbestendige huisvesting worden uitgewerkt en gewogen. |
Toelichting
1. Bestuur, goede democratische besluitvorming
In lijn brengen van ambitie - mensen - middelen
Gezien de krappe formatie, de krapte op de arbeidsmarkt en de uitdagingen vanuit de toekomstbestendige gemeentefinanciën vraagt dit om zorgvuldigheid om tot een goede balans te komen tussen opgaven, beschikbare ambtelijke capaciteit en financiële middelen.
2. Samenwerkingsverbanden
Actualiseren samenwerkingsafspraken gemeente Delft
De huidige samenwerkingsafspraken met de gemeente Delft op het gebied van archeologie en archiefbeheer worden geactualiseerd. In 2026 wordt besluitvorming verwacht over de toekomstige inrichting en voortzetting van deze samenwerkingen.
3. Dienstverlening
Visie op digitalisering in relatie tot nieuwe technologie
De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en hebben steeds meer impact op de wijze waarop de ambtelijke organisatie haar werk doet. Het gebruik van Algoritmes in het voorbereiden van besluitvorming, data-analyses om het data gedreven werken mogelijk te maken, de generatieve artificiële intelligentie brengt kansen en bedreigingen met zich mee. Om die reden is het nodig om een visie te ontwikkelen op de digitalisering van de ambtelijke organisatie en daarin de voor- en nadelen en de bijbehorende dilemma's goed te wegen.
In de paragraaf Bedrijfsvoering is meer informatie terug te vinden over digitalisering in relatie tot privacy en informatieveiligheid.
Huisvesting
In 2026 wordt gewerkt aan de lange termijn huisvestingsvisie voor de gemeentelijke organisatie. Ongeacht de uitkomst hiervan, dient het gemeentekantoor in de tussenliggende jaren werkbaar (schoon, heel, veilig en duurzaam) te worden en blijven. Daarvoor is een upgrade-programma ontwikkeld. Dit programma is erop gericht om het gemeentekantoor (Oranjeplein en Emmastraat) werkbaar te maken en te houden.
