Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
|---|---|---|---|
1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving | Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2027 | Onderwijshuisvesting | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren |
Actualiseren Integraal Huisvestingplan Kindcentra (IHPK) v.w.b. het onderwijshuisvestingsprogramma | Onderwijshuisvesting | Actueel overzicht huisvestingsprojecten kindcentra, inclusief ontwikkelingen | |
Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Een voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar | |
2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra | Uitvoeren Lokaal Educatieve Agenda (LEA) | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | De LEA werkagenda is samen met de betrokken partners in uitvoering |
3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie | Uitvoeren Leerplichtwet / Regionaal Doorstroompunt voortijdig schoolverlaten | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Rapportage jaarverslag leerplicht / Doorstroompunt |
4.Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwasseneneducatie | Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Op de vraag afgestemd aanbod van de lokale partners gericht op basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden |
Toelichting
1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving
Samen met de schoolbesturen en de aanbieders van kinderopvang geven wij uitvoering aan het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK). Via de subsidieregeling VVE-peuteropvang realiseren we samen met de aanbieders een toegankelijk voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar.
2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (Integrale) Kindcentra
Bij de realisatie van (Integrale) Kindcentra gaat het niet alleen om huisvesting, maar ook om een organisatorische en inhoudelijke samenwerking tussen onderwijs en opvangpartners. Hierbij gaat het (bijv.) om een gezamenlijke pedagogische visie op onderwijs en opvang en een doorgaande leer- en ontwikkellijn. Deze samenwerking willen wij stimuleren en faciliteren (o.a.) via de Lokaal Educatieve Agenda.
3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie
In het kader van preventie en uitvoering van de Leerplichtwet regisseren we de aanpak van verzuim/schooluitval en rapporteren daarover in het Jaarverslag leerplicht/Doorstroompunt.
4. Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwassenen
Binnen de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal zijn nieuwe afspraken gemaakt over de samenwerking op het gebied van volwasseneneducatie, met ingang van schooljaar 2022-2023. Deze samenwerking is in 2025 opnieuw bekrachtigd met een regionale overeenkomst gericht op het versterken van basisvaardigheden en het terugdringen van laaggeletterdheid. De gemeente Zoetermeer voert de regie en is verantwoordelijk voor de verdeling van de beschikbare rijksmiddelen (budget educatie) binnen de regio. De aanpak is vastgelegd in de Bijzondere Subsidieregeling Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) 2025, waarin ook het subsidieplafond en de verdelingscriteria zijn opgenomen. Deze lijn wordt in 2026 voortgezet, met een blijvende focus op het versterken van basisvaardigheden en het vergroten van de maatschappelijke zelfredzaamheid van inwoners.
