Wat gaan we daarvoor doen?

Rol

Activiteit

Taakveld

Resultaat

1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving

Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2027

Onderwijshuisvesting

Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren

Actualiseren Integraal Huisvestingplan Kindcentra (IHPK) v.w.b. het onderwijshuisvestingsprogramma

Onderwijshuisvesting

Actueel overzicht huisvestingsprojecten kindcentra, inclusief ontwikkelingen

Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Een voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar

2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra

Uitvoeren Lokaal Educatieve Agenda (LEA)

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

De LEA werkagenda is samen met de betrokken partners in uitvoering

3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie

Uitvoeren Leerplichtwet / Regionaal Doorstroompunt voortijdig schoolverlaten

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Rapportage jaarverslag leerplicht / Doorstroompunt

4.Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwasseneneducatie

Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Op de vraag afgestemd aanbod van de lokale partners gericht op basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden

Toelichting

1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving

Samen met de schoolbesturen en de aanbieders van kinderopvang geven wij uitvoering aan het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK). Via de subsidieregeling VVE-peuteropvang realiseren we samen met de aanbieders een toegankelijk voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar.

2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (Integrale) Kindcentra

Bij de realisatie van (Integrale) Kindcentra gaat het niet alleen om huisvesting, maar ook om een organisatorische en inhoudelijke samenwerking tussen onderwijs en opvangpartners. Hierbij gaat het (bijv.) om een gezamenlijke pedagogische visie op onderwijs en opvang en een doorgaande leer- en ontwikkellijn. Deze samenwerking willen wij stimuleren en faciliteren (o.a.) via de Lokaal Educatieve Agenda.

3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie

In het kader van preventie en uitvoering van de Leerplichtwet regisseren we de aanpak van verzuim/schooluitval en rapporteren daarover in het Jaarverslag leerplicht/Doorstroompunt.

4. Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwassenen

Binnen de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal zijn nieuwe afspraken gemaakt over de samenwerking op het gebied van volwasseneneducatie, met ingang van schooljaar 2022-2023. Deze samenwerking is in 2025 opnieuw bekrachtigd met een regionale overeenkomst gericht op het versterken van basisvaardigheden en het terugdringen van laaggeletterdheid. De gemeente Zoetermeer voert de regie en is verantwoordelijk voor de verdeling van de beschikbare rijksmiddelen (budget educatie) binnen de regio. De aanpak is vastgelegd in de Bijzondere Subsidieregeling Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) 2025, waarin ook het subsidieplafond en de verdelingscriteria zijn opgenomen. Deze lijn wordt in 2026 voortgezet, met een blijvende focus op het versterken van basisvaardigheden en het vergroten van de maatschappelijke zelfredzaamheid van inwoners.