Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Faciliteren efficiënt gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit | Monitoren wegen | Verkeer en wegen | Terugblik bij jaarrrekening op verkeerstellingen op diverse wegen in de gemeente |
2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur | Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Verkeer en wegen | Uitvoering besluitvorming Verlengde Komkommerweg |
Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting | Verkeer en wegen | Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting | |
Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren | Verkeer en wegen | Geactualiseerd beheerplan Wegen | |
Actualisatie parkeerbeleid | Parkeren | Implementatie geactualiseerde Nota parkeernormen met een paraplu-bestemmingsplan | |
3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag | Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid | Verkeer en wegen | Onder meer: Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp Verbetering kruispunten Katwijkerlaan/Niewkoopseweg en Katwiijkerlaan/Reesloot Besluit herinrichting S-Bocht Delftsestraatweg, Delfgauw (afhankelijk van uitkomsten lopende onderzoeken) |
4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze | Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Verkeer en wegen | Onder meer: Uitvoering acties Fietsplan Uitwerking regionale snelfietsroutes (samen met de MRDH en andere betrokken gemeenten) Uitwerking visie laadinfrastructuur en concessie openbare laadinfrastructuur |
Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Openbaar Vervoer | MRDH-uitwerking frequentieverhoging samenloopdeel E-lijn en lijnen 3 en 4. | |
Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’ | Verkeer en wegen | inrichtingsplannnen stationsgebieden (mobiliteitshubs) Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en Centrumlijn. |
Toelichting
1. Faciliteren van efficiënt en effectief gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit
Uit onderzoek blijkt, dat de capaciteit van de wegen genoeg is voor de groei van onze gemeente naar 65.000 inwoners. We houden diverse wegen in de gaten om te zien of de verkeerstoename binnen de verwachte groei blijft.
2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur
We actualiseren het parkeerbeleid In aanvulling op de in 2021 doorgevoerde technische aanpassingen van de nota parkeernormen. Daarbij gaan we na of de Omgevingsvisie en nieuwe ontwikkelingen zoals de opkomst van deelmobiliteit, aanleiding geven om het parkeerbeleid te herzien.
3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag
Op basis van een knelpuntenanalyse is in 2018 is de Projectenagenda Verkeersveiligheid vastgesteld. We laten een verkeersveiligheidsaudit uitvoeren voor de Kerkweg in Nootdorp waarbij een externe auditor de inrichting beoordeelt op ontwerprichtlijnen en vanuit menselijk gedrag. Als resultaat verwachten we een advies voor realistische en praktisch uitvoerbare maatregelen.
4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze
De elektrische auto speelt een belangrijke rol in de verschoning van de mobiliteit. Daarom gaan we in 2022 ook aan de slag om op meer plekken laadinfrastuctuur aan te bieden.