Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Bepalen basisvoorzieningen onderwijs | Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Onderwijshuisvesting | Verwerkte huisvestingsaanvragen in onderwijshuisvestingsprogramma 2022 |
Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2022 | Onderwijshuisvesting | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | |
Opstellen (jaarlijks) Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHPO) | Onderwijshuisvesting | Actueel overzicht onderwijshuisvestings-projecten, inclusief ontwikkelingen | |
2. Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar | 1. Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Afgewezen en/of beschikte aanvragen subsidieregeling |
2. Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten | |
3. Implementeren verbeterplan conform ambities LEA 2020-2022 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Het verbeterplan is medio 2022 geïmplementeerd | |
3. Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda | Uitvoeren, monitoren en evalueren Lokaal Educatieve Agenda 2020-2022 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | De LEA werkagenda is samen met betrokken partners in uitvoering Start evaluatie LEA 2020-2022 3e kwartaal 2022 |
4. Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd. | Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg |
In het project dekkend netwerk passend onderwijs komt de toereikendheid onderwijsaanbod speciaal onderwijs aan bod | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Regionale analyse over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen | |
Verkenning samenwerking overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Een gezamenlijke visie op overstap van PO naar VO | |
5. Regisseren aanpak schooluitval | Uitvoeren leerplichtwet | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC |
Uitvoeren RMC | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | |
UItvoering geven aan het nieuwe VSV-programma 2021-2024, dit is de aanpak van VSV en de begeleiding van (kwetsbare jongeren) tot 23 jaar. | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Programma aanpak VSV 2021-2024 | |
6. Faciliteren samenwerking onderwijs bedrijfsleven | Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Voortzetting van de (hernieuwde) samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs. |
7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie | Europese aanbesteding taaltrajecten | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Medio 2022 een aanbestedingstraject |
Toelichting
1. Bepalen basisvoorzieningen onderwijs
In samenspraak met de schoolbesturen en de aanbieders voor kinderopvang geven we uitvoering aan het vastgestelde IKC (integraal kindcentrum) uitvoeringsprogramma 2018-2024.
2. Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar
Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe subsidieregeling peuteropvang en VVE in 2020 maken twee opvangaanbieders uit onze gemeente gebruik van deze gemeentelijke subsidie. Omdat de regeling vrij nieuw is en het gebruik ervan door de coronacrisis nog onduidelijk, willen we weten wat het effect is op het aanbod. Eind 2022 informeren we de raad via de P&C cyclus over de eerste ervaringen met de nieuwe regeling.
3. Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda
De LEA geeft helderheid over de beleidsmatige en uitvoerende prioriteiten (passend) onderwijs-zorg met de thema’s van de LEA als kapstok. Dit doen we in samenhang met de partners en de samenwerkingsverbanden PPO Delflanden en VO Delflanden. Daarbij willen we overzicht over wie doet wat en wanneer. In 2022 evalueren we de LEA.
4. Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd
De Wet passend onderwijs en de Jeugdwet geven gemeenten en samenwerkingsverbanden van scholen de verantwoordelijkheid voor verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. De belangrijkste onderwerpen zijn preventie en toegang, integraal aanbod en de overgang tussen onderwijssoorten. In 2022 gaan we verder met de samenwerkingsverbanden met het project dekkend netwerk passend onderwijs; we werken aan de toereikendheid van het onderwijsaanbod in onze regio. We zijn begonnen met het maken van een doelgroepenanalyse en op basis daarvan ontwikkelen we een visie op specialistische voorzieningen in de regio van het samenwerkingsverband PPO Delflanden.
5. Regisseren aanpak schooluitval
In het kader van preventie en uitvoering van de Leerplichtwet regisseren we de aanpak van schooluitval en rapporteren daarover in het Jaarverslag Leerplicht/RMC. We geven uitvoering aan de nieuwe vsv-agenda.
De vsv-agenda 2021-2024 bouwt voort op de ervaringen en successen van de afgelopen vier jaar.
6. Faciliteren samenwerking onderwijs en bedrijven
De samenwerking tussen onderwijs en bedrijven wordt door alle betrokken partijen als wenselijk en noodzakelijk gezien. Wij participeren in het proces om deze samenwerking tot stand te brengen en faciliteren de samenwerking waar nodig.
7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie
Met de andere gemeenten binnen de arbeidsmarkt Zuid-Holland Centraal maken wij afspraken over de wijze van samenwerking op het gebied van volwasseneneducatie. Zoetermeer voert de regie, de contactgemeenten waaronder Pijnacker-Nootdorp leveren hun bijdrage.