Overzicht van baten en lasten
In dit hoofdstuk zijn diverse (verplichte) financiële overzichten ondergebracht. Deze overzichten geven naast de overzichten per programma inzicht in de exploitatie en de financiële positie. In verband met afronding op duizendtallen kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Omschrijving | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Ruimte en wonen | -10.097 | -20.588 | -23.634 | -14.664 | -11.851 | -8.658 |
02 Economie en glastuinbouw | -2.065 | -8.527 | -7.620 | -1.949 | -1.186 | -816 |
03 Mobiliteit | -6.790 | -8.506 | -8.332 | -7.933 | -7.960 | -8.116 |
04 Groen en recreatie | -5.317 | -6.838 | -7.066 | -7.007 | -7.122 | -7.130 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.248 | -7.439 | -6.405 | -6.347 | -6.905 | -7.374 |
06 Collectieve voorzieningen | -22.120 | -23.170 | -15.829 | -14.969 | -14.702 | -14.155 |
07 Individuele voorzieningen | -34.925 | -37.666 | -39.669 | -38.356 | -38.548 | -38.548 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -20.484 | -22.615 | -22.722 | -22.304 | -21.516 | -21.588 |
09 Bestuur en dienstverlening | -5.529 | -5.208 | -5.926 | -5.947 | -5.947 | -5.868 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -7.169 | -10.522 | -7.719 | -12.063 | -15.678 | -19.868 |
Overhead | -13.757 | -15.171 | -17.849 | -18.028 | -17.860 | -17.815 |
VpB | -1.341 | -925 | -1.242 | -545 | -491 | -156 |
Bedrag onvoorzien | 0 | -45 | -103 | -103 | -103 | -103 |
Totaal lasten | -135.843 | -167.220 | -164.117 | -150.214 | -149.869 | -150.196 |
01 Ruimte en wonen | -3.550 | -1.949 | -3.337 | -2.039 | -1.837 | -754 |
02 Economie en glastuinbouw | -1.359 | -2.160 | -1.760 | -270 | -257 | 0 |
03 Mobiliteit | -1.920 | -3.207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 Groen en recreatie | 0 | 0 | -185 | 0 | 0 | 0 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -478 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 Collectieve voorzieningen | -1.671 | -207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 Individuele voorzieningen | -944 | -600 | -101 | -97 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -24.427 | -31.186 | -902 | -220 | -3.444 | -5.727 |
Totaal lasten inclusief reserves | -172.191 | -206.529 | -170.402 | -152.840 | -155.407 | -156.678 |
01 Ruimte en wonen | 12.163 | 18.738 | 22.779 | 13.524 | 11.121 | 6.979 |
02 Economie en glastuinbouw | 1.395 | 9.714 | 8.341 | 1.296 | 523 | 269 |
03 Mobiliteit | 2.209 | 516 | 216 | 216 | 216 | 216 |
04 Groen en recreatie | 600 | 294 | 532 | 347 | 347 | 347 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 1.474 | 2.477 | 1.280 | 1.501 | 1.568 | 1.568 |
06 Collectieve voorzieningen | 6.748 | 10.146 | 2.260 | 2.134 | 1.905 | 1.354 |
07 Individuele voorzieningen | 9.428 | 7.749 | 7.087 | 7.168 | 7.073 | 7.073 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 15.714 | 16.977 | 16.089 | 16.167 | 15.379 | 15.452 |
09 Bestuur en dienstverlening | 1.210 | 792 | 790 | 790 | 790 | 790 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 99.859 | 96.828 | 102.046 | 106.934 | 104.851 | 106.724 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 150.799 | 164.231 | 161.422 | 150.077 | 143.774 | 140.772 |
01 Ruimte en wonen | 1.761 | 1.945 | 1.952 | 945 | 348 | 216 |
02 Economie en glastuinbouw | 116 | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 Mobiliteit | 3.583 | 4.923 | 1.257 | 590 | 320 | 301 |
04 Groen en recreatie | 177 | 532 | 97 | 62 | 62 | 62 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 1.857 | 1.287 | 1.626 | 1.520 | 1.882 | 2.180 |
06 Collectieve voorzieningen | 3.083 | 1.524 | 1.526 | 808 | 757 | 757 |
07 Individuele voorzieningen | 1.144 | 2.437 | 362 | 195 | 0 | 0 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 2.369 | 514 | 0 | 0 | 0 | 0 |
09 Bestuur en dienstverlening | 86 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | 25.427 | 34.012 | 2.873 | 1.741 | 4.549 | 6.727 |
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VpB | 1.078 | 925 | 1.241 | 544 | 490 | 155 |
Totaal baten inclusief reserves | 191.482 | 212.437 | 172.356 | 156.483 | 152.182 | 151.170 |
Saldo | 19.291 | 5.908 | 1.954 | 3.642 | -3.225 | -5.508 |
Overzicht baten en lasten rekening 2022, begroting na wijziging 2023 en begroting 2024.
Programmaveld | Rekening | Begroting na wijziging | Begroting | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -10.097 | 12.163 | 2.065 | -20.588 | 18.738 | -1.850 | -23.634 | 22.779 | -855 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -2.065 | 1.395 | -670 | -8.527 | 9.714 | 1.187 | -7.620 | 8.341 | 722 | ||||||||
03 Mobiliteit | -6.790 | 2.209 | -4.581 | -8.506 | 516 | -7.990 | -8.332 | 216 | -8.116 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -5.317 | 600 | -4.717 | -6.838 | 294 | -6.544 | -7.066 | 532 | -6.533 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.248 | 1.474 | -4.775 | -7.439 | 2.477 | -4.962 | -6.405 | 1.280 | -5.125 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -22.120 | 6.748 | -15.372 | -23.170 | 10.146 | -13.023 | -15.829 | 2.260 | -13.569 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -34.925 | 9.428 | -25.497 | -37.666 | 7.749 | -29.917 | -39.669 | 7.087 | -32.582 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -20.484 | 15.714 | -4.770 | -22.615 | 16.977 | -5.637 | -22.722 | 16.089 | -6.633 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.529 | 1.210 | -4.319 | -5.208 | 792 | -4.416 | -5.926 | 790 | -5.137 | ||||||||
Subtotaal programma's | -113.576 | 50.940 | -62.636 | -140.556 | 67.403 | -73.153 | -137.204 | 59.376 | -77.829 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -7.169 | 99.859 | 92.691 | -10.522 | 96.828 | 86.306 | -7.719 | 102.046 | 94.327 | ||||||||
Overhead | -13.757 | 0 | -13.757 | -15.171 | 0 | -15.171 | -17.849 | 0 | -17.849 | ||||||||
VpB | -1.341 | 0 | -1.341 | -925 | 0 | -925 | -1.242 | 0 | -1.242 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -45 | 0 | -45 | -103 | 0 | -103 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -22.267 | 99.859 | 77.592 | -26.663 | 96.828 | 70.164 | -26.913 | 102.046 | 75.133 | ||||||||
Totaal saldo van lasten en baten | -135.843 | 150.799 | 14.957 | -167.220 | 164.231 | -2.989 | -164.117 | 161.422 | -2.695 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -3.550 | 1.761 | -1.789 | -1.949 | 1.945 | -4 | -3.337 | 1.952 | -1.385 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -1.359 | 116 | -1.243 | -2.160 | 99 | -2.061 | -1.760 | 0 | -1.760 | ||||||||
03 Mobiliteit | -1.920 | 3.583 | 1.663 | -3.207 | 4.923 | 1.716 | 0 | 1.257 | 1.257 | ||||||||
04 Groen en recreatie | 0 | 177 | 177 | 0 | 532 | 532 | -185 | 97 | -88 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -478 | 1.857 | 1.379 | 0 | 1.287 | 1.287 | 0 | 1.626 | 1.626 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -1.671 | 3.083 | 1.412 | -207 | 1.524 | 1.316 | 0 | 1.526 | 1.526 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -944 | 1.144 | 200 | -600 | 2.437 | 1.837 | -101 | 362 | 261 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -2.000 | 2.369 | 369 | 0 | 514 | 514 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 86 | 86 | 0 | 8 | 8 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Subtotaal programma's | -11.921 | 14.177 | 2.256 | -8.123 | 13.269 | 5.145 | -5.383 | 6.820 | 1.437 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -24.427 | 25.427 | 1.001 | -31.186 | 34.012 | 2.826 | -902 | 2.873 | 1.971 | ||||||||
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
VpB | 0 | 1.078 | 1.078 | 0 | 925 | 925 | 0 | 1.241 | 1.241 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -24.427 | 26.505 | 2.079 | -31.186 | 34.938 | 3.751 | -902 | 4.114 | 3.212 | ||||||||
Mutatie reserves | -36.348 | 40.683 | 4.334 | -39.309 | 48.206 | 8.897 | -6.285 | 10.934 | 4.649 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -13.647 | 13.923 | 276 | -22.537 | 20.683 | -1.854 | -26.971 | 24.731 | -2.240 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -3.424 | 1.511 | -1.913 | -10.687 | 9.813 | -874 | -9.379 | 8.341 | -1.038 | ||||||||
03 Mobiliteit | -8.710 | 5.792 | -2.918 | -11.713 | 5.439 | -6.274 | -8.332 | 1.473 | -6.859 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -5.317 | 777 | -4.540 | -6.838 | 826 | -6.012 | -7.251 | 629 | -6.622 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.726 | 3.330 | -3.396 | -7.439 | 3.764 | -3.675 | -6.405 | 2.907 | -3.498 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -23.791 | 9.831 | -13.959 | -23.377 | 11.670 | -11.707 | -15.829 | 3.786 | -12.043 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -35.868 | 10.572 | -25.296 | -38.266 | 10.185 | -28.081 | -39.770 | 7.450 | -32.321 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -22.484 | 18.083 | -4.401 | -22.615 | 17.491 | -5.124 | -22.722 | 16.089 | -6.633 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.529 | 1.296 | -4.233 | -5.208 | 800 | -4.408 | -5.926 | 790 | -5.137 | ||||||||
Subtotaal programma's | -125.497 | 65.117 | -60.380 | -148.680 | 80.672 | -68.008 | -142.587 | 66.196 | -76.391 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -31.595 | 125.287 | 93.691 | -41.708 | 130.840 | 89.132 | -8.621 | 104.919 | 96.298 | ||||||||
Overhead | -13.757 | 0 | -13.757 | -15.171 | 0 | -15.171 | -17.849 | 0 | -17.849 | ||||||||
VpB | -1.341 | 1.078 | -263 | -925 | 925 | 0 | -1.242 | 1.241 | -1 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -45 | 0 | -45 | -103 | 0 | -103 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -46.694 | 126.365 | 79.671 | -57.849 | 131.765 | 73.916 | -27.815 | 106.160 | 78.345 | ||||||||
Resultaat | -172.191 | 191.482 | 19.291 | -206.529 | 212.437 | 5.908 | -170.402 | 172.356 | 1.954 |
Begrotingsverschil 2023-2024
Onderstaand wordt per programma het bruto verschil van baten en lasten tussen de begroting na wijziging 2023 en de primaire begroting 2024 weergegeven. Het totaalverschil bedraagt -/- € 3.954.000. (Voor de onderstaande tabellen geldt dat een bedrag met een -/- teken een nadeel is).
Programmaveld | Begroting na wijziging | Begroting | Verschil | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -20.588 | 18.738 | -1.850 | -23.634 | 22.779 | -855 | -3.047 | 4.041 | 995 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -8.527 | 9.714 | 1.187 | -7.620 | 8.341 | 722 | 907 | -1.373 | -465 | ||||||||
03 Mobiliteit | -8.506 | 516 | -7.990 | -8.332 | 216 | -8.116 | 174 | -299 | -126 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -6.838 | 294 | -6.544 | -7.066 | 532 | -6.533 | -228 | 239 | 10 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.439 | 2.477 | -4.962 | -6.405 | 1.280 | -5.125 | 1.034 | -1.197 | -163 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -23.170 | 10.146 | -13.023 | -15.829 | 2.260 | -13.569 | 7.340 | -7.886 | -546 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -37.666 | 7.749 | -29.917 | -39.669 | 7.087 | -32.582 | -2.003 | -662 | -2.665 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -22.615 | 16.977 | -5.637 | -22.722 | 16.089 | -6.633 | -107 | -889 | -995 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.208 | 792 | -4.416 | -5.926 | 790 | -5.137 | -719 | -2 | -721 | ||||||||
Subtotaal programma's | -140.556 | 67.403 | -73.153 | -137.204 | 59.376 | -77.829 | 3.352 | -8.028 | -4.675 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -10.522 | 96.828 | 86.306 | -7.719 | 102.046 | 94.327 | 2.803 | 5.219 | 8.022 | ||||||||
Overhead | -15.171 | 0 | -15.171 | -17.849 | 0 | -17.849 | -2.678 | 0 | -2.678 | ||||||||
VpB | -925 | 0 | -925 | -1.242 | 0 | -1.242 | -317 | 0 | -317 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -45 | 0 | -45 | -103 | 0 | -103 | -58 | 0 | -58 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -26.663 | 96.828 | 70.164 | -26.913 | 102.046 | 75.133 | -250 | 5.219 | 4.969 | ||||||||
Mutatie reserves | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -1.949 | 1.945 | -4 | -3.337 | 1.952 | -1.385 | -1.388 | 7 | -1.381 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -2.160 | 99 | -2.061 | -1.760 | 0 | -1.760 | 400 | -99 | 301 | ||||||||
03 Mobiliteit | -3.207 | 4.923 | 1.716 | 0 | 1.257 | 1.257 | 3.207 | -3.666 | -459 | ||||||||
04 Groen en recreatie | 0 | 532 | 532 | -185 | 97 | -88 | -185 | -435 | -620 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | 1.287 | 1.287 | 0 | 1.626 | 1.626 | 0 | 339 | 339 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -207 | 1.524 | 1.316 | 0 | 1.526 | 1.526 | 207 | 2 | 209 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -600 | 2.437 | 1.837 | -101 | 362 | 261 | 499 | -2.074 | -1.576 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 514 | 514 | 0 | 0 | 0 | 0 | -514 | -514 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 8 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | -8 | -8 | ||||||||
Subtotaal programma's | -8.123 | 13.269 | 5.145 | -5.383 | 6.820 | 1.437 | 2.740 | -6.448 | -3.708 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -31.186 | 34.012 | 2.826 | -902 | 2.873 | 1.971 | 30.284 | -31.139 | -855 | ||||||||
Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
VpB | 0 | 925 | 925 | 0 | 1.241 | 1.241 | 0 | 316 | 316 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -31.186 | 34.938 | 3.751 | -902 | 4.114 | 3.212 | 30.284 | -30.823 | -540 | ||||||||
Resultaat | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
01 Ruimte en wonen | -22.537 | 20.683 | -1.854 | -26.971 | 24.731 | -2.240 | -4.435 | 4.049 | -386 | ||||||||
02 Economie en glastuinbouw | -10.687 | 9.813 | -874 | -9.379 | 8.341 | -1.038 | 1.307 | -1.472 | -164 | ||||||||
03 Mobiliteit | -11.713 | 5.439 | -6.274 | -8.332 | 1.473 | -6.859 | 3.381 | -3.966 | -585 | ||||||||
04 Groen en recreatie | -6.838 | 826 | -6.012 | -7.251 | 629 | -6.622 | -413 | -197 | -610 | ||||||||
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.439 | 3.764 | -3.675 | -6.405 | 2.907 | -3.498 | 1.034 | -857 | 177 | ||||||||
06 Collectieve voorzieningen | -23.377 | 11.670 | -11.707 | -15.829 | 3.786 | -12.043 | 7.548 | -7.884 | -337 | ||||||||
07 Individuele voorzieningen | -38.266 | 10.185 | -28.081 | -39.770 | 7.450 | -32.321 | -1.504 | -2.736 | -4.240 | ||||||||
08 Veiligheid en duurzaamheid | -22.615 | 17.491 | -5.124 | -22.722 | 16.089 | -6.633 | -107 | -1.402 | -1.509 | ||||||||
09 Bestuur en dienstverlening | -5.208 | 800 | -4.408 | -5.926 | 790 | -5.137 | -719 | -10 | -729 | ||||||||
Subtotaal programma's | -148.680 | 80.672 | -68.008 | -142.587 | 66.196 | -76.391 | 6.092 | -14.476 | -8.384 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen | -41.708 | 130.840 | 89.132 | -8.621 | 104.919 | 96.298 | 33.087 | -25.921 | 7.166 | ||||||||
Overhead | -15.171 | 0 | -15.171 | -17.849 | 0 | -17.849 | -2.678 | 0 | -2.678 | ||||||||
VpB | -925 | 925 | 0 | -1.242 | 1.241 | -1 | -317 | 316 | -1 | ||||||||
Bedrag onvoorzien | -45 | 0 | -45 | -103 | 0 | -103 | -58 | 0 | -58 | ||||||||
10 Algemene dekkingsmiddelen, overhead en onvoorzien | -57.849 | 131.765 | 73.916 | -27.815 | 106.160 | 78.345 | 30.034 | -25.605 | 4.429 | ||||||||
Resultaat | -206.529 | 212.437 | 5.908 | -170.402 | 172.356 | 1.954 | 36.127 | -40.081 | -3.954 |
De analyse op de verschillen tussen de begroting 2023 en 2024 per programma is als volgt:
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
---|---|---|
810 Ruimte en leefomgeving | ||
Mutaties reserves: Overeenkomstig het opgestelde Programmaplan Omgevingswet werken we aan de implementatie van deze nieuwe wet (transitiefase) die in werking treedt per 01-01-2024. De implementatie van de omgevingswet, die een groot aantal wetten en regels voor onze leefomgeving bundelt en een digitaal loket introduceert, vergt extra inzet en loopt door in 2024. De uitgaven worden gedekt uit de bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet, dit heeft geen effect op het rekeningresultaat. | -1.034 | 1.034 |
Resultaatbestemming: In 2022 zijn de verkoopopbrengsten van RvR-rechten Oude Leedeweg 5-7 te Pijnacker ontvangen, welke in 2023 middels resultaatbestemming zijn gestort in de bestemmingsreserve kwaliteitsverbetering Groenzoom. | -275 | 275 |
Uitwerking Participatiebeleid: In 2023 is een structureel budget van € 250.000 beschikbaar gesteld voor de definitieve uitwerking participatiebeleid (zaaknummer 1398735). In 2024 is een deel van het beschikbaar gestelde uitvoeringsbudget participatiebeleid ingezet voor formatieuitbreiding. Hierdoor ontstaat een voordeel van €190.000 op programma 1 en hiertegenover een nadeel op programma 10. | - | 190 |
Overig | 1 | 3 |
820 Grondexploitatie | ||
Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van de grondexploitaties op basis van de actualisatie per 01-07-2023. In 2024 is een winstuitname begroot van € 2.341.000 voor Pijnacker-Zuid en € 863.000 voor Tuindershof. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid. | 4.378 | -4.378 |
Grondopbrengsten: Betreft de incidentele verkoopopbrengst van perceel Thorbecklaan 23 en Vrijenban 21 in 2023. | -30 | - |
Huuropbrengsten: Betreft de huuropbrengst van Emmapark 96 en 100 en Oosteinde 37/37a. | -44 | - |
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | -74 | 74 |
Mutaties reserves: In 2023 is een incidenteel budget beschikbaar gesteld van € 48.000 uit de algemene reserve voor planvoorbereidingskosten Hospice (zaaknummer 1367861). | -48 | 48 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld grondexploitaties. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -135 |
Overig | -0 | 19 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Bouwleges: De gemiddelde woningbouwprognose is naar beneden bijgesteld. Als gevolg daarvan zijn de begrote bouwleges naar rato verlaagd. | -240 | - |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 1.438 | -1.438 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Wonen en bouwen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -138 |
Woonbeurs: De woonbeurs heeft voor het laatst plaatsgevonden in 2019. Als gevolg van de huidige ontwikkelingen op de huizenmarkt is er geen extra stimulering nodig. | -24 | 24 |
Overig | 1 | -13 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | 4.049 | -4.435 |
310 Economische ontwikkeling | ||
Actieagenda Economie: In 2023 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor de Actieagenda Economie. | - | 35 |
Resultaatbestemming: In 2023 is eenmalig budgetbeschikbaar gesteld voor werkboek Oostland. | -67 | 67 |
Resultaatbestemming: In 2023 is gebruik gemaakt van een subsidie voor het project gebiedsvisie Boezem. | -31 | 31 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Economische ontwikkeling. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -30 |
Overig | -1 | -2 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Bouwgrond in exploitatie: Actualisatie van de hoogte van de inkomsten- en uitgavenramingen van de grondexploitaties bedrijventerreinen op basis van de actualisatie per 01-07-2023. Voor de begroting is dit budgetneutraal omdat eenzelfde bedrag wordt gemuteerd in de algemene reserve. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Grondbeleid. | -1.376 | 1.376 |
Overig | -0 | 0 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -49 |
Overig | 1 | -118 |
340 Economische promotie | ||
Overig | 3 | -3 |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | -1.472 | 1.307 |
210 Verkeer en vervoer | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | 505 | -505 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -97 |
Mutaties reserves: In 2023 is eenmalig een degeneratievergoeding ontvangen voor de aanleg van glasvezel in Delfgauw en Pijnacker. | -300 | - |
Mutaties reserves: In 2023 is vanuit de algemene reserve budget beschikbaar voor een bijdrage aan de gemeente Delft voor een ecologische brug over de A13. | -1.020 | 1.020 |
Mutaties reserves: In 2023 is vanuit de algemene reserve € 2,6 miljoen gestort in de bestemmingsreserve 'Metropolitane fietsroute' om het benodigd groot onderhoud te bekostigen. | -2.615 | 2.615 |
Mutaties reserves: In 2024 wordt vanuit de reserve 'degeneratiekosten' een budget beschikbaar gesteld voor herstel van bestrating. | 210 | -210 |
Onderhoudscontracten: Vanwege inflatie zijn de kosten voor het reguliere groenonderhoud gestegen. | - | -164 |
Resultaatbestemming: In 2023 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor verbetering van veiligheid op de rotondes. | -100 | 100 |
Resultaatbestemming: In 2023 zijn eenmalig kosten gemaakt voor de damwand Plas van Buijsen. | -42 | 42 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Mobiliteit. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -114 |
Verlaging rekenrente: De rekenrente is verlaagd van 1,5% naar 0,5%. Hierdoor wordt een lagere rente toegerekend aan de betrokken taakvelden en verrekend met het taakveld treasury. De herverdeling heeft geen effect op het begrotingssaldo. | - | 115 |
Voorziening civiele kunstwerken: In 2023 heeft met het vaststellen van het beheerplan 'civiele kunstwerken' een eenmalige storting plaatsgevonden in de gelijknamige voorziening. | -592 | 592 |
Overig | -12 | -34 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 21 |
Totaal 03 Mobiliteit | -3.966 | 3.381 |
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Beheerplan openbaar groen 2023-2026: Overeenkomstig het beheerplan is de storting in de voorziening openbaar groen in 2023 eenmalig € 50.000 hoger. | - | 50 |
Inrichting Oude Polder: Voor de groeninrichting van de Oude Polder is vanuit de stelpost Enecogelden budget beschikbaar gesteld. | - | -96 |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedeeltelijk gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | 45 | -133 |
Mutaties reserves: In 2023 en 2024 worden eenmalig kosten gemaakt voor de inrichting van het weidevogelkerngebied. | -71 | 71 |
Mutaties reserves: In 2023 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het opwaarderen van het evenemententerrein in de Dobbeplas. | -44 | 44 |
Omgevingsprogramma Groen in en rond de kernen: In 2023 is een budget beschikbaar gesteld voor het opstellen van het omgevingsprogramma Groen in en om de kernen. | -230 | 230 |
Onderhoudscontracten: Vanwege inflatie zijn de kosten voor het reguliere groenonderhoud gestegen. | - | -134 |
Resultaatbestemming: In 2023 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor bomen aan de Zijdeweg. | -45 | 45 |
Resultaatbestemming: In 2023 is via resultaatbestemming eenmalig budget beschikbaar gesteld voor een hittestresstest en onderhoud aan twee stuwen in Nootdorp. | -88 | 88 |
Subsidies: Bijdrage provincie Zuid-Holland in inrichting Weidevogelkerngebied te storten in de algemene reserve. | 185 | -185 |
Subsidies: Verhoging exploitatiesubsidie provincie Zuid-Holland voor het onderhoud aan de Dobbeplas. | 52 | -52 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -327 |
Overig | -1 | -14 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -197 | -413 |
420 Onderwijshuisvesting | ||
Huuropbrengsten: De huuropbrengsten blijven achter door de vertraagde nieuwbouw van kinderopvang. | -68 | - |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedeeltelijk gedekt uit een bestemmingsreserve. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | 348 | -348 |
Mutaties reserves: Vervanging langdurig duurzaam verzuim gedekt uit de reserve bedrijfsvoering. | 55 | -55 |
Resultaatbestemming: Vanuit 2022 is voor 2023 eenmalig budget beschikbaar gesteld vanwege ingediende aanvragen voor verhuisvergoeding. | -60 | 60 |
Sloopkosten Beatrixschool: In 2023 is eenmalig budget beschikbaar gesteld voor sloopkosten in verband met uitbreiding van de Beatrixschool. | - | 40 |
Subsidies: In 2023 heeft de gemeente een subsidie voor ventilatie van scholen door verstrekt van het ministerie van BZK aan drie scholen die dit aangevraagd hebben. | -222 | 222 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Onderwijshuisvesting. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -58 |
Verlaging rekenrente: De rekenrente is verlaagd van 1,5% naar 0,5%. Hierdoor wordt een lagere rente toegerekend aan de betrokken taakvelden en verrekend met het taakveld treasury. De herverdeling heeft geen effect op het begrotingssaldo. | - | 236 |
Overig | -3 | 30 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
Subsidies:: In 2023 is een eenmalige subsidie opgenomen voor het inhalen Covid-19 gerelateerde onderwijsvertraging. | -809 | 809 |
Subsidies:: In 2023 is eenmalig een restant subsidie voor RMC onderwijs uit 2022 opgenomen. | -99 | 99 |
Overig | 1 | -1 |
Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang | -857 | 1.034 |
510 Sportbeleid en activering | ||
Subsidie: Vanuit de regeling Sportakkoord is voor de periode 2020-2022 budget ontvangen voor de uitvoeringskosten. | -127 | 127 |
Subsidie: Vanuit het Rijk is budget ontvangen voor versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis voor de periode 2023-2026. De dekking voor de combinatie functionaris vanuit het Rijk is gewijzigd van de algemene uitkering naar een specifieke uitkering, zie taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds. | 210 | - |
Overig | 30 | -49 |
520 Sportaccommodaties | ||
Huuropbrengsten: Hogere huuropbrengsten door indexatie. | 46 | - |
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | -36 |
Mutaties reserves: Aanvullend budget renovatie Korfbalvelden. | -120 | 120 |
Mutaties reserves: Huurlasten tijdelijke sporthal tijdens bouw Jan Janssenhal. | -429 | 429 |
Mutaties reserves: In 2023 heeft een aanvullende storting plaatsgevonden voor de huur van de tijdelijke sporthal tijdens de bouw van de Jan Janssenhal. | - | 87 |
Subsidies: Specifieke uitkering IJsbanen en Zwembaden in 2023 in verband met Covid-19. | -104 | 104 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Sportaccommodaties. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -58 |
Verlaging rekenrente: De rekenrente is verlaagd van 1,5% naar 0,5%. Hierdoor wordt een lagere rente toegerekend aan de betrokken taakvelden en verrekend met het taakveld treasury. De herverdeling heeft geen effect op het begrotingssaldo. | - | 119 |
Overig | 18 | -8 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Kapitaallasten: De hogere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. De afschrijvingslasten worden gedekt uit een bestemmingsreserve. | 718 | -718 |
Overig | 1 | 13 |
550 Cultureel erfgoed | ||
Overig | - | -3 |
560 Media | ||
Indexatie: Conform de Kadernota 2023 zijn de budgetten geactualiseerd voor prijsindexatie en areaal. | - | -60 |
Subsidie: Vanuit het Rijk is budget ontvangen ter bekostiging van Informatiepunten Digitale Overheid. | -54 | 54 |
Overig | -1 | 8 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Brede SPUK-regeling: Vanuit het ministerie van VWS is een budget beschikbaar gesteld via de 'specifieke uitkering versterking voor sport en bewegen' (SPUK BREED) voor mantelzorg € 23.475 en ouderenzorg € 22.301. | - | -46 |
Coordinatie en uitvoering vluchtelingenopvang: In het collegevoorstel 'Vluchtelingenopvang, Har-regeling en inzet sociaal domein' (zaaknummer 1436534) is budget beschikbaar gesteld voor extra capaciteit voor Coördinatie en uitvoering voor de vluchtelingenopvang binnen het Sociaal domein. de kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve huisvesting statushouders. | 104 | -104 |
Crisisnoodopvang asielzoekers: Conform collegevoorstel 'Besluit extra opvangplekken Oekraïense vluchtelingen en verlenging Crisisnoodopvang' (zaaknummer 1402879) is besloten om 58 opvangplekken te creëren tot en met 31 december 2023 voor de crisisnoodopvang van asielzoekers. De kosten worden volledig vergoed door het COA. | -2.396 | 2.396 |
Indexatie: Conform de Kadernota 2023 is de subsidiebijdrage voor de uitvoering van het professionele jongerenwerk in Pijnacker-Nootdorp geactualiseerd voor prijsindexatie en areaal. | - | -40 |
Opvang ontheemde Oekraieners: Conform collegevoorstel 'Besluit extra opvangplekken Oekraïense vluchtelingen en verlenging Crisisnoodopvang' (zaaknummer 1402879) is besloten om in totaal 150 opvangplekken te creëren voor de Oekraïense ontheemden. De kosten worden vergoed via de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne door het ministerie van J&V. | -4.750 | 4.926 |
Opvang statushouders: Voor de opvang van statushouders ontvangt de gemeente in 2023 een bedrag van €14.800 per opgevangen statushouder via de Hotel en Accommodatie Regeling (HAR). In het collegevoorstel 'Vluchtelingenopvang, Har-regeling en inzet sociaal domein' (zaaknummer 1436534) is besloten om de inzet van de HAR-regeling af te bouwen per 1 juli 2023. | -296 | 296 |
Subsidies: Voor de nieuwe Wet Inburgering zijn in 2022 incidentele middelen beschikbaar gesteld welke deels zijn doorgeschoven naar 2023. Vanwege het incidentele karakter van deze middelen levert dit een afwijking op ten opzichte van de beschikbare budgetten in 2024. | -871 | 871 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -408 |
Overig | 19 | -40 |
620 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | ||
Overig | -237 | 55 |
710 Volksgezondheid | ||
Indexering: Conform de Kadernota 2023 zijn de budgetten geactualiseerd voor prijsindexatie en areaal. | - | -80 |
Subsidie: Vanuit het Rijk is budget ontvangen voor versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis voor de periode 2023-2026. | 409 | -409 |
Overig | -55 | -13 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting. | - | 14 |
Overig | 0 | 0 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | -7.884 | 7.548 |
630 Inkomensregelingen | ||
630: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | -1.130 | - |
Overig | 0 | -1 |
640 WSW en beschut werk | ||
640: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -57 |
Overig | - | -0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
650: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -67 |
Overig | - | 0 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
660: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | 86 |
Overig | -28 | 0 |
671A Hulp bij het huishouden (WMO) | ||
671A: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -396 |
Overig | - | 0 |
671B Begeleiding (WMO) | ||
671B: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -259 |
Overig | - | 0 |
671C Dagbesteding (WMO) | ||
671C: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -34 |
Overig | - | 0 |
672A Jeugdhulp begeleiding | ||
672A: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | -837 | 124 |
Overig | 0 | -0 |
672B Jeughulp behandeling | ||
672B: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiele positie’. | - | -135 |
Overig | - | 0 |
672C Jeugdhulp dagbesteding | ||
672C: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -44 |
Overig | - | 0 |
672D Jeugdhulp zonder verblijf overig | ||
672D: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | 90 | 11 |
Overig | -0 | 0 |
673A Pleegzorg | ||
673A: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -127 |
Overig | - | 0 |
673B Gezinsgericht | ||
673B: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -52 |
Overig | - | 0 |
673C Jeughulp met verblijf overig | ||
673C: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -144 |
Overig | - | 0 |
674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | ||
674A: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -674 |
Overig | - | -0 |
674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | ||
674B: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -295 |
Overig | - | 0 |
681A Beschermd wonen (WMO) | ||
681A: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | -831 | 709 |
Overig | -0 | -0 |
681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||
681B: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -22 |
Overig | - | - |
682A Jeugdbescherming | ||
682A: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -79 |
Overig | - | 0 |
682B Jeugdreclassering | ||
682B: Voor een toelichting wordt verwezen naar de samenvatting ‘hoofdlijnen van de financiële positie’. | - | -51 |
Overig | - | -0 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | -2.736 | -1.504 |
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Gemeenschappelijke regelingen: De sterke verhoging van de bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden wordt veroorzaakt door cao en materiaalprijzen. | - | -290 |
Overig | - | -2 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Integrale Veiligheid: Vanaf 2024 is het budget voor integrale veiligheid verhoogd. | - | -120 |
Personeelsbegroting: De formatie voor Handhaving en Veiligheid is uitgebreid. | - | -286 |
Subsidies: Afwikkeling specifieke uitkering voor controle op Corona toegangsbewijzen. | -226 | 226 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Openbare orde en veiligheid. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 41 |
Overig | 1 | -14 |
720 Riolering | ||
Egalisatievoorziening riolering: Het voordeel op het kostendekkende taakveld riolering wordt verrekend met de egalisatievoorziening. | - | -669 |
Gemeenschappelijke regelingen: De begroting van de Gemalendienst is verhoogd. Dit is noodzakelijk omdat de kosten voor onderhoud in Leidschendam-Voorburg hoger zijn dan begroot. Via een hogere bijdrage van Leidschendam-Voorburg wordt dit afgedekt. | 272 | -272 |
Gemeenschappelijke regelingen: De gemeente voert de begroting van Netwerk Afvalketen Delfland. Jaarlijks worden de bijdragen en uitgaven begroot. | -863 | 863 |
Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Deze worden gedekt binnen het kostendekkende taakveld riolering. | - | 274 |
Rioolheffing: Door bovengenoemde verlaging van de rekenrente en vertraging in de uitvoering van de investeringsplanning vallen de begrote lasten lager uit. Hierdoor kan het tarief voor rioolheffing met 11% worden verlaagd. Een nadere specificatie staat in de paragraaf lokale heffingen. | -519 | - |
Verlaging rekenrente: De omslagrente is verlaagd bij de kadernota en de begroting van 1,5% naar 0,5%. Dit heeft een voordelig effect op het het taakveld riolering. | - | 350 |
Overig | 9 | 1 |
730 Afval | ||
Afvalinzameling: Het budget voor afvalinzameling is overeenkomstig de dienstverleningsovereenkomst 2024 verhoogd. | - | -387 |
Afvalinzameling: Vanaf 2024 is er budget opgenomen voor benodigd onderzoek bij plaatsing van ondergrondse containers. | - | -45 |
Afvalstoffenheffing: Ter dekking van de kosten voor afvalinzameling is het tarief met 6,5% verhoogd. Een nadere specificatie staat in de paragraaf lokale heffingen. | 611 | - |
Huuropbrengsten: Vanwege de sluiting van het afvalbrengstation aan de Molenweg in Nootdorp vervallen de huuropbrengsten. | -53 | - |
Subsidies: In 2023 is eenmalig een restantsubsidie voor aanpak zwerfvuil uit 2022 ingezet. | -40 | 40 |
Overig | -12 | -8 |
740 Milieubeheer | ||
Energietransitie: Voor de realisatie van het energietransitieproject is in 2023 budget ingezet ter dekking van de loonkosten. | - | 190 |
Gemeenschappelijke regelingen: Voor het project Emissieloze kas is € 50.000 budget toegekend ten behoeve van intensivering toezicht en handhaving aan Omgevingsdienst Haaglanden. | - | -50 |
Lokale aanpak isolatie: Voor de jaren 2023 en 2024 is € 500.000 ter beschikking gesteld voor isolatie van oudere woningen (zaaknummer 1402601). | - | -500 |
Mutaties reserves: Vanuit de bestemmingsreserve Energieneutrale gemeente wordt in 2023 € 487.045 ingezet voor Energietransitie, Warmtetransitie en communicatiemiddelen. | -487 | 487 |
Resultaatbestemming: In 2023 is de motie stimulering verduurzaming koopwoningen ingezet. | -27 | 27 |
Subsidie: Vanuit het Rijk zijn in 2022 middelen ontvangen met betrekking tot aanpak energiearmoede. € 76.240 wordt besteed in 2023. | -76 | 76 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Milieubeheer. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -56 |
Overig | 8 | 16 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -1.402 | -107 |
012 Bestuur | ||
Gemeenschappelijke regeling: de gemeentelijke bijdrage aan VNG - Fonds GGU is verhoogd conform de VNG Kadernota 2024. | - | -45 |
Gemeenteraad: In de verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019 is een extra artikel opgenomen dat toeziet op een 'verzekering voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden' (zaaknummer 1383298). | - | -44 |
Personeelsbegroting: Dit betreft de bijstelling van het salarisbudget College. | - | -47 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Bestuur. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -289 |
Overig | - | -2 |
020 Burgerzaken | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Burgerzaken. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -263 |
Wet open Overheid: De gemeente ontvangt uit de algemene uitkering van het gemeentefonds extra middelen voor de implementatie van de Wet open overheid (€ 154.000 in 2023, € 174.000 in 2024 en € 195.000 in 2025). | - | -20 |
Overig | -10 | -8 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | -10 | -719 |
040 Overhead | ||
Mutaties reserves: Vanuit de reserve bedrijfsvoering is in 2023 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor formatie. | -141 | 141 |
Overhead: De overhead is toegenomen door onder andere hogere kapitaal- en salarislasten. Een nadere specificatie staat in hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien. | - | -2.447 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is hogere urentoerekening aan het taakveld "Overhead". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -468 |
Overig | -0 | 17 |
050 Treasury | ||
Mutatie reserve: Ten laste van de algemene reserve is een bestemmingsreserve "lagere rente langlopende leningen O/G" gevormd, om de lasten van de rente van de langlopende leningen te verlagen. Het bedrag dat jaarlijks vrijvalt neemt ieder jaar af. | -292 | - |
Schatkistbankieren: Stijgende rentetarieven leiden tot hogere renteopbrengsten op tegoeden die de gemeente verplicht uit heeft staan bij de BNG. | 411 | - |
Verlaging rekenrente: De rekenrente is verlaagd van 1,5% naar 0,5%. Hierdoor wordt een lagere rente toegerekend aan de betrokken taakvelden en verrekend met het taakveld treasury. De herverdeling heeft geen effect op het begrotingssaldo. | - | -51 |
Overig | 0 | 7 |
061 OZB Woningen | ||
OZB woningen: Op de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een prijsindex van het CPB van 3,8% in 2024, conform Raming concept Macro economische verkenning 2024 (augustus 2023). | 401 | - |
Resultaatbestemming: De afhandeling van de WOZ-bezwaren 2022 heeft plaats gevonden in 2023. Dit heeft extra inzet gekost van een externe dienst in 2023 waarvoor via resultaatbestemming budget beschikbaar is gesteld. | - | 35 |
Overig | -1 | -7 |
062 OZB Niet woningen | ||
Basisregistraties WOZ en BAG: Vanuit de algemene reserve is in 2023 een bedrag van € 60.000 beschikbaar gesteld voor de optimalisatie / kwaliteitsverbetering van de basisregistraties WOZ en BAG ( zaaknummer 1399793). | -60 | - |
OZB niet-woningen: Op de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een prijsindex van het CPB van 3,8% in 2024, conform Raming concept Macro economische verkenning 2024 (augustus 2023). | 106 | - |
Resultaatbestemming: De afhandeling van de WOZ-bezwaren 2022 heeft plaats gevonden in 2023. Dit heeft extra inzet gekost van een externe dienst in 2023 waarvoor via resultaatbestemming budget beschikbaar is gesteld. | -35 | - |
Overig | -0 | -7 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 0 | -1 |
064 Belasting overig | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Belastingen overige. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -53 |
Overig | - | -2 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Algemene uitkering: Een uitgebreide toelichting is opgenomen in paragraaf 5.2 van het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien. | 4.401 | - |
Overig | -0 | 7 |
080 Overige baten en lasten | ||
Inflatie: Als gevolg van de sterk stijgende inflatie in 2022 zijn de budgetten 2023 extra verhoogd. | -100 | 2.145 |
Kwartiermaker: Voor het fysiek domein is in 2023 eenmalig budget beschikbaar gesteld. | -75 | - |
Mutatie reserve: De actualisatie van de staat van activa heeft geleidt tot een aanvullende onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van de afschrijvingslasten. | -4.006 | 4.006 |
Mutatie reserve: De kosten met betrekking tot de Regeling voor Vervroegde Uittreding wordt gedekt vanuit de reserve Bedrijfsvoering. | 362 | -362 |
Mutatie reserve: Dit betreft het voordelig resultaat over het boekjaar 2022 voor resultaatbestemming. | -19.291 | 19.291 |
Mutatie reserve: Door middel van resultaatbestemming is € 471.966 gestort in de bestemmingsreserve "Sociaal Domein". | -472 | 472 |
Mutatie reserve: Door middel van resultaatbestemming is € 793.000 gestort in de bestemmingsreserve "Bedrijfsvoering". | -793 | 793 |
Mutatie reserve: In 2023 is het budget voor het belaste deel van de werkkostenregeling opgehoogd in verband met een éénmalige uitkering. | -83 | 83 |
Mutatie reserve: Ten laste van de algemene reserve is een investeringsbudget beschikbaar gesteld voor de realisatie van de verlengde Komkommerweg van € 4.196.100 in 2023 ter dekking van de afschrijvingslasten. | -4.196 | 4.196 |
Mutatie reserve: Ten laste van de bestemmingsreserve "Financiële gevolgen Corona" is budget beschikbaar gesteld voor het actieplan bestaanszekerheid en deze is gestort in de bestemmingsreserve "Maatregelen bestaanszekerheid" voor € 1.000.000. | -1.000 | 1.000 |
Resultaatbestemming: In 2023 is voor diverse taakvelden eenmalig budget overgeheveld uit 2022. | -1.058 | 1.058 |
Stelposten: Eenmalige inzet van stelposten uit de mei- en septembercirculaire 2023. | - | -167 |
Subsidies: Extra budget POK-middelen 2021 en 2023. | - | 487 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is hogere urentoerekening aan het taakveld "Overige baten en lasten". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 141 |
Overig | 1 | 37 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: De wet 'modernisering' VpB-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Deze wet houdt in dat overheden vennootschapsbelasting moeten betalen over de winsten, die zij met ondernemersactiviteiten hebben behaald. De winstuitkeringen die worden behaald vanuit het grondbedrijf van de gemeente Pijnacker-Nootdorp vallen onder deze VpB-plicht. De VpB-afdracht wordt gedekt vanuit de algemene reserve. | 316 | -316 |
Overig | -0 | -1 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | -25.605 | 30.034 |
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Incidentele baten | |||||
Programma 1 Ruimte en wonen | |||||
Winstuitname grondexploitatie Pijnacker-Zuid | 2.341 | 1.036 | 447 | 622 | Betreft de tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Pijnacker-Zuid. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden opgenomen als incidenteel voordeel. |
Winstuitname grondexploitatie Tuindershof | 863 | 870 | 1.257 | - | Betreft de tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Tuindershof. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden opgenomen als incidenteel voordeel. |
Onttrekking algemene reserve i.v.m. voeding voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 177 | 168 | 172 | 40 | De voorziening nadelige complexen grondexploitaties wordt aangevuld vanuit de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. |
Incidenteel budget uitvoeren grondbeleid | 100 | 100 | - | - | Voor het maken en uitvoeren van grondbeleid is voor de jaren 2023 t/m 2025 een bedrag van €100.000 beschikbaar gesteld, zaaknummer 1419899. Dekking vindt plaats vanuit de reserve bedrijfsvoering. |
Voorbereiding Transformatiegebieden | 150 | 150 | - | - | Voor de jaren 2023 t/m 2025 is een budget van €150.000 beschikbaar gesteld vanuit de bestemmingsreserve Transformatiegebieden (zaaknummer 1338566). |
Transitiekosten opvanglocaties | 1.349 | - | - | - | Betreft de financiële afwikkeling van de transitiekosten van de zes opvanglocaties die in 2022 en 2023 zijn gerealiseerd. Vanuit het ministerie van J&V ontvangt de gemeente een bijdrage ter dekking van de kosten |
Totaal Programma 1 Ruimte en wonen | 4.980 | 2.324 | 1.876 | 662 | |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | |||||
Winstuitname grondexploitatie Boezem-Oost | 767 | 270 | 257 | - | Betreft de tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Boezem-Oost. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden opgenomen als incidenteel voordeel. |
Winstuitname grondexploitatie Bedrijvenpark Heron | 993 | - | - | - | Betreft de tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Bedrijvenpark Heron. Winsten en verliezen zijn eenmalig van aard en worden opgenomen als incidenteel voordeel. |
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 1.760 | 270 | 257 | 0 | |
Programma 3 Mobiliteit | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 4 Groen en recreatie | |||||
Weidevogelkerngebied Zuidpolder (provinciale bijdrage) | 185 | - | - | - | In 2024 ontvangt de gemeente een eenmalige bijdrage vaan de Provinciale i.v.m. afkoop voor het onderhoud van het Weidevogelkerngebied Zuidpolder te Delfgauw, zaaknummer 1235779. |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Weidevogelkerngebied Zuidpolder | 35 | - | - | - | Onttrekking algemene reserve t.b.v. inrichting- en organisatiekosten Weidevogelkerngebied, zaaknummer 1402093. |
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 220 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 Onderwijs | |||||
Dekking bestemmingsreserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart | 159 | - | - | - | Onttrekking aan de bestemmingsreserve ter dekking van de kosten voor tijdelijke huisvesting Jan Janssen sporthal. |
Dekking reserve bedrijfsvoering | 55 | - | - | - | Onttrekking aan de reserve bedrijfsvoering t.b.v. opvang knelpunten in capaciteit. |
Totaal programma 5 Onderwijs | 214 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | |||||
Vluchtelingenopvang, HAR-regeling en inzet SD | 104 | 51 | - | - | Budget voor tijdelijke formatie t.b.v. coördinatie en uitvoering Sociaal Domein gedekt vanuit de bestemmingsreserve statushouders, zaaknummer 1436534. |
Actieplan bestaanszekerheid (maatwerkbudget) | 100 | - | - | - | Eenmalige verhoging van het maatwerkbudget is gedekt vanuit de bestemmingsreserve maatregelen bestaanszekerheid , zaaknummer 1389743. |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 204 | 51 | 0 | 0 | |
Programma 7 Individuele voorzieningen | |||||
Actieplan bestaanszekerheid | 160 | - | - | - | Voor de uitvoering van het actieplan bestaanszekerheid 2023-2024 wordt een bedrag van €80.000 beschikbaar gesteld voor inzet vroegsignalering en € 80.000 voor inzet schuldhulpverlening, zaaknummer 1389743. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen huisartsen gedekt uit reserve sociaal domein. | 202 | 195 | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen worden extra middelen beschikbaar gesteld in de jaren 2023 t/m 2025 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein, zaaknummer 1412047. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen huisartsen (vergoeding DSW) | 101 | 97 | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen ontvangt de gemeente een bijdrage van DSW, zaaknummer 1412047. |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 463 | 292 | 0 | 0 | |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||
Nv.t. | |||||
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | |||||
N.v.t. | |||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 212 | 220 | 220 | 220 | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend |
Vennootschapsbelasting gedekt vanui9t algemene reserve | 1.241 | 544 | 490 | 155 | Betreft de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties. |
RVU-middelen voor 2024 t/m 2026 | 363 | 275 | 104 | - | In de begroting is een budget begroot voor de RVU-middelen, dei worden gedekt vanuit de reserve bedrijfsvoering |
Kwartiermaker Fysiek domein | 75 | - | - | - | Externe inzet kwartiermaker Fysiek domein wordt gedekt vanuit de reserve bedrijfsvoering, zaaknummer 1430465. |
Bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 | - | - | 637 | 4.849 | Ten laste van de algemene reserve is bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 gevormd. |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 1.890 | 1.039 | 1.451 | 5.224 | |
Totaal Incidentele baten | 9.732 | 3.976 | 3.583 | 5.886 | |
Incidentele lasten | |||||
Programma 1 Ruimte en wonen | |||||
Storting algemene reserve winstuitname Pijnacker Zuid | 2.341 | 1.036 | 447 | 622 | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Pijnacker-Zuid wordt afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. |
Storting algemene reserve winstuitname Tuindershof | 863 | 870 | 1.257 | - | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Tuindershof wordt afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. |
Storting voorziening nadelige complexen grondexploitaties | 177 | 168 | 172 | 40 | De voorziening nadelige complexen grondexploitaties wordt aangevuld vanuit de algemene reserve ter dekking van de negatieve grondexploitaties. |
Incidenteel budget uitvoeren grondbeleid | 100 | 100 | - | - | Voor het maken en uitvoeren van grondbeleid is voor de jaren 2023 t/m 2025 een bedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld, zaaknummer 1419899. |
Incidenteel budget i.v.m. voorbereiding Transformatiegebieden | 150 | 150 | - | - | Voor de jaren 2023 t/m 2025 is een budget van €150.000 beschikbaar gesteld t.b.v. de voorbereiding van Transformatiegebieden, zaaknummer 1338566. |
Transitiekosten opvanglocaties | 1.349 | - | - | - | Betreft de financiële afwikkeling van de transitiekosten van de zes opvanglocaties die in 2022 en 2023 zijn gerealiseerd. Vanuit het ministerie van J&V heeft de gemeente een bijdrage ter dekking van de kosten ontvangen. |
Saldo exploitatie overig gemeentelijk vastgoed | 133 | 133 | 133 | 133 | Na een periode waarin kosten voor renovatie en inrichting zijn gemaakt voor gemeentelijk vastgoed, volgt een aantal jaren |
Totaal programma 1 Ruimte en wonen | 5.113 | 2.457 | 2.009 | 795 | |
Programma 2 Economie en glastuinbouw | |||||
Storting algemene reserve winstuitname Boezem-Oost | 767 | 270 | 257 | - | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Boezem-Oost wordt afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. |
Storting algemene reserve winstuitname Bedrijvenpark Heron | 993 | - | - | - | De tussentijdse verwachte winstuitname van de grondexploitatie Bedrijvenpark Heron wordt afgestort in de algemene reserve conform bestendige gedragslijn. |
Grand depart Tour de Femmes | 110 | 0 | 0 | 0 | Budget voor Grand depart Tour de Femmes, zaaknummer 1437932. |
Totaal programma 2 Economie en glastuinbouw | 1.870 | 270 | 257 | 0 | |
Programma 3 Mobiliteit | |||||
Niet van toepassing | |||||
Totaal programma 3 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 4 Groen en recreatie | |||||
Provinciale bijdrage Weidevogelkerngebied gestort in algemene reserve | 185 | - | - | - | De provinciale bijdrage voor Weidevogelkerngebied Zuidpolder te Delfgauw wordt gestort in de algemene reserve, zaaknummer 1235779. |
Aanvullend budget voor inrichting Weidevogelkerngebied Zuidpolder | 35 | - | - | - | Aanvullend budget t.b.v. inrichting- en organisatiekosten Weidevogelkerngebied, zaaknummer 1402093. |
Totaal programma 4 Groen en recreatie | 220 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 5 Onderwijs | |||||
Tijdelijke huisvesting Jan Janssen Sporthal | 159 | - | - | - | Budget ter dekking van de kosten voor tijdelijke huisvesting Jan Janssen sporthal, zaaknummer 1250790. |
Verhuisvergoeding onderwijs | 50 | - | - | - | budget voor een verhuisvergoeding onderwijs, zaaknummer 1194491 |
Totaal programma 5 Onderwijs | 209 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 6 Collectieve voorzieningen | |||||
Vluchtelingenopvang, HAR-regeling en inzet SD | 104 | 51 | - | - | Budget voor tijdelijke formatie t.b.v. coördinatie en uitvoering Sociaal Domein, zaaknummer 1436534. |
Actieplan bestaanszekerheid (maatwerkbudget) | 100 | - | - | - | Eenmalige verhoging van het maatwerkbudget vanuit het actieplan bestaanszekerheid, zaaknummer 1389743. |
Totaal programma 6 Collectieve voorzieningen | 204 | 51 | 0 | 0 | |
Programma 7 Individuele voorzieningen | |||||
Actieplan bestaanszekerheid | 160 | - | - | - | Voor de uitvoering van het actieplan bestaanszekerheid 2023-2024 wordt een bedrag van €80.000 beschikbaar gesteld voor inzet vroegsignalering en € 80.000 voor inzet schuldhulpverlening, zaaknummer 1389743. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen gedekt uit reserve sociaal domein. | 202 | 195 | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen worden extra middelen beschikbaar gesteld in de jaren 2023 t/m 2025 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein, zaaknummer 1412047. |
Pilot welzijnsondersteuner ouderen, vergoeding DSW gestort in bestemmingsreserve sociaal domein | 101 | 97 | - | - | Voor de pilot Welzijnsondersteuner huisartsen Ouderen ontvangt de gemeente een bijdrage van DSW die wordt gestort in de bestemmingsreserve Sociaal Domein, zaaknummer 1412047. |
Totaal programma 7 Individuele voorzieningen | 463 | 292 | 0 | 0 | |
Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||
Verduurzaming slecht geïsoleerde woningen | 500 | 0 | 0 | 0 | Inzet van gemeentelijke middelen voor verduurzaming slecht geïsoleerde woningen, Zaaknummer 1402601. |
Totaal programma 8 Veiligheid en duurzaamheid | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 9 Bestuur en dienstverlening | |||||
N.v.t. | |||||
Totaal programma 9 Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
POK middelen voor versterking dienstverlening gemeenten | 212 | 220 | 220 | 220 | Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen toegekend |
Vennootschapsbelasting | 1.241 | 544 | 490 | 155 | Betreft de verwachte afdracht vennootschapsbelasting i.v.m. ondernemersactiviteit op de grondexploitaties. |
RVU-middelen voor 2024 t/m 2026 | 363 | 275 | 104 | - | In de begroting is een budget begroot voor de RVU-middelen, dei worden gedekt vanuit de reserve bedrijfsvoering |
Kwartiermaker Fysiek domein | 75 | - | - | - | Externe inzet kwartiermaker Fysiek domein wordt gedekt vanuit de reserve bedrijfsvoering, zaaknummer 1430465. |
Bestemmingsreserve egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 | - | - | 637 | 4.849 | Ten laste van de algemene reserve is een bestemmingsreserve Egalisatie begrotingssaldo 2026 en 2027 gevormd. |
Totaal programma 10 Algemene dekkingsmiddelen | 1.890 | 1.039 | 1.451 | 5.224 | |
Totaal Incidentele lasten | 10.470 | 4.109 | 3.716 | 6.018 |
Op basis van de huidige begroting, kadernota, tussentijdse ontwikkelingen en de plannen voor de komende jaren, is de verwachting dat het begrotingssaldo 2024 eindigt met een structureel afgerond resultaat van € 2.692.000 voordelig. Het structureel en reëel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en de baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft moet op termijn positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten).Hiermee voldoet de gemeente aan de vereisten van de toezichthouder.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Totaal resultaat | 1.954 | 3.642 | -3.225 | -5.508 |
Saldo incidentele baten en lasten | 738 | 133 | 133 | 133 |
Resultaat gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten | 2.692 | 3.775 | -3.092 | -5.375 |
Tabel structurele onttrekkingen en stortingen reserves
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Programma |
---|---|---|---|---|---|
Structurele onttrekking ter dekking van de kapitaallasten | 5.919 | 4.861 | 4.566 | 4.844 | 1,3,4,5,6 en 10 |
Totaal | 5.919 | 4.861 | 4.566 | 4.844 |