Wat gaan we daarvoor doen?

Rol

Activiteit

Taakveld

Resultaat

1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan ' Gelukkig op de Fiets'

Verkeer en Wegen

Onder meer:

  • Uitvoering verkeersveiligheidsplan voor de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp.

  • Verbetering verkeersveiligheid kruispuntenKatwijkerlaan/Nieuwkoopseweg en Katwijkerlaan/ Reesloot

  • Planologische procedure Verlengde Komkomerweg

  • Start planvorming voor herinrichting Emmastraat ((tussen de Van Brachtstraat en het Oranjeplein)

  • Gemeentebreed verkeerscirculatieplan

2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Verkeer en wegen

Onder meer:

  • Uitwerking metropolitane fietsroutes

Uitwerken MRDH-Handreiking' Ketenmobiliteit op OV-knooppunten' '

Openbaar Vervoer

  • Inrichtingsplannen stattionsgebieden Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en woningbouw Centrumlijn

Herijken parkerbeleid

Parkeren

  • Parkeervisie

Faciliteren deelmobiliteit

Verkeer en Wegen

  • Uitgewerkt deelmobiliteitbeleid in regionaal verband

3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting &verkeersregelinstallaties.

Verkeer en Wegen

  • Uitgevoerd Beheer conform de Beheerplannen

4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen

Deelnemen aan de gemeentschappelijke regeling MRDH

Openbaar Vervoer

  • Bestuursovereenkomst metronet

  • Deelname aan MRDH-project voor uitbreiding van metro-capaciteit E-lijn richting Den Haag

  • Voorstel voor weekendmetro

5. Faciliteren van de kezue voor schoon vervoer

Uitvoeren Laadvisie ' Opgeladen naar 2030'

Verkeer en Wegen

  • Faciliteren plaatsing van laadpalen

Toelichting

1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

Het aantal verkeersongevallen stijgt in onze gemeente. Deze stijging is in lijn met de landelijke ontwikkelingen. Het is lastig om een verklaring te vinden voor deze stijging. Maar factoren als het steeds drukker wordende verkeer, de opkomst van nieuwe vervoersmiddelen en ouderen die langer mobiel blijven lijken hierbij een rol te spelen. De gemeente heeft niet zoveel invloed op deze factoren, omdat het vaak over gedrag gaat. De noodzaak om te blijven werken aan de verbetering van de verkeersveiligheid is hiermee onverminderd groot. Dit doen we door infrastructurele maatregelen te treffen, maar ook door te communiceren over verkeersveilig gedrag.

2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

De gemeente stimuleert lopen, fietsen en het reizen met het openbaar vervoer. Deze duurzame verplaatsingen leveren een bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen en dragen ook bij aan de bereikbaarheid van de gemeente en de regio. Want met meer duurzame verplaatsingen blijven de autowegen ook beschikbaar voor inwoners en ondernemingen die aangewezen zijn op de auto, bijvoorbeeld omdat de bestemming slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer.

3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

Onze inwoners en ondernemers moeten erop kunnen vertrouwen dat de infrastructuur, de civiele kunstwerken (bruggen en fietstunnels) en de bijbehorende faciliteiten (openbare verlichting en verkeerslichten) goed onderhouden zijn. Dat is van groot belang voor een veilig en comfortabel gebruik van alle mobiliteitsvoorzieningen. Voor de komende vier jaar zijn de onderhoudsactiviteiten hiervoor vastgelegd in beheerplannen.

4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen

Met metrolijn E, tramlijn 15, diverse buslijnen en de buurtbus heeft de gemeente een dekkend netwerk aan openbaar vervoersvoorzieningen. Aan de groei van het openbaar vervoer is door de coronapandemie een (voorlopig) einde gekomen. De verwachting is dat het gebruik van het openbaar vervoer over enkele jaren weer op het pré-corona niveau is. De opebaar vervoerbedrijven staan nu echter voor grote financiële uitdagingen door stijgende kosten en achterblijvende reizigersinkomsten. Het is nog onbekend hoe deze uitdagingen aangepakt worden, maar we blijven ons samen met de MRDH inzetten voor een adequaat aanbod aan ov-voorzieningen in onze gemeente.

5.Faciliteren van de keuze voor schoon vervoer

Verplaatsingen met de auto zijn in bepaalde gevallen ook noodzakelijk. Deze verplaatsingen moeten daarbij wel zoveel mogelijk op een duurzame -elektrische - manier plaatsvinden. We faciliteren daarom de elektrische auto door het plaatsen van laadpalen in het openbaar gebied. Laadpalen worden op aanvraag geplaatst. Daarnaast worden er ook laadpalen geplaatst op plekken waarvan verwacht wordt dat er vraag zal zijn naar laadvoorzieningen. Op deze wijze wordt het groeiend aantal elektrische auto's gefaciliteerd.