Stand van zaken en vooruitblik

Samenkracht en burgerparticipatie

Subsidieregeling voor activiteiten en evenementen van vrijwilligersorganisaties

Elk jaar is in deze subsidieregeling € 118.000 beschikbaar voor activiteiten voor de jeugd tot en met 23 jaar, mensen met een beperking en kwetsbare inwoners. De regeling is er ook om culturele en sportieve evenementen die openbaar toegankelijk zijn te stimuleren en te faciliteren.

Ontmoetingsplekken voor jongeren in de gemeente

Ontmoetingen tussen jeugd en jongeren onderling in de buitenruimte is onderdeel van het opgroeien. Normalisatie en acceptatie van jeugd en jongeren in de buitenruimte maken onderdeel uit van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026.Het is van belang dat er voldoende (ontmoetings)plekken in de verschillende kernen zijn waar jongeren elkaar veilig kunnen ontmoeten en waar jongerenwerk, handhaving en politie naar kunnen verwijzen. In 2024 is de gemeente aan de slag gegaan met een inventarisatie van ontmoetingsplekken in Pijnacker-Nootdorp. Het huidige aanbod van ontmoetingsplekken (voor jeugd) wordt geïnventariseerd, geanalyseerd en (visueel) in beeld gebracht wordt. Bij deze inventarisatie zijn o.a. het jeugd- en jongerenwerk, de politie, handhaving en de wijkmanagers nauw betrokken. Op basis van de inventarisatie en de financiële ruimte van de gemeente, wordt beoordeeld of en waar uitbreidingsmogelijkheden van ontmoetings-plekken binnen de verschillende woonkernen wenselijk en mogelijk zijn, waarbij zowel naar binnen- als buitenlocaties gekeken wordt.

Volksgezondheid


De basis van ons lokale beleid is de nota Lokaal Gezondheidsbeleid (LGB), die om de vier jaar wordt vastgesteld door de gemeenteraad. De huidige nota voor 2021-2024 richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl, preventie van genotmiddelen en overmatig gamen/gebruik van sociale media, het bevorderen van welbevinden / tegengaan eenzaamheid en het bijdragen aan een gezonde leefomgeving met een focus op hittepreventie. In 2021 is ook het Lokaal Preventieakkoord (LPA) 2021-2023 opgesteld, dat inmiddels is afgelopen. De ervaringen van het LPA en het huidige LGB zijn verwerkt in de Brede SPUK-regeling, die loopt van 2024 tot 2026. In de tweede helft van 2024 zijn we begonnen met het opstellen van een nieuwe nota LGB, die aansluit bij het nieuwe beleid rond de Brede SPUK-regeling en het Regionaal Integraal Gezondheidsakkoord (RIGA). Er wordt samengewerkt met het Sportakkoord 2023-2026 en nieuwe gegevens van de GGD worden betrokken. De nieuwe nota moet in het eerste kwartaal van 2025 ingaan. 

Regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling

In de Regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld Haaglanden hebben gemeenten en netwerkpartners gezamenlijke ambities geformuleerd om huiselijk geweld te voorkomen en te stoppen. Oorspronkelijk liep de visie in 2022 af, maar deze is verlengd tot uiterlijk 2026 vanwege landelijke ontwikkelingen zoals het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming. Dit scenario richt zich op een effectievere jeugdbeschermingsketen. De regio zoekt actief verbinding met jeugdbeleid, met het Toekomstscenario als leidraad. De centrumgemeenten nemen het voortouw en komen eind 2024/begin 2025 met een procesvoorstel voor een nieuwe regiovisie.

Brede SPUK-regeling: Sportakkoord II, Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorgakkoord (IZA)

De toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg staan onder druk door het stijgende aantal complexe zorgvragen, vergrijzing en arbeidsmarktdruk. Sinds 2023 ontvangen gemeenten via de Brede SPUK-regeling middelen om meer op preventie in te zetten. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) faciliteert hiermee meer samenhang in gezondheidsbeleid, sport, bewegen en de sociale basis, met als doel een gezonde generatie in 2040 en een houdbare druk op de zorg.

Om dit te bereiken, moet de focus verschuiven van ziekte naar gezondheid. Dit is vastgelegd in akkoorden zoals Sportakkoord II, Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), Integraal Zorgakkoord (IZA) en Regionaal Integraal Gezondheidsakkoord (RIGA). Deze akkoorden vormen de basis voor een samenhangende lokale aanpak op gezondheid, sport, bewegen en sociale basis, gefinancierd via de brede SPUK-regeling.

In 2023 is een integraal plan van aanpak opgesteld voor 2023-2026, met ambities die in 2024 concreter zijn gemaakt in een uitvoeringsplan. Voorbeelden hiervan zijn de implementatie van de ketenaanpak Valpreventie en erkende Valpreventie interventies. Dit uitvoeringsplan wordt jaarlijks geactualiseerd en is afgestemd binnen de ambtelijke organisatie en met de GGD, de JOGG-regisseur en andere maatschappelijke partners.

Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

Vanuit de Brede SPUK-regeling zetten we in op de nieuwe ketenaanpakken Kansrijke Start en Kind naar Gezonder Gewicht binnen onze gemeente, waarbij de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) een belangrijke rol speelt. Kansrijke Start ondersteunt (aanstaande) ouders in kwetsbare situaties, zodat kinderen een optimale kans op een goede toekomst krijgen. Dit programma benadrukt het belang van de eerste 1.000 dagen van een kind en vraagt actieve inzet van gemeenten en professionals in het sociale en medische domein. De JGZ voert prenatale huisbezoeken uit om vroeg betrokken te raken bij de zwangerschap. Kansrijke Start wordt zowel lokaal als regionaal uitgevoerd en zal via het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA) ook in 2025 worden voortgezet.

Kind naar Gezonder Gewicht richt zich op een gezonder gewicht voor kinderen door samenwerking tussen het zorg- en sociaal domein, met een centrale zorgverlener die een vertrouwensband opbouwt met het kind en gezin. Deze zorgverlener zorgt voor de juiste betrokken professionals en vergroot de zelfredzaamheid van het gezin om gezondheidsproblemen te voorkomen. De JGZ vervult vanaf eind 2024 de rol van centrale zorgverlener in onze gemeente.

De JGZ is cruciaal in preventie en het voorkomen van erger. Vanaf 2025 zijn extra middelen beschikbaar om de kwaliteit en continuïteit van de JGZ te waarborgen en hun preventieve taken voor de jeugd uit te voeren.

Kernteams

Onze kernteams bieden toegang tot ondersteuning voor inwoners van 0-100 jaar, waaronder kortdurende begeleiding, opvoedondersteuning en informatie en advies. Ze werken intensief en integraal samen met andere teams binnen de afdeling Sociaal Domein, huisartsen en scholen. Niet elke hulpvraag is een zorgvraag; onze professionals beoordelen wat inwoners zelf kunnen doen - vaak ook samen met hun sociale netwerk- en of partners in het voorliggend veld, zoals de SWOP, het jeugd- en jongerenwerk en de bibliotheek, ondersteuning kunnen bieden.

Kostenbeheersing en kwaliteitsverbetering zijn vaste onderdelen van de werkzaamheden binnen alle teams van de afdeling Sociaal Domein. Samenwerking, zowel intern als extern, wordt gezien als cruciaal voor het behalen van resultaten, inclusief samenwerking in de regio zoals met andere gemeenten en dienstverleners. 

De krapte op de arbeidsmarkt blijft een uitdaging, waardoor goed personeelsbeleid essentieel is. De uitwerking en uitvoering van de nieuwe Visie op het Sociaal Domein, in combinatie met de opdracht om uitgaven in balans te brengen met inkomsten zijn de uitdagingen voor de korte en middellange termijn. Verwacht wordt dat gemeenten in de toekomst meer taken krijgen, waarvoor ad-hoc aanpassingen en voldoende gekwalificeerd personeel nodig zijn. Dit vergt aanzienlijke inspanningen, gezien de toenemende vragen en het niet evenredig toenemende aantal werkenden en vrijwilligers.

Sportbeleid en activering

In 2023 hebben we samen met sportaanbieders, onderwijs- en kinderopvanginstellingen en maatschappelijke organisaties het Sportakkoord PN 2023-2026 opgesteld. In 2024 is het uitvoeringsprogramma 2023-2024 geëvalueerd en het programma voor 2025-2026 opgesteld. Doelstellingen van dit akkoord zijn:

- Het vitaler maken en versterken van sportaanbieders;
- Extra aandacht voor inwoners die het nodig hebben;
- Werken aan een veilige sportomgeving;
- Verbeteren van motorische (basis)vaardigheden van (jongste) jeugd.

Sinds 2013 nemen we deel aan de Brede Regeling Combinatiefuncties, met 4,9 fte combinatiefunctionarissen sport en 1,6 fte cultuur binnen Team4Talent (T4T). T4T werkt samen met alle twintig basisscholen, twee kinderopvangorganisaties en drie sportorganisaties om sportieve en culturele activiteiten te organiseren. Eind 2022 is besloten om de inzet van Team4Talent en de samenwerking met partners tot 2026 voort te zetten. In de tweede helft van 2024 is het werkgeverschap voor sport- en cultuurfunctionarissen voor 2025 en 2026 aanbesteed.

Sinds 2017 zijn er ook 1,5 fte beweegcoaches voor senioren, aangepast sporten en mensen met chronische aandoeningen. De beweegcoaches initiëren, verbinden en voeren activiteiten uit, en stimuleren samenwerking tussen sport-, zorg- en welzijnsprofessionals. Ze werken samen met lokale sport- en beweegaanbieders. Ipse de Bruggen, Pieter van Foreest en de SWOP participeren in dit project. De projectperiode 2020-2022 is geëvalueerd en vanwege de positieve impact is besloten de samenwerking met partners voor vier jaar te continueren, vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst en het projectplan 2023-2026.

Sportaccommodaties

Er wordt uitvoering gegeven aan de voorgenomen investeringsplannen voor zowel de buitensport-, als de binnensportaccommodaties.

Buitensportaccommodaties

Voor de buitensportaccommodaties voeren we het Beheerplan sportvelden 2024-2027 uit. Concreet betekent dit dat we in 2025 voetbalveld 3 op sportcomplex De Groene Wijdte ombouwen tot wetraveld, inclusief verlichting. Hierdoor nemen bespelingsmogelijkheden en kwaliteit van het veld toe. Hockeyveld 2 bouwen we om tot een 'droog' waterveld en op hockeyveld 3 vervangen we het kunstgras. Daarnaast verbeteren we de afwatering, het groen rond de velden, de looppaden en de fietsparkeerplaats bij DSVP. Op sportpark 's Gravenhout vervangen we diverse hekwerken rond de velden 3 en 4.

Binnensportaccommodaties

In het laatste kwartaal van 2024 is het Accommodatieplan binnensport vastgesteld. In 2025 doen we onderzoek naar de toekomst van sportzaal Koningshof (Het Baken).

Cultuurvoorzieningen

Cultuurnota 'Verbinden door cultuur'

De Uitvoeringsagenda 2019-2023 van de Cultuurnota wordt volgens de vastgestelde hoofdlijnen uitgevoerd. Gezien de besluitvorming bij de kadernota 2025 rondom het project toekomstbestendige gemeentefinanciën wordt een besluit over het bezuinigen op cultuurbudget uitgesteld naar de tweede fase. In het laatste kwartaal van 2024 is de startnotitie Cultuur, waarin tevens de eindevaluatie van de Cultuurnota 'Verbinden door cultuur' opgenomen is, vastgesteld. Tot de geactualiseerde cultuurnota eind 2025 besluitvormend voorgelegd wordt, geven we in 2025 verder uitvoering aan de Uitvoeringsagenda 2019-2023, waarbij samenwerking tussen de cultuurcoördinator, culturele organisaties en maatschappelijke organisaties centraal staat. Bij de actualisatie van de cultuurnota worden culturele organisaties, maatschappelijke organisaties en bewoners betrokken. Cultuur werkt verbindend. Het is daarom belangrijk om kunst en cultuur blijvend in de spotlights te zetten en hiermee bij te dragen aan het in stand houden van het fijnmazige culturele netwerk en aan het voortbestaan van het culturele veld in onze gemeente. 

Sociaal Cultureel Centrum Pijnacker

De komende jaren staan in het teken van de ontwikkeling van het Sociaal Cultureel Centrum in Pijnacker (verder SCC). Nadat de raad in 2021 het college opdracht gegeven heeft om de ontwikkeling van een SCC op de voormalige Rabobanklocatie verder uit te werken, zijn er diverse stappen gezet. In maart 2023 is de raad geïnformeerd over de voortgang van de ontwikkeling van het SCC op basis van het schetsontwerp en in juni 2023 is het voorlopig ontwerp toegelicht aan de raad. Als onderdeel van de participatie is er een gebruikersoverleg met (potentiële) gebruikers en is er een klankbordgroep waarin omwonenden en ondernemers betrokken zijn. In september 2024 is er een besluit genomen over de realisatie van het SCC. Afhankelijk van de besluitvorming wordt er in 2025 gestart met de aanbesteding van de bouw. De sloop van het Rabobankgebouw is voorzien in het eerste kwartaal van 2026.

Preventieve en algemene voorzieningen sociaal domein

Doorontwikkeling van de algemene voorzieningen

De algemene voorzieningen in onze gemeente zijn gericht op preventie en het afvangen van maatwerkvraagstukken, door inzet van vrijwilligers en de sociale omgeving van inwoners met een hulpvraag. Daarnaast richt de ontwikkeling van de algemene voorzieningen zich op het verbinden van de algemene (gesubsidieerde) voorzieningen met de maatwerkvoorzieningen. Hiermee vergroten we de doelmatigheid en vormen we een aansluitend pallet van ondersteuningsmogelijkheden voor onze inwoners.

Visie op het sociaal domein

In juni 2024 is de visie op het sociaal domein vastgesteld. Met deze nieuwe visie gaan we samen voor een veerkrachtige samenleving, waarin iedereen kan meedoen, gelijke kansen krijgt en in staat is om te gaan met de uitdagingen van het leven. Individueel, maar vooral ook als samenleving met elkaar: inwoners, de gemeente, maatschappelijke organisaties, zorgaanbieders en het bedrijfsleven. Onze samenleving is gebouwd op een sterke sociale basis: inwoners zijn verbonden door families, vriendenkringen, verenigingen, netwerken, wijken en andere verbanden. Als door de uitdagingen van het leven de veerkracht onder druk staat, bieden we vanuit het sociaal domein passende ondersteuning. Daarbij is voorkomen beter dan genezen. We zetten in op preventie en vroegsignalering. Vroegtijdig inzetten van lichtere zorg en ondersteuning voorkomt dat zwaardere en duurdere zorg (direct) nodig is.

In deze nieuwe visie is een uitvoeringsagenda op hoofdlijnen opgenomen. Hierbij wordt aan de slag gegaan met de volgende opgaves: versterken van de sociale basis, preventie, integraal samenwerken, kostenbeheersing en innovatie sociaal domein en data-gedreven werken. Vanwege de samenhang in de uitvoeringsagenda tussen programma 6 en programma 7 worden activiteiten uitgewerkt in één van beide programma's.

De hoofdlijnen van de uitvoeringsagenda worden in 2024 nader uitgewerkt en begin 2025 vastgesteld. In 2025 wordt de actualisatie van het subsidiebeleidskader vormgegeven en eind 2025 ter besluitvorming voorgelegd. Tevens wordt het beleidskader wijken die werken geëvalueerd en geactualiseerd en wordt de lokale inclusie agenda opgesteld. 

Ondersteuning vrijwilligers en mantelzorgers

In 2024 heeft Mantelzorgondersteuning van de SWOP op verschillende manieren ondersteuning geboden aan mantelzorgers, inclusief de succesvolle organisatie van de Week van de Mantelzorg in juni. Ook in 2025 wordt de ondersteuning voortgezet met advies, informatie, lotgenotencontact via wandelgroepen en bijeenkomsten en respijtzorg zoals bezoekmaatjes en zinvolle daginvulling. Het uitbreiden van collectief aanbod is cruciaal vanwege de verwachte toename van mantelzorgers om de druk op individuele ondersteuning te verminderen. Thema's uit individuele gesprekken kunnen worden omgezet in collectieve aanpakken en vrijwilligers of ervaringsdeskundigen kunnen worden ingezet. De Week van de Mantelzorg in juni 2025 richt zich op waardering en ontspanning, met extra aandacht voor mantelzorgers in november tijdens de Dag van de Mantelzorg, waar een inhoudelijk thema centraal staat.

Het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP) verbindt hulpvragers en vrijwilligers en draagt bij aan het vinden van de juiste match. In 2025 wordt ingezet op het verbinden en kennis delen voor vrijwilligersorganisaties, met plannen voor een vrijwilligersacademie. Young Connection, onderdeel van de SWOP sinds 2024, biedt mogelijkheden om jonge vrijwilligers te werven via maatschappelijke stages en versterkte contacten met het onderwijs. In 2025 start een campagne met Nieuwe Gevers om vrijwilligerswerk en het VIP meer bekendheid te geven.

Begraafplaatsen

De gemeente is verplicht om te voorzien in de mogelijkheid van een openbare begraafplaats. Deze voorziening is de Algemene Begraafplaats Sint Janshof. Voor het beheer van de begraafplaats is een stichting opgericht.