Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Kwaliteit verbeteren van de bestaande economische gebieden | Via Businesspark Haaglanden de juiste bedrijven, kennis en expertise naar onze bedrijventerreinen halen | Fysieke bedrijfsinfra-structuur | Jaarplan 2025 en jaarverslag 2024 Businesspark Haaglanden. |
Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan gebiedsgericht omgevingsprogramma Bedrijventerrein de Boezem | Fysieke bedrijfsinfra-structuur | Herziening omgevingsplan, vervolgonderzoek Boezemvaart en plan van aanpak strijdig gebruik. | |
2. Verduurzamen en vergroenen bedrijventerreinen | Aanjagen, stimuleren en faciliteren van groene bedrijfskavels en gevels | Fysieke bedrijfsinfra-structuur | Afspraken bij verkoop van bedrijfskavels, kennisdeling in regionaal en provinciaal verband. |
Faciliteren en participeren in (gezamenlijke) verduurzamingsprojecten. Waaronder het project ‘Smart Grid’ Boezem en de ‘Energie Dashboards’ | Fysieke bedrijfsinfra-structuur | Inzet bedrijvencoach Energie, opstellen van een duurzaamheidsdashboard. | |
3.Herstructurering en innovatie glastuinbouw | Het ontwikkelen van gebiedsgerichte omgevingsprogramma voor de glastuinbouw in Pijnacker-Nootdorp | Economische Ontwikkeling | Gebiedsgericht omgevingsprogramma vitale glastuinbouw (inclusief handelingsperspectief wonen in glas). |
4. Meer menging van functies in de centra | Samen met vastgoedeigenaren, ondernemers en stakeholders werken aan bruisende vitale centra, met meer ruimte voor menging van functies | Economische Ontwikkelin | Opstellen en uitvoeren samenwerkingsovereenkomsten tussen gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren. |
5. Versterken economische vernieuwing | Samen met ondernemers en stakholders onze economische visie actualiseren | Economische Ontwikkeling | Evaluatie economische visie en uitgevoerde peiling ondernemersklimaat. |
Opstellen omgevingsprogramma Aantrekkelijk Economisch Vestigingsklimaat | Economische Ontwikkeling | Omgevingsprogramma Aantrekkelijk Economisch Vestigingsklimaat | |
Participeren in de regionale projecten van de MRDH op het gebied van economische vernieuwing | Economische Ontwikkeling | Overzicht van inspanningen en resultaten via het jaarverslag Economie | |
Betrekken van nieuwe inwoners bij de lokale gemeenschap en bekendheid generen voor lokaal bedrijfsleven via citymarketing | Economische promotie | Tas voor nieuwe inwoners met daarin vouchers voor het lokale bedrijfsleven | |
Citymarketing koppelen aan actuele thema’s en evenementen | Economische promotie | Nieuwe inwoners zijn bekend met de lokale gemeenschap, winkelcentra, lokale winkels, culturele organisaties en sportverenigingen. | |
Toelichting
1. Kwaliteit verbeteren van de bestaande economische gebieden
We zetten als gemeente in op schone, hele en veilige economische gebieden. We hebben hierbij oog voor de ruimtelijke kwaliteit. Met ondernemersverenigingen, parkmanagers en centrummanagers versterken we de sociale binding, faciliteren we kennis en expertise op thema’s die op dat moment voor ondernemers(verenigingen) relevant zijn. Vanuit de omgevingsvisie werken we aan omgevingsprogramma’s. Soms thematisch, zoals het omgevingsprogramma Aantrekkelijk Economisch Vestigingsklimaat en soms gebiedsgericht, zoals het omgevingsprogramma Vitale Glastuinbouwgebieden en het omgevingsprogramma De Boezem. Dat doen we niet alleen, maar samen met inwoners, ondernemers, stakeholders en andere (maatschappelijke) partners.
In 2025 wordt gewerkt aan de nieuwe positionering van Businesspark Haaglanden. Dit komt terug in het jaarplan. Voor bedrijventerrein De Boezem gaan we in 2025 verder met de uitvoering van de acties die zijn opgenomen in het omgevingsprogramma. Concrete voorbeelden daarvan zijn het opstellen van het omgevingsplan, het opstellen van een plan van aanpak voor strijdig gebruik en ondernemen en het doen van onderzoek naar Boezemvaart. Daarin verkennen we de mogelijkheden om de ruimte De Boezem beter te benutten en de toekomstbestendigheid te verbeteren door de ontwikkeling van Boezemvaart.
2. Verduurzamen en vergroenen bedrijventerreinen
Bij de verkoop van nieuwe bedrijfskavels worden afspraken gemaakt over vergroening, klimaatadaptatie en groene gevels. Daarnaast geven we als gemeente ook op deze te ontwikkelen bedrijventerreinen het goede voorbeeld door te investeren in een groene en klimaatadaptieve openbare ruimte. We faciliteren initiatieven op het gebied van vergroening en duurzaamheid door mee te denken met ondernemers, hen te wijzen op regionale, provinciale en landelijke subsidieregelingen. Binnen de regionale samenwerkingsverbanden (BPH, MRDH, PZH) participeren we actief en springen we in op kansen die zich voordoen. En halen we kennis, expertise en best practices naar onze gemeente. In de openbare selectieprocedure voor de nog resterende bedrijfskavels, laten we verduurzaming en vergroening zwaar meewegen.
3. Herstructurering en innovatie glastuinbouw
In 2025 werken we aan het omgevingsprogramma Vitale Glastuinbouwgebieden. Daarin worden belangrijke (actuele) onderwerpen zoals verduurzaming, innovatie, arbeidsmigranten, energie en herstructurering uitgewerkt. De druk op de ruimte is groot. Herstructurering komt vanuit de sector zelf niet van de grond. Er is meer nodig om deze herstructurering aan te jagen en daar hebben we het rijk, regio, stakeholders en ondernemers hard bij nodig. Parallel aan het omgevingsprogramma Vitale Glastuinbouwgebieden werken we ook aan de uitvoering van het amendement over wonen in de glastuinbouwgebieden dat bij de kaderstellende notitie is aangenomen. We vervolgen onze inzet in samenwerkingsverbanden als Oostland en Greenport West-Holland.
4. Meer menging van functies in de centra
Samen met vastgoedeigenaren, ondernemersverenigingen en beheerorganisaties werken we aan bruisende en vitale centra. Dit doen we door de dialoog te voeren over trends en ontwikkelingen, wensen en ideeën te delen over bijvoorbeeld de openbare ruimte, branchering, evenementen en promotie.
5. Versterken economische vernieuwing
In 2025 loopt onze economische visie af en evalueren we dit document. De evaluatie is een bouwsteen voor het omgevingsprogramma Aantrekkelijk Economisch Vestigingsklimaat. Dat geldt ook voor de peiling
ondernemersklimaat en de economische conferentie die wordt georganiseerd. In 2025 werken we aan het omgevingsprogramma en verwachten we dat ook vast te kunnen stellen.
We zetten daarin onze werkwijze voort. Zo hebben we een proactieve houding en proberen zoveel mogelijk gebundeld en efficiënt gebruik te maken van de tijd, kennis en innovatiekracht van ondernemers. Vanuit de reguliere contactmomenten en gebiedsgerichte overleggen gaan we het gesprek aan over de vraag en de behoefte die bij ondernemers leven op de thema’s innovatie, circulaire economie en digitalisering. Tegelijkertijd hebben we goed in beeld welk regionaal ondersteuningsaanbod er is. We verbinden de vraag met het aanbod. En bij gebrek aan ondersteuningsaanbod onderzoeken we of dat gerealiseerd kan worden, al dan niet in samenwerking met de regio.
In navolging van het Rekenkameronderzoek 2022 koppelen wij onze citymarketing actief aan maatschappelijke initiatieven en actuele thema’s of evenementen. In onze groeigemeente richten wij ons op het betrekken van nieuwe inwoners bij de lokale gemeenschap. Citymarketing focust daarom eerst op het versterken van deze gemeenschapszin. Door bekendheid te genereren voor onze winkelcentra, lokale winkels, culturele- en sportverenigingen, laten we nieuwe inwoners kennismaken met onze gemeenschap.
De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven verloopt naar tevredenheid en zetten we voort. Gemeenten, partners uit het bedrijfsleven en het onderwijs willen de huidige opzet en afspraken (inclusief financiële bijdragen) voortzetten voor vier jaar. In 2026 evalueren we de samenwerking.