Wat gaan we daarvoor doen?
Rol | Activiteit | Taakveld | Resultaat |
---|---|---|---|
1. We werken samen met inwoners, organisaties, ondernemers, brandweer en politie aan de veiligheid in onze wijken en buurten. | Evalueren van het uitvoeringsplan Veiligheid 2023-2024 en een nieuw uitvoeringsplan 2025 -2026 opstellen. | OOV | Vastgesteld Uitvoeringsplan Veiligheid 2025-2026 |
Opstellen handhavingsuitvoeringsplan (HUP) | OOV | Vastgesteld Handhavingsuitvoeringsplan 2025 | |
Doorontwikkeling Wijken die Werken | Leefbaarheid | Vastgesteld nieuw beleidskader | |
2. De gemeente voert regie op de integrale aanpak van verschillende vormen van criminaliteit en overlast | Vanuit de aanpak ondermijnende criminaliteit wordt inzet gepleegd op de aanpak van mensenhandel | OOV | Lokaal plan van aanpak mensenhandel |
Samen met veiligheidspartners investeren we in het thema jeugd en veiligheid, door uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan veiligheid 2024-2025 | OOV | Overzicht van inspanningen en acties via Uitvoeringsplan Veiligheid 2025-2026 | |
Samen met veiligheidspartners geven we uitvoering aan het uitvoeringsplan veiligheid 2024-2025 en voeren we verschillende bewustwording campagnes uit over het thema digitale criminaliteit | OOV | Overzicht van inspanningen en acties via Uitvoeringsplan Veiligheid 2025-2026 | |
3. Duurzaamheid versnellen, intensivering en verbreden | Actualisatie Energietransitieplan 2021 en bijbehorend uitvoeringsprogramma | Energietransitie | Geactualiseerd energietransitieplan als bouwsteen voor het omgevingsprogramma Warmte (Energie) |
Opstellen omgevingsprogramma Warmte (Energie) | Energietransitie | Vastgesteld Omgevingspogramma Warmte (Energie) | |
4. Aandacht voor lucht-, water- en bodemkwaliteit en geluid | Doorontwikkelen afval- en grondstoffenbeleid | Afval | Start opstellen afvalbeleid conform startnotitie doorontwikkeling afval- en grondstoffenbeleid |
Uitvoering geven aan het beleidsdoel 100 kg restafval per inwoner | Afval | Afvalbeleid conform startnotitie doorontwikkeling afval- en grondstoffenbeleid | |
Uitvoeren gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2025 | Riolering | Uitvoering geschied conform vastgesteld gemeenteiljk rioleringsplan 2022 -205 | |
Opstellen nieuw gemeentelijk rioleringsplan 2026-2029 | Riolering | Vastgesteld gemeentelijk rioleringsplan conform de Omgevingswet | |
Uitvoeren beheer en onderhoud gemalen in de gemeenten Delft en Leidschendam Voorburg volgens de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater | Riolering | Uitvoering conform Gemeenschappelijke regeling | |
Uitvoeren van het Actieplan geluid 2024-2029 | Milieu | Uitvoering conform vastgesteld Actieplan geluid 2024-2029 | |
Het opstellen van het omgevingsprogramma leefkwaliteit | Milieu | Kaderstellende notitie omgevingsprogramma leefkwaliteit | |
5. Het verbeteren van toezicht en handhaving | Uitvoering geven aan het VTH beleidsplan 2024-2027. | OOV | Vastgesteld VTH-uitvoeringsplan 2025 |
Toelichting
1. We werken samen met inwoners, organisaties, ondernemers, brandweer en politie aan de veiligheid en leefbaarheid in onze wijken en buurten
We stimuleren activiteiten waarbij inwoners, organisaties en bedrijven bijdragen aan de veiligheid in hun directe woon- en leefomgeving. Dat kan onder andere door de inzet van Burgernet, wijktoezicht en WhatsApp Buurtpreventie. Nieuwe inwoners krijgen informatie van de brandweer over brandveilig leven. Gemeente, politie, jeugd- en jongerenwerk en kernteams geven uitvoering aan de persoonsgerichte aanpak, door zo vroeg mogelijk probleemjongeren te signaleren. Zo wordt gericht gewerkt om erger te voorkomen.
Vanuit het beleidskader Wijken die Werken worden middelen en instrumenten ingezet om bewoners bij buurtinitiatieven te ondersteunen. Wijkmanagers dragen bij aan het vergroten van de leefbaarheid in de kernen door de samenwerking tussen inwoners, netwerkpartners en de gemeente te bevorderen. Daarnaast ondersteunt het netwerkoverleg bij het signaleren van problemen en knelpunten in buurten en wijken.
2. De gemeente voert regie op de integrale aanpak van verschillende vormen van criminaliteit en overlast
In het Integrale veiligheidsplan 2023-2026 zijn de prioriteiten benoemd voor de komende vier jaar. Iedere twee jaar maken we een nieuw uitvoeringsplan. Voor de periode 2025-2026 stellen we dan ook een nieuw uitvoeringsplan op. De gemeente voert nadrukkelijk de regie op de aanpak van de prioriteiten uit het Integraal Veiligheidsplan en stuurt daarbij op integrale samenwerking. Waar mogelijk zetten we in op preventieve maatregelen, daar waar nodig ook repressieve maatregelen. Omdat de trends en ontwikkelingen in het veiligheidsdomein elkaar snel kunnen opvolgen is het van belang dat gemeenten en veiligheidspartners flexibel en adaptief te werk gaan. We houden focus op onze prioriteiten, maar springen snel in op (onvoorziene) incidenten en ontwikkelingen. Deze trends en ontwikkelingen willen we goed in beeld hebben en daarom werken we zoveel mogelijk informatiegestuurd. Hierbij gebruiken we onze eigen informatie en die van onze (veiligheids)partners. Als gemeente signaleren we ontwikkelingen die om een integrale aanpak vragen. We nemen het initiatief, brengen partijen samen, faciliteren samenwerking, organiseren de uitvoering, monitoren de voortgang en sturen daar waar nodig bij.
In al onze aanpakken leggen we ook focus op het versterken van de weerbaarheid en sociale samenhang in onze wijken en buurten. Inwoners kunnen een belangrijke rol spelen in de signalering en meldingen van criminaliteit en overlast. Inwoners die in hun wijk actief aan hun eigen veiligheid en leefbaarheid bijdragen, voelen zich ook veiliger.
3. Duurzaamheid versnellen, intensivering en verbreden
De energietransitie is een mix van maatregelen zoals energiebesparingsmaatregelen, zonne-energie en warmte (lokaal en regionaal). De uitvoering is niet alleen een taak van de overheid. Een groot deel ligt bij onze inwoners, ondernemers, (sport)verenigingen en andere partijen in de samenleving. Onze faciliterende en regisserende rol zetten we ook in 2025 voort met bijvoorbeeld de campagne “Met Energie Aan de Slag”, de inzet van duurzaamheidscoaches voor inwoners én ondernemers en centrale inkoopacties.
Een belangrijke lokale opgave voor 2025 is de actualisatie van het Energietransitieplan uit 2021 en het opstellen van het omgevingsprogramma Warmte (Energie). Het omgevingsprogramma hangt samen met landelijke wet- en regelgeving die naar verwachting in januari 2025 in werking treedt.
De warmtetransitie vraagt van ons een actieve regisserende rol, het is geen zelfregulerende markt. Dit hebben we al gedaan (geothermiebron, Pijnacker-Noord) in het verleden, heden (aardgasvrij Klapwijk) en dat blijven we doen op lokaal en regionaal niveau. In de regio werken we samen in de Warmte Samenwerking Oostland en Regionale Energiestrategie Rotterdam-Den Haag. In 2025 werken we toe naar een voorstel om glastuinbouwgebied Noukoop en eventueel Kleihoogt van het gas af te halen. Dit is de eerste grote stap in de gebiedsdekkende warmte-infrastructuur in Oostland en het regionale restwarmtenet (mogelijke aansluiting op WarmtelinQ) in Pijnacker-Nootdorp.
4. Aandacht voor lucht, water- en bodemkwaliteit en geluid
In 2025 werken we aan de uitvoering van het Actieplan geluid. Daarnaast starten we met de opgave om de milieuthema’s overeenkomstig de Omgevingswet op te nemen in omgevingsprogramma’s en het omgevingsplan. Het gaat dan om thema’s als lucht, water, bodem, licht, externe veiligheid, milieuzonering en geur. Aan het omgevingsprogramma Leefkwaliteit werken we in 2025. Ook passen we de milieuthema’s toe in een herziening van het omgevingsplan voor bedrijventerrein De Boezem.
In 2025 starten we met het opstellen van een nieuw gemeentelijk rioleringsplan. Dit omdat het geldende rioleringsplan (GRP) loopt tot en met 2025. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is een gemeentelijk rioleringsplan niet meer verplicht, maar de (zorg)taken voor het stedelijk waterbeheer blijven bestaan. De inhoud van het rioleringsplan moet worden opgenomen in de instrumenten van de Omgevingswet (omgevingsprogramma en omgevingsplan). We informeren de raad over de wijze waarop we dit in 2025 gaan doen.
5. Het verbeteren van toezicht en handhaving
Met het Integraal Veiligheidsplan, de uitvoeringsplan(nen) integrale veiligheid, het uitvoeringsplan ondermijning, het Handhavingsuitvoeringsplan, het VTH-beleidsplan 2024-2027 en VTH-uitvoeringsplan(nen) ligt er een stevige basis voor toezicht en handhaving. Deze plannen voeren we in 2025 uit en wanneer dat nodig is, stellen we nieuwe (uitvoerings)plannen op. Dat doen we in ieder geval wanneer de looptijd van de (uitvoerings)plannen daar aanleiding voor geeft. Door de prioriteiten van de verschillende plannen te koppelen kunnen we de boa’s gericht inzetten. De boa’s hebben een signalerende rol. Zij zijn belangrijke ogen en oren voor de gemeentelijke organisatie en zorgen ervoor dat signalen over bijvoorbeeld ondermijnende criminaliteit, overlastgevende jeugd of personen of zorgen rondom specifieke personen bij de juiste medewerkers of partners terecht komen. Bij de prioriteiten ‘aanpak van ondermijning’ en ‘jeugd en veiligheid’ hebben de boa’s een nog actievere rol. Voor de aanpak van ondermijning worden boa’s ingezet voor (integrale) controles en treden zij handhavend op daar waar nodig. Op het gebied van jeugd en veiligheid sluiten de boa’s aan bij de driemensschappen met wijkmanager, wijkagent en jongerenwerker, gaan zij op straat met de (overlastgevende) jeugd in gesprek en treden zij handhavend op als de situatie daar om vraagt.