Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien

Onderdeel A is qua opbouw afwijkend ten opzichte van die van de beleidsprogramma’s, maar telt financieel wel mee voor de begroting. Eerst worden de lasten en baten weergegeven en daarna volgt de toelichting op de diverse taakvelden. In voorgaande jaren werden de algemene dekkingsmiddelen, post onvoorzien en de onverdeelde lasten opgenomen. Met ingang van de Programmabegroting 2018-2021 is de inhoud van dit deel aanzienlijk gewijzigd en worden naast genoemde posten ook diverse taakvelden afzonderlijk benoemd, waaronder de taakvelden Overhead, Treasury, OZB Woningen en OZB Niet woningen.

Algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen vooraf bepaald bestedingsdoel hebben. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rioolheffing waar ontvangsten en uitgaven direct aan elkaar zijn gekoppeld, of specifieke uitkeringen vanuit de rijksoverheid. De omvang van de algemene dekkingsmiddelen en de toelichting daarop worden in dit hoofdstuk gepresenteerd.

De volgende algemene dekkingsmiddelen zijn te onderscheiden:

  • de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is;

  • de algemene uitkering uit het gemeentefonds;

  • dividenden en rentebaten wegens interne financiering.

Wat mag het kosten?

Algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x €1.000)

Rekening
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

152.104

118.591

95.274

99.367

102.868

100.351

Lasten

-83.252

-47.708

-26.564

-29.562

-32.462

-36.995

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

68.852

70.883

68.711

69.805

70.406

63.356

Specificatie van de lasten en baten per product

Algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x €1.000)

Rekening
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Lasten per Taakveld

040 - Overhead

-13.806

-14.834

-17.070

-17.049

-17.252

-16.992

050 - Treasury

-26

-3.899

-145

-145

-145

-145

061 - OZB Woningen

-472

-461

-558

-558

-558

-558

062 - OZB Niet woningen

-179

-261

-189

-189

-189

-187

063 - Parkeerbelasting

-20

-23

-23

-23

-23

-23

064 - Belasting overig

-245

-240

-188

-188

-188

-197

070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-15

-10

-12

-12

-12

-12

080 - Overige baten en lasten

-799

-5.073

-6.854

-10.722

-14.066

-18.324

090 - Vennootschapsbelasting

-1.224

-907

-1.524

-675

-29

-555

Totaal Lasten per Taakveld

-16.787

-25.709

-26.564

-29.562

-32.462

-36.995

Baten per Taakveld

050 - Treasury

763

4.956

1.448

2.118

2.777

3.089

061 - OZB Woningen

7.137

7.300

7.512

7.730

7.955

8.186

062 - OZB Niet woningen

3.184

3.359

3.396

3.435

3.474

3.513

063 - Parkeerbelasting

15

10

10

10

10

10

064 - Belasting overig

219

140

0

0

0

154

070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

70.493

77.430

79.215

83.543

87.016

83.531

080 - Overige baten en lasten

66

0

0

30

61

92

Totaal Baten per Taakveld

81.877

93.195

91.582

96.866

101.293

98.576

Totaal saldo van baten en lasten

65.090

67.486

65.019

67.305

68.831

61.581

Toevoegingen aan reserves

070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-2.628

-139

0

0

0

0

080 - Overige baten en lasten

-63.837

-21.861

0

0

0

0

Totaal Toevoegingen aan reserves

-66.465

-22.000

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

040 - Overhead

589

605

577

536

526

446

050 - Treasury

2.177

1.873

1.581

1.289

1.020

774

070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

13

0

0

0

0

0

080 - Overige baten en lasten

66.577

22.012

10

0

0

0

090 - Vennootschapsbelasting

871

907

1.524

675

29

555

Totaal Onttrekkingen aan reserves

70.227

25.397

3.692

2.500

1.575

1.775

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

3.762

3.397

3.692

2.500

1.575

1.775

Resultaat

68.852

70.883

68.711

69.805

70.406

63.356

Analyse afwijkingen

10 Algemene dekkingsmiddelen
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

040 Overhead

Overhead: De overhead is toegenomen door hogere kapitaal- en salarislasten.

-

-2.237

Overig

-28

0

050 Treasury

Dividend: Het dividend van Stedin is structureel in de begroting opgenomen.

289

-

Dividend: In 2022 is een hoger dividend van de BNG ontvangen over het jaar 2021.

-36

-

Kapitaallasten: De lagere kapitaallasten worden veroorzaakt door de geactualiseerde staat van activa en investeringsplanning. Voor een overzicht van de investeringsplanning wordt verwezen naar bijlage 1 bij deze begroting.

-

43

Mutaties reserves: Ten laste van de Enecogelden is een bestemmingsreserve "lagere rente langlopende leningen O/G" gevormd, om de lasten van de rente van de langlopende leningen te verlagen. Het bedrag dat jaarlijks vrijvalt neemt ieder jaar af.

-292

-

Renteresultaat: De niet afgeronde berekende omslagrente bedraagt voor het begrotingsjaar 2023 1,10%. De doorberekende rente aan investeringen bedraagt 1,15%. Hierdoor ontstaat een voordelig renteresultaat.

-

3.716

Renteresultaat: De niet afgeronde berekende omslagrente bedraagt voor het begrotingsjaar 2023 1,10%. De doorberekende rente aan investeringen bedraagt 1,50%. Hierdoor ontstaat een voordelig renteresultaat.

-3.760

-

Overig

-1

-5

061 OZB Woningen

Bezwaar en beroep: Het inhuurbudget voor bezwaar & beroep is in 2022 volledig ingezet. In 2023 is deze wederom beschikbaar en is begroot op taakveld OZB woningen.

-

-38

OZB woningen: De lasten en baten OZB woningen zijn bijgesteld naar de verwachte personele inzet en de vastgestelde prijsindex conform kadernota 2022.

213

-57

Overig

-0

-1

062 OZB Niet woningen

OZB niet-woningen: De lasten en baten OZB niet-woningen zijn bijgesteld naar de verwachte personele inzet en de vastgestelde prijsindex conform kadernota 2022.

39

75

Overig

-2

-3

063 Parkeerbelasting

Overig

0

-0

064 Belasting overig

Motie afschaffen hondenbelasting: Conform de vastgestelde motie van de raad bij de vaststelling van de kadernota 2022 wordt de hondenbelasting afgeschaft per 2023. Bijbehorende begrote baten en lasten worden afgeraamd, per saldo betekent dit een nadeel van €131.000.

-140

9

Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een lagere urentoerekening aan het taakveld Belastingen overige. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

-

44

Overig

0

-1

070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Inkomsten algemene uitkering: De toename van de inkomsten ten opzichte van 2022 is een saldo dat is ontstaan uit de accressen zoals die o.a. in de meicirculaire 2022 zijn gepubliceerd, de compensatie voor loon- en prijscompensatie en de (nadelige) gevolgen van het herverdeeleffect op de compensatie voor gestegen kosten in de jeugdzorg. Tevens draagt de groei van de gemeente bij aan een jaarlijkse toename van de inkomsten algemene uitkering.

1.785

-

Mutatie reserves: In 2022 zijn een aantal bedragen ten behoeve van corona compensatie ontvangen. Deze zijn toegevoegd aan de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona. In 2023 is dat niet het geval met lagere lasten als gevolg.

-

139

Overig

-0

-2

080 Overige baten en lasten

Mutaties reserves: De betrokken bestemmingsreserves die beschikbaar zijn ter dekking van de afschrijvingslasten zijn geïndexeerd met 4,92% conform de VNG-norm.

-2.292

2.292

Mutaties reserves: De gemeenten worden gecompenseerd voor de financiële gevolgen van Corona. De Corona compensatie vanuit de decembercirculaire bedraagt € 215.000.

-215

215

Mutaties reserves: Dit betreft het voordelig resultaat over het boekjaar 2021 na resultaatbestemming.

-8.626

8.626

Mutaties reserves: Diverse bedrijfsvoering activiteiten gedekt vanuit reserve bedrijfsvoering.

-148

-

Mutaties reserves: Door middel van resultaatbestemming is € 852.783 gestort in de reserve " Civiele Kunstwerken".

-852

852

Mutaties reserves: Een lagere onttrekking aan de algemene reserve in verband met een lage investering.

-92

92

Mutaties reserves: Het voordelig resultaat op de salarislasten 2021 bedraagt € 1.442.817. Deze is door middel van resultaatbestemming toegevoegd aan de reserve Bedrijfsvoering.

-1.443

1.443

Mutaties reserves: Ten laste van de algemene reserve is een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld van € 381.000 voor de realisatie van het Sociaal Cultureel Centrum in Pijnacker.

-381

381

Mutaties reserves: Voor de herstructurering van Katwijkerlaan is een reserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten.

-2.089

2.089

Mutaties reserves: Voor de nieuwbouw van de Regenboogschool is budget beschikbaar gesteld van € 3.900.000 ter dekking van de afschrijvingslasten.

-3.900

3.900

Mutaties reserves: Voor het aanschaf van woonunits is een bestemmingsreserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten.

-1.970

1.970

Stelpost areaal: Ten laste van stelpost areaal heeft formatie uitbreiding plaatsgevonden.

-

455

Stelpost prijsindexatie: Dit betreft het nog niet toegekende deel van de beschikbare middelen voor prijsindexatie, voor het merendeel afkomstig uit de inkomsten meicirculaire 2022.

-

-2.041

Uren toerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is een hogere urentoerekening aan het taakveld " overige baten en lasten". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

-

-229

Overig

6

-50

090 Vennootschapsbelasting

Mutatie reserves: De wet 'modernisering' VPB-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Deze wet houdt in dat overheden vennootschapsbelasting moeten betalen over de winsten, die zij met ondernemersactiviteiten hebben behaald. De winstuitkeringen die worden behaald vanuit het grondbedrijf van de gemeente Pijnacker-Nootdorp vallen onder deze VPB-plicht. De VPB-afdracht wordt gedekt vanuit de algemene reserve.

588

-588

Overig

30

-30

Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen

-23.317

21.059