Wat gaan we daarvoor doen?

Rol

Activiteit

Taakveld

Resultaat

1. Behouden en ontwikkelen van een herkenbare en passende woon- en leefomgeving

Bestemmingsplannen afronden

Ruimte en Leefomgeving

Bestemmingsplannen die voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet als ontwerp ter inzage hebben gelegen worden overeenkomstig de Wet ruimtelijke ordening afgerond.

Omgevingsplan actualiseren

Ruimte en Leefomgeving

Het van rechtswege ontstane tijdelijke omgevingsplan wordt stap voor stap geactualiseerd waarbij gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die de Omgevingswet biedt

Programmaplan invoering Omgevingswet uitvoeren

Ruimte en Leefomgeving

Halfjaarlijkse monitor programmaplan Omgevingswet

Omgevingsprogramma Ruimtelijke kwaliteit

Ruimte en Leefomgeving

Opstellen omgevingsprogramma Ruimtelijke Kwaliteit volgens kaderstellende notitie.

Omgevingsvisie monitoren en evalueren

Ruimte en Leefomgeving

Tweejaarlijkse monitor en evaluatie van de omgevingsvisie

Inrichten groengebied Oude Polder

Ruimte en Leefomgeving

Een ingericht groengebied Oude Polder met eventuele verkeersmaatregelen waarbij de samenleving op het niveau van meebeslissen heeft geparticipeerd.

Opstellen gebiedsvisie Vrijenban

Ruimte en Leefomgeving

Gebiedsvisie voor Vrijenban in Delfgauw inclusief de S-bocht in de Delftsestraatweg.

2. Uitbreiden van de woningvoorraad

Kansenkaart (inbreidings-) locaties en leegstaande gebouwen opstellen

Wonen en Bouwen

Regelmatig actualiseren van kaart die inzicht biedt in kansen voor het (tijdelijk, flexibel of permanent) uitbreiden van de woningvoorraad of het aanbod voorzieningen dan wel de gebruiksmogelijkheden van leegstaande panden.

Ontwikkelingsstrategie transformatiegebieden uitvoeren

Wonen en Bouwen

Opstellen ambitienotities voor één of meerdere van de mogelijke ontwikkellocaties Dwarskade, Rijskade, Overgauw en Balijade gevolgd door een omgevingsprogramma en omgevingsplan.

Startnotitie Oranjepark uitvoeren

Wonen en Bouwen

Uitgevoerde startnotitie voor de ontwikkeling van Oranjepark

Woningvoorraad uitbreiden door afronden bestaande ontwikkellocaties

Wonen en Bouwen

Overzicht van de start van de bouw van woningen op de bestaande ontwikkellocaties Keijzershof, Centrumlijn, Tuindershof, de Scheg en Hart van Nootdorp

Uitvoeren startnotitie asielopvang

Wonen en Bouwen

Opstellen Uitvoeringsplan Opvang Asielzoekers en locatieonderzoek asielopvang overeenkomstig de startnotitie asielopvang.

Grondexploitaties actualiseren

Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

Halfjaarlijkse actualisatie van de projecten en grondexploitaties

3. Benutten van de woningvoorraad voor (lokale) doelgroepen en inwoners

Prestatieafspraken met lokale woningbouwcorporaties sluiten

Wonen en Bouwen

Ondertekende (meerjarige) prestatieafspraken met de in onze gemeente actieve woningbouwcorporaties

Nieuwe regionale woningmarkafspraken sluiten

Wonen en Bouwen

Definitief akkoord over het aantal en de spreiding van sociale huurwoningen in de regio Haaglanden

Regionale woonvisie vaststellen

Wonen en Bouwen

In overleg met de regio bepalen of en op welke manier een nieuwe regionale woonvisie voor de regio Haaglanden moet worden opgesteld en vastgesteld.

Uitvoeren Woonzorgvisie

Wonen en Bouwen

Uitgevoerde Woonzorgvisie

Woonmonitor opstellen

Wonen en Bouwen

Jaarlijkse monitor met een overzicht van de ontwikkelingen in de woningvoorraad

Gereedschapskist maatregelen lokale wooncarrière

Wonen en Bouwen

Overzicht van maatregelen die worden ingezet om een lokale wooncarrière te faciliteren (doorstroming, opkoopbescherming, doelgroepenverordening, antispeculatiebeding etc)

Toelichting

1. Behouden en ontwikkelen van een herkenbare en passende woon- en leefomgeving

De woon- en leefomgeving wordt door onze inwoners gewaardeerd en ervaren zij als vertrouwd, prettig en dorps. Deze herkenbaarheid wordt gevormd door allerlei kenmerken die zijn beschreven in de omgevingsvisie en we waar nodig vastleggen in het omgevingsplan (nu nog bestemmingsplan). Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Dat betekent dat we in 2024 alleen nog bestemmingsplannen afronden die daarvoor als ontwerp ter inzage hebben gelegen. Bovendien wordt dan de pilot omgevingsplan Tolhek ter vaststelling aan de raad aangeboden. Nieuwe ontwikkelingen moeten dan mogelijk gemaakt worden door een wijziging van het (tijdelijke) omgevingsplan. Dit omgevingsplan gaan we stap voor stap actualiseren overeenkomstig het daarvoor opgestelde projectplan. We maken daarmee gebruik van de overgangsperiode die het Rijk de gemeenten biedt.

Niet alle elementen, die maken dat onze inwoners de woon- en leefomgeving blijvend herkennen, kunnen we borgen door middel van regels in het omgevingsplan. Dat doen we bijvoorbeeld ook door ruimtelijk beleid op te stellen. Ook dit gaat onder de Omgevingswet veranderen. We gaan daarvoor het projectplan omgevingsprogramma’s uitvoeren. Dat betekent dat al het ruimtelijk beleid wordt omgezet in een beknopt aantal omgevingsprogramma’s. In 2024 wordt in ieder geval gewerkt aan het gebiedsgerichte omgevingsprogramma voor bedrijventerrein de Boezem (zie programma 2), het omgevingsprogramma Groen in en om de Kernen (zie programma 4), het omgevingsprogramma Ruimtelijke Kwaliteit (zie programma 1) en een gebiedsgericht omgevingsprogramma voor de glastuinbouwgebieden Noukoop, Pijnacker-West en Pijnacker-Oost (zie programma 2).

De omgevingsvisie is vastgesteld, maar nooit af. Door middel van een tweejaarlijkse monitor brengen we de voortgang in beeld. Deze wordt medio 2024 opgesteld aan de raad aangeboden. Naast deze drie kerninstrumenten wordt in 2024 ook verder gewerkt aan de uitvoering van het programmaplan invoering Omgevingswet. Ook in 2024 ontvangt de raad twee maal een monitor die inzicht geeft in de voortgang van de acties.

Een herkenbare en passende woon- en leefomgeving maken we als gemeente zeker niet alleen. Dat doen we met de samenleving en daarin actieve partijen. Van inwoners en ondernemers tot projectontwikkelaars, overheidspartijen, belangenverenigingen en woningbouwcorporaties. Overeenkomstig het vastgestelde participatiebeleid nodigen we inwoners en ondernemers breed uit om te mee te denken bij het opstellen van nieuw beleid. De rol van de gemeente varieert per product en per proces en maken we van te voren duidelijk. Zo ligt het participatieniveau bij de inrichting van het groengebied Oude Polder op het hoogste niveau: meebelissen. In Delfgauw gaan we aan de slag met een gebiedsvisie voor Vrijenban, waarbij ook de S-bocht wordt betrokken.

In onze dienstverlening stellen wij ons uitnodigend en faciliterend op. Dat betekent niet dat we overal medewerking aan verlenen, maar wel dat we met een open en positieve blik vanuit de omgevingsvisie kijken of het idee een positieve bijdrage levert aan de herkenbare en passende woon- en leefomgeving. Onze processen actualiseren en beheren we overeenkomstig het gedachtegoed van de Omgevingswet, zodat de inwoners en ondernemers op één plek terecht kunnen met hun ruimtelijke vragen, initiatieven of plannen en ze daar ook steeds één aanspreekpunt voor hebben.

2. Uitbreiden van de woningvoorraad

De omgevingsvisie biedt, in aansluiting op de Woonvisie 2020-2030, de mogelijkheid om, na de woonwijken die nu in voorbereiding of aanbouw zijn, nog 3000 tot 4000 woningen toe te voegen. Met het uitbreiden van de woningvoorraad dragen we bij aan meer evenwicht op de woningmarkt en vergroten we de kansen voor een lokale wooncarrière. Om deze locaties optimaal bij te laten dragen aan wat we willen bereiken (meer evenwichtige woningvoorraad), moeten we zorgvuldig omgaan met de ruimte en woningen (laten) bouwen waar we een tekort aan hebben. Zo zoeken we in 2024 verder naar één of meerdere plekken voor kleinschalige woonwagenlocaties. Dit om ook voor deze groep de kans op een passende woonvorm te vergroten.

Doelgroepen als jongeren, ouderen, starters, doorstromers en zorgbehoevenden hebben behoefte aan een ander type woning dan de traditionele eengezinswoning, die zo kenmerkend is voor onze gemeente. Het bouwen van meer bij deze doelgroepen passende woningen, betekent niet dat dit ten koste hoeft te gaan van de herkenbare woon- en leefomgeving. Dit vraagt echter wel bijzondere en constante aandacht, zodat ook in nieuwe wijken of bij (kleinere) ontwikkelingen in de kernen de groene, dorpse identiteit en de ruimtelijke kwaliteit terugkomt. Door in een rustig tempo van circa 200 woningen per jaar te ontwikkelen, kan zo goed mogelijk ingespeeld worden op de jaarlijkse lokale behoefte op de lange termijn en een bijdrage geleverd worden aan de regionale behoefte.

Het uitbreiden van de woningvoorraad is niet gemakkelijk. Om (strategisch) gronden te verwerven hebben we een voorkeursrecht gevestigd. Dit recht geldt echter voor een beperkte periode. Dat betekent dat er in relatief korte tijd veel te doen is. Daarnaast is het bouwen van woningen op dit moment duur door hoge bouwkosten en een gebrek aan arbeidskrachten. We zijn ons bewust van deze uitdagingen en nemen de raad mee in de wijze waarop we daarmee om willen gaan.

Ook dit doen we niet alleen. Woningcorporaties, ontwikkelaars, inwoners en ondernemers denken en werken mee aan het uitbreiden van de woningvoorraad voor verschillende doelgroepen en in verschillende prijsklassen. In 2024 wordt verder gewerkt aan de bestaande ontwikkellocaties zoals Tuindershof (circa 640 woningen), Centrumlijn (circa 500 woningen), Casa Vita (99 woningen) en de Scheg/Kiem (circa 300 woningen). We gaan in 2024 verder met de uitvoering van de transformatiegebieden. Daarnaast werken we in 2024 verder aan de ontwikkeling van het Oranjepark. De raad ontvangt in 2024 twee keer een voortgangsrapportage over de grondexploitaties. De peilmomenten zijn mei en november.

3. Benutten van de woningvoorraad voor (lokale) doelgroepen en inwoners

Voor een meer evenwichtige woningvoorraad en het doorlopen van een lokale wooncarrière is niet alleen het uitbreiden van de woningvoorraad van belang, maar ook het benutten van de bestaande voorraad. De toenemende wettelijke mogelijkheden van de gemeente om te sturen op de woningvoorraad blijven we volgen. De gereedschapskist met maatregelen die een lokale wooncarrière kunnen faciliteren biedt een overzicht van maatregelen die kunnen worden ingezet om een lokale wooncarrière te faciliteren. Voorbeelden zijn doorstroommaatregelen, doelgroepenverordening, antispeculatiebeding etc.

Met name in de goedkopere en betaalbare segmenten ervaren we krapte. Het is dan ook van belang dat deze huur- en koopwoningen zoveel mogelijk behouden blijven. We zetten ons daarom in voor het behoud van de sociale huurwoningen en maken/actualiseren de prestatieafspraken met de woningcorporaties. Voor de betaalbare koopwoningen en appartementen maken we gebruik van het omgevingsplan en instrumenten als bijvoorbeeld de huisvestingsverordening om te voorkomen dat deze woningen dusdanig vergroot worden of anders gebruikt worden dat ze uit dit segment verdwijnen.

Bovendien gaan we in 2024 aan de slag met de uitvoering van de Woonzorgvisie. Dit met als doel om voldoende verpleeghuisplekken (intramurale zorg) en passende woningen voor doelgroepen met een zorg- of begeleidingsvraag te realiseren. De Woonzorgvisie betrekken we bij de prestatieafspraken met de corporaties over 2024 en verder. Net als het Regionale Tussenakkoord en een eventueel nog te sluiten definitief akkoord over een meer evenwichtige en over de regio gespreide sociale voorraad. Onze Omgevingsvisie, Woonvisie en de Woonzorgvisie zijn de bouwstenen die we inbrengen bij het maken van nieuwe regionale afspraken. We maken in 2024 nieuwe (meerjarige) lokale prestatieafspraken met de corporaties die in onze gemeente actief zijn. In de lokale prestatieafspraken maken we afspraken over onder andere huisvesting van vergunninghouders, nieuwbouw van woningen, leefbaarheid en het huur- en verkoopbeleid.