Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien

Dit onderdeel van de begroting is qua opbouw afwijkend ten opzichte van die van de beleidsprogramma’s, maar telt financieel wel mee voor de begroting. Eerst worden de lasten en baten weergegeven en daarna volgt de toelichting op de diverse taakvelden. In voorgaande jaren werden de algemene dekkingsmiddelen, post onvoorzien en de onverdeelde lasten opgenomen. In een vorige Programmabegroting is de inhoud van dit deel aanzienlijk gewijzigd en worden naast genoemde posten ook diverse taakvelden afzonderlijk benoemd, waaronder de taakvelden Overhead, Treasury, OZB Woningen, OZB Niet woningen, algemene uitkering, overige uitkeringen Gemeentefonds, vennootschapsbelasting, stelposten en onvoorzien.

Algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen vooraf bepaald bestedingsdoel hebben. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rioolheffing waar ontvangsten en uitgaven direct aan elkaar zijn gekoppeld, of specifieke uitkeringen vanuit de rijksoverheid. De omvang van de algemene dekkingsmiddelen en de toelichting daarop worden in dit hoofdstuk gepresenteerd.

De volgende algemene dekkingsmiddelen zijn te onderscheiden:

  • de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is;

  • de algemene uitkering uit het gemeentefonds;

  • dividenden en rentebaten wegens interne financiering.

Wat mag het kosten?

Algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x €1.000)

Rekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

Baten

134.158

116.063

116.699

119.134

120.171

123.367

Lasten

-47.444

-31.056

-27.262

-31.525

-37.776

-43.047

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

86.713

85.007

89.437

87.609

82.395

80.319

Specificatie van de lasten en baten per product

Algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x €1.000)

Rekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Begroting
2029

Lasten per Taakveld

040 - Overhead

-19.449

-21.040

-21.964

-22.091

-22.368

-21.986

050 - Treasury

-57

-105

-43

-43

-593

-1.323

061 - OZB Woningen

-733

-901

-652

-652

-652

-652

062 - OZB Niet woningen

-277

-162

-166

-166

-166

-166

063 - Parkeerbelasting

-14

-26

-26

-26

-26

-26

064 - Belasting overig

-354

-287

-520

-520

-520

-520

070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-28

-6

-6

-6

-6

-6

080 - Overige baten en lasten

-677

-5.428

-2.257

-7.705

-13.235

-18.157

090 - Vennootschapsbelasting

2.290

-1.055

-587

-69

-182

-182

Totaal Lasten per Taakveld

-19.296

-29.009

-26.222

-31.279

-37.748

-43.019

Baten per Taakveld

050 - Treasury

3.303

3.054

2.376

2.152

1.904

1.904

061 - OZB Woningen

8.004

8.748

9.548

10.418

10.640

10.877

062 - OZB Niet woningen

3.808

3.787

4.344

4.569

4.661

4.756

063 - Parkeerbelasting

18

11

11

11

11

11

070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

91.377

94.206

96.910

100.048

101.026

104.542

080 - Overige baten en lasten

1

332

102

61

126

196

Totaal Baten per Taakveld

106.512

110.138

113.292

117.259

118.367

122.286

Totaal saldo van baten en lasten

87.215

81.129

87.070

85.981

80.619

79.267

Toevoegingen aan reserves

040 - Overhead

-50

-175

0

0

0

0

080 - Overige baten en lasten

-25.003

-1.872

-1.040

-246

-28

-28

090 - Vennootschapsbelasting

-3.095

0

0

0

0

0

Totaal Toevoegingen aan reserves

-28.148

-2.047

-1.040

-246

-28

-28

Onttrekkingen aan reserves

040 - Overhead

910

1.919

1.250

1.031

848

401

050 - Treasury

1.289

1.020

774

774

774

498

080 - Overige baten en lasten

24.669

1.932

795

0

0

0

090 - Vennootschapsbelasting

778

1.055

587

69

182

182

Totaal Onttrekkingen aan reserves

27.646

5.925

3.407

1.874

1.804

1.080

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

-502

3.878

2.367

1.628

1.776

1.053

Resultaat

86.713

85.007

89.437

87.609

82.395

80.319

Analyse afwijkingen - begroting 2026 t.o.v. 2025

10 Algemene dekkingsmiddelen
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

040 Overhead

Overhead: Investeringen in ambtelijke inzet/personeel leiden in 2026 en latere jaren tot een toename van kosten die onder overhead verantwoord moeten worden.

-

-749

reservemutaties: De baten uit reserves zijn in 2026 lager dan in 2025 omdat in 2025 een aantal personele posten incidenteel zijn gedekt uit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering.

-669

-

Overig

0

0

050 Treasury

Dividend: Het verwacht Stedin dividend 2026 is opgenomen conform de gepubliceerde verwachtingen en wijkt af ten opzichte van 2025.

385

-

Rentebaten: De rentebaten 2026 zijn lager dan die in 2025 als gevolg van de thans verwachte cashflows en stand van schatkistbankieren BNG.

-1.062

-

Reservemutaties: Conform de meerjarenplanning is de inzet van de Reserve lagere rente langlopende leningen, die is ontstaan uit de herfinanciering na het afstoten van de Eneco-aandelen, in 2025 lager dan in 2026. Dit is gebaseerd op destijds bekende inzichten.

-246

-

Toegerekende rente: Er wordt in 2026 0,5% omslagrente toegerekend aan de aandelen Dunea, Stedin en BNG die de gemeente in bezit heeft. In de primaire begroting 2025 was het omslagpercentage nul%. Deze loopt in 2026 op naar 0,5%.

-

-43

Urentoerekening: De verwachte urentoerekening van personele inzet voor 2026 is geactualiseerd en wijkt op dit taakveld af ten opzichte van die in de begroting 2025.

-

27

Verrekening renteresultaat: De aanpassing van de interne rekenrente (omslagrente) van 0% in de primaire begroting 2025 naar 0,5% in 2026 leidt door afronding in de toerekening aan de diverse taakvelden tot een voordeel ten opzichte van 2025.

-

77

Overig

-1

1

061 OZB Woningen

OZB opbrengsten woningen: De verwachte toename van het aantal woningen, de reguliere indexering en de inhaalindexering van het OZB-tarief 2026 die is vastgesteld bij de Begroting 2025 leiden tot hogere baten ten opzichte van 2025.

800

-

Urentoerekening: De verwachte urenbesteding 2026 is aangepast aan de bijgestelde verwachting voor 2026. Per taakveld leidt dit tot verschillen, over het geheel van de begroting heeft dit geen financiële gevolgen.

-

256

Overig

-0

-7

062 OZB Niet woningen

OZB opbrengsten niet-woningen: De toename van belastingcapaciteit niet-woningen, de reguliere indexering en de inhaalindexering van het OZB-tarief 2026 die is vastgesteld bij de Begroting 2025 leiden tot hogere baten ten opzichte van 2025.

558

-

Overig

-0

-4

063 Parkeerbelasting

Overig

0

-1

064 Belasting overig

Urentoerekening: De verwachte urenbesteding 2026 is aangepast aan de bijgestelde verwachting voor 2026. Per taakveld leidt dit tot verschillen, over het geheel van de begroting heeft dit geen financiële gevolgen.

-

-233

Overig

-

0

070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene uitkering: De inkomsten algemene uitkering stijgen ten opzichte van 2025. Voor 2026 is de grootste stijging veroorzaakt door de uitkomsten van de meicirculaire 2025. Een toelichting hierop staat opgenomen in deze begroting in het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen.

2.705

-

Overig

-0

-0

080 Overige baten en lasten

Indexering prijs en volume: Dit onderwerp betreft de centrale stelpost voor de uitwerking van de CAO afspraken die in het voorjaar van 2025 zijn gemaakt. Deze stelpost is nihil voor 2026 omdat de nieuwe CAO in 2026 is verwerkt in de personeelsbegroting van de programma's 1 tot en met 9. Voor 2025 moet deze nog worden verwerkt, dit gebeurt in de Najaarsnota 2025. Op dat moment loopt ook dit verschil tussen de B2025 en B2026 weg.

-

692

Lasten voormalig personeel: De verwachte kosten voor voormalig personeel zijn geactualiseerd. Dit resulteert in lagere lasten voor 2026 ten opzichte van 2025.

-

230

Mutaties voorzieningen: De bijdrage uit de voorziening RVU die gebruikt wordt om te voorzien in budget voor de kosten van deze regeling is afgestemd op de werkelijke jaarlijkse kosten en wijkt daarom jaarlijks af.

-230

-

Reservemutaties: In de Voorjaarsnota 2025 is een aantal bestemmingsreserves voor kapitaallasten op het juiste niveau gebracht. Deze mutaties lopen via dit taakveld als incidentele baten en lasten in 2025 en komen niet terug in 2026.

-1.628

1.628

Resultaatbestemming JR24: Vanuit het resultaat van de jaarrekening is éénmalig een bedrag bestemd voor de uitvoeringslasten op Participatie. Dit is verwerkt in een incidentele reservebijdrage in 2025 en veroorzaakt in 2026 lagere baten ten opzichte van het voorgaande jaar.

-241

-

Urentoerekening: Op dit taakveld is in 2025 een aantal personele begrotingsmutaties verwerkt die bij de Najaarsnota 2025 verder worden uitgewerkt naar taakvelden binnen de programma's 1 tot en met 9. Na deze uitwerking in de Najaarsnota loopt dit verschil ten opzichte van 2026 weg.

-

1.843

Overig

-63

404

090 Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting: Zowel de lasten voor de Vennootschapsbelasting die afgedragen moet worden als de baten hiervoor die komen uit de algemene reserve, lopen over dit taakveld. Afhankelijk van het fiscale resultaat wijzigt deze post elk jaar.

-467

467

Overig

-0

0

Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen

-159

4.589