Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien
Onderdeel A is qua opbouw afwijkend ten opzichte van die van de beleidsprogramma’s, maar telt financieel wel mee voor de begroting. Eerst worden de lasten en baten weergegeven en daarna volgt de toelichting op de diverse taakvelden. In voorgaande jaren werden de algemene dekkingsmiddelen, post onvoorzien en de onverdeelde lasten opgenomen. Met ingang van de Programmabegroting 2018-2021 is de inhoud van dit deel aanzienlijk gewijzigd en worden naast genoemde posten ook diverse taakvelden afzonderlijk benoemd, waaronder de taakvelden Overhead, Treasury, OZB Woningen en OZB Niet woningen.
Algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen vooraf bepaald bestedingsdoel hebben. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rioolheffing waar ontvangsten en uitgaven direct aan elkaar zijn gekoppeld, of specifieke uitkeringen vanuit de rijksoverheid. De omvang van de algemene dekkingsmiddelen en de toelichting daarop worden in dit hoofdstuk gepresenteerd.
De volgende algemene dekkingsmiddelen zijn te onderscheiden:
de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is;
de algemene uitkering uit het gemeentefonds;
dividenden en rentebaten wegens interne financiering.
Wat mag het kosten?
Algemene dekkingsmiddelen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 126.365 | 131.765 | 106.160 | 109.219 | 109.889 | 113.607 |
Lasten | -46.694 | -57.849 | -27.815 | -30.958 | -37.576 | -43.670 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 79.671 | 73.916 | 78.345 | 78.261 | 72.313 | 69.937 |
Specificatie van de lasten en baten per product
Algemene dekkingsmiddelen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per Taakveld | ||||||
040 - Overhead | -14.564 | -15.977 | -18.734 | -18.913 | -18.745 | -18.700 |
050 - Treasury | -3.975 | -61 | -105 | -86 | 5 | -29 |
061 - OZB Woningen | -556 | -739 | -710 | -710 | -710 | -710 |
062 - OZB Niet woningen | -199 | -189 | -196 | -196 | -195 | -195 |
063 - Parkeerbelasting | -17 | -23 | -25 | -25 | -25 | -25 |
064 - Belasting overig | -236 | -188 | -243 | -243 | -252 | -252 |
070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | -17 | -12 | -6 | -6 | -6 | -6 |
080 - Overige baten en lasten | -1.362 | -8.548 | -5.652 | -10.016 | -13.714 | -17.870 |
090 - Vennootschapsbelasting | -1.341 | -925 | -1.242 | -545 | -491 | -156 |
Totaal Lasten per Taakveld | -22.267 | -26.663 | -26.913 | -30.739 | -34.132 | -37.943 |
Baten per Taakveld | ||||||
050 - Treasury | 5.497 | 1.450 | 1.861 | 1.697 | 1.572 | 1.440 |
061 - OZB Woningen | 7.511 | 7.512 | 7.913 | 8.134 | 8.363 | 8.597 |
062 - OZB Niet woningen | 3.463 | 3.396 | 3.502 | 3.542 | 3.582 | 3.183 |
063 - Parkeerbelasting | 21 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
064 - Belasting overig | 143 | 0 | 0 | 0 | 154 | 154 |
070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 82.165 | 84.359 | 88.760 | 93.516 | 91.101 | 93.236 |
080 - Overige baten en lasten | 1.059 | 100 | 0 | 34 | 69 | 104 |
Totaal Baten per Taakveld | 99.859 | 96.828 | 102.046 | 106.934 | 104.851 | 106.724 |
Totaal saldo van baten en lasten | 77.592 | 70.164 | 75.133 | 76.195 | 70.719 | 68.781 |
Toevoegingen aan reserves | ||||||
070 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | -139 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
080 - Overige baten en lasten | -24.288 | -31.186 | -902 | -220 | -3.444 | -5.727 |
Totaal Toevoegingen aan reserves | -24.427 | -31.186 | -902 | -220 | -3.444 | -5.727 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||||
040 - Overhead | 581 | 597 | 456 | 446 | 446 | 446 |
050 - Treasury | 1.873 | 1.581 | 1.289 | 1.020 | 774 | 774 |
062 - OZB Niet woningen | 0 | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
080 - Overige baten en lasten | 22.973 | 31.739 | 1.128 | 275 | 3.329 | 5.508 |
090 - Vennootschapsbelasting | 1.078 | 925 | 1.241 | 544 | 490 | 155 |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | 26.505 | 34.938 | 4.114 | 2.285 | 5.039 | 6.883 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 2.079 | 3.751 | 3.212 | 2.065 | 1.595 | 1.156 |
Resultaat | 79.671 | 73.916 | 78.345 | 78.261 | 72.313 | 69.937 |
Analyse afwijkingen
10 Algemene dekkingsmiddelen | Baten | Lasten |
---|---|---|
040 Overhead | ||
Mutaties reserves: Vanuit de reserve bedrijfsvoering is in 2023 eenmalig budget beschikbaar gesteld voor formatie. | -141 | 141 |
Overhead: De overhead is toegenomen door onder andere hogere kapitaal- en salarislasten. Een nadere specificatie staat in hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VpB en onvoorzien. | - | -2.447 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is hogere urentoerekening aan het taakveld "Overhead". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | -468 |
Overig | -0 | 17 |
050 Treasury | ||
Mutatie reserve: Ten laste van de algemene reserve is een bestemmingsreserve "lagere rente langlopende leningen O/G" gevormd, om de lasten van de rente van de langlopende leningen te verlagen. Het bedrag dat jaarlijks vrijvalt neemt ieder jaar af. | -292 | - |
Schatkistbankieren: Stijgende rentetarieven leiden tot hogere renteopbrengsten op tegoeden die de gemeente verplicht uit heeft staan bij de BNG. | 411 | - |
Verlaging rekenrente: De rekenrente is verlaagd van 1,5% naar 0,5%. Hierdoor wordt een lagere rente toegerekend aan de betrokken taakvelden en verrekend met het taakveld treasury. De herverdeling heeft geen effect op het begrotingssaldo. | - | -51 |
Overig | 0 | 7 |
061 OZB Woningen | ||
OZB woningen: Op de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een prijsindex van het CPB van 3,8% in 2024, conform Raming concept Macro economische verkenning 2024 (augustus 2023). | 401 | - |
Resultaatbestemming: De afhandeling van de WOZ-bezwaren 2022 heeft plaats gevonden in 2023. Dit heeft extra inzet gekost van een externe dienst in 2023 waarvoor via resultaatbestemming budget beschikbaar is gesteld. | - | 35 |
Overig | -1 | -7 |
062 OZB Niet woningen | ||
Basisregistraties WOZ en BAG: Vanuit de algemene reserve is in 2023 een bedrag van € 60.000 beschikbaar gesteld voor de optimalisatie / kwaliteitsverbetering van de basisregistraties WOZ en BAG ( zaaknummer 1399793). | -60 | - |
OZB niet-woningen: Op de OZB-opbrengsten wordt rekening gehouden met een prijsindex van het CPB van 3,8% in 2024, conform Raming concept Macro economische verkenning 2024 (augustus 2023). | 106 | - |
Resultaatbestemming: De afhandeling van de WOZ-bezwaren 2022 heeft plaats gevonden in 2023. Dit heeft extra inzet gekost van een externe dienst in 2023 waarvoor via resultaatbestemming budget beschikbaar is gesteld. | -35 | - |
Overig | -0 | -7 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 0 | -1 |
064 Belasting overig | ||
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren een hogere urentoerekening aan het taakveld Belastingen overige. De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | -53 |
Overig | - | -2 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Algemene uitkering: Een uitgebreide toelichting is opgenomen in paragraaf 5.2 van het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen, overhead, Vpb en onvoorzien. | 4.401 | - |
Overig | -0 | 7 |
080 Overige baten en lasten | ||
Inflatie: Als gevolg van de sterk stijgende inflatie in 2022 zijn de budgetten 2023 extra verhoogd. | -100 | 2.145 |
Kwartiermaker: Voor het fysiek domein is in 2023 eenmalig budget beschikbaar gesteld. | -75 | - |
Mutatie reserve: De actualisatie van de staat van activa heeft geleidt tot een aanvullende onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van de afschrijvingslasten. | -4.006 | 4.006 |
Mutatie reserve: De kosten met betrekking tot de Regeling voor Vervroegde Uittreding wordt gedekt vanuit de reserve Bedrijfsvoering. | 362 | -362 |
Mutatie reserve: Dit betreft het voordelig resultaat over het boekjaar 2022 voor resultaatbestemming. | -19.291 | 19.291 |
Mutatie reserve: Door middel van resultaatbestemming is € 471.966 gestort in de bestemmingsreserve "Sociaal Domein". | -472 | 472 |
Mutatie reserve: Door middel van resultaatbestemming is € 793.000 gestort in de bestemmingsreserve "Bedrijfsvoering". | -793 | 793 |
Mutatie reserve: In 2023 is het budget voor het belaste deel van de werkkostenregeling opgehoogd in verband met een éénmalige uitkering. | -83 | 83 |
Mutatie reserve: Ten laste van de algemene reserve is een investeringsbudget beschikbaar gesteld voor de realisatie van de verlengde Komkommerweg van € 4.196.100 in 2023 ter dekking van de afschrijvingslasten. | -4.196 | 4.196 |
Mutatie reserve: Ten laste van de bestemmingsreserve "Financiële gevolgen Corona" is budget beschikbaar gesteld voor het actieplan bestaanszekerheid en deze is gestort in de bestemmingsreserve "Maatregelen bestaanszekerheid" voor € 1.000.000. | -1.000 | 1.000 |
Resultaatbestemming: In 2023 is voor diverse taakvelden eenmalig budget overgeheveld uit 2022. | -1.058 | 1.058 |
Stelposten: Eenmalige inzet van stelposten uit de mei- en septembercirculaire 2023. | - | -167 |
Subsidies: Extra budget POK-middelen 2021 en 2023. | - | 487 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren is hogere urentoerekening aan het taakveld "Overige baten en lasten". De herverdeling van de toegerekende uren hebben per saldo geen effect op het begrotingssaldo. | - | 141 |
Overig | 1 | 37 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: De wet 'modernisering' VpB-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Deze wet houdt in dat overheden vennootschapsbelasting moeten betalen over de winsten, die zij met ondernemersactiviteiten hebben behaald. De winstuitkeringen die worden behaald vanuit het grondbedrijf van de gemeente Pijnacker-Nootdorp vallen onder deze VpB-plicht. De VpB-afdracht wordt gedekt vanuit de algemene reserve. | 316 | -316 |
Overig | -0 | -1 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | -25.605 | 30.034 |